بازدید 2459

مشاور بخش خاورمیانه دولت ترامپ کیست؟

مشاور جدید رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه یکی از منتقدان برجام است که بر اتخاذ سیاست‌های جنگ‌طلبانه در قبال ایران و دوستی با مصر تأکید دارد.
کد خبر: ۶۶۰۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹ 28 January 2017

فارس - سرهنگ «درک هاروی» مشاور ارشد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه نقش کلیدی در بیانیه وزارت خارجه آمریکا مبنی بر آن داشت که در صدد تجدیدنظر در پرداخت دقیقه نودی 221 میلیون دلار به تشکیلات خودگردان فلسطین هستند.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» گزارش کرد، دولت ترامپ «درک هاروی» سرهنگ سابق ارتش آمریکا را بعنوان مدیر ارشد سیاست‌های خاورمیانه در شورای امنیت ملی کاخ سفید منصوب کرده است.

هاآرتص گزارش کرد که هاروی که انتصاب وی روز پنجشنبه در روزنامه صهیونیستی «وال استریت ژورنال» گزارش شد، یکی از مقاماتی است که اوایل هفته گذشته به وزارت خارجه آمریکا راهنمایی داد تا با صدور بیانیه‌ای اعلام کند که دولت ترامپ در صدد است در خصوص تصمیم دقیقه نودی اوباما در انتقال 221 میلیون دلار به تشکیلات خودگردان فلسطین تجدید نظر کند.

طبق این گزارش، سرنوشت انتقال این پول همچنان نامشخص است و ترامپ پنجشنبه شب هفته گذشته در مصاحبه با فاکس‌نیوز در پاسخ به سوالی در این رابطه بدون آنکه مستقیماً پاسخ دهد، گفت: «باید ببینیم چه پیش خواهد آمد».

هاروی به مدت بیش از دو دهه در ارتش فعالیت داشته است و بعدها به آژانس اطلاعات دفاعی (DIA) پیوسته است و در آنجا بر جنگ عراق متمرکز بوده است.

طبق این گزارش، وی ظاهراً ارتباط نزدیکی با «دیوید پترائوس» مدیر سابق سیا داشته است و در دوران مدیریت وی در سیا، هم بعنوان افسر ارتش و سپس به عنوان یک تحلیلگر غیرنظامی برای دولت فعالیت کرده است.

در سال 2010، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست، هاروی را «افسر اطلاعاتی مورد علاقه ژنرال پترائوس معرفی کرد» و توضیح داد که او همچون یک کارآگاه امور جنایی خبره است.

وی همچنین پیش از این با ژنرال «مایکل فلن» که قرار است رئیس جدیدش در شورای امنیت ملی کاخ سفید باشد، همکاری داشته است.

یکی از منابع دولتی، هاروی را «راب مالی جدید» معرفی کرده است و به مقام سابق دولت اوباما اشاره دارد که مسئولیت امور خاورمیانه را در شورای امنیت ملی کاخ سفید در دوران اوباما برعهده داشت.

این گزارش ادامه داد، علیرغم آنکه پیشینه مالی اغلب آکادمیک و دیپلماتیک بود، هاروی اکثر زندگی بزرگسالی خود را یا در ارتش بوده است یا اینکه برای جامعه اطلاعاتی کار کرده است.

در سالهای اخیر، وی فعالیت‌های آکادمیکی نیز انجام داد است و به طرح جهانی جامعه مدنی و جنگ در سال 2014 دانشگاه فلوریدای جنوبی پیوسته بود.

وی مقالات و تحلیل‌هایی را نیز منتشر کرده است و اکثر آنها در انتقاد از سیاست خارجی اوباما در خاورمیانه بوده است.

در ماه مارس 2015، مقاله‌ای را برای «ویکلی استاندارد» نوشت که عنوان آن این بود: «راهبرد اوباما در خصوص داعش، ایران را قدرتمند کرد».

در این مقاله، وی کاخ سفید را به همکاری غیررسمی با تهران علیه داعش متهم کرد و افزود: نفوذ و قدرت ایران در عراق، افزایش چشمگیری داشته است و این در حالی است که آمریکا تا حد زیادی به عنوان یک نیروی مردد و جنبی دیده می‌شود

در همان مقاله، وی هشدار داد که «بینش‌ منطقه‌ای از همکاری آمریکا و تهران علیه داعش، ناامنی در تل آویو، آنکارا، امان، مصر و ریاض را افزایش می دهد».

هاروی خواستار تقویت روابط آمریکا با رژیم صهیونیستی، مصر و عربستان سعودی شده است و گفته است: «به چه دلیل رئیس‌جمهور اوباما با السیسی رئیس‌جمهور مصر حرف نزده بود؟».

وی سپس اینگونه توضیح داد که اوباما با برادران کاسترو و مقامات ایران وارد مذاکره شد اما با السیسی که دوست آمریکا است، وارد گفت‌وگو نشد.

طبق این گزارش، از آنجایی که رئیس‌جمهور مصر ظاهراً اولین رهبر جهان بود که بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر 2016 آمریکا با وی گفت‌وگو کرد و متعاقب آن به کاخ سفید دعوت شد، به نظر می‌رسد دستکم این بخش از رویکرد هاروی بعنوان سیاست در دولت جدید آمریکا به کار گرفته شود.

آخرین مقاله که در وب‌سایت شخصی هاروی منتشر شد، به مه 2015 بازمی‌گردد و مربوط به موضوعی می‌شود که احتمالاً به یکی از بزرگترین وظایف وی تبدیل می‌شود و آن شکست داعش است.

عنوان این مقاله «داعش شکست نخورده است بنابراین آمریکا هم پیروز نشده است» بود.

هاروی در این مقاله نوشت: «علیرغم آنکه حملات هوایی آمریکا، اوضاع را برای داعش پیچیده کرده است، مبارزه هوایی قاطعانه نبوده است. رهبری داعش در تمامی سطوحدر واکنش نشان دادن به عملیات‌های ائتلاف انطباقی و خلاق است و مهم‌تر از آن علیرغم آنکه یک کمپین یکساله علیه داعش راه افتاده است، تقریباً داعش همچنان به خوبی مسلح است و منابع خوبی دارد».

یکی دیگر از افسران نظامی سابق نیز ظاهراً قرار است به کارکنان بخش خاورمیانه شورای امنیت ملی کاخ سفید بپیوندد و نام وی سرهنگ «جوئل ریبرن» است.

بنا به گزارش وال استریت ژورنال، وی بعنوان یکی از معاونان هاروی فعالیت دارد و همچون وی تحت فرماندهی پترائوس فعالیت داشته است و همچنین نظرات تند و جنگ‌طلبانه‌ای در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت ایران در منطقه داشته است.

هنوز مشخص نیست که کدام یک از مقامات شورای امنیت ملی کاخ سفید قرار است مستقیماً به موضوعات مربوط به اسرائیل و فلسطینیان رسیدگی کند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل