بازدید 9596
پروانه سلحشوری در گفت وگو با «تابناک»؛

بازنشستگی پیش از موعد، مانعی برای اشتغال زنان در آینده نیست

هم اکنون دو نوع منتقد به این قضیه وجود دارد؛ یکی از منتقدان سازمان های بیمه گر و صندوق های بازنشستگی هستند و منتقدان دیگر برخی فعالان حوزه زنان هستند که بر این باورند، احتمال دارد، اشتغال زنان دچار مشکل شود.
کد خبر: ۶۶۰۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵ 26 January 2017
هفته گذشته، مجلس در مصوبه‌ای، دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و غیردولتی را موظف کرد با درخواست بازنشستگی بانوان شاغل با بیست سال سابقه خدمت موافقت کنند.

به گزارش «تابناک»؛ نمایندگان مجلس در جلسه علنی بعدازظهر دیروز مجلس و در جریان بررسی الحاقات پیشنهادی به لایحه برنامه ششم مصوب کردند: دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی تابع صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری یا تأمین اجتماعی موظفند با درخواست بازنشستگی بانوان شاغل که دارای حداقل ۲۰ سال سابقه خدمت هستند، بدون محدودیت سنی موافقت کنند.

به موجب این مصوبه، میزان محاسبه حقوق آنها بر اساس تعداد سال‌های کارکرد و پرداخت حق بیمه‌شان خواهد بود. این پیشنهاد که از سوی پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس مطرح شد، با ۱۳۹ رأی موافق، ‌۲۲ رأی مخالف و دو رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر به تصویب رسید.

روز گذشته، یک عضو هیأت رئیسه فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت که مصوبه مجلس در مورد امکان بازنشستگی زنان با ۲۰ خدمت مطالبه جامعه زنان بوده است.

همچنین با این مصوبه، محدودیت سنی برای مشمولان تأمین اجتماعی هم برداشته می‌شود و زنان در صورت تمایل با ۲۰ سال سابقه خدمت و ۲۰ روز حقوق می‌توانند بازنشسته شوند. از سوی دیگر این مصوبه برای دولت بار مالی ندارد، چون نه تنها اجبار برای بازنشسته شدن وجود ندارد، بلکه این امر اختیاری است و هزینه‌ای هم به دستگاه مربوطه تحمیل نمی‌شود.

پروانه سلحشوری عضو فراکسیون زنان در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: این بند در لایحه برنامه پنجم توسعه با ارفاق پنج سال سابقه کاری وجود داشته و متقاضیان بعد از 25 سال می توانستند بازنشست شوند، ولی بیمه برای 30 سال برای آنها رد می شده است.

وی گفت: اما مهلت این قانون در پایان سال به پایان می رسید و بعد از آن دیگر قابلیت اجرایی نداشت. نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند برای اینکه بار مالی آن را از روی صندوق های بازنشستگی بردارند، برای بازنشستگی بیست سال، 20 روز حقوق را در نظر گیرند، تا فشارهای مالی آن برطرف شود و به ازای هر روز بیمه همان میزان حقوق نیز دریافت کنند.

این نماینده مجلس افزود: همچنین در این بند تصویب شده درخواست بازنشستگی کاملا اختیاری است و کسی مجبور نیست کار خود را رها کند.

سلحشوری با اشاره به انتقادات صورت گرفته در این باره یادآور شد: هم اکنون دو نوع منتقد به این قضیه وجود دارد؛ یکی از منتقدان سازمان های بیمه گر و صندوق های بازنشستگی و منتقدان دیگر نیز برخی از فعالان حوزه زنان هستند که معتقدند، احتمال دارد اشتغال زنان دچار مشکل شود.

وی ادامه داد: در مورد منتقدان اول و کسانی که از وجود بار مالی ایراد می گیرند، پاسخ این است؛ در جایی بار مالی وجود دارد که منبع مالی آن مشخص نشده باشد، در حالی که در اینجا بار مالی مشخص است و فرد از روز اول استخدام خود، بار مالی اش را به همراه آورده است.

وی افزود: کسانی که شاغل هستند، هر ماه بیمه خود را پرداخت می کنند و این پول در اختیار سازمان های بیمه گر قرار می گیرد و بعد از بیست سال آن را به صورت مستمری بازنشستگی پرداخت می کنند. نکته دوم آنکه شاید جمعیت زیادی از زنان درخواست بازنشستگی کنند.

وی گفت: ما در سال های 87 تا 90 با ارفاق پنج ساله در مجموع 127 هزار تن درخواست بازنشستگی کرده اند و در سال 90 تا 92 که ارفاق پنج ساله برداشته شد، 7 هزار تن درخواست بازنشستگی بیش از موعد داده بودند؛ پس با توجه به آمارهای موجود، تبلیغاتی که برخی نهادها در این زمینه می کنند، درست نخواهد بود.

عضو فراکسیون زنان درباره دلایل فعالان زنان نیز گفت: در این جا فرد با اختیارات کامل خود از کار کناره گیری می کنند و هیچ کس هیچ زنی را به زور از کار برکنار نخواهد کرد. تحت پوشش قرار دادن زنان منافاتی با کسانی که قصد دارند کار خود را ادامه دهند، ندارد.

وی خاطرنشان کرد: قرار نیست کارفرما به بازنشستگان پولی دهد که نگران این موضوع باشد و سازمان های بازنشستگی قرار است حقوق این افراد را پرداخت کنند؛ بنابراین، برای کارفرما نیروی کار اهمیت بیشتری خواهد داشت. همچنین اگر فردی انگیزه ای برای کار ندارد و به هر دلیل بخواهد از این مصوبه استفاده کند، راه را برای نیروی جوان تحصیل کرده باز خواهد کرد.

این نماینده گفت: هم اکنون فارغ التحصیلان دختر ما در انتظار کارند و با وجود این مصوبه جایگزین نیروهایی خواهند شد که به نا به دلایلی خواهان خارج شدن از کار هستند می شوند.

وی ادامه داد: زنان زیادی به دلایل مختلف بعد از بیست سال یا بیشتر مشاغل خود را از دست می دادند. این مصوبه حق زنانی را که مجبور بودند کارشان را رها کنند، احقاق می کند. کسی نه می تواند زن را مجبور به کار کردن کند و نه می تواند این حق را از آنها بگیرد. با این مصوبه به زنان اختیار دادیم که به جای ترک کار، بازنشسته شوند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۸
با رياضيات مقطع ابتدايي قابل اثبات است وقتي كسي ده سال زود تر بازنشسته شود حتي اگر حقوق بيست روز رو بگيرد ولي تا پايان عمرش ده سال بيشتر خقوق بازنشتگي دريافت ميكند. وده صال كمتر به صندوق پول ميدهد. يعني اگر براي خانمي از هيجده سالگي حق بيمه رد شود در سن سي وهشت سالگي بازنشست ميشود و اگر هشتاد وهشت سال زندگي كند بيست سال حق بيمه داده است پنجاه سال بيمه بازنشستگي گرفته است. اينجا - كانادا- خانم هايي شصت ساله زيادي هستند كه باور دارند هنوز جوانند و كار ميكنند. ميخواهيم اينطوري قدرت اول منطقه تا سال ١٤٢٠ شويم.
پاسخ ها
بانو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
چیزی که باعث ورشکستگی صندوقها می شود اختلاس هست نه بازنشستگی چند تا خانم.
دشمن دانا به از دوست نادان.
همین حالا به خاطر مرخصی زایمان 9 ماهه استخدام زنان در دولت و بخصوص بخش خصوصی کاهش زیادی داشته
فقط دختران شما در انتظار کارند؟ زهی عقل!
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
برای چی ناراحتی دوست عزیز؟ تمام پسرها الان شاغل هستن . فقط دخترا شغل ندارن به فکر اون ها باید باشن
با سلام
یکی از مشکلاتی در کشور وجود دارد نگرش فمنیستی برخی از بانوان محترم نماینده مجلس به مشکلات کلان کشور است.امروز مطالبه جامعه زنان بازنشستگی پیش از موعد است که بزعم شما هزینه و بار مالی برای دولت ندارد! اما بار مالی سنگینی را به صندوق های بازنشستگی ، جامعه و در نهایت دولت های آتی تحمیل می کند و نهایتا نظام اجتماعی را مختل می سازد.
فرض بگیریم که اجرای قانون مشکلات شغلی برای بانوان شاغل و در صف انتظار ایجاد نکند
فرض بگیریم که در فرصت های شغلی برای بانوان تفاوتی ایجاد نکند
فرض بگیریم این امر به تحکیم خانه و خانواده کمک کند
فرض بگیریم تبعیض شغلی بین بانوان و آقایان ایجاد نکند
و هزاران فرض ناشدنی و بزعم شما شدنی دیگر
بازنشستگی پیش از موعد تیشه به ریشه صندوق های بازنشستگی کشور و تضییع حقوق بازنشتگان سنوات گذشته و به سخره گرفتن علوم آکچوئری و بزبان ساده تر بی توجهی به علم حساب و کتاب و تعهدات صندوق های بازنشستگی در قبال پول هایی است که سالیان سال از شاغلین دریافت کرده اند!
آیا ارائه کنندگان طرح اندیشده اند که چرا در حال حاضر حقوق بازنشستگان کفاف زندگی نها را نمی دهد ؟ دلیلش روشن و آنهم تحمیل به صندوق ها است .
صندوقی که در حال حاضر نمی تواند تعهدات جاری خود را انجام بدهد چرا باید بارهای سنگینتری را بردوشش گذاشت؟
منابع صندوق ها مربوط به صاحبان آن یعنی بازنشستگان است اینکه مجلس با گذراندن قانون بتواند ذینفان دیگری را در آن شریک کند برای من علامت سوال بزرگی است؟
بهتر است از عجله در تصویب قوانینی که اثرات بسیار طولانی مدت بجا خواهد گذاشت خودداری کنیم و از متخصصین ذیربط استفاده کنیم .
چرا دروغ میگید اونی که با رابطه میاد سر کار بعد بازنشستگی بیش از موعد مطمعنا دعوت به همکاری میشن.پس الکی ادای کسایی که به فکر جوانهای بیکار هستند رو درنیارید.
خیلی هم‌عالی
انشالله که شورای نگهبان هم تایید کنه
با سلام من بعنوان یک کارفرما عرض می کنم از این به بعد دیگر خانم ها را استخدام نمیکنم زیرا انواع مشکلات از جمله مرخصی زایمان ، حق شیر دهی و مشکلات مرخصی ناشی از نگهداری فرزندان تا به امروز کم بود ، این قانون هم اضافه شد. وقتی به خانم ها اجازه می دهد هنگامی که از این مشکلات فارغ شده و تجربه و تبحر دارند باز نشسته شوند . ضمنا هیچگاه بجای یک باز نشسته خانم دیگر نیروی خانم بکار نمیگیرم مگر خانم بازنشسته با یک سوم میزان دستمزد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
جناب وزیری کجا برسیم خدمتتون برای استخدام
اگر بار مالی ندارد چرا تبعیض قائل میشوید؟ چرا همین قانون را برای آقایان تصویب نمی کنید؟
زنانی که مادر میشوند باید با 5 سال بازنشسته شده و مستمری 30 سال کار را دریافت کنند. آنها اینطوری وظیفه مادری را بهتر انجام داده و از این طریق مشت محکمی به طحال شرق و غرب می زنند
اگر به نظر آقایان این تبعیضه پس چرا خدمت سربازی باید سابقه کار برای آقایان به حساب بیاد؟ چرا با وجود اینکه من وهمکار آقا بیمه و مالیلت و حق بازنشستگی یکسانی میدیم و همه صرف نظر از جنسیتمون کارمند یک اداره هستیم به آقایان حق تاهل و فرزند تعلق میگیره اما به خانمهای متاهل و دارای فرزند نه. اینها تبعیض نیست؟ در ضمن هیچ خانمی تا شرایط سختی نداشته باشه حاضر نیست با 20 روز حقوق بازنشسته بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
خب چون دقیقا دوسال از عمر اقا در خدمت به کشور صرف شده اون هم با ماهیانه 50 هزار تومان آیا بانوان محترم حاضرند در این دو سال سابقه با آقایان شریک بشن ؟!
وقتی فرزندی به دنیا میاد قاعدتا پدر داره و اینکه پول رو به پدر و یا مادر بدن فکر نکنم فرقی داشته باشه
در مورد حق تاهل هم نظر شما رو می خوام در مورد نفقه و مهریه بدونم
بیچاره ماها که سی سال دیگه بازنشسته میشیم، از یک طرف قانونای اینجوری وضع میکنن از طرف دیگه جمعیت پیر میشه و جمعیت کمتری حق بیمه میدن و بازهم نسل سوختع سوخته تر و تبدیل به خاکستر خواهد شد. فقط خدا کنه واسه خانه سالمندان و قبر تو صف نباشیم
همش به فکر اشتغال زنان هستید همین الانش 70 % اداره ها رو کارمندان زن تشکیل میدند تو رو به خدا بس کنید مردان رو خونه نشین کردید که چی؟
دست بردارید از این قوانین که برای آینده معضل درست میشود هر فرد باید ۳۰ سال سابقه کار وشصت سال سن داشته باشد مرد وزن هم فرقی نمیکنید این گونه قوانین بیمه های اجتماعی چند سال آینده زمین گیر میکند وامثال شما نمایندگان درخارج هستید
بسیار عالی خیلی از سرکار خانم سلحشوری تشکر و قدردانی میکنم . واضح هست که از بطن جامعه باخبرند. به امید خدا که شورای محترم نگهبان تایید کنه. اگر اجرایی بشه جیزی شبیه معجزه ست برای خیلی از خانمها.
بسیار عالی خیلی از سرکار خانم سلحشوری تشکر و قدردانی میکنم . واضح هست که از بطن جامعه باخبرند. به امید خدا که شورای محترم نگهبان تایید کنه. اگر اجرایی بشه جیزی شبیه معجزه ست برای خیلی از خانمها.
اگرشمايك خانم با بيست سال (وبيشتر) سابقه كارباشيد، حتما درك و احساس ميكنيد كه به اندازه يك آقاي شاغل با سي سال سابقه كار (و بيشتر) فرسوده و كم توان شده ايد. چرا كه همزمان امور مربوط به خانه داري و فرزند پروري را هم عهده دار هستيد و از طرفي بنيه و توان جسمي كمتري نسبت به آقايان داريد. بنابراين در شرايط برابر شغلي يك خانم شايد دوبرابر يك آقا كار ميكند و فرسوده ميشود.
اين قانون در صورت نهايي شدن به كمك خانمهايي با اين شرايط مي آيد كه جواني و سلامت و توان و انر‍‍ژي خود را در محيط كار صرف كرده اند و تاهنوز(اندكي) از سلامتي شان باقي مانده ميخواهند از اين پس در يك شيفت كار كنند: خانه و خانواده.
بنابراين در اصل نه تبعيض جنسيتي اتفاق افتاده نه ظلمي به آقايان گرانقدر شده ،لحاظ نمودن تفاوتها ، تبعيض نيست بلكه عين عدالت است.
بعلاوه بعلت وضع نابسامان اقتصادي و معيشتي بعيد است كه تعداد زيادي از خانم ها متقاضي بازنشستگي بشوند و برعكس تعدادي بخاطر حفظ توان اقتصادي و كمك به اقتصاد خانواده به شغل خود ادامه ميدهند و عده اي هم كه هنوز احساس نشاط و قدرت ادامه كار دارند از بازار كار خارج نميشوند، بنابراين صندوق هاي بازنشستگي با بحران و سونامي خانمهاي متقاضي بازنشستگي مواجه نميشوند.
از طرفي درست است خانمي كه با بيست سال سابقه كار بازنشسته ميشود( نسبت به بيست و پنج يا سي سال) ممكن است تعدادسالهاي بيشتري حقوق بازنشستگي دريافت كند ولي به همان نسبت دريافتي او در مقايسه با دريافتي بيست و پنج و سي سال سابقه دارها ، كمتر است.
مشكلات صندوق ها بخاطر مديريت ناصحيح و عدم برنامه ريزي و... بوده كه بايد مسِِِءولان امر چاره انديشي كنند و دولت برنامه ريزي كند وگرنه متقاضيان اين طرح بازنشستگي متناسب با خدمت خود حق بيمه به صندوقها پرداخت كرده اند.
این قانون اختیاری است ولی اینقدر بخیل هست شانتاژ میکنند تا این حداقل ها هم از خانم ها گرفته بشود -یارو وزیری هم نوشته استخدام نمی کنه به درک آدمهای امل بی فرهنگ مثل شما باعث بدبختی مملکت هستند
چون خود خانمها حاضر نیستن برن میترسن کم بیارن وگرنه همه می دونن وظیفه خانمها مادر بودن هستش و تربیت نسل آینده ولی مشکلات اقتصادی باعث شده خانمها شاغل بشن این خیلی خوبه اگه با بیست سال بازنشسته بشن و کمی به خانواده میکنن وبالا سر بچه هاشونم هستن . اون آقایونی که مخالفن بخاطر اینه که یا مجردن یا خانم هاشون شاغل نیستن . همه آقایونی که خانم شاغل دارن مشکلات خانمها رو درک میکنن .
جناب وزیری شما خودت فکر کردی حالا کارفرمایی خدایی روزی هرکس دست خداست . این حق خانمهاست که از مزایاشون استفاده کنن . خواهر خودتم باشه دلت میخواد وقتی بچه اش مریضه بهش مرخصی ندن
تابناك چرانظر منو منتشرنكردي
خانم سلحشور با این قانون بازنشستگی پیش ازموعد بهشت ودعای خیر را تا قیامت برای خودت خریدی شما چون زن هستید
می فهمید یک زن چقدر مشکل داره وقتی بیرون کار می کنه
این حداقل کاریه که برای خانم ها میشود انجام داد. در ادارات در هر زمینه ای بین خانم و آقا هست. از پست های مدیریتی گرفته تا حقوق و مزایا مانند حق عایله مندی و اضافه کار و پاداش ... خیلی از آقایون بیشتر از مرخصی های خانم ها اداره نمیان ولی دیده نمیشه. بیشتر کار ادارات روی دوش خانم هاست ولی پاداش برای آقابان هست. بهترین خانم ها که از هر نظر از نود درصد آقایان کارایی دارن بعد از بیست سال با پست کارشناسی بازنشسته میشن حتی با مدرک دکتری بهترین رشته ها. اما فرضا در اداره ما راننده هامون که با زیر دیپلم اومند اداره طی چند سال مدیر و مدیر کل میشن. ضمن تشکر از نمایندگان محترم ،بهترین کار این بود که حضور خانم ها در ادرات ممنوع میکردن تا ما هم تکلیف خودمون را بدونیم. ما خانم ها سالها در ادارات آب در هاونگ کوفتیم!..... برو ای گدای مسکین و دری دگر طلب کن ... که هزار بار گفتی و نیامدت جوابی...
هرچقدر خانمها دیرتر بازنشسته بشن برای صندوق های بازنشستگی بهتره چون در اثر فرسودگی زودتر میمیرن و به علت مرگ صندوقها از پرداخت حق وحقوق خانمها خلاص میشن و کلی پول براشون میمونه
در مدت 20 سالی که استخدام دولت بوده ام ، بجز تبعیض جنسیتی در محیط کار چیز دیگری ندیدم.وقت تقسیم وظایف کاری می شه ،بین مرد و زن فرقی نیست ،ولی وقت مزایا ،پست وام ،و .. . که می شه ،اونوقت امتیاز آقایان بخاطر مرد بودن ، خیلی بالاتره،بطوریکه اضافه کاری تا دو برابر می گیره، نوبت وام جلو می افته ، وقت پست قطعا خانم شایسته تر ،فقط بخاطرزن بودن کنار گذاشته می شه ! اینها بصورت علنی گفته نمی شه ،باید در سیستم کار کنی تا این مسائل را درک کنی!
بنظر من برای یک زن 20 سال هم کار کردن در این شرایط سخت خیلی هم زیاده! فقط علاقه به ماهیت کاره که آدم رو سرپا نگه می داره. ممنون از خانم پروانه سلحشوری !
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار