بازدید 11680

زنگ خطر برای واردکنندگان خودرو به صدا درآمد

با اجرایی شدن دستورالعمل جدید واردات خودرو، فعالیت نزدیک به صد درصد شرکت‌های واردکننده خودرو از جمله آسان موتور، اطلس خودرو، ایرتویا و نگین خودرو متوقف خواهد شد.
کد خبر: ۶۴۹۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸ 19 December 2016
با اجرایی شدن دستورالعمل جدید واردات خودرو، فعالیت نزدیک به صد درصد شرکت‌های واردکننده خودرو از جمله آسان موتور، اطلس خودرو، ایرتویا و نگین خودرو متوقف خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سال گذشته با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین دستورالعمل جدید واردات خودرو را آغاز کرد. این دستورالعمل اوایل سال جاری نهایی شده و در حال حاضر نیز برای بررسی به ستاد تنظیم بازار ارسال شده است.

شرایط و ضوابط پیش‌بینی شده در این دستورالعمل برای واردات خودرو به‌گونه‌ای است که با اجرایی شدن آن فعالیت نزدیک به ۱۰۰ درصد شرکت‌هایی که واردات خودرو را انجام می‌دهند، متوقف خواهد شد.

در این زمینه در ماده ۴ این دستورالعمل پیش‌بینی شده که "واردات هر برندی از خودروهای سواری وارداتی که نمونه‌ای از آن در داخل کشور تولید می‌شود از سوی سایر شرکت‌های واردکننده خودرو ممنوع شده و باید تنها از طریق همان شرکت تولیدکننده (خودروساز) داخلی صورت گیرد".

وجود این ماده در دستورالعمل جدید واردات خودرو در حالی است که در حال حاضر برخی از مدل‌های برندهای خودروهای وارداتی به ایران در برخی از شرکت‌های خودروسازی داخلی نیز تولید می‌شوند. به عنوان مثال شرکت سایپا یک مدل از خودروی کیا و دو شرکت سایپا و ایران خودرو برخی مدل‌های رنو را تولید می‌کنند و براساس اخبار منتشر شده شرکت کرمان موتور نیز برای تولید برخی مدل‌های هیوندای با این خودروساز کره‌ای به توافق رسیده است.

بنا بر این در صورت اجرایی شدن دستورالعمل پیشنهادی واردات خودرو، فعالیت شرکت‌های اطلس خودرو (واردکننده کیا)، نگین خودرو (واردکننده رنو) و آسان موتور (واردکننده هیوندای) در ایران متوقف شده و تنها خودروسازان داخلی طرف قرارداد با این خودروسازان خارجی، اجازه واردات این برندهای خودرویی را خواهند داشت.

علاوه بر آن در ماده۳ دستورالعمل پیشنهادی واردات خودرو نیز تصریح شده که شرکت‌های واردکننده در صورتی مجاز به واردات خودرو خواهند بود که یا نسبت به تولید داخل برخی مدل‌های آن برند خودرویی یا نسبت به صادرات خودرو و قطعات تولید داخل اقدام کنند.

در این زمینه در ماده۳ این دستورالعمل آمده است:" ثبت سفارش خودروهای سواری به صورت کامل (CBU) صرفا با رعایت شرایط ذیل از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، مجاز خواهد بود؛

الف: در صورتی که واردکننده دارای امکانات و تاسیسات تولیدی در داخل کشور بوده یا از طریق انعقاد قرارداد با یکی از تولیدکنندگان داخلی نسبت به تولید خودرو (با حداقل ۲۰ درصد ساخت داخل از زمان شروع) اقدام نماید، می‌تواند معادل ۵۰ درصد ارزش تولیدات داخلی خود نسبت به واردات خودرو اقدام کند.

ب: در صورتی که واردکننده خودرو راسا و یا از طریق انعقاد قرارداد با تولیدکننده داخلی، خودرویی را در داخل تولید نکند، تنها می‌تواند معادل ۴۰ درصد ارزش صادرات خودرو و یا قطعات تولید داخل نسبت به واردات خودرو، اقدام کند. "

واضح است که اجرایی شدن این ماده از دستورالعمل جدید واردات خودرو به معنی متوقف شدن فعالیت تمام شرکت‌های واردکننده خودرو است، مگر اینکه این شرکت‌ها نسبت به تولید داخل برخی از مدل‌های برندهای خودروهای وارداتی یا صادرات خودرو و قطعات ساخت داخل، اقدام کنند.

به عنوان مثال با اجرایی شدن این دستورالعمل، شرکت ایرتویا به عنوان واردکننده محصولات تویوتا اگر اقدام به تولید داخل برخی مدل‌های این خودرو یا صادرات خودرو و قطعات تولید داخل نکند، فعالیتش متوقف شده و مجاز به واردات نخواهد بود.

براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، دستورالعمل جدید واردات خودرو با عنوان "دستورالعمل و ضوابط واردات خودرو و نحوه همکاری با شرکت‌های خودروساز خارجی" هم‌اکنون در ستاد تنظیم بازار از زیرمجموعه‌های ریاست‌جمهوری در حال بررسی است تا پس از آن برای تایید و تصویب نهایی به هیات دولت ارسال شود.

در این شرایط رییس انجمن واردکنندگان خودرو با تایید متوقف شدن فعالیت شرکت‌های واردکننده خودرو در صورت اجرایی شدن دستورالعمل جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، تدوین این دستورالعمل را ناشی از عدم توجه به بخش خصوصی و تمرکز بر تقویت فعالیت شرکت‌های خودروساز می‌داند.

فرهاد احتشام‌زاد می‌گوید: "نکات اشاره شده در دستورالعمل پیشنهادی واردات خودرو از جمله موضوع تولید داخل خودروهای وارداتی یا صادرات خودروهای داخلی از سوی واردکنندگان خودرو، به دلایل مختلف از جمله پایین بودن تیراژ خودروهای وارداتی و اقتصادی نبودن تولید داخل آنها و همچنین غیر ممکن بودن صادرات خودروهای ساخت داخل از سوی واردکنندگان خودرو، غیر قابل اجرا است و تنها باعث حذف شرکت‌های واردکننده خودرو از بازار به نفع خودروسازان داخلی خواهد شد. "

وی با بیان اینکه در صورت تصویب چنین دستورالعملی انحصار خودروسازان داخلی بر بازار خودروی کشور کامل خواهد شد، خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر واردات انواع خودروهای خارجی از سوی واردکنندگان توانسته تا حدی از انحصار موجود بر بازار خودروی ایران بکاهد؛ ضمن آنکه آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از وضعیت رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودرو در شش ماهه نخست امسال نیز نشان می‌دهد که پنج رتبه اول در کسب رضایتمندی مشتریان مربوط به شرکت‌های واردکننده خودرو بوده است.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو اظهار می‌کند: در این شرایط این انجمن در کارگروه تشکیل شده برای بررسی دستورالعمل واردات خودرو تحت نظر وزارت کشور برای اصلاح محتوای دستورالعمل پیشنهادی تلاش خواهد کرد و امیدواریم در نهایت نهادهای ذی‌ربط این دستورالعمل را اصلاح و مانع از اجرایی شدن آن شوند تا حقوق مصرف‌کنندگان خودرو بیش از این از سوی خودروسازان داخلی ضایع نشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۰
اطلاعات درست بدید.میشه بگید کدوم یک ازین شرکتها مدلهای عهد بوقی که تو ایران تولید میشه رو وارد میکنند؟سراتوکه تو سایپا تولید میشه با مدل وارداتیش فرق میکنه.رنو داستر اصلا وارد نمیشه.هیوندا هم که به سلامتی چند سال دیگه بخواد تولید بشه معلومه که از مدلهای قدیمی خواهد بود که دیگه وارد نمیشه.پس خیلی هیجانیش نکن تابناک
ظاهرا واردات خودرو هم انحصاري ميشه
تنها خودروسازان داخلی طرف قرارداد با این خودروسازان خارجی، اجازه واردات این برندهای خودرویی را خواهند داشت. ممنون آقای روحانی که بجای سر به راه کردن چهار چرخه سازای داخلی حالا یک قمه هم دستشون دادی تا خیابانهای مملکت پر از فرغون های تولیدی اونها بشه.
اگر مردم ایران چیزی بنام رگ غیرت دارند کاری کنند ورشکستگی این خون آشام ها درس عبرتی برای آیندگان بشه.
باز هم انحصار در انحصار در جیب دولت محترم و تاختن اسب قیمت و اجحاف بر مشتری هر جور که دل محترمشان بخواهد!
اسمش قانون اجباری خرید پراید و پژو میباشد !!
عرض شود که :
1- اگر زور وزارت صنایع به آندو خانواده موصوف دارای انحصار واردت رسید بنده به افغانستان مهاجرت خواهم کرد .
2- این چه کاری است که انحصار را از یکی بگیرند و به دیگری بدهند .
3- 40 سال است که با اینگونه روشهای پاریتیزانی سعی بر اصلاح صنعت کشور دارند این حقیر پیشنهاد مینماید برای یک دوره 5 ساله دولتهای محترم پیشنهاد زیر را اجرا و نتیجه آنرا ببینند .

پیشنهاد *************** کاری به کار تجارت و اقتصاد لطفا نداشته باشید ****************

قطعا در بدترین حالتها نیز شرایط بدتر از آنچه که دولتها توان انجامش را دارند نخواهد شد .
همینجور اوضاع خودرو سازی رو دارن بدتر ی کنن
ای بمیرند این خودروسازان داخلی که عین سرطان هستند.
کجا انحصار شکسته اگه ماشینی تو رنج قیمت خودرو داخلی باسه با رانت جلوی وارداتشو میگیرن یا اینکه میگن به این شرط میتونی وارد کنی که قبمتت نزدیک تولیدات آشغال ما نباشه!!
!!!اين انحصار وتوليدلگن دردنيا بى سابقه است!!!ا
به ظاهر به نفع صنعت داخلی اما در باطن تلاش مافیای خود روست برای ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
این کار ها از دم دعوای سر پول هست . هیچ علت دیگری نداره . مردم همه سر کارند
چرا شرکتهای داخلی خودرو خوب وارزان به مردم نمی دهند مدیریت خوب داشته باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
به این دلیل که شرکت های خودرو سازی در مالکیت دولت است و دولت برای خود امتیاز خاص قایل است
همین خودروها وقتی در داخل تولید شوند کیفیت اصلی را از دست داده و تبدیل به لگن می شوند که با پول زیاد به مردم انداخته میشوند! جالب است که تمام سیاست های خودرو و خودرو سازی دولت همیشه در جهت پایین آوردن کیفیت و بالابردن سود هرچه بیشتر خودروسازهای داخلی بوده است! تنها چیزی که مهم نیست قیمت سرسام آور و کیفیت به درد نخور این خودرو ها و جان مردم است
برای اینکه کمتر این دو گاری ساز داخلی از مردم فحش بخورند بهتر است که چنین کاری صورت نگیرد این قوانین که مطمئانا تحت تاثیر لابی افراد پرنفوذ و طماع به تصویب رسیده است فقط در جهت انحصاری کردن بیشتر صنعت خودرو صورت میگیرد
این بخشنامه با برنامه توسعه مغایرت دارد و حذف بخش خصوصی به نفع دولتیهاست ...
خيلي هم عالي به نظر من كه هيچ اشكالي ندارد.... زماني كه 90 درصد مردم بخاطر درآمد پايين ملزم به خريد پرايد از شركت سايپا غير مطمئن و پژو از شركت ويران خودرو هستند نيازي هم نيست كه 10درصد باقيمانده خودروهاي 100 ميليوني بخرند و مدام در كوچه و خيابان باعث سلب آسايش بقيه شوند. لااقل آنها هم يا مجبوذر شوند يك بار در عمر مباركشان سوار حضرت پرايد بشوند و يا مجبود شوند مبلغ غير معمولي براي يك خودروي خارجي بدهند. حالا تا همبن لحظه كه شركت نگين خودرو ، اطلس خودرو و آسان موتور (كه متعلق به يك خانواده مي باشد) امثالهم خودرو وارد مي نمايند ما ميتوانستيم براي مثال يك خودرو كيا يا هيونداي بخريم!!! يا فقط عده اي خاص براي اين ماشينها پولهاي ميليوني و ميلياردي مي دادند؟ وضعيت واردات مي بايست به نحوي باشد كه اكثريت مردم بتوانند خودروهاي معمولي همانند كيا و هيوندا و تويوتا (معمولي در دنيا نه ايران!) را بخرند حال بهتر كه كلا وارد نشود دل بقيه هم نسوزد ،صاحبان نگين خودرو و اطلس خودرو و آسان موتور هم به اندازه كافي تاكنون سود كرده اند ،بروند بجاي واردات بر تقويت و پيشرفت تكنولوژي خودروسازي داخلي سرمايه گزاري كنند كه ما از شر پرايد و 405 و پرشيا و امثالهم نفرين شده شان راحت شويم.
چقد بدبختیم ما
البته تفسیرتان اشتباه است. واردات خودروهایی که در داخل تولید می شوند غیر مجاز می شود. مثلا فکر کنید سایپا Tuscon new 2017 تولید کنه در سال 2019 و هیوندای در آن موقع مشغول تولید Tuscon 2020 هست با یک نام دیگر در نتیجه واردات این خودروی جدید ممنوع نمی باشد.
ایرتویا ؟؟؟؟!!!! چه ربطی به ایرتویا داره ؟ دوباره جوگیر شدی تابناک ؟ این روز ها حالت خوب نیست تابناک زدی به خاکی .
معینی دیگش عبارت است از محروم شدن ملت از خودروهای با کیفیت دنیا و اجبار به سوار شدن خودروهای بی کیفیت و ناقص الخلقه داخلی...
پس تکلیف مردم چه می شود ؟ تا کی مردم ایران بایستی تاوان سوء مدیریت و انحصار طلبی شرکتهای خودرو ساز داخلی را بدهند این مصوبه ها تنها تنها در جهت حمایت از مدیران و صنعتگرانی است که قدرت رقابت سالم و سازنده با همتایان بین المللی خود را ندارند و هنوز پس از گذشت چند دهه چون طفلانی کم دست وپا چشم به اینگونه حمایتهایی غیرعادلانه دارند.
هیچی دیگه بدبخت شدیم . 4 تا ماشین خوب و ایمن هم می اومد دیگه نمی آد . خب یه قانون بذارن هر شخص بالای 18 سال که پراید ( یا سایر سوپر-ماشینهای تولید داخل) رو نخره دستگیر و زندانی بشه دیگه این بازیا چیه!
مسئول محترم شما به جای این قوانین برای سخت کردن واردات کیفیت خودروی داخلی رو افزایش بده ما با افتخار سوار می شیم.
تابناک جان یک گزارش بزن ببینیم کدام یک از مدیران خودرو سازیها ماشین معمولی!(نه سفارشی) ساخت کارخانه خودشون رو سوار می شن؟
نميدونم مشكل شما با خودرو سازهاي داخلي چيه؟ اينهمه مشكل اجتماعي و اقتصادي در كشور هست ولي شما هميشه بدنبال بهانه اي براي ضربه زدن به خودروسازها هستيد.
مافیای انحصار طلبانه در چند برند و مونوپل کردن بازار برای چند نفر و یک خانواده.
این همان وزیری است که واردات باید آزاد باشد و حتی کارت بازرگانی و ثبت و سفارش نیاز نیست.
ظاهراً تنها حقوق مردم این وسط اهمیتی ندارد و فقط باید هوای خودرو سازان داخلی به هر قیمتی داشته باشند.
تکنولوژی ساخت اتومبیل در ایران وجود نداره و بعنوان مثال درب اولین پیکان ساخت داخل قابل نصب روی تولید 40 سال بعد هم بود در مورد سایر تولیدات داخلی همین وضع وجود داره ما نهایتا قطعه ساز هستیم نه اتومبیل ساز .مثلا وانت نیسان حدود 45 ساله که با همین شکل و شمایل تولید میشه و چون طراحی این تولیدات مربوط به دهها سال قبل هست فاقد ایمنی لازم مطابق استانداردهای جهانی است و یکی از دلائل تلفات بالا در حوادث رانندگی در ایران به غیر از مسئله فرهنگی موضوع تکنولوژی قدیمی این اتومبیلهاست متاسفانه بیش از 40 ساله که این صنعت از رانت دولتی برای تولیدات داخلی برخورداره و تا شرائط رقابتی فراهم نشه امیدی به اصلاح این وضع نیست
اگر این نسخه ها دردی دوا میکرد وضع مملکت اینطور نبود راه حل فقط ازاد کردن قیمت خودرو و واردات ان با عرف جهانی و فروش سهام این شرکتها ی داخلیذبه خارجیها یعنی سرمایه گذاری شرکتهای بزرگ در اینها و تولید مثل کره وگرنه مونتاژ بی کیفیت مدلهای عهد بوق خودرو سازی نمیشه
سلام. واقعا جاي تاسف دارد. حمايت از توليد داخل ... دست آويزي براي ايجاد رانت براي برخي نور چشميها و .. كه البته ماه زير ابر پنهان نخواهد ماند و دست اين افراد رو خواهد شد. بدانيد كه دست خدا بالاي دست همه است و خيانتكاران دير يا زود رسوا خواهند شد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی