بازدید 30717
جوابیه سازمان نظام پزشکی و توضیحات «تابناک»؛

از این اتفاق عمیقا متأسفیم؛ اما رسانه‌ای شدن ماجرا «تشویش اذهان» است!

بنا بر آنچه در جوابیه تفصیلی نظام پزشکی آمده، مشخص است که دست نوزاد حین زایمان و در بیمارستان شکسته است؛ حقیقتی که بر اساس آن رأی صادره برای پرونده عجیب جلوه می‌کند و این پرسش را به وجود می‌آورد که اگر وقوع چنین رویداد دردناکی «قصور پزشکی» نیست، چیست؟ آیا توضیح پزشکی دارد و به خانواده نوزاد ارائه شده یا به کل رویداد رخ داده انکار شده؟
کد خبر: ۶۵۴۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸ 05 January 2017
در پی درج خبری با تیتر «شکستگی دست نوزاد به هنگام زایمان و حمایت نظام پزشکی از پزشک معالج»، سازمان نظام پزشکی جوابیه ای صادر کرد که وفق قانون عینا درج می‌شود.
 
به گزارش «تابناک»، در این جوابیه که به امضای شهریار موسوی نژاد، رئیس سازمان نظام پزشکی شهریار، قدس و ملارد رسیده، ضمن اذعان ایشان به شکسته شدن بازوی نوزاد یاد شده حین زایمان، در 6 بند توضیحاتی ارائه شده و در نهایت این گونه نتیجه گیری شده که خبر مندرج «حرکت ژورنالیستی و تشویش اذهان عمومی» بوده است!

ادعایی که بر اساس آن لازم می‌دانیم توضیحی مختصر به جوابیه این سازمان منضم کرده و قضاوت را به مخاطبان واگذاریم؛ قضاوتی که هر چه باشد به دیده منت پذیرا خواهیم بود، زیرا بر این باوریم رسالتمان چیزی جز انتشار اخبار و پیگیری گوشه ای از مشکلاتی که مردم با آنها مواجهند نبوده و نیست.

ابراز تأسف عمیق سازمان نظام پزشکی از شکسته شدن بازوی نوزاد در بیمارستان
مدیریت محترم سایت خبری تحلیلی تابناک
با سلام و احترام

خواهشمند است طبق قانون، جوابیه این سازمان را در ارتباط با خبر شماره 653188 آن سایت محترم نشر فرمایید.

در مورخه 95/10/12 خبری دراین سایت مبنی بر شکستگی بازوی نوزاد در بیمارستانی در شهریار و حمایت نظام پزشکی از پزشک متخلف نشر شده که نیاز است به موارد زیر دقت بیشتری شود:

1- این سازمان تأسف عمیق خود را از اتفاق تاثر برانگیز شکسته شدن بازوی نوزاد تازه متولد شده در حین زایمان ابراز داشته و می‌داند که این اتفاق رنجی فراوان برای والدین نوزاد به همراه داشته است.

2- پس از شکایت پدر نوزاد روند بررسی در دادسرای انتظامی این سازمان طبق آئین‌نامه‌ها و قوانین رسیدگی در دادسرا همراه با درخواست و دریافت کلیه اسناد و مدارک بیمارستانی و هم چنین درخواست کارشناسی از متخصصین معتمد این رشته برای بررسی موضوع انجام داده که بعد از جمع بندی تمامی اسناد-مدارک و توضیحات شاکی و مشتکی عنه، در نهایت دادسرا به این نتیجه می‌رسد که قصور پزشکی واقع نشده است.

3- طبق آنچه در قانون جهت احقاق حق هر یک از طرفین شکایت دیده شده است، پدر نوزاد از حق خود جهت اعتراض به رای دادسرا استفاده کرد و پرونده مجددا به هیات بدوی انتظامی که نماینده قوه قضائیه و پزشکی قانونی نیز در آن حضور دارند ارجاع می‌گردد، که در آنجا نیز با بررسی مجدد کلیه اسناد و مدارک و اخذ مجدد توضیحات شاکی و مشتکی عنه، در نهایت عملکرد عامل زایمانی را مطابق موازین علمی دانسته و رای برائت از اتهام انتسابی صادر کرده است.

4- متاسفانه بخشی از آنچه در گزارش این سایت به نقل از پدر نوزاد آمده، مطابق با واقعیت نیست و اقدامات لازمه در همان اتاق زایمان برای نوزاد انجام شده است.

5- همچنان که در ذیل رای هیات بدوی نیز آمده است حق اعتراض به این رای نیز برای هر یک از طرفین شکایت وجود دارد.

6- در هر شکایت دو طرف وجود دارد که در نهایت با صدور رای، یک طرف خشنود و طرف دیگر ناخشنود از رای می باشد. اگر بنا باشد که هر کس که از رای صادره از دستگاههای قانونی دارای صلاحیت رسیدگی ناراضی باشد و به فرافکنی موضوع و زیر سؤال بردن صلاحیت آن نهاد اقدام کند، علی القاعده امکان برقراری نظم و آسایش در جامعه مختل شده و بی نظمی بر جامعه حاکم خواهد شد.

این سازمان امید دارد در موارد مشابه به جای حرکت ژورنالیستی و تشویش اذهان عمومی که در نهایت منجر به آسیب اعتماد بین پزشک و بیمار می‌گردد، با بررسی شواهد و مدارک و کسب اطلاع از محتوای قضیه، به نقدی دلسوزانه نسبت به موضوع اقدام شود.

دکتر شهریار موسوی نژاد رئیس سازمان نظام پزشکی شهریار، قدس و ملارد
 
توضیح «تابناک»
 
بنا بر آنچه در جوابیه تفصیلی نظام پزشکی آمده، مشخص است که دست نوزاد حین زایمان و در بیمارستان شکسته است؛ حقیقتی که بر اساس آن رأی صادره برای پرونده عجیب جلوه می‌کند و این پرسش را به وجود می‌آورد که اگر وقوع چنین رویداد دردناکی «قصور پزشکی» نیست، چیست؟ آیا توضیح پزشکی دارد و اگر دارد، آیا این توضیح به خانواده نوزاد ارائه شده یا به عکس، رویداد رخ داده مکتوم مانده و پای مسائلی مانند ابتلای نوزاد به بیماری خاص به میان آمده است؟

اینها پرسش‌هایی ا‌ست که در پایان خبر «تابناک» درج شده و بر اساس آن انتظار می‌رفت، بخشی از توضیحات سازمان نظام پزشکی به پاسخ به این ابهامات اختصاص داده شود؛ انتظاری که دست کم در جوابیه فوق پاسخ داده نشده و به جای آن، مسئولان سازمان نظام پزشکی ترجیح داده‌اند، رسانه را بابت انتشار این خبر تلخ، متهم به «تشویش اذهان عمومی» نمایند.

شاید از این روی که در باورشان این گونه شکل گرفته که انتشار واگویه ها و دردهای مردم، یا در قالب تشویش اذهان است و یا احتمالا بی ارزش و صرفا ژورنالیستی ا‌ست؛ باوری که تنها بنا بر آن می‌توان نتیجه گرفت، «در شکایت های مطرح دو طرف وجود دارد که در نهایت با صدور رأی، یک طرف خشنود و طرف دیگر ناخشنود از رأی خواهد شد»؛ انگار نه انگار که ملاک از داوری و قضاوت در بررسی شکایت ها، نه خشنودی و ناخشنودی طرفین که اجرای عدالت است؛ عدالتی که گاه ممکن است هر دو طرف پرونده از جاری شدنش خشنود شوند و گاه بالعکس، اما کسی نخواهد توانست بابت این موضوع به «عدالت» خرده بگیرد!


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۷۱
يك فكري به حال ماليات مطب ها بكنيد، بعضي از مطبها ماليات نميدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
بله . پزشک متخصص کودک بنده که با همسر محترمشون تو یه واحد مطب دارن، ، حاضر به نصب کارتخوان نیستن. ته و توی دریافتیهاشون در میاد خدای ناکرده.
درود به شرفت تابناک.متاسفانه یکی از وزراتخانه هایی که واقعن به تخلفاتشون پاسخگو نیست همین بهداشته که تا ازشون پاسخ میخوای متهمت میکنن به تشویش اذهان عمومی و ... کم مونده حکم ارتداد هم صادر کنند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
از بعضیها یاد گرفتند
عالی بود تابناک,عالی استدلال کردی,عالی بود انصافا,طرف یه جوری نوشته بود راضی و ناراضی انگار گروکشی بوده,جوابیه از عالی عالی تر بود,منطقی و مستدل.
اقا من فکر میکنم مقصر اون طفل معصوم باشه که به این دنیا اومد اصلا .
واقعا دادسرا چجوری پزشک رو مقصر ندونست شاید بچه خودش قل خورد افتاد .
واقعا که....
تابناک عزیز ما نباید نظر کارشناسان خبره را زیر سووال ببریم در هر صورت عوارض حین زایمان در همه جای دنیا وجود دارد در زایمان های طبیعی زمانی کع موقعیت قرار گیری جنین در رحم مادر عرضی(بریچ) باشد با دیستوشی یا زایمان سخت مواجهه ایم که شکستگی استخوان ترقوه و به ندرت بازو و حتی ران ممکن است اتفاق بیفتد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
راهکار هایی برای رفع همان مشکلات ارائه میشه که سزارین یکی از انهاست؛ انوقت دولت و متولین بی مسئولیت این امر را در بیمارستانهای دولتی ممنوع میکنند تا هزینه درمان کمتر شود . شرم بر شما
احسنت تابناک
و البته عدم اعتماد مردم نسبت به رای دادگاه ها کاملاً بجاست چون هیچ وقت هیچ پزشکی محکوم نمیشه
به نظر من که نظام پزشکی توضیحات کامل را داده،این وظیفه سایت تابناک است که دلایل این رای را جویا شود نه اینکه هر انچه این سایت استنباط میکند واقعی جلوه دهد.
تابناك عزيز دل ، در زايمان هاي سخت به دليل تنگي كانال زايمان يا بزرگي نوزاد و عليرغم مانورهاي مختلفي كه به نوزاد داده ميشود ، روند زايمان متوقف و يا كند شود ؛ جان متدر و نوزاد به خطر مي افتد . در اينجا حتي ممكن است پزشك يا ماما به ناچار بازوي گير كرده را چنان بچرخاند كه دچار در رفتگي يا شكستگي ميشود يا حتي تعمدا ناچار شوند بازو را بشكنند. ( هرچند براي پزشك يا ماما بسيار تالم آور است اما اين يك دستورالعمل پزشكي است) .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
این تکنیک سزارین برای کجا استفاد میشه انوقت؟!!!1
کلا باید نظام پزشکی از قضاوت بر قصورات پزشکی برکنار شود و خود قوه قضاییه مستقیما این کار را انجام دهد. از هیئت 13 نفره نظام پزشکی، 11 نفر پزشک هستند و خود حدیث مفصل بخوان.
انحصار پزشکان با تولید ده برابری پزشک در کشور و حذف کارانه پزشکان شکسته خواهد شد. برای اینکار باید وزیر بهداشت غیر پزشک تعیین گردد و تا آن موقع از هند پزشک با اخلاق و حاذق وارد کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
مرسی زینال
اکثر خانواده های پزشکان هم خود پزشک میباشند و به همین دلیل پشت هم را دارند. به طور مثال خود وزیر بهداشت پزشک و همسر و سه فرزندش هم پزشک و دانشجوی پزشکی هستند.
شکم مادرشو گرفته نخواسته بیاد بیرون به زور کشیدن بیرون مجبور بودن اخه
خوب نوشته که ایجاد عارضه ناشی از قصور پزشکی نبوده و در اثر سهل انگاری ایجاد نشده در ضمن چون استخوان نوزاد هنوز به طور کامل سختی خودشو پیدا نکرده ممکنه حین زایمان طبیعی با عبور از کانال زایمانی شکسته بشه الان شما میخواید اینو بگید که پزشک بازوی بچه رو یه جوری کشیده که اونو دو نصف کرده ولی اصلا اینجوری نیست ...
با سلام
بنظر من انتشار این خبر بخودی خود نمیتواند تشویش اذهان عمومی باشد ولی وقتی موضوعی علمی و پیچیده پزشکی را صرفا بنقل از فردی که شاکی است و بدون درخواست مستندات از طرف مقابل و یا اخذ نظر کارشناس خبره و بیطرف منتشر میکنید در جامعه ای که هر کس بدون مطالعه خودش را قاضی القضات میداند میتواند تشویش اذهان ایجاد کند.
قطعا پزشک و ماما برای بیمار اتفاق را توضیح میدهند ولی اینموضوع چون برای والدین دردناک و توجیه ناپذیر است شاکی میشوند و شکایت و اخذ توضیح نیز حق مسلم انهاست.
اتفاقی که برای نوزاد افتاده است نوعی اختلال در روند زایمان طبیعی است که در بسیاری از موارد قابل پیش بینی نیست و به ان دیستوشی شانه یا Shoulder Dystocia گفته میشود. این عارضه دلایل زیادی دارد که ذکر ان در این کامنت مناسب نیست ولی بطور خلاصه معنی ان گیر کردن شانه در کانال زایمان و پشت استخوان لگن است که از خروج جنین جلوگیری مینماید و در این حالت پزشک و ماما با انجام مانورهایی نسبت به تسهیل روند زایمان اقدام میکنند که علیرغم درستی اقدامات باز هم شانس اسیب اعصاب شبکه بازویی و شکستگی استخوان کلاویکول و استخوان بازو و بعضا اسیب مادر وجود دارد.
حال این عارضه شناخته شده که در همه دنیا اتفاق میافتد و در اکثر رفرانس های پزشکی در مورد غیر قابل پیش بینی بودن 100% وقوع ان و عوارض ناشی از ان حتی با انجام مانورهای موجود ، صحبت شده است را شما مصداق قصور پزشکی میدانید؟؟؟
کافی است در اینترنت در مورد Shoulder Dystocia یک جستجوی ساده انجام بدهید و بعد در مسند قاضی حکم نمایید.
بامید روزی که همه نسبت بهم صادق باشیم و برای بهتر شدن مملکت تلاش نماییم و استانداردهای پزشکی مان هم ارتقاء پیدا کند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
اقای باسواد سئوال این هست که ایا امکان بررسی احتمال پیش امدن چنین موردی از قبل وجود دارد یا خیر؟
ایا بیمار ار احتمال وقوع چنین انقاقی قبل از زایمان توسط پزشک مربوطه مطلع شده یا خیر ؟
ایا روش جایگزین برای جلوگیری از پیش امدن چنین انقاقی وجود دارد و به بیمار ارائه شده یاخیر؟
ایا بیمار با توجه به تمام اطلاعات دریافتی از پزشک حاذق خود روش وضع حمل بطور طبیعی را انتخاب کرده یا خیر؟

اگر این اتقاق توی یک کشور اروپائی یا امریکائی میافتاد چوب تو استین نه فقط پزشک بلکه همه مسببین میکردند که چرا وظایف خود را بدرستی انجام ندادند. دکتر باید قبل از هر چیر برای مریض توضیح کاری که را میخواهد انجام دهد را بدهد
تشویش اذهان عمومی چیست ؟ امر ناپسندی است ؟! چرا ؟ آیا مفهومی حقوقی و قانونی است ؟ ! به هر رو ، کاربرد آن یکی از نشانه های گفتمان ریشه دار زورمداری و قلدری است .
آقا شفاف سازی تشویش اذهان عمومی نیست
با سلام. از این موارد کم نیست. اخیرا این مورد برای یکی از آشنایان بنده در بیمارستانی در تهران پیش آمده که هنوز بعد از چند ماه فیزیوتراپی دست کودک (دختر) به حالت طبیعی برنگشته. فقط و فقط یک سوال دارم آیا برای فرزند یکی از اعضا جامعه پزشکی چنین موردی پیش بیاید چکار میکند. لطفا در پاسختون خدا و مکافات عمل رو فراموش نکنید
به نظرم باید درمان مردم را به ژورنالیستا بسپریم و همه دکترا رو به خاطر پولشون بکشیم
متاسفانه در نظام به اصطلاح پزشکی ما به گونه ای مد شده است که هر اتفاقی می افتد را خارج از تعهدات پزشک معالج میدانند. در نتیجه این گونه کارها، طی سالهای اخیر، متاسفانه برخی (یا اکثر) پزشکان هم دیگران برای سلامتی بیماران ارزشی قائل نیستند چون میدانند که اگر اشتباهی هم انجام دهند یا عمدا مرتکب قصوری شوند، مجازاتی در کار نخواهد بود و با اگر هم باشد آنقدر خفیف است که میتوان از آن چشم پوشی کرد و به سهل انگاری ها ادامه داد. نمونه اش هم قضیه اخیر کارگردان مشهور ایرانی بود که دیدیم چه اتفاقی افتاد.
من فقط این را میتوانم بگویم که همه مسئولانی که دستشان در کار است و مسئول یک سازمانی هستند که به این جور قضایا مربوط هستند، خود آن افراد هم شریک جرم این پزشکان هستند و روزی باید در برابر خداوند جوابگو باشند هر چند که دادگاه اول یعنی وجدانشان را خفه کرده اند.
با عرض سلام وادب خدمت گردانندگان سایت تابناک. با توجه به اینکه در حیطه درمان،گاهی عوارض وجود دارد که بعضی عوارض جزئی از روند درمان است ودر بهترین بیمارستانهای دنیا با بالاترین استانداردهای هم اتفاق می‌افتد والزاما به معنای قصور پزشکی نیست،امید است که سایتی مثل تابناک نیز حداقل تحقیقی داشته ودر درج مطالب ژورنالیستی از حداقل مباحث علمی نیز اطلاع اندکی داشته باشد،هر عقل سلیمی از شکسته شدن دست نوزاد متاثر میگردد ولی این به معنای مهر صحت بر درج مطلب کاملا یکطرفه وغیرعلمی وغیرکارشناسی سایت تابناک نمیباشد،امید است که این جوابیه نظام پزشکی،خداقل اثراندکی بر رفتار پوپولیستی وژورنالیستی رایج داشته باشد و سایتهای وزینی همانند تابناک ازارائه مطالب غیرعلمی وژورنالیستی که صرفا می‌تواند خوراک مجلات زرد باشد اجتناب ورزند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
خانم میشه بفرماید توی ان کشوی که تشریف دارید دکتر دنداپزشک شما قبل از کارروی دندان شما چه توضیحاتی برای شما ارائه میکند و سپس اقدام به چه کاری خواهد کرد.
میشه توضیح بدید فیزیوتراپ شما چطور رفتار میکنه
میشه توصیخ بدید که دپارتمان Carrying Pregnancy شما چه مشاوره ایی به شما قبل از زایمان میدهد.

مجلات رزد ؛ دشمن فرضی ؛ تهاجم فرهنگی ... ول کنید این مزخرفات را
توی همان مملکتی که داری زندگی میکنی حقوق دستمزد یک دکتر بیهوشی به مراتب بلاتر از دستمزد جراح قلب با مغز هست میدانی چرا ؟ فقط بخاطر مسئولیت بیشتر . پزشک قبل از درمانگری باید مسئول باشه مسئولیت پذیر . مسسسسسسئول
سلام با تشکر از رسانه تابناک فکر نمیکنید اشتباه خود را تکرار میکنید وقتی در مورد موضوعی که اطلاع ندارید نظر میدهید خودتان را عالم دهر میدانید اینقدر اعتماد نفس از کجا پیدا کردید......این راهی که میروید به ...
احسنت بر تابناک که تنها رسانه ی مردمی است. نظام پزشکی ایران = زد و بند و بازی با جان مردم
مافیا مافیا!
بفرمایید چی بگیم که اذهان عمومی تشویش نشه؟ مثلا" اینا خوبه:

چه هوای خوبی؟
خانم، بچه ها خوبن؟
یه شام تشریف بیارین منزل دور هم باشیم
جالبه نظرات رو نمایش نمیدید تا خودتون رو موجه و عالم به همه چیز نشون بديد
جای بسی تاسف است که سازمان نظام پزشکی واقعیت ها را نمی بیند و بجای احقاق حق ، از هم صنف ها حمایت می کند.
با تشکر از سایت محترم تابناک از انتشار حقایق و درد دل های مردمی
متاسفانه اخیرا باب گردیده که تشکل های صنفی در مقابل قصور هم صنفان خود بجای اجرای عدالت و مجازات متخلف موضع خود را بر دفاع از متخلف گذارده و اتفاقا با این روش صنف خود را نزد جامعه بدنام می نمایند.
ایکاش سازمان نظام پزشکی بفهمد که برخورد با پزشکی که در انجام وظیفه خود قصور نموده است نه تنها موجب نزول جایگاه آن سازمان و پزشکان نیست بلکه دلیلی است بر اثبات صداقت و عدالت جامعه پزشکان کشور.
برخی از اصناف و سازمانها مانند سازمان نظام پزشکی عبارت تشویش اذهان عمومی را آنچنان لوث نموده اند که برای مثال اگر به سبزی فروش محله نیز برای عدم کیفیت کالایش اعتراض کنی تو را متهم به تشویش اذهان عمومی می کند.
اتفاقا به نظر بنده قوه محترم قضائیه می بایستی سازمان نظام پزشکی را برای بکار بردن این عبارت و تنزل معنی آن (که الحق در موارد بسیاری از احکام قضایی مصداق دارد ) مورد بازخواست قرار داده و به لحاظ آنکه این سازمان با بکار بردن این عبارت اقدام به تهدید رسانه ای مانند تابناک را نموده که ماهیت انقلابی آن بر همگان روشن بوده و سعی در بیان و جلوگیری از تخلفاتی دارد که جامعه مسلمان کشور را تهدید می کند آنان را مجازات نماید.
شما مشکل داری تابناک عریر
چرا بجای ابراز تاسف زحمت یه عذر خواهی رو هم بخ خودشون ندادن و فقط با فرافکنی سعی در منحرف کردن اصل موضوع دارن. واقعا یه جمله عالی بود تو گزارش بالا، مهم نیست کی قراره خشنود بشه ، مهم اینه که عدالت برای همه برقرار بشه. مطمئنا اینجوری کسی ناراضی نخواهد بود
با عرض سلام از انجائی که به نظر میرسد خبرنگار تابناک قانع نشده اند خوب است که از متخصص زنانی که مورد وثوق باشد در مورد احتمال شکستگی بازو در طی زایمان سوال شود ویا به کتب مرجع رجوع شود به هر حال نمتوان دو مرجع رسیدگی در این مورد و نظر انها را نادیده گرفت از طرفی از حق ان نوزاد هم نمیتوان گذشت اگر در کتب مرجع زنان به چنین واقعه ای در طی زایمان اشاره شده و وقوع انرا در زایمان ها ممکن و حتی گاهی اوقات برای رد شدن نوزاد ز کانال زایمانی لازم بداند ان موقع تمام سو تفاهم از بین خواهد رفت و اگردر مراجع نباشد بررسی و احقاق حق لازم و واجب است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
این کامنتارو پخش میکنی خودتو ضایع میکنی که
سلام تابناک جان اشتباهت رو بپذیر ، در همه رفرنس های زنان و زایمان که احتمال قریب به یقین شما از اون بی اطلاعید امده که احتمال این شکستگی در طی زایمان وجود دارد و قصوری هم متوجه عاملین زایمان نیست و نیز اینکه شما با اوردن کلمه" پزشک متخلف " در حالی که در دادگاه تخلفی برای ایشان ثابت نشده در تشویش اذهان عمومی دست داشته اید و حتی اکنون هم اشتباه خود را قبول ندارید!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
معلومه که ماما هستی یا میخوای بشی . مسئولیت داری این موارد را عینا با مریضت درمیان بگذاری و در صورت توصیه و مشاوره در روش زایمان تمام عواقبش را هم بپذیری.
درضمن به تو ربط نداره که من مریض از مطالب علمی اگاهی دارم با نه ، سواد دارم با نه تو موظف به روشی که قابل فهم برای مریض باشد خدمات ارائه کنی؟
اقاي تابناك محترم
درست است كه شما به تمام علوم از جمله علم پزشكي واقفين ولي در پزشكي ،حساب دو دو تا نيست و هيچ پزشكي هم خطا نميكند ولي اينكه شما فقط بخاطر تيتر خبر و دشمني با قشر فرهيخته پزشكان دست به انتشار اينگونه رخداد عا بدون بررسي و نظر كارشناسي بزنين بنظرم هدفي پشت اين سخن نفهفته است يا از بي اطلاعي از خوزه كاريتان است
كار شما بيشتر شبيه زنان توي كوچه مي ماند كه قصه اي را براي هم و بدون وجود خارجي يا با شاخ و برگ براي هم تعريف مي كنند
لطفا سعي در از بين بردن اعتماد بين مردم و پزشكان نكنيد زيرا روزي دامن خودتان را خواهد گرفت
بله تابناک جان
شکستگی دست و کتف و پا در برخی زایمانهای سخت اتفاق میوفته.
پزشکان خود شیفته!!! narcissistic personality disorder
نمیدونم این کلمه تشویش اذهان نبود این مسئولین چه میکردند........به هر بهانه ای مانع از گفتن واقعیت میشوند در هر زمینه ای............
تابناک عزیز لطفا چاپ کنید شاید من بتوانم با پیگیری وچاپ شما به حقم برسم..خلاصه کنم پزشک معالج همسر باردارم با حاضر نشدن در بیمارستان خاتم که 9 ماه همسرم. به ایشون مراجعه میکرد جان طفل را به خطر انداخت واگر پژشک اورژانس عمل نمیکرد طفل از دست رفته بود نزد رئیس بیمارستان شکایت بردم ولی بدون نتیجه..لطفا چاپ کتید وراهنمایی کتید کجا مراجعه کنم تا از قصور این پزشک که اسمش محفوظه شکایت کنم...
گاهی زایمان بدلایل متعدد مثل بزرگ بودن نوزاد یا قرار گرفتن نامناسب جنین در رحم با مشکل مواجه میشود و پیشرفت زایمان متوقف میشود. این وضعیت یعنی گیر افتادن جنین در کانال زایمان اگر طولانی شود هم برای مادر و هم جنین خطرناک است و میتواند باعث خفگی یا فلج مغزی نوزاد یا حتی مرگ مادر و جنین شود، در چنین مواردی یکی از راههای کمک کننده، استفاده از فشار است ولی بدلیل ضعیف بودن نوزاد استفاده از فشار گاهی باعث بروز عوارضی مثل شکستگی میشود. حال پزشک باید بین "استفاده از فشار" و "عدم مداخله و منتظر ماندن" یکی را انتخاب کند. با توجه به عواقب شدیدتر زایمان طول کشیده دستورالعمل های پزشکی، علی رغم اطلاع از عوارض استفاده از فشار، توصیه به استفاده از فشار میکنند و احتمال شکستی را بر احتمال خفگی، فلج مغزی و مرگ ترجیح میدهند. لذا انتخاب پزشک بین دو وضعیت بد و بدتر بوده و مطابق قوانین پزشکی اقدام صحیحی انجام داده است. توجه شود که در صورت ترس از شکستی و عدم مداخله، احتمال عواقب بسیار بدتری برای نوزاد و مادر وجود دارد.
سلام
به هر حال واقعیت این است که این اتفاق تاثربرانگیز حادث شده و با توجه به نظرات برخی خوانندگان محترم که احتمالاً یا پزشک هستند یا مطلع از مباحث پزشکی ؛ ظاهراً وقوع این قبیل اتفاقات که منجر به صدمه ی نوزاد شده در آمارهای موجود در منابع مرجع مطرح بوده است. قطعاً شکستن بازوی نوزاد واقعه ای تاثربرانگیز است و احساسات مردم را جریحه دار می نماید منجمله قشر محترم حوزه ی سلامت را لیکن توجه به چند نکته ضروری است :
1 ) واقعیت این است که وقتی فردی ، کاری را بصورت مکرر انجام می دهد ممکن است حساسیت آن کار تا حدودی برایش کم شده یا به اصطلاح دچار نوعی روزمرگی شود که این مطلب می تواند ضریب اشتباه فرد را افزایش دهد . در چنین وضعی پیشنهاد می شود برای افراد شاغل در حوزه مربوطه ، سقف کاری تعیین شود و پس از رسیدن به آن سقف یا پرشدن ظرفیت کاری فرد ، آن فرد به مرخصی اجباری برود و البته بهتر است تعیین سقف مجاز ساعت کاری هر فرد متغیر باشد و بر اساس کیفیت کارش ، میزان رضایتمندی افراد خدمات گیرنده از این فرد و آمار موجود از خطاهای حرفه ای احتمالی آن شخص ، سثف مجاز ساعت کاری وی را تعیین نمود . چنین وضعی هم اکنون در خصوص روان شناسان بالینی ، افراد شاغل در حوزه ی رادیوگرافی و امثالهم رایج است . همچنین در خصوص مهندسان طراح نقشه های ساختمانی و همچنین در حوزه های امور عمرانی در واگذاری کار به پیمانکاران و حتی مشاوران امور عمرانی نیز مصداق دارد که البته بخشی از این محدودیت های موجود در حوزه ی امور عمرانی احتمالاً به منظور تقسیم کار و دادن فرصت به سایر هم صنفان صنوف مذکور می باشد .
2 ) اگر مقصر حادثه ی شکستن بازوی نوزاد مورداشاره یکی از اشخاص شاغل در بیمارستان می بود و رابطه کارگر کارفرمایی بین آن شخص و بیمارستان برقرار می بود ، آنگاه حسب مواد 12 و 13 قانون مسئولیت مدنی ، کارفرما مکلف به جبران خسارات وارده به فرد خسارت دیده می شد . در اینجا ذکر این نکته ضروری است که اولاً احتمالاً اغلب اطباء محترم ، صرفاً برای انجام اعمال جراحی در بیمارستان ها حضور یافته و مبادرت به انجام اعمال جراحی می نمایند و رابطه ی کارگرفرمایی بین آنها و بیمارستان برقرار نیست که با فرض صحت این احتمال ، مشمول مزایای قانون مسئولیت مدنی نخواهند بود و سایر مولفه های حاضر در بیمارستان ( نظیر پرستاران ) را می توان به این شیوه تحت پوشش داد که البته وفق قانون مسئولیت مدنی ، کارفرمایان مکلف به تمهید این شرایط هستند . ثانیاً علیرغم توضیحات فوق در خصوص قانون مسئولیت مدنی ؛ بعضاً مشاهده می شود سرمایه گذاران محترم بخش خصوص که گردانندگان اصلی مراکز درمانی خصوصی می باشند ، متاسفانه با انگیزه های مادی و کسب سود حداکثری ، از عقد قرارداد با شرکت های بیمه ای و خرید این قبیل خدمات بیمه ای برای پرسنل خود استنکاف ورزیده و لذا کارکنان خود را در قبال مخاطرات حوادث مربوط به کار و محیط کار که بعضاً واقعاً و واقعاً غیرقابل اجتناب هستند ، بی دفاع رها می کنند . البته تاکید می نمایم این رویه ، قطعاً شامل حال ههمه بیمارستان ها نیست و فقط برخی از کارفرمایان ممکن است این اشتباه را ( تمرد از قانون در بحث تامین بیمه مسئولیت مدنی ) مرتکب شوند .
در نهایت ضمن ابراز تاسف مجدد از بروز واقعه ی شکستگی دست نوزاد فوق الذکر ، بایستی پذیرفت اولاً این حادثه قطعاً تعمدی نبوده و ثانیاً بهتر است در چنین شرایطی ضمن استفاده از مزایای قوانین مترقی در جهت کاهش آلام و خسارات افراد خسارت دیده تلاش کرد و ثالثاً با تمرکز بر روش های محدود کننده به لحاظ تعیین محدودیت های میزان فعالیت برای افراد عامل بروز حادثه تنبیهاتی در جهت کاهش حق اجازه ی اشتغال آنان اعمال و در جهت انگیزش آنان جهت ارتقای سطح هوشیاری و نیز ارتقای سطح کیفیت خدمات آنان در مراحل بعدی اقدام نمود .
سلام،بنده و تمامی کسانی که به نوعی با آنها ارتباط دارم به جامعه پزشکی اعتمادی نداریم مراجعه ما به پزشکان هم از روی اجبار میباشد. پزشکان در دانشگاه ها ،در مجلس و خصوصا در وزارت بهداشت همه مافیایی هستند.
باید خجالت بکشن بابت حکمی که دادن! خودشون توی بند ۱ نوشتن حین زایمان دست بچه شکسته بعد حکم براعت میدن! واقعا احسنت و بارک ا... به این سیستم داغونی که درست کردن!
تابناک عزیز
بهتر بود راجع به علت موضوع یه جستجو میکردید که نقض حرفتون هست
عوارض زایمان وجود دارد نقش پزشک وماما کم کردن عوارض هست .در این مورد خاص از والدین میپرسیدین اگر احتمال عارضه بود چرا سزارین نشده
سیاست های وزارت بهداشت بر کم کردن تعداد سزارینه و بهمین دلیل دست پزشکیا را بسته و برای عمل سزارین باید دلیل مستند باشه و گرنه با پزشک برخورد میشه این سیاست ها موجب میشه پزشکان در برخورد با چنین مواردی محتاط باشند ولی در عین حال نباید حق والدین بچه را نادیده گرفت حداقل کاری که در حکم میشه گذاشت درصدی به والدین حق میداد .بهر حال والدین و بچه متضرر شده بودن....
در خبرهای رسانه مطلبی با تیتر روبرو منعکس گردیده بود : "شکستگی دست نوزاد به هنگام زایمان و حمایت نظام پزشکی از پزشک معالج" . نگارنده در ذیل این عنوان ، بر اساس شواهد ، پزشک معالج را مرتکب خطا دانسته و بر تبرئه او در سازمان نظام پزشکی اعتراض داشته است.

از آنجاییکه شکستگی استخوان های بدن در نوزاد به نحوی درحیطه تخصص اورتپدی قرار می گیرد، لازم می دانم توضیحاتی در این رابطه به عرض برسانم. به خصوص اینکه شکستگی استخوانها در حین زایمان ، علی الخصوص استخوان ترقوه ، پدیده ناشایعی نبوده و مطبهای پزشکی هرازگاهی شاهد مراجعاتی از این نوع هستند. والدین نوزادان مبتلا به شکستگی ، به حق از رویداد پیش آمده نگران و مستاصل بوده و وظیفه پزشکان معالج است که با صرف وقت کافی نسبت به علت احتمالی حادثه رخ داده توضیح داده و نگرانی والدین را برطرف کنند.

در هنگام فرایند زایمان طبیعی ، گاهی و بنا به عللی ، عبور نوزاد از کانال زایمان به سهولت و روانی اتفاق نمی افتد و به عبارتی نوزاد در کانال زایمان گیر می افتد. به این رویداد که در اصطلاح علمی "دیستوشی" اطلاق می گردد ، می تواند بسیار خطرناک بوده و حیات نوزاد را درمعرض خطر و نگرانی جدی قرار دهد . به همین خاطر تیم درمان و پزشک معالج تمامی تلاش خود را بکار می گیرند تا راه حلی سریع و قطعی برای رویداد پیش آمده اتخاذ کنند. در حین این تلاش گاهی یکی از استخوانهای نوزاد بصورت سهوی و حتی گاهی عمدی و توسط پزشک معالج شکسته می شود. در واقع تیم درمانی و پزشک معالج شکستگی استخوان نوزاد را که مطمئنا رخداد ناگواری است می پذیرد تا حیات نوزاد را از تهدید جدی از دست رفتن ،نجات ببخشد. فرصت برای این تصمیم گیری بسیار مهم و حیاتی ، در حد ثانیه ها و لحظه ها است و ذهن هوشیار و اقدام متناسب پزشک معالج و تیم درمان در این شرایط بحرانی و فرصت کوتاه بر آن است که جان نوزاد و مادر را به وجه احسن حفظ کرده و نجات دهد.

نکته دیگری که اشاره به آن را اینجا ضروری می دانم ، آن است که شکستگی استخوان نوزاد حین زایمان از خوشخیم ترین شکستگیها است و در کوتاهترین زمان و بدون باقی گذاشتن کوچکترین عارضه ای بهبود می یابد. شایعترین استخوانی که در حین زایمان می شکند ، استخوان ترقوه است ولی احتمال شکستگی سایر استخوانها اعم از بازو و ران نیز وجود دارد. که در مورد شکستگی ترقوه بدون نیاز به بی حرکتی و در مورد سایر استخوانها با حداقل بی حرکتی قابل درمان است. بعضا پیش می آید که نوزاد یا شیرخواری را با شکایت از توده ای در ناحیه استخوان ترقوه یا بازو نزد پزشک معالج می آورند و در بررسی بعمل آمده مشخص می شود در آن ناحیه شکستگی اتفاق افتاده و بدون اینکه خانواده و والدین متوجه شوند جوش خورده و بهبود یافته است و برجستگی که بدست می خورد در حقیقت کومه ی شکستگی مربوطه بوده و آن نیز در یکی دوماه آینده برطرف خواهد شد.

موضوع دیگری که ذیل مطلب رسانه به آن اشاره شده بود ، این بود که پزشکان معالج در ابتدا برای نوزاد تشخیص "فلج ارب" مطرح کرده بودند. خوب است بدانیم "فلج ارب" عارضه دیگری است که گاهی هنگام زایمان های مشکل و بدنبال کشیده شدن دست نوزاد بوجود می آید. در این عارضه نیز دست نوزاد به صورت موقت یا دائمی ازکار می افتد و حرکت نمی کند. "فلج ارب" نیز در بسیاری از مواقع حاصل تلاش پزشک معالج در بیرون کشیدن نوزاد از کانال زایمانی است که بعلت عدم تناسب با جثه نوزاد در آن گیرافتاده است. و خوب است بدانیم که این تلاشها که در بازه زمانی ثانیه ها و لحظه هایی اتفاق می افتد که پزشک معالج با تدبیر و ذکاوت نهایت تلاش خود را می کند که واسطه نجات جان نوزاد و مادرباشد. گرچه "فلج ارب" نیز در درصد قابل توجهی از موارد پس از چند هفته تا چند ماه منجر به بهبودی می گردد ولی در مواردی نیز با عوارض دائمی همراه بوده و پیچیده ترین عملهای جراحی نیز باعث رفع کامل عارضه نخواهند گردید. و به همین خاطر در مواردی که در نوزادی با از کار افتادن دست پس از زایمان ، تشخیص شکستگی استخوان داده می شود ، گرچه رویداد به هیچ عنوان شیرین یا خوشایند نمی باشد ولی می توان این نوید را به خانواده ووالدین داد که بهبودی مطمئن تر و قطعی تری مورد انتظار خواهد بود.

در پایان به جا می دانم در مواردی این چنین که اقدامی درمانی با عارضه یا مشکلی توام گردیده است ، مراجع ذی صلاح و معتبر با توضیحات لازم نسبت به رفع نگرانی جامعه اقدام نمایند
دیستوشی شانه است . اتفاقا باید از متخصص زنان تقدیر کنند چونکه اگر به قیمت شکستن بازو نوزاد را به سرعت به دنیا نمی آورد بعلت نرسیدن اکسیژن به مغز نوزاد یک عمر هم خودشان زجر میکشیدند هم نوزاد بیچاره . در صورتی که الآن تا چند ماه دیگر نوزاد کاملا خوب میشود . تابناک بهتر بود هنگام اظهارنظر پزشکی نظر یک نفر مطلع پزشکی را هم جویا میشد .
در کدام پرونده ای نظام پزشکی قصور را پذیرفته است کار آنها یک طرفه بوده و هست
سلام ، ابراز تأسف عمیق از اتفاق تاثر برانگیز شکسته شدن بازوی نوزاد تازه متولد شده در حین زایمان یعنی همدردی با والدین در راستای حس نوعدوستی ، نه تایید قصور پزشکی!!!! تابناک باید به قضاوتهای تخصصی در چارچوب اخلاق حرفه احترام بگذارد و پاسخ یک سازمان را به سخره نگیرد . ضمنا از درج پاسخ تابناک تشکر میگردد. ولی ایکاش پاسخ بدون شبه آفرینی درج میشد.
واقعا باید برای ژورنالیسم ایران تاسف خورد.
تو این کشور کی پاسخگو اعمالش هست که پزشکان باشن. خدا یه روزی همین بلارو سر نوه همون پزشک و همکارانش خواهد آورد.
سوال ما این است چرا همیشه در حکم های سازمان نظام پزشکی پزشک و تیم پزشکی در نهایت راضی از حکم صادره هستند؟
تابناک عزیز شاید بعضی ها زحمات شما برای احقاق حق ما مردم را از قصورات کوتاهی پزشکان و هم چنین با خبر کردن مردم از حقوق های نجومی این قشر کاسب کار را تشویش اذهان عمومی بدانند ولی شما بدانید که دعای ما مردم پشت شما عزیزان است....
اینارو ولش تابی جون ، دکترا چیکارت کردن !!!!!
بله بله پوزیشن نامناسب نوزاد و انقباض رحم مادر تقصیر پزشکاس
به نظر من بهترین راه برای اینکه برای من به عنوان یک فرد غیرمتخصص مقصر ماجرا شناخته بشه این هست که آمار منتشر بشه. مثلا در کشورهایی با سطح پزشکی ، درآمد پزشکان و بودجه نسبی بهداشت و درمان مشابه با ایران چه مقدار از چنین ضایعاتی اتفاق میفته و چند درصد پزشکان مقصر شناخته میشن. اگر واقعا چنین اتفاقاتی در کشور ما شیوع بیشتری داره و کمتر مقصر شناخته میشن وزرای بهداشت فعلی و قبلی باید بازخواست بشن و اگر برعکس این اتفاق افتاده مردم به شبکه بهداشتی اعتماد کنن.
اگر قادر به انجام زایمان طبیعی موفق نیستید چرا نمی گذارید سزارین انجام شود؟
بابا حالا شکستن بازوی نوزاد رو میخوان به زور طبیعی جلوه بدن من بدبخت 10 روز پیش دندونم رو کشیدم ولی از روز سوم دیدم هم درد داره و هم تورم دو بار مراجعه کردم دکتر گفت که طبیعیه حالا مشخص شده از هر دندون نصفش جا مونده حالا دو دلم که برم نصف پولم پس بگیرم یا نه؟!!!!!!!
واقعا جای تاسف است که چنین سازمان وپزشکانی در مملکت داریم
تابی جون ار حق نگذریم، قید واژه متخلف واسه این پزشک ، مناسب نیست.
مشكل اصلي كشور عدم شفافيت مسائل ميباشد و سعي در مخفي شدن مشكلات و پاك كردن صورت مسئله با عباراتي مانند تشويش اذهان عمومي و به صلاح نبودن رسانه اي شدن ميباشد براي نمونه در سطح كلان كشمكش ميان قوا در مسائل اقتصادي كه طبق قانون بايد شفاف باشند. حال عجيب ترن مسئله اين است؛ صدا و سيما با مصاحبه با مردم در سطح شهر و جواب از پيش تعيين شده شده از مردم نظر خواهي ميكند !!!! در اين مورد و عجيب و عجيب اين است كه تمام افراد ميگويند رسانه اي شدن مسئله ي فوق الذكر اشتباه است!!!!!!!!!!!! يعني بين خودتان با زد بند سياسي حل كنيد به مردم چه مربوط است!!!!!!!

با تشكر از تابناك عزيز بابت پيگيري خبر و نشر نظر هاي بازديد كنندگان خبر
باسلام
بروز مسائل پزشكي متاسفانه درايران مسئله اي است كه نه كمتر بلكه اصلا كسي به آن توجه ندارد مگر كيارستمي باشي تا جاروجنجال بي نتيجه اي بدنبالت باشه كسي نيست به منشور بيمارتوجه داشته باشد روساي دانشگاهها براي قانوني كه درآمد آنها را محدود ميكند جنجال ميكنند اما متاسفانه در مقابل مرگ ومير مردم وقصورهاي پزشكي سكوت وحتي حمايت ميكنند دردنيا رسيدگي به جرائم پزشكي در دادگستري وبا دادستان خاص صورت ميگيرد يعني درقوه قضائيه دنيا دادستاني هست كه باتمام قوا وبا داشتن مشاوران آشنابه أمور پزشكي درپي دفاع ازحقوق بيماران شاكي است ودرمقابل سازمان نظام پزشكي باداشتن وكيل هاي زبردست بدنبال تبرئه پزشكان متشاكي ميباشد دراين راستا هر رأي صادرشود چون كيفرخواست ودفاع در راستاي احقاق حقوق طرفين بوده براي هر دوطرف دعوا پذيرفته ميشوداما درايران اين امر مهم به نظام پزشكي سپرده شده كه حياتشان دست پزشكان است ويك نظام صنفي درجهت دفاع از حقوق پزشكان بوجود آمده،متاسفانه نظام بهداشت ودرمان نظام پزشك سالاريست كه ساير ارگانها مثل قوه قضائيه ودولت هم به آن كمك ميكند،جديدا از بيمار وهمراهش دربيمارستانها قبل از بستري امضا واثرانگشت ميگيرند كه حق شكايت ندارند،ودرصورت فوت بيمار بايد خانواده درجه يك بيايند وإمضاء بدهندكه شكايت نميكنند تا جسد راتحويل بدهند
اشکال اصلی اینه که باید سزارین انجام میشه. منتها به خاطر سیاست های وزارت بهداشت، زایمان طبیعی تحمیل شده. وگرنه شکستن دست نوزاد حتما توی اون لحظه بهترین انتخاب برای نجات جان مادر و نوزاد بوده. پزشک مقصر نیست. وزیر باید جواب بده.
فرض ميكنيم ادعاي نظام پزشكي درست باشد و هيچ كس در مسير حمايت از همكار پزشك قدم بر نداشته و پرونده به درستي تنظيم شده در اختيار قاضي محترم قرار گرفته است. يعني اين يك مورد طبيعي بوده و نه بي احتياطي پزشك.
پرسش : در ٢٥ سال اخير چند مورد كودك دست شكسته در كشور ما بدنيا امده است ؟ هر ماه يكي. هرسال يكي هر١٠سال يكي هر٢٠ سال يكي ؟
درود بر تابناک عزیز که با پرداختن به معضلات جامعه شاید باعث شود تلنگری به مسئولینی که احساس مسئولیت نمیکنند زده شود و باعث شود در آینده کمتر شاهد چنین اتفاقاتی باشیم.
اجرکم عندالله
با سلام بنده پسرم توی بیمارستان نجمیه تهران جنب پاساژ علائدین به دنیا اومد . متاسفانه در حین زایمان به علت عدم حضور به موقع پزشک برای تعین نوع زایمان و عدم سونوگرافی آخرین لحظه (همسرم 12 ساعت تا فارغ شدن بستری بودند) و عدم تعیین وزن کودک (4100) ، و کشیدن سر کودک به علت گیر کردن در کانال زایمان به خاطر وزن بالا ، که نهایتا منجر به پارگی عصب دست چب از نخاع و فلج شدن دست چپ شده است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها