بازدید 24191

ساينا يا 405‌؛ خريد كدام خودرو منطقي‌تر است؟

کد خبر: ۶۶۱۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶ 31 January 2017
بازار خودروي ايران به‌خصوص در قسمت خودروهاي ارزان‌قيمت بسيار محدود است. اين قسمت از بازار تقريباً به‌طور كامل در انحصار دو خودروساز بزرگ داخلي، يعني سايپا و ايران‌خودرو قرار دارد. به نوشته تماشاگران ، تنها گزينه‌هاي موجود انتخاب‌هايي ميان انواع پرايد، يكي دو تا مدل سمند و خانواده تيبا و البته يك مدل پژو 405 است. ما به شكل سختگيرانه‌اي، پرايد‌ را به خاطر موتور 1300‌ سي‌سي كنار گذاشتيم و روي نام سمند به خاطر هيكل ‌گنده‌اش قلم قرمز كشيديم. تيبا را هم به خاطر وجود نسخه هاچ‌پك از رقابت حذف كرديم تا در نهايت، رقابت ميان ساينا و پژو 405 مدل SLX كه هر دو همين اواخر به روزرساني‌ شده‌اند، انجام شود. اختلاف قيمت آنها بين دو، سه ميليون تومان است، اما به نظر مي‌رسد تفاوت‌هاي بزرگ ديگري نتيجه كار را مشخص كند. 

طراحي خارجي
ايران‌خودرو پس از فيس ليفت موفق پژو پارس كه روي 405 انجام گرفت، بار ديگر نيز اين خودرو را مورد فيس ليفت قرار داد تا بلكه چهره پير و فرتوت آن را كمي جوان‌تر كند. در اين فيس ليفت كه با نام 405 مدل SLX عرضه شد، تغييراتي بسيار جزئي همچون تغيير گرافيك داخلي چراغ‌ها، اضافه شدن پروژكتور به سپر جلو و اضافه شدن يك اسپويلر كوچك به لبه در صندوق‌بار انجام ‌گرفته است. 
ساينا هم نسخه فيس ليفت شده تيبا است. در ساينا تغييراتي نسبتاً كلي در چراغ‌ها، سپرها، كاپوت، جلوپنجره و… صورت گرفته تا كمي از انتقادات فراواني كه به طراحي تيبا وارد شده بود، كم شود. 

طراحي داخلي
ايران‌خودرو به ‌تازگي داشبوردي جديد براي پژو پارس و 405 طراحي كرده است كه هرچند به دليل كاربرد پلاستيك خشك در آن، كيفيت سابق را ندارد، ولي تا حدودي زيباتر و به روزتر از گذشته شده است. غربيلك فرمان و رودري‌هاي جديد در كنار داشبورد جديد و همين‌طور تريم كرم‌رنگ موجب شده كه داخل 405 SLX جديدتر و زيباتر از بيرونش به نظر برسد. 
در ساينا نيز سايپا داشبورد، غربيلك فرمان و رودري‌ها را تقريباً به‌طور كامل عوض كرده و در برخي مدل‌ها از تريم دو رنگ نقره‌اي - مشكي استفاده كرده است تا داخل ساينا هم با تيبا متفاوت باشد. البته صفحه آمپر تغيير نكرده و مشابه تيبا است. 

تجهيزات رفاهي و ايمني
405 مدل SLX داراي ترمزهاي ABS و EBS، ايربگ راننده و سرنشين، فرمان هيدروليك، پروژكتورهاي عقب و جلو، آينه‌هاي برقي و شيشه‌هاي برقي جلو است. ساينا EX تقريباً از همان امكانات برخوردار است، اما امكاناتي اضافه مثل سنسور دنده‌عقب، شيشه‌هاي برقي عقب، رينگ‌هاي آلومينيومي و تهويه مطبوع اتوماتيك دارد. 

پيشرانه
SLX  با پيشرانه جديدتر TU5 پژو 206 عرضه مي‌شود كه هرچند در حركت دادن پيكر سنگين‌ 1120 كيلوگرمي 405 ضعيف‌تر از پيشرانه XU7 عمل مي‌كند، اما به دليل مصرف سوخت كمتر بسياري را جذب خود كرده است. اين پيشرانه 6/1 ليتري 16 سوپاپ، 108 اسب بخار قدرت و 142 نيوتن متر گشتاور داشته و طبق اعلام سازنده، SLX  را در 2/13 ثانيه از صفر به صد كيلومتر در ساعت مي‌رساند. مصرف سوخت تركيبي آن نيز 5/7 ليتر در صد كيلومتر است. 
ساينا از همان پيشرانه تيبا استفاده مي‌كند. يك موتور 5/1 ليتري هشت سوپاپ با 80 اسب بخار و قدرت 128 نيوتن متر گشتاور. البته اين نيرو براي كشيدن وزن 1050 كيلوگرمي ساينا نسبتاً كافي بوده و با اينكه شتاب صفر تا صد رسمي آن از سوي سازنده اعلام ‌نشده، اما اندازه‌گيري‌هاي غيررسمي عددي در حدود 12 ثانيه را نشان مي‌دهد. مصرف سوخت تركيبي اين خودرو نيز هفت ليتر در صد كيلومتر اعلام‌ شده است. 

قيمت
قيمت كارخانه‌اي پژو 405 SLX هم‌اكنون 30 ميليون و 873 هزار تومان است، در حالي كه ساينا را از نمايندگي‌هاي سايپا حدود 28 ميليون و 23 هزار تومان مي‌توانيد بخريد. اين خودرو در بازار آزاد 28 ميليون و 100 هزار تومان فروخته مي‌شود، اما SLX در بازار آزاد 31 ميليون و500 هزار تومان فروخته مي‌شود. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل