بازدید 8822
۲

نظر روس‌ها‌ درباره‌ خودمختاری کُردها در سوریه

اواسط فروردین ماه امسال بود که دیپلمات‌های غربی و روس از همکاری واشنگتن و مسکو برای نوشتن قانون اساسی جدید سوریه خبر دادند.
کد خبر: ۶۶۱۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵ 29 January 2017
 اواسط فروردین ماه امسال بود که دیپلمات‌های غربی و روس از همکاری واشنگتن و مسکو برای نوشتن قانون اساسی جدید سوریه خبر دادند.

به گزارش فارس، با گذشت 10 ماه از شروع این روند قانون‌نویسی و با کمرنگ شدن حضور و تأثیرگذاری در عرصه‌های نظامی و سیاسی سوریه، حالا روس‌ها به تنهایی از جزئیات و مفاد پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه سخن می‌گویند.

امروز ژنرال «والری گراسیموف» رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه در خصوص کلیات قانون اساسی آینده ملت سوریه با اینترفاکس مصاحبه کرده است.

این ژنرال روس ابتدا به یکی از اساسی‌ترین مطالب یعنی مدل حکومتی آینده سوریه پرداخته و گفته: «پیش‌نویس قانون اساسی سوریه، آینده این کشور را به عنوان کشوری دموکراتیک و مدل حکومتی جمهوری پیش‌بینی کرده است.»

پیش از این هم اعلام شده بود که لفط «عربی» از عنوان فعلی حکومت سوریه یعنی جمهوری عربی سوریه، حذف خواهد شد.

گراسیموف در ادامه صراحتاً بر نقش تعیین‌کننده کشورش در نگارش قانون اساسی جدید سوریه سخن گفته و تصریح کرده: «روسیه در تنظیم جزئیات این پیش‌نویس، منافع و حقوق دولتمردان کنونی و اپوزوسیون را در نظر گرفته است.»

مهم‌ترین «دولتمرد کنونی» سوریه، بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور است که سرنوشتش در روزهای پس از صلح احتمالی هنوز مشخص نیست؛ با توجه به اقبال بخش عمده‌ای جامعه سوریه به بشار اسد، بحث حضور یا عدم حضور وی در میان کاندیداهای اولین دور انتخابات ریاست‌جمهوری پساجنگ، یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل روی میز در همه مذاکرات صلح بوده و هست.

ژنرال روس در انتها به یک مسئله بسیار مهم یعنی جدا شدن بخشی از خاک سوریه به اسم منطقه خودمختار کُردنشین است؛ داستانی که پس از جنگ سال 2003 در عراق هم پیاده شد و این روزها به اصرار بی‌پایان مقامات اقلیم برای ایجاد حکومتی مستقل از بغداد انجامیده است.

ژنرال گراسیموف به سرنوشت این موضع در پیش‌نویس موجود اشاره‌ای نکرده و به گفتن این مطلب بسنده کرده که: «این مردم سوریه‌اند که باید در خصوص مسائل ایجاد منطقه خودمختار کردنشین در این کشور تصمیم بگیرند.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲
ما که صد درصد موافقیم البته اگه تابناک هم موافق باشه و نظر بنده را سانسور نفرمایند.!!!!
رفیق پوتین پس سهم ما چی میشه؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان