بازدید 37876
با توجه به اختلاف نظر فقهی در اعلام عید فطر؛

چند پیشنهاد ساده برای پیشگیری از سیاسی شدن یک مسأله

روشن است، وقتی موضوعی که مبتلابه اکثریت مردم ایران است، مبهم باقی می‌ماند، جولانگاهی برای مغرضان خواهد شد و فتاوا و نظرات مراجع را هم سیاسی کرده و عمل شرعی مراجع بزرگوار را دچار تشکیک می‌کنند و دستاویزی می‌سازند برای تفرقه‌افکنی و وحدت شکنی.
کد خبر: ۶۵۲۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۲ 22 September 2009

رهبر انقلاب، بر حسب وظیفه و حجت شرعی، روز یکشنبه را روز عید فطر اعلام کردند. عده‌ای از مراجع همچون آیت‌الله جوادی آملی و دفتر آیت‌الله فاضل لنکرانی نیز همین روز را عید فطر و در مقابل، مراجعی چون آیات عظام سیستانی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، صانعی و برخی دیگر، روز دوشنبه را پایان ماه مبارک و عید فطر اعلام کردند.

به گزارش «تابناک» آنچه اما روشن و بدیهی است، اینکه همه این بزرگواران بنا بر حجت شرعی، شیوه اعلام عید و حلول ماه شوال را از منابع دینی استنباط نموده‌اند، وظیفه مقلدان هم تا اندازه بسیاری روشن است و هر کدام به مراجع خودشان رجوع کرده‌اند.

اما در این میان، عده‌ای در فقدان اطلاع‌رسانی دقیق رسانه‌ها و از جمله رسانه ملی، چون همیشه کوشیدند از این اختلاف نظر و فتاوای علما برداشتی سیاسی بکنند. بدیهی است که اختلاف نظر و فتوای علما و مراجع شیعه عمری به درازای عمر حوزه‌های علمیه دارد و از مجاری همین اختلاف، در نظرات استنباطی است که پویایی فقه شیعه در سالیان، خود را نشان داده است.

اما آنچه جای پرسش دارد، اینکه چرا مردم به درستی در جریان چگونگی این اختلاف نظرها قرار نمی‌گیرند؟ آیا رسانه ملی که به صورت بیست و چهار ساعته برنامه پخش می‌کند، نمی‌تواند با رفتن به قم، توضیحات این مراجع را درباره این تفاوت‌ها به آگاهی مردم برساند؟

روشن است، وقتی موضوعی که مبتلا به اکثریت مردم ایران است، مبهم باقی می‌ماند، جولانگاهی برای مغرضان خواهد شد و فتاوا و نظرات مراجع را هم سیاسی کرده و عمل شرعی مراجع بزرگوار را دچار تشکیک می‌کنند و دستاویزی می‌سازند برای تفرقه‌افکنی و وحدت شکنی.

شکی نیست که اختلاف علما در شیوه دیدن هلال ماه شوال، مستند به رویکردهای گوناگون، اما متقن شرعی است که مردم باید با شفافیت و روشنی در این باره آگاهی داشته باشند تا برخی به استناد اظهارات رسانه‌های خارجی، این عمل صد در صد شرعی مراجع محترم به عمل موافقان و موافقان دولت یا یک جناح سیاسی، تعبیر نکنند؛ بنابراین، برای اینکه موضوع بهتر برای مردم مؤمن روشن شود، به نظر می‌رسد که چند پرسش باید پاسخ داده شود و آن این که:

1) آیا در نظام حکومتی مبتنی بر ولایت فقیه، اعلام عید فطر، تنها در حوزه اختیار ولی فقیه است یا اینکه مؤمنان می‌توانند در صورت اختلاف نظر مرجع تقلیدشان از نظر او پیروی کنند؟

2) آیا نمی‌توان راهکاری اندیشید که نماینده‌ای از سوی هر یک از مراجع معظم با تیم استهلالی که از سوی دفتر رهبری مأمور استهلال می‌شوند، همراه شده تا نتیجه حاصل شده یکسان باشد؟

3) اگر اختلاف بر سر استنباط فقهی است، پس چرا نباید همان گونه که گفته شد، این مسأله به روشنی برای افکار عمومی باز شود و راه هرگونه شیطنت بسته شود؟

و در پایان اینکه از بدیهیات فقه شیعه، آن است که مجتهد و عالم دینی که برای رسیدن به حقیقت یک حکم، احتجاج و تلاش می‌کند، اگر به اصل مطلب پی برده و حکم صادر کند، دو اجر می‌برد و اگر با وجود تلاشی که انجام داده، به حقیقت مسأله پی نبرد و حکمی صادر کند، موأخذه که نمی‌شود هیچ، بلکه یک اجر هم برای احتجاج و تلاشش می‌برد. بر این مبنا، قطعا و به طریق اولی، هیچ حرجی بر مقلدان نیست و برای همین هم آنان که یکشنبه عیدشان بوده و هم آنان که بر پایه نظر مرجع تقلیدشان، دوشنبه را عید گرفته‌اند، به تکلیفشان رفتار کرده‌اند و نباید نگران باشند.


 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۰
این تفرقه افکنی و شبه افکنی خطی است که بیشتر از سوی بازناک هم دامن زده و هم پیگیری می شود !!! ما مردم بسیار دقیق مطالب ضد ولائی شما را دنبال و به موقع توی دهانتان خواهیم زد ......
اون اقايون بر حسب وظيفه اعلام كرده اند اگر مردم هم يادشان نباشد كه اين مسايل را سياسي كنند شما يادشان مي اندازيد دست از اين سياسي بازي دست بر داريد سياست يعني پدر مادر سوخته بازي
اخوي مشكل اينجاست كه برخي از علما بر خلاف نظر خودشون در رساله عمل كردن. گفتن يكي از از را هها حكم حاكم شرع است بعد خوشون عمل نكردن!!!!!!!!!!!
حالا کی نگران شده؟ مردم خودشون بلدند گلیمشون رو از آب بکشند بیرون. همین تیتر و خبر خودش سیاسیه.
آیااین موضوع اختلافی مثل موضوع بلادکبیره بودن تهران از دید امام است؟
یعنی شما نمی دانید حضرت آیت الله مکارم شیرازی،بر طبق نظر رهبر انقلاب، روز یکشنبه را روز عید فطر اعلام کرده اند؟آیا خود شما به این مسئله دامن نمی زنید؟خدا هدایتتان کند با این اطلاع رسانیتون!!!!!!!!!!!
در کشور پاکستان که چند فرقه سنی و شیعه دارد از هر کدام یکی در تیم استهلال حضور دارند و به اتفاق دیدن یا ندیدن عید را اعلام می کنند ما همه چیزمان باید......
در رابطه با سؤال اول نظر مرجع تقليد در رابطه با حكم حاكم مهم است و مطابق نظر بعضي از مراجع، مقلدين آنها در صورت افطار در يكشنبه بايد يك روز روزه قضا بگيرند. لطفا اطلاع رساني كنيد كه مديون آنها نباشيد.
در خصوص نتيجه گيري هم منبع آن را در روايات شيعه ذكر كنيد چون مسئله يك اجر و دو اجر مربوط به فقه سني و تفسير به راي است كه در شيعه تفسير به راي معنايي ندارد.
استدلال پاياني شما اشتباه است به اين دليل كه: اعلام روز دوشنبه به‌عنوان عید سعید فطر از سوی برخی مراجع محترم تقلید در حالی انجام شد که رهبر معظم انقلاب به‌عنوان ولی‌فقیه و حاکم شرع، حکم به عید بودن روز یکشنبه دادند. این اعلام نظر از سوی برخی مراجع تقلید مانند آیات عظام وحید خراسانی، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، موسوی اردبیلی و ... با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد. برخی صاحب‌نظران در این زمینه معتقدند شأن مرجع تقلید افتا است و نه ورود به مصداق، به این معنی که مرجع تقلید با فتوا دادن درخصوص راه‌های ثابت شدن اول ماه، تشخیص مصداق را برعهده مقلد می‌گذارد. از سوی دیگر برخی نیز تأکید دارند اساساً اعلام عید فطر، شأن حکومتی و در صلاحیت حاکم شرع است و نه هر فرد دیگری. بر این مبنا، حتی چنانچه اول ماه بر یک مرجع تقلید محرز نشد و یا یک روز زودتر از حاکم شرع بر او محرز شد، وی نباید آن را اعلام عمومی کند. با این‌همه، بررسی موردی فتاوای این مراجع محترم نشان می‌دهد که به‌جز آیت‌الله وحید خراسانی و آیت‌الله سیستانی، هر 3 مرجع محترم دیگر، یکی از راه‌های ثابت شدن اول ماه را حکم حاکم شرع می‌دانند و با این اوصاف، مشخص نیست چرا در این زمینه برخلاف فتوای خود عمل کرده‌اند. در مسئله 1739 رساله توضیح‌المسائل آیت‌الله صافی گلپایگانی در خصوص راه پنجم ثابت شدن اول ماه آمده است: «پنجم- آن كه حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است.» همچنین در مسئله 1740 تأکید شده است: اگر حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است، كسى هم كه تقليد او را نمى كند، بايد به حكم او عمل نمايد ولى كسى كه مى داند حاكم شرع اشتباه كرده، نمى تواند به حكم او عمل نمايد. روشن است که براساس این فتوا، تنها دلیل عدم تبعیت از حکم حاکم شرع، علم به اشتباه او است و این در حالی است که با اعزام 150 گروه استهلال به نقاط مختلف کشور که احتمال استهلال در آن نقاط با محاسبات نجومی بیشتر بود و تصویربرداری از لحظه استهلال، احتمال اشتباه حاکم شرع منتفی است. همچنین در مسئله 1456 رساله آیت‌الله مکارم شیرازی نیز راه پنجم ثبوت اول ماه، حکم حاکم شرع دانسته شده و آمده است: «5ـ حكم حاكم شرع، به اين صورت كه براى مجتهد عادلى اوّل ماه ثابت شود و سپس حكم كند كه آن روز اوّل ماه است، در اين صورت پيروى از او بر همه لازم است، مگر كسى كه يقين به اشتباه او دارد.» آیت‌الله موسوی اردبیلی نیز در مسئله 1812 رساله عملیه خود، راه پنجم ثابت شدن اول ماه را حکم حاکم شرع خوانده و در مسئله 1813 نیز تصریح می‌کند: «اگر حاكم شرع حكم كند كه اوّل ماه است، كسى كه از او تقليد نمى‏كند نيز بايد به حكم او عمل نمايد؛ ولى كسى كه مى‏داند حاكم شرع اشتباه كرده، نمى‏تواند به حكم او عمل نمايد.» اگرچه آیت‌الله وحید خراسانی و آیت‌الله سیستانی نظر متفاوتی دارند و به ترتیب در مسئله 1739 و 1740 رساله‌های توضیح المسائل خود معتقدند اول ماه به حکم حاکم شرع ثابت نمی‌شود. اما حتی چنانچه از این مسئله که اعلام عمومی اول ماه و به‌ویژه عید سعید فطر از شؤن حکومتی و انحصاراً دراختیار ولی‌فقیه است، گذشته شود، تناقض میان فتوی و اقدام حداقل 3 تن از مراجع معظم تقلید که موجب ایجاد جو دودلی و تقویت بدبینی‌های اخیر در بین مردم و سوء استفاده رسانه‌های بیگانه شده است، امری عجیب و کم‌سابقه است.
لطفا تصویر ماه را روز یکشنبه ساعت ده شب که بر اساس آن عید اعلام گردید را برای تنویر افکار عمومی در صداو سیما یا سای رسانه ها به نمایش بگذارید اگر حجت است....
اين اولين سالي است كه اين اتفاق افتاد آنهم بعد از اين جريانات. نظر شما چيست؟
شما در حد و اندازه ای نیستید که پیشنهاد فقهی بدهید. کار خبریتون کلی ایراد داره برسید به همون و همون رو درست کنید.
اين مراجع و مقلدين انها بهتر است به فتوايي كه خود رساله خود داده اند عمل كنند
در ضمن در شريعت اسلام اگر در شهر اين حرف كه ماه شوال ديده شده پر شود
آن مصداق عيد بودن در فرداي آن روز است
مگر اينكه وقتي عيد اعلام نشود اما شخصي خود ماه را ديده باشد مي تواند روز بعد عيد باشد و براي كساني كه به او اعتماد كانل دارند
درود بر نویسنده
بسم الله الرحمن الرحیم
رویت هلال ماه شوال و اثبات عید فطر نیازی به فتوای مرجع تقلید نداشته و هر فرد می تواند خودش استهلال نموده و به نتیجه رویت خودش عمل کند.
اختلاف نظر موجود بر سر اینست که آیا رویت با چشم مسلح ( مانند تلسکوپ و ... ) حجت است یا خیر ؟ که برخی از علما مانند مقام معظم رهبری و ... این معنا را قبول دارند و برخی مانند آیت الله سیستانی رویت با چشم غیرمسلح را حجت شرعی می دانند.
یا علی
با مطالعه شرایط رویت حلال ماه خیلی ساده می توان قضیه را حل نمود:
- اول ماه به چهار چيز ثابت مى شود : اول آن كه خود انسان ماه را ببيند.
دوم عـده اى كـه از گـفته آنان يقين يا اطمينان پيدا مى شود , بگويند ماه را ديده ايم و هم چنين است هر چيزى كه به واسطه آن يقين يا اطمينان پيدا شود.
سـوم دو مـرد عادل بگويند كه در شب ماه را ديده ايم , ولى اگر صفت ماه را بر خلاف يكديگر بگويند , اول مـاه ثابت نمى شود , و هم چنين است اگر شهادت آنان مبتلى به معارض - يا در حكم معارض - باشد مثلا اگـر گروه زيادى از مردم شهر استهلال نمايند , ولى بيش از دو نفر عادل كسى ديگر ادعاى رؤيت ماه را نـكـنـد , يا آن كه گروهى استهلال كنند , و دو نفر عادل از ميان آنان ادعاى رؤيت كنند , و ديگران رؤيت نـكنند , حال آن كه دو نفر عادل ديگر در ميان آنها باشد كه در دانستن جاى هلال و در تيزبينى و در ديگر خصوصيات مانند آن دو عادل اول باشند , در اين چنين موارد اول ماه به شهادت دو عادل ثابت نمى شود.
چـهـارم سى روز از اول ماه شعبان بگذرد كه به واسطه آن اول ماه رمضان ثابت مى شود , و سى روز از اول رمضان بگذرد كه به واسطه آن , اول ماه شوال ثابت مى شود.
حال سوال اینجا مطرح می شود که آیا مراجع دیگری که اعلام اول ماه می کنند حکم دو عادل را ندارند که دیگر مراجع برای خود روز دیگری را اول ماه می گویند مگر برای ایشان حجیت ندارد؟؟؟؟
تابناکی های بی طرف که می دانم منعکس نمی کنید ولی بنده نظرم را اعلام می کنم در همین سایت خودتون درروز شنبه یا یک شنبه از طرف دفتر آیت الله وحید خراسانی اعلام نموده بودید که یکشنبه عید است حال ایشان مجدداً دوشنبه را عید اعلام نمودند شما که فقط هر چه باب میلتان هست اعلام می کنید حداقل در مسائل شرعی به مطالب خودتان اگر دقت کنید خوب است به خدا این نظر سیاسی نیست
همون شبکه بی بی سی بهتره برای خبر گرفتن شما رو هم دیلیت کردیم
آقای نویسنده؛ شما هنوز مفهوم ولایت فقیه و حکم او را نفهمیده اید، هنگامی که تعداد افراد شرکت کننده در نماز عید فطر نشانگر اقتدار نظام است، اگر برخی مراجع نیز مفهوم ولایت را درست درک می کردند آن روز را عید اعلام می کردند
این قضیه را بی بی سی بزرگ کرده است و گرنه این اختلاف نظرها بوده و هست و نمی توان کسی را بزور به انجام کاری وادار کرد
اطلاع رسانی بسیار مهمی را انجام دادید و این نکته زمینه می شود که بسیاری از افراد جامعه میل و رغبت پیدا کنند که مبانی دینی خود را دقیق تر مطالعه نمایند و خدای ناکرده اظهار نظرهای ناشی از عدم اطلاع نداشته باشند و در دام بدخواهان خارجی قرار نگیرند
طبق نظر تمام علما و مجتهدین سه راه برای اثبات حلول ماه وجود دارد.1 رویت توسط خود فرد 2 شهادت دو نفر عادل 3 اعلام توسط حاکم شرع (که زیر نظر رهبری می باشد ) پس منطق میگوید طبق فتوا نیاز به اعلام مراجع هر فردی نمی باشد.و چیزی جز اختلاف و چند دستگی پیامد دیگری ندارد. پس بهتر آن است که مراجع تابع حکومت باشند.
براي وحدت بيشتر اگر مراجع با هماهنگي و به صورت مشاركتي فتوا بدهند و در همه جاي دنيا يك روز عيد باشد. اينطوري انرژي نماز عيد فطر هم بيشتر خواهد شد
مسئله 1739 رساله توضیح‌المسائل آیت‌الله صافی گلپایگانی در خصوص راه پنجم ثابت شدن اول ماه آمده است: «پنجم- آن كه حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است.»

همچنین در مسئله 1740 تأکید شده است: اگر حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است، كسى هم كه تقليد او را نمى كند، بايد به حكم او عمل نمايد ولى كسى كه مى داند حاكم شرع اشتباه كرده، نمى تواند به حكم او عمل نمايد.
ممنون به خاطر نکته سنجی تابناک....
به نظرم پیشنهاد خوبی دادید
بسم الله الرحمن الرحیم
بنا بر نظر همه مراجعه شیعی راههای اثبات رویت هلال 4 روش است:
1- اینکه خود شخص مکلف ببیند.
2- اینکه دو نفر مورد وثوق (عادل) دیده و خودشان به مکلف بگویند.
3- اینکه در میان مردم شیاع(شایع) شود که دیده اند.
4- حاکم شرع اعلام نماید.

خوشبختانه در عصر حاضر به دلیل توانایی حاکم شرع در تشخیص این امر و تشکیل گروه های کارشناس و فنی در زمینه دانش نجوم همه مردم بایتی به مورد چهارم رجوع نمایند.
دقت نمایید که در 4 مورد فوق هیچ نامی از مراجع معظم تقلید آورده نشده است.
متأسفانه مکلفین به دلیل نا آگاهی از احکام خود و از طرفی شیطنت برخی از کارکنان و مسئولین بیوت مراجع هر ساله شاهد تفرقه در میان امت اسلامی هستیم .
باشد که انشاء الله با روشنگری صدا و سیما دیگر شاهد چنین اختلافاتی نباشیم.
التماس دعا
بانگاه به كامنت گذاشته شده تعداد علمامشخص مي شود.
تفاوت كشورهاي توسعه يافته با كشورهاي درحال توسعه در همين است .هر ايراني كارشناس ارشد تمام رشته ها است چه اقتصادي،ديني،علمي،....
اين مقاله شمابيانگرهمان نگاه ازبالا است.كه بسيارجاي تشكردارد.
دوستي نظر داده نماز عيد اقتدار نظام است اگه برخي مراجع مفهوم ولايت را درست درک کرده بودند آن روز را اعلام ميکردند من متوجه نشدم منظور ايشان چيست؟ فقط سئوال من اينست آيا مراجع متوجه نيستند و شما دانائيد ؟به نظر من بهتر است تحليلهايمان براساس شناخت دقيق مسائل و آگاهي ار رمز و رموز آن باشد نه با تعصب کورکورانه .
به هرحال بین علماهمواره اختلاف وجودداشته ،دارد وخواهدداشت .بنابراین بهترین حالت جلوگیری از تشدید این اختلافات است .
جالبه كه ولايتداران!! همگي مراجع رو زير سوال مي برند كه "شما اشتباه ميكنيد" و "مفهوم ولايت رو نمي فهميد" و "تابع حاكم باشيد"!!!
يعني ولايتمداران از مراجع بيشتر مي فهمند؟‌
شيطان از چه راه هاي كه انسان رو به ضلالت نمي كشونه !‌
( هيچ وقت درج نكردي كامنت هاي منو ! اينم رووش)
لازم بود ذكر مي كرديد كه غير از رهبري و آيت الله جوادي آملي ، حضرات آيات حاج سيد عزالدين زنجاني ، گرامي قمي و حاج سيد محمد حسيني شاهرودي از مراجع تقليد نيز روز يكشنبه را عيد اعلام نمودند .
سلام
اینکه شما نامی از آیت الله منتظری نمی برید نشانی از همین تفرقه افکنی هاست
پس به جای اینکه هیزم بر این آتش بریزید واقعا سعی را در خاموش کردن آن داشته باشید

ممنون
يك سوال : اگر بر اساس نظر برخي از خوانندگان ، يك مرجع بخواهد احكامش را بر اساس نظر رهبري تنظيم كند آيا اسم ان شخص را ميتوان مرجع گذاشت و ديگر ايشان شرايط فقهي مرجعيت را دارد؟ البته به نظر ميرسد برخي از خوانندگان اين سايت در پشت پرده ذهنشان چنين توقعي را از مرجعيت دارند و اين نهايت سياست زدگي ميباشد.
بهتر است علما در اينگونه موارد شوراي فتوا تشكيل دهند و در نهايت به يك نتيجه برسند بالاخره روز خدا كه اختلاف ندارد و در اين ميان يكي از اين دو دسته اشتباه مي كند و اين اصلا از نظر وحدت رويه و عقيده درست نيست در جايي كه ما دم از وحدت شيعه وسني ميزنيم !!!
خدمت این دوستی که گفتند آیت الله مکارم شیرازی روز شنبه اعلام عید کردند عرض کنم تا ساعت 5 بعد از ظهر شنبه 5 بار به دفتر ایشان زنگ زدم اما دفتر ایشان خلاف نظر شما را داشت (0251774311و02517743112)
جایگاه رهبری ایران محفوظ است
اما ایشان معصوم نیستند
از صدا و سیما خواهش مند است این بار به جای پنهان کاری به قول تابناکی ها سری به قم بزند تانظر دیگر علما هم مشخص شود
نمیدانم این مراجع وقتی در حمایت از نظام و دفاع از اشخاصی خاص صحبت میکنند مرجع عالیقدر هستند و حرفشان حجت است
اما وقتی صادقانه دیدگاهشان را بدون سیاسی کاری میگویند عامل اختلاف هستند
درود بر تابناک واقعا عالی نوشتی
نظر دادن نماز عيد اقتدار نظام است
کی گفته ؟
روز قدس روز اثبات اقتدار بود که شکر خدا اثبات شد
دیگه چی میخواهید
خبرگزاریهایی همچون تابناک این مسایل را سیاسی میکنند
اگر صدا و سیما یک دقیقه هم وقت میگذاشت و اعلام میکرد که کدوم یکی از علما یکشنبه رو عید اعلام نکردن و توضیح میداد که این مسئله یه اختلاف فقهی بخاطر فتوای متفاوت علما در این مورد هست (علمایی که دوشنبه رو عید اعلام کردن به دیدن هلال با چشم غیر مسلح تاکید دارند) اصلا این مسئله سیاسی نمیشد
قطعا همانگونه كه مي گويند ولي فقيه معصوم نيست البته مراجع هم معصوم نيستند و ممكن الخطاهستند. براران هر سخن كه حق باشد بايد از آن تبعيت كرد خواه معاويه بگويد خواهد علي. متاسفم براي متعصبين امروز كه يا از آن سوي بام مي افتند يا از اين سوي بام. در فتاوي مراجع آمده كه اگر يك مجتهد اعلام كرد كه عيد شده| همين كافي است كه انسان به آن اعتماد نماد. آيا اين همه مراجع و مجتهدين گرداگرد جهان روز يكشنبه را عيد گرفتند. آيا ملاك عمل فقط علماي قم هستند؟ بابا قدري بي طرفي و اعتدال همه چيز را حل مي كند. سياسي كاري در همه حال مخرب است.
آقایان چرا همه چیز را می پیچانید .. مراجع در فتوای خود آورده اند اگر مطمئن شدی که حاکم شرع اشتباه می کند باید به نظر دیگری عمل کرد .. اما حاکم شرع نیز تنها مرجعی است که حکم به ثابت شدن ماه با چشم مسلح داده است که از نظر بقیه علما با چشم مسلح ثابت نمی شود پس آنها این عید را که با چشم مسلح ثابت شده عید نمی دانند و هیچ مسئله سیاسی نیست و تنها اختلاف فتواست
من معتقدم هر يك از مراجع عظام از فتواي خود ومصاديق آن اطلاع دارند .
اينكه يكي يكشنبه و ديگري دوشنبه را عيد اعلام كند هيچ اشكالي ندارد
آنچه غلط است رفتار رسانه ملي است كه حتي نظرات مراجع را هم منتشر نمي كنند .و تمايل دارند همه چيز را رنگ وبوي سياسي بدهند و اگراين نگرش كمي جلوتر برود اعلام عيد از طرف مراجع نيز به بيگانگان نسبت داده ميشود .اين حق هر ايراني است كه از رسانه اي كه متعلق به همه مردم است نظر مرجع تقليد خود را بداند
من هميشه برام يه سئوال وجود داره! چطوره که ژاپن براي 200 سال آيندش تقويم مينويسه اونوقت ما هر سال سر تعيين يک روز مشکل داريم؟؟؟ ستاد استهلال اعلام کرده بودند بدليل شرايط نا مناسب جوي امکان رويت ماه در شب يکشنبه ضعيفه. نميدونم اين دوستان اگر توي کشوري مثل سوئد زندگي ميکردن اونوقت تکليف روزه دارها چي بود؟ اگه حتي اون شب شرايط جوي تو بدترين وضعيت خودش باشه آيا اين دليل بر جابجايي يک روز از ساله؟؟ هفت شهر عشق را عطار گشت، ما هنوز اندر خم يک کوچه ايم.
من به دفتر تمامی مراجع زنگ زدم بجز رهبر انقلاب و اقای نوری همدانی همگی مراجع روز دوشنبه را عید فطر اعلام کردند.
با سلام
بهتر است تيمي كه براي استحلال به شهرهي ديگر مي روند از هر مرجع يك نماينده حضور داشته باشند و با توافق عيد اعلام كنند
با سلام
همان گونه كه بعضي بزرگواران در جملات بالا فرمودند اين اختلاف نظر در گذشته هم به كرات مشاهده شده اما اينقدر سياسي اش نكرده اند.همين سال گذشته آيت الله سيستاني قبل از اعلام عمومي عيد فطر را عيد اعلام كردند
التماس دعا
نظرهای دوستان را خواندم که غالبا براساس رای شخصی خودشان وبدون اندک سواد فقهی اظهار نظر کرده اند، مسئله کاملا روشن است وآن هم این است که اگر مرجعی حکم حاکم را در اثبات هلال ماه حجت نمی داند تبعیت اصلا معنائی ندارد اما اگر مرجعی حکم حاکم را در این جهت نافذ میداند خودشان نصریح کرده اند که این حکم حاکم بر همه نافذ است اما در صورتی که مستند حکم حاکم یقینی باشدو امسال چون مستند حکم مقام معظم رهبری چشم مسلح بوده و غالب حضرات مراجع ان را معتبر نمی دانند لذا نمی توانند حکم حاکم را قبول کنند چون مستندش امری است که خود قبول ندارند. در این زمینه می توانید به کتب فقهی مراجع مثل حواشی انها بر عروة الوثقی وغیره مراجعه فرمائید واین قدر بچه گانه وبدون استناد وبا الهام گرفتن از سایتها وخبر گزاری های دیگر که بی اطلاع از همه چیزند ومی خواهند در همه مسائل نظر بدهند، نظر ندهید
ظاهرا بازناکی تنها کسانی که ابن مطالب را پیگیری و دامن زده و می خواهند به یک مسئله سیاسی تبدیل کنند تو و بی بی سی هستید !!! حالا پیدا شد سرابی فوروش ....
خواهش مي كنم مساله را اينقدر بزرگ نكنيد.چهار سال پيش هم آيت الله بهجت روز فطر رو متفاوت اعلام كرده بود و هيچ مشكلي هم نبود.و الان هم نيست چون مردم ما در اين مورد كاملا مساله رو درك كردند كه اين يه مساله فقهيه نه سياسي.راهكار هم نميخواد.خواهش مي كنم تابناك عزيز فضا از اين كه هست بدتر نكنيد.
سلام
دراکثر نظرهای بالا متاسفانه چند حرف خلاف گفته شده است که متاسفانه موجب توهین به نایبان عام امام زمان علیه السلام گردیده است وبه خاطر همین برسایت وزین تابناک لازم است که برای اعاده حیثیت ازمراجع معظم تقلید این نظر را درج نماید.
1-فرموده اند تمام مراجع تقلید حکم حاکم شرع را نافذ میدانند در صورتی که حضرات آیات وحید خراسانی وسیستانی حکم حاکم شرع را نافذ نمیدانند.
2-فرموده اند حاکم شرع رهبر حکومت یعنی آقای خامنه ای است در صورتی که در اصطلاح فقه هر"مجتهد مطلق جامع الشرایط فتوا "ازنظر فقه شیعه به شرط عدالت "حاکم شرع "محسوب میشود وحکمش بر مقلدومجتهد نافذ وواجب الاطائه هست البته بر مجتهدی که حکم حاکم شرع را نافذ نمیداند وهمچنین بر مقلدانش حکم حاکم شرع نافذ نیست
لذا ازشیعیان خواهش میکنم که حرفی نزنند که بوی نسبت دادن" بیسوادی" به مراجع معظم تقلید رابدهد. تمام
اي بابا وقتي با چشم مسلح ديدند و تاييد كردند ديگه چشم غير مسلح صد در صد خطا دارد .
بنده روز دوشنبه از طریق سیستم پیامک دفتر آیت الله مکارم در این مورد سوال کردم. جواب آمد که ایشان روز دوشنبه را عید می دانند.
آیت الله سیستانی از جمله مراجعی است که حکم حاکم را نسبت به حلول ماه نافذ نمی داند و در پایگاه اینترنتی خود به صراحت ذکر کرده که «اول ماه به حكم حاكم شرع ثابت نمى شود و رعایت احتیاط اولی است.» آیت الله وحید خراسانی، مرجع دیگری است که ثبوت اول ماه به حکم حاکم شرع را «محل اشکال» خوانده است. آیت الله صانعی هم در این مورد تاکید کرده که: «حكم حاكم نسبت به اوّل ماه و هلال، نفوذ ندارد.»
خدمت این دوستی که گفتند آیت الله مکارم شیرازی روز شنبه اعلام عید کردند عرض کنم تا ساعت 5 بعد از ظهر شنبه 5 بار به دفتر ایشان زنگ زدم اما دفتر ایشان خلاف نظر شما را داشت (0251774311و02517743112)
همین برخورد سدا و صیما نسبت به اعلام نکردن نظر دیگر مراجع باز هم بی اعتمادی بیشتر مردم رو به همراه داشت. پدر بنده هم به جرگه ی بی اعتمادان به سدا و صیما پیوست.
ای کاش این مطالب را هم اضافه میکردید:
1. چه اشکالی دارد اگر اطلاعیه اعلامی لیست تیم های استهلالی و موقعیت جغرافیایی رصد آنها شامل ارتفاع و طول و عرض جغرافیایی را ذکر کنند. در این گزارش پیوست چه اشکالی دارد محل دیدن ماه در افق ارتفاع آن از افق زاویه آن با خورشید یا آخرین محل غروب و مشخصات فیزیکی ماه از نظر اندازه و اندازه قوس ذکر شود. تمامی این اطلاعات برای اهل فن و شاید مردم عادی طمـنینه می آورد.

2. چه اشکالی دارد گزارش پیوستی ارایه شود و فیلم و عکس ماه رصد شده ضمیمه گردد؟ با تکنولوری امروزه و استفاده از تلسکوپ و غیره گرفتن فیلم یا عکس از ماه رصد شده نیاید کار دشواری باشه. هست؟
ببینید اولا روی خود لفظ حاکم شرع اینجا بحث است عده ای تلقی اشتباهی از لفظ حاکم شرع دارند درحالیکه برای مثال این عین جمله رساله آقای مکارم است که برخلاف آقایان سیستانی، وحید یکی از رهها را حکم حاکم شرع می دانند، :حكم حاكم شرع، به اين صورت كه براى مجتهد عادلى اوّل ماه ثابت شود و سپس حكم كند كه آن روز اوّل ماه است، در اين صورت پيروى از او بر همه لازم است، مگر كسى كه يقين به اشتباه او دارد.
می بینید که جمله آخر واضح است و بحث فقهی هم سر همین اشتباه احتمالی است. یعنی اینجا اختلاف بر سر استنباط فقهی است، آقای مکارم و صافی دیدن ماه با چشم مسلح را کافی نمی دانند - رجوع به بند اول ره احراز اول ماه - در حالیکه مقام رهبری کافی می دانند و در ضب یکشنیه هم از 150 گروه 3 گروه با تلسکوپ موفق به دیدن شده بودند. پس می بینید اختلاف فقهی است و مقلدان مراجع هم چون بر یه فتاوای فقهی مراجعشان باید عمل کنند پس شکی نیست که مقلدان آنهایی که دوشنبه را عید اعلام کردند احتیاطا باید یک روز روزه بگیرند. مساله به همین راحتی است. شما را به خدا این نظر را منتشر کنید مطمئن ام روسنگر خواهد بود
مسئله‌ي رؤيت هلال عيد فطر، جزء مسائل تقليدي نيست كه مقلدان بتوانند از مراجع خود تقليد كنند، بلكه به گفته‌ي دو نفر عادل مي‌توان استناد كرد و مرجع صرفاً مي‌تواند يك عادل محسوب شود. نكته‌ي مهم اين‌جاست كه در زمان امام معصوم، اعلام عيد فطر توسط امام معصوم صورت مي‌گيرد و لازم‌الاجراست. ناگفته روشن است كه در زمان غيبت امام معصوم، اين وظيفه به عهده‌ي ولي فقيه است. متأسفانه مراجع عظام درك درستي از واقعيت‌هاي سياسي جهان امروز ندارند، وگر نه چنين برخوردي با اين مسئله نمي‌كردند.
وقتی دو نفر مرجع اعلام عید می کنند بنا بر حجیت قول دو نفر عادل ان روز عید است و این مسئله عجیب است که ایا سائرین مراجع دیگر را حداقل در این مساله عادل نمی دانند؟اگر اینطور است که در عدالت خودشون هم می توان اشکال کرد ...حداقل به خاطر اینکه به عدالت یه هم لباس خود سوئ ظن دارند....در این صورت سنگ روی سنگ بند نمیشه...شما هم مقلد هرکس باشید وقتی اعلام شد از طرف دو مرجع وظیفه تان افطار است چون شما دیگه در حدی نیستید که بخواهید در عدالت یه مرجع تشکیک کنید....
چه ایرادی دارد هر مرجع تقلیدی به چند صد نفر با امکانات لازم مأموریت بدهد که استهلال کنند. هم وقت آنرا داریم هم سرمایه آنرا؟
تیم استهلال آیا در ساعت 11 شب ماه را رویت نموده؟ اینکه ممکن نیست. پس مساله اختلاف در فتوی است نه این که ماه در آسمان ایران رویت شده یا نه. جایی که مساله فتوی در میان است باید امکان اطلاع رسانی گسترده برای همه مراجع مهیا باشد.
جریان چیه همه نظرات منفیه و با تابناک دعوا دارن؟
علت انتشار این خبر رو کسایی خوب میدونن که در روزهای عید مطالب برخی سایتها و شبهه افکنی های گسترده رو دنبال می کردن.
به نظر من اجازه بدهند آخر ماه مبارک رمضان هرکسی که مقلد هر یک از مراجع محترم میباشد آن روز را عید در نظر بگیرند و نهایتا"تعطیلی را 2روز اعلام کنند که همه با رضایت کامل این ماه را به پایان ببرند واین مسائل باعث تلخ شدن شیرینی این ماه نگردد .
مسئله این نیست که کدوم مرجع چی گفته.مسئله اینه که چرا اطلاع رسانی نمی شه.مردم خودشون عقل دارند.مگه نه اینکه هر کس می تونه از هر مرجعی که خواست تقلید کنه و اینکه مراجع رساله دارند پس قضاوت و عمل به احکامو بذارین در اختیار خود مردم.رسانه میلی باید درست اطلاع رسانی کنه و همه جوانبو به مردم نشون بده.
اولا آقای سیستانی در عراق است و ایشان به دلیل بعد مکانی طبیعی است که متفاوت نظر داشته باشند دوما اختلاف این علما در رابطه با فتوای رهبری در مورد پست وزارت از جانب بانوان و همچنین گفتگوهای محرمانه آنها این ظن را بیشتر تقویت می کند اما نکته مهم اینست که سایت شما به جای ترویج فتوا و دستور های رهبری بیشتر جانب این علما را می گیرد و این اختلافات را به نوعی مشروع می کند. ولی فقیه و جامع الشرایط یعنی رهبری و هر میزان این علما متقی و مرجع و مومن باشند هیچگاه نمی توانند در قیاس با رهبری و مسئولیت بزرگ ایشان قرار بگیرند آنها اگر مو را می بینند بی شک رهبری پیچچ مو می بیند. خصوصا بعد از وقایع اخیر و عهد شکنی خطی بعضی اشخاص و جناح ها باید بحث رهبری نهادینه کرد و به عنوان یک خط قرمز و حرام آنرا در جامعه نهادینه کرد و هر گونه نظر و فتوای آزاد است تا زمانی که رهبری نظر نداشته باشد بعد از آن با علم اینکه حتی نعوذبالله این نطر غلط باشد ولی دیگر اما و اگر ندارد و تکلیف و فرضیه شرعی و ملی است والسلام.
من به سایت آقای مکارم مراجعه کردم و خبری مبنی بر اینکه ایشان دوشنبه را عید اعلام کردند نیافتم ثانیا اعلام اول ماه بر اساس فتاوای علما از احکام ثانویه می باشد و حاکم اسلامی وظیفه اعلام دارد اعلام آن از طرف فقها اشکالی ندارد بلکه این بیشتر یک اختلاف علمی در مورد مبنای روئیت می باشد البته برای مردم همان اعلام رهبری حجت می باشد و نیازی به قضای روزه ندارد تابناک تو رو به خدا نظرم را چا÷ کنید
یه سوالی واسه من پیش اومده مگه پس از فوت مراجع دفترشون میتونه فتوا بده که میگین دفتر ایت الله فاضل روز یکشنبه رو عید اعلام کردن؟
مگه خود مرهجع اعلام نمیکنن که عید هست یا نه؟
باید بذاری که من جوابمو بگیرم
یعنی ایتقدر می ترسید که نام آیت الله منتظری و صانعی را در بین مراجعی که روز دوشنبه را عید اعلام کردند نمی آورید؟ یه کم انصاف و شجاعت داشته باشید و جایگاهها را بهتر بشناسید.
1- اینجانب نیز سوالاتی مشابه دارم. به نظر اینجانب باید به سوالات مطرح شده جواب داده شود تا ضمن رفع ابهام از اذهان عموم در سالهای آینده با مشکل مواجه نشویم.
2- این نقطه ضعف میتواند جزء ابهامات اهل سنت مطرح گردد پاسخ آن چیست؟
3- این موضوع اختلاف فتاوا در موضوع حج تمتع نیز دردسر ساز است و اگر بر طرف میشد جلوه تشیع در مناسک حج بیشتر میگردید
اولا طبق فتوای همین مراجعی که نام بردید حاکم شرع حکمش بر بقیه نافض است و از این جهت خود حضرات به استثنای آقای سیستانی که در خارج از کشور به سر میبرند و ... بقیه به فتوای خودشان هم عمل نکردندو
ثانیا چطور ستاد روئیت که در سراسر کشور صدها دانشمند منجم و اهل فن را برای این امر قرار داد اشتباه کرده و ...
ثالثا شما یک دلیل حسابی بیاورید که این نظرات غیر سیاسی است..
در اخر ... بگذریم چون
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ...
عجب بل بشوئی بابا!!!!!!
من خودم ساعت 14:30 یکشنبه به سایت اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی نگاه کردم در گوشه چپ نوشته بود 1شوال
ولی وقتی ساعت00:30دوشنبه که دوباره به سایت ایشان مراجعه کردم با تعجب دیدم نوشته 30 رمضان. بهتر است دفتر ایشان در این مورد توضیح دهند
وقتی کامنت ها رو می خوندم یاد این ضرب المثل افتادم
((کاتولیک تر از پاپ بودن))
یعنی چه؟
بعضی از آدم هستند که فکر می کند فقط که کاتولیکتر از پاپ هستند ؟؟؟
خیلی برای این افراد ناراهحت هستم.
جالب اینجا که تمام این آقایان اشاره کرده اند که اعلام آغاز وپایان ماه رمضان از وضایف حاکمیت است واین آقاین که حاکم نیستتند؟ایا ایران چند حاکم دارد؟؟؟؟
در زمان حضرت علی (ع) هیچ کس حق اعلام عید جز ایشان را نداشت امروزه هم تا ولی داریم ...
لطفا در رسانه ها موقع تحویل عید را باتوجه به نظر هریک ازمراجع به تفکیک اعلام تا مقلدان با توجه به نظر مرجع تقلید خود رفتار نمایند ورسانه خصوصا صدا وسیمادر اختیار سایر مرجع قرار گیرد
از تابناک متشکرم که به این مساله پرداخت متاسفانه در این چند روز اخیر نه در صدا وسیما ونه در هیچ روزنامه ای بررسی این مهم را ندیدم حتی بصورت یک خبر کوتاه ! احتمال می دهم روزنامه ها از انتشار این اختلاف و بررسی آن منع شده اند الله اعلم...
درود بر تابناك رسانه به قول ملي مي توانست نظر آقايان مراجع را هم اعلام بكند و مقلدين مطلع شوند
در ژاراگراف دوم (( وظيفه مقلدان اين است كه به مراجع خود رجوع كنند ))
براداران تابناكي در خصوص مسأله عيد فطر ملاك تشخيص عيد روئيت هلال توسط خود فرد است و مسأله ديدن هلال جزو مسائل تقليدي نمي باشد
مهم.مهم.در غروب روز سه شنبه به وضوح ماه با چشم قابل رویت بودو از قراینو ظاهر ان میتوان فهمیدکه ماه روز دوم شوال نبودوبرای مشخص شدن و حجت تمام میتوان ماه راتاروز چهاردهم رصدکرد.
یک عده اینجا منتظر هستند که تابناک هر چی منتشر کنه مثل مرغ قدقد کنند .... بعضی ها معلوم نیست مزدور و اجیر شده کی هستند؟!!!
قبل از اينكه خبر را انتشار بدهيد زنگي به دفتر اقايان بزنيد اقاي مكارم يكشنبه را عيد معرفي كردهاند
من از آقای مکارم تقلید می کنم
1-تاریخ سایت ایشان یکشنبه را اول ماه می داند
2-درمساله رویت هلال حکم حاکم شرع راکافی می داند مگریقین به اشتباه اوداشته باشدکه شاید خودشان یقین به اشتباه حاکم داشته دلیل به یقین مقلدانشان نمی شود به عبارت ساده تر من وقتی می بینم 150گروه استهلال شامل این همه کارشناس مطمئن برای این کار برنامه ریزی دارند به این گروه کارشناس وکثیر اعتماد می کنم نه کس دیگر
3-مراجع دیگر نگفتند چند نفر را برای رویت اعزام کردند
4-من روزسه شنبه هنگام غروب آفتاب هلال ماه شوال رابه صورت خیلی واضح ونسبتا قطور به راحتی دیدم ومشخص بودعمر آن ازهلال شب دوم بیشتر است ومطمئن شدم یکشنبه قطع به یقین عید بوده
5-به غیر ازرهبر هیچ یک از مراجع حاکم شرع نمی باشند که بخواهند اعلام عید برای کشور کنند
يك سوال تا آنجا كه بنده خبر دارم استهلال موضوع اجتهادي نيست بلكه موضوعي فني است و نيازي به كار اجتهادي ندارد؟
با اين وجود ديگر نيازي به اعلام مرجع نيست
اعلام مرجع به عنوان عادل است
كما اينكه اگر دو عادل اعلام عيد كنند مي توان عيد كرد
مسئوليت يك روز روزه مقلدين حضرات آيات عظام صانعي ، منتظري ، صافي گلپايگاني ، سيستاني و . . . به گردن صدا و سيما است كه درست اطلاع رساني نكرد.
اگر ديشب سه شنبه ماه را ن
گاه ميكرديد شب سوم ماه رانشان مي داد نه دوم را
طی تماس با دفتر آیت الله مکارم شیرازی، ایشان روز یکشنبه را عید اعلام کردند. هر چند رجوع به نظر حاکم شرع کفایت می کند
یادداشتها نشان می دهد که منظور نویسنده بخوبی درک نشده است ! نویسنده خودش اشاره کرده که هر مقلدی به تکلیف خودش عمل می کند و اگر سوالاتی هم در جامعه رواج دارد عمدتا همین سه چهار سوال است و پیشنهاد کرده که به این سوالات جواب داده شود ( خودش که جواب نداده تا متهم به دخالت در فقه شود!! سوال کردن کار مقلد است . بعضی ها سوال از مراجع را هم بر نمی تابند!!) . اما منظور اصلی نویسنده این است که چرا رسانه ای که خود را ملی می داند از انتشار اخبار مربوط به اختلاف نظر علما اینقدر می هراسد؟! بجای سانسور اخبار آنان باید به انتشار آن اقدام می کرد و توضیحات لازم را هم می داد. مردمی که دنبال این اخبار هستند همه جزو مومنینند. ضد انقلاب که نیستند! سانسور باعث می شود تا بعضی ها فکر کنند که مساله ای رخ داده که ما پاسخی برای آن نداریم و لذا سانسورش می کنیم!!
رویت ماه درشبهای بعدنشان داد فتوای مقام معظم رهبری درست بوده مشکل اینجاست حب الدنیا!!!!!
همه این آتیش ها از گور این رسناه ضد ملی بلند میشه!!!
گندشو در آوردن!
همه فهميدن كه موضوع سياسي بوده شما ها نفهميدين؟؟!!
خدا پدرت را بیامرزه ، اینو زودتر می گفتی تا می دونستیم !!!
به همان طریقی که امام عمل می نمودند عمل شود
با تشکر از حسن نیت شما ولی لازم به ذکر می باشد به غیر مقام م عظم رهبری حضرات آیات
سبحانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی ،مظاهری، جوادی آملی هم روز یکشنبه را عید اعلام نمودند.
لازمم به ذکر است سایت حضرت ایت الله مکارم شیرازی روز یکشنبه29 شهریور را روز 1 شوال در نظر گرفته بودند.
با تشکر از دغدغه های شما
چه تابناکی ها روی این ماجرا مانور میدن ، خبر در مورد آقای مکارم هم صحت نداره، به سایتشون رجوع کنید.
اطلاع رسانی صدا وسیما پیش کش لطف کند در روز عید فطر از طرف مراجع عظام دروغ نگوید به این ادرس مراجعه کنید http://alivarz.blogfa.com/post-153.aspx
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی