بازدید 4520

بخش عمده ای از دارایی های نظام بانکی فریز شده

کارشناسان در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بحث درمورد شفاف سازی و آینده بورس پرداختند.
کد خبر: ۶۵۹۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵ 25 January 2017
کارشناسان در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بحث درمورد شفاف سازی و آینده بورس پرداختند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ؛ « شفاف سازی و آینده بورس» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که حسین عبده تبریزی عضو شورای عالی بورس، محمد رضا صادقی عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و نماینده سهام داران خرد و محمد رضا پور ابراهیمی به تشریح آن پرداختند.

در ابتدای این بحث، عبده تبریزی عضو شورای عالی بورس در خصوص اینکه در اردیبهشت امسال گزارشی که هم بانک مرکزی ، سازمان حسابرسی و هم سازمان بورس آن را تائید کرده بود این موضوع بود که بانک ملت می تواند ۲۰ درصد افزایش سرمایه دهد اما در دو ماه بعد این افزایش سرمایه تبدیل به ۳ هزار میلیارد تومان خسارت شد و این اتفاق چگونه رخ داد، گفت: معمولا مجوز افزایش سرمایه را سازمان بورس می دهد و گمان می کنم قبل از تغییر مدیریت بانک ملت رقمی که آن ها به عنوان سود حسابرسی شده در کدال گذاشته بودند رقمی معادل ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعلام شده بود.

وی افزود : بنابراین بورس نیز این اطلاعات را که حسابرسی شدت بود را روی سایت خود می گذارد و بعد هم افزایش سرمایه ای را از بانک مرکزی به عنوان رگریتر اصلی بانک ها دریافت می کند.

عبده تبریزی با بیان اینکه بحث افزایش سرمایه بانک ها عمدتا به بانک مرکزی واگذار شده، گفت: در مطالعات بعدی بانک مرکزی به اینکه گزارشات حسابرسی مشکل داشته  و ذخایر کافی گرفته نشده می رسد اما متاسفانه این موضوع یا تاخیر اعلام می شود و این در حالی بوده که بخشی از سهام بانک ملت واگذار شده بود.

زیانی که سهام داران بانک ملت متضرر شدند مبلغی معادل ۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان است

محمد رضا صادقی عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و نماینده سهام داران خرد نیز اظهار داشت: زیانی که امروز سهام داران بانک ملت متضرر شده اند مبلغی معادل ۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان است و این درحالیست که ماکسیموم خسارتی که برای حادثه پلاسکو برآورد شده( جدای از فاجعه انسانی این حادثه) رقمی بین ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: اگر در حادثه پلاسکو ۶۰۰ کسبه متضرر شدند، در اینجا بالغ بر ۲۰ هزار نفر از سهام داران خرد، به طور مستقیم یا غیرمستقیم با سهام دارن نهادی از این مسئله( بسته شدن نماد بانک ملت در بورس و بازگشایی آن پس از شش ماه وقفه) متضرر شدند.

سهام دارن بانک ملت جزء ریسک گریزترین سهام دارن بازار سرمایه هستند

صادقی یا تاکید بر اینکه سهام داران بانک ملت جزء ریسک گریزترین سهام داران بازار سرمایه هستند، ادامه داد: افرادی که قصد دارند  کمترین خطر را کنند سهام بانک ها و خصوصا بانک ملت را خریداری می کنند که پر بین یانک ها نیز بانک ملت همواره جزء ریسک گریزترین بانک ها بوده چرا که همیشه رفتار منطقی و خارج از هیجان را داشته و روندی که همیشه پیش بینی می شده را برآورد می کرد‌.

این عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران اظهار داشت: در این رابطه مشکل از این جا آغاز می شود که برخی بنگاه ها در بورس اوراق بهادار فقط دارای یک نهاد ناظر هستند و یک تنظیم کننده مقررات دارند اما بنگاهی مثل بانک علاوه بر سازمان بورس و اوراق بهادار یک نهاد ناظر دیگری به اسم بانک مرکزی دارد ضمن آن که در اینجا سازمان حسابرسی هم نقش آفرینی می کند.

صادقی افزود: در موضوع بانک ملت هر سه نهاد ناظر بر افزایش سرمایه بانک ملت صحه گذاشته بودند اما هم اکنون هیچ یک مسئولیت قبول نمی کنند و تنها بازنده اصلی این اتفاق سهام داران هستند.

محمد رضا پور ابراهیمی ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: نظام بانکی ما در طی سال های گذشته یا توجه به وجود تورم در اقتصاد کشور، از طریق پوشش تورم ناکارآمدی خود را به شکلی پوشش می داد و این اتفاق زمانی که کاهش نرخ تورم در طی ماه های اخیر اتفاق افتاد خود را بیشتر نشان می دهد.

وی افزود: در این موضوع، افشای اطلاعاتی که در صورت های مالی بر اساس معیارهای بانک مرکزی در نظر گرفته را مبنا قرار داده و بخشی از آن چه که به عنوان دارایی های غیر قابل اتکا در صورت های مالی است را بتواند بیشتر افشا کند.

سید محمد رضا پور ابراهیمی داوراني، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به رعایت استانداردها برای افشای صورت های مالی در حوزه بانک ها گفت: بانک مرکزی براساس رویه های خود مسئله صورت های مالی را پیگیری می کند.

وی با اشاره به اینکه،  معیارها و ضوابط حاکم بر بازار سرمایه مثبت است عنوان کرد:  جایگاهی مهم تر از بازار سرمایه نداریم.

پور ابراهیمی تصریح کرد: اینکه آیا عملکرد های ما در بازار سرمایه موجب بهبود وضعیت شده است یا خیر جای سوال دارد .

وی با اشاره به اینکه، در حوزه بازار سرمایه باید شاهد ثبات رویه در تصمیم گیری ها باشیم اظهار داشت: اصل کار شفافیت درست است اما باید اذعان داشت که شاید این مسئله به بدترین شکل ممکن اجرا شده و در نهایت دود آن به چشم سهامداران رفته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه، هر تصميمي که در حوزه نظام بانکی اتخاذ شود در نهایت می توان آثار تصمیمات را در بازار سرمایه مشاهده کرد اظهار داشت: برخی اوقات تصمیماتی در حوزه نظام بانکی کشور خواسته یا ناخواسته گرفته می شود که آثارش را می توان در بازار سرمایه دید و اتفاقات به وجود آمده اثر منفی در این بازار داشته است.

وی با اشاره به عدم نظارت بانک مرکزی در نرخ های تصویب شده گفت: با اتفاقات اخیر برای بازار سرمایه امکان رقابت فراهم نخواهد شد.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه، باید جایی برای ریسک پذیری ابزارهای مالی به وجود آید بیان کرد: نظام بانکی باید به گونه ای عمل کند که به توسعه بازار سرمایه کمک کند.

صنعت بانکداری با اوضاع موجود چشم انداز خوبی را برای بازار سرمایه  نمی بیند

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس  با بیان اینکه، صنعت بانکداری با اوضاع موجود  در حوزه بازار سرمایه چشم انداز خوبی نخواهد داشت ادامه داد: باید اصلاح ساختار در نظام بانکی صورت گیرد.

بخش عمده ای از دارایی های نظام بانکی فریز شده است

وی با اشاره به اینکه، بخش عمده ای از دارایی های نظام بانکی فریز شده است عنوان کرد:  باید کاهش نرخ تسهیلات بانکی اتفاق بیفتد.

 پور ابراهیمی تصریح کرد : علارقم تک نرخی شدن تورم، بانک مرکزی باید پاسخ گو باشد که به چه دلیلی وضعیت سود سپرده بالای 20 درصد است؟

وی با اشاره به اینکه، در سال 92 نظام بانکی حدود8 هزار و700 میلیارد تومان سود پرداخت کرده است ادامه داد: این رقم در سال 94  به 3 هزار و700 میلیارد تومان کاهش یافته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه، نظام بانکی توان ارائه تسهیلات به مشتریان را ندارد افزود: در صورت های مالی هر سال به روش حسابداری اقدام کرده ایم.

پور ابراهیمی عنوان کرد:  براساس گزارش بانک مرکزی کل حوزه تسهیلات بانک ها 896 هزار میلیارد تا پایان شهریور ماه بوده است.

وی با اشاره به اینکه، منابع سپرده یک میلیون و164 هزار میلیارد تومان تا پایان شهریور ماه بوده است گفت: بین تعهدات نظام بانکی با آنچه که باید میزان مبنای وصول از محل تسهیلات باشد همخوانی ندارد.

 محمد رضا صادقی، عضو هیات علمی دانشکده مدیریت تهران در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه، تمام بنگاه هایی که در بازار سرمایه حضور دارند صورت های مالی خود را افشا می کنند گفت: این بنگاه ها جز شفاف ترین بخش های اقتصادی کشور  محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه، برای برخی از بنگاه ها محل تامین مالی از طریق افزایش سرمایه انجام  شده است اظهار داشت: تامین مالی از طریق بازار سرمایه با علامت سوال مواجه شده است.

برای پرداخت سود سپرده بیشتر به سپرده گذار بانک ها دست در جیب سهامداران کرده اند

وی ادامه داد: برای پرداخت سود سپرده بیشتر به سپرده گذار بانک ها دست در جیب سهامداران کرده اند این در حالی است که باید حقوق تمام ذی نفعان رعایت شود.

صادقی  با اشاره به اینکه، یکی از ذی نفعان سیستم بانکی سهامداران هستند افزود: سودی که سپرده گذار دریافت می کند بدون ریسک و معاف از مالیات است.

وی با اشاره به اینکه، وضعیت بانک های صادرات و تجارت بهتر از ملت نیست گفت: بانک ملت برای خود پیش بینی وضعیت کرده است.

 عبده تبریزی، عضو شورای عالی بورس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، وضعیت سهام بانک ملت به دلیل سود بیش از حد بوده است.

نظارت بانک مرکزی باید به صورت مستمر باشد

وی با تاکید بر اینکه، بانک ها باید شفاف تر عمل کنند افزود: نظارت بانک مرکزی باید به صورت مستمر باشد.

این عضو شورای عالی بورس با اشاره به دغدغه های بانک مرکزی بیان کرد: بانک مرکزی به دنبال پیش بردن برنامه ای متحد با دولت است.

عبده تبریزی با اشاره به حجم مشکلات مدیران بانک ها ادامه داد: متاسفانه سود های سنگینی فراتر از امکانات بانک ها پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه، بانک مرکزی در تلاش است تا مشکلات خود را از طریق بازار سرمایه حل کند اظهار داشت: بازار سرمایه جور بازار پولی را می کشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس