بازدید 15843

زاینده‌رود، برای ۲۰ روز زنده شد

پس از ماه‌ها خشکسالی و بی‌آبی در اصفهان زاینده‌رود فقط ۲۰ روز برای کشت کشاورزان حاشیه این رود و شرق اصفهان جاری شد. شب گذشته آب به پل‌های تاریخی اصفهان رسید
کد خبر: ۶۵۹۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹ 24 January 2017
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۶
تنها رودخانه دایمی فلات مرکزی بود روزی :(
این خشکسالیها که تقصیر مردم نیست ، شاید خدا به مسئولان این مملکت قهر کرده است .....
خشکی زاینده رود علاوه بر خسارت به کشاورزان منطقه زده باعث خشکسالی در مناطق اطراف خودش شده. مناطقی مثل نایین و شهرهای اطراف اون که تا وقتی باطلاق گاوخونی سرپا بودمشکل خواصی نداشتند ولی با خشک شدن باتلاق گاوخونی مشکلات این مناطق هم شروع شد. خشکسالی و مهاجرت مردم از روستاهایی که بر اثر خشکسالی آب برای کشت و کار ندارند یک نمونه کوچیک آسیبهایی هست که به این مناطق رسیده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
یادش بخیر، خیلی وقت بود اسم این باتلاق رو نشنیده بودم. اونموقع توی جغرافی این اسم رو داشتیم. علی از خوزستان
با سلام
ان شاالله که انتقال آب از ديگر استانها جهت هم آغوشي عشاق، نتيجه تعطيلي کشاورزي ديگر استانها را نداشته باشد که اگر شد قيمت بسيار بالايي پرداخت شده است.
آثار مسئولیین زحمت کش همه جا پیداست !!
باز کردن جنون آمیز سد زاینده رود برای کشاورزی.....

قبل از تغییرات اقلیمی فعلی بارش در فصول سرد مناطق کوهستانی به خصوص استان چهارمحال بختیاری اکثراً به صورت برف بوده است،خصوصیت برف این بوده است که با آب شدن تدریجی آن در فصول گرم چشمه ها و رودها و آبخوانهای زیرزمینی را تغذیه می کرده است، ومحیط زیست وساکنان این مناطق مراتع و مزارع از این چشمه ها و آبخوانها و همچنین ساکنان استان اصفهان در فصول دیگر از آن بهره می بردند،
ولی با توجه به تغییر الگوی بارش از برف به باران و کاهش بارندگی ،همین بارش باران هم بدون نفوذ موثر در آبخوانها و یا ذخیره موثر در نهرها و رودها جاری می شود و در پشت سدهای ساخته شده از جمله سد زاینده رود جمع می شود!!
و *عملا چشمه های فعلی و منابع آبی در استان در فصول نیاز به آب کم آب و یا خشک خواهند شد*!!! *در اصل سهم آب آنها جاری شده است و آن را باید در پشت سدها جستجو کرد، سهمی که متاسفانه وزارت نیرو با دو هدف تغذیه آبخوانهای اصفهان و کشاورزی به صورت جنون آمیز رها کرده است آنهم با دبی ۶۰ متر مکعب بر ثانیه*!!!!
با این اوضاع مسائلی که پیش می آید و لازم است تا نخبگان ،مسئولان و حقوقدانهای استان چهارمحال بختیاری بر آن تمرکز کنند و پیش بینی های لازم را برای آینده داشته باشند،
الف : چرا در حالی که حجم سد زاینده رود به گفته خود مسئولان وزارت نیرو در حداقل است وزارت نیرو اقدام به باز کردن دریچه های سد برای مصارف کشاورزی نموده است.؟
آیا این اقدام جز به معنی نابود کردن ذخائر آبی و یا دزدی آب تعبیر نمی شود؟
ب:آیا وزارت نیرو و یا مافیای آب با مصرف ذخائر آبی در فصول دیگر بنا ندارد تا طرح های انتقال آب را به بهانه کم آبی اجرا کند؟
ج:این اقدام از لحاظ حقوقی چگونه تعبیر خواهد شد آیا این آب که به خاطر تغییر شیوه بارش به باران به صورت پیش از موعد و بدون نفوذ در آبخوانها در پشت سد ذخیره شده است حق آبه طبیعت و ساکنانی نیست که قبلا از این آب به صورت تدریجی (آب شدن برفها)استفاده می کردند؟
د:آیا هدف از آزاد کردن آب با این حجم به بهانه کشاورزی در زمان کاهش بارشها و تغییر الگوی بارش به منزله تغذیه مصنوعی و تقویت آبهای زیر زمینی اصفهان تعبیر نمی شود؟؟؟
ه:باتوجه به وضعیت بد بارشی وزارت نیرو برچه اساسی دریچه سد زاینده رود را گشوده است؟اب مورد نیاز و آب پشت سد زاینده رود در بهار و تابستان از کجا تامین می شود؟

و بسیار سوالهای دیگر در خصوص مدیریت منابع آبی که مطرح است و بی جواب هستند!!!
م.ن
اينجا كجاست چه شيكه مثل اروپا ميمونه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
بعد همین بالا فرمودند تقصیر مردم نیست!
خدا ما رو آدم کنه، آن وقت همه چیز مون جور میشه
چقدر تاسف باره که تا یک کم آب تو رودخونه جاری میشه مردم انگار یک حادثه غیر عادی رخ داده مجبورن برن عکس عاشقانه بگیرن.!!!!!!
سرفراز باد زردکوه گمنام که حیات میلیون ها ایرانی به آن وابسته است
آیا این قطع و وصل های مداوم جریان آب رودخانه به پی پل های تاریخی اصفهان آسیب نمیرسونه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
رسونده ترکهای سی و سه پل واضحه
هر جایی در کار طبیعت دخالت کردیم چیزی جز ضرر درپی نداشته ولی چه موقع قراره عبرت بگیریم معلوم نیست......
زرد کوه بختیاری زنده باد
هیچکس به جز اصفهانی ها نمیفهمد زاینده رود یعنی چی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار