بازدید 15234
۱
رهبر انقلاب سیزده سال پیش در جمع مسئولان ورزش:

ايستادن جوان ايرانى بر سكوى قهرمانى مايه تفاخر ملت ماست

عملكرد سليقه‏اى در امر ورزش موجب بر باد رفتن زحمات و تلاشهاى به عمل آمده مى‏شود. بدترين نحوه اداره يك كشور اداره سليقه‏اى آن است بنا بر اين همه بايد طبق سياستهاى مدون عمل كنند، سياستهايى كه در قالبهاى كمى برنامه‏ريزى شده‏اند.
کد خبر: ۶۴۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۸۸ - ۲۳:۳۷ 20 September 2009
در شرایطی که برخی مسئولان اجرایی کشور با طرح برخی مسائل مبنی بر عدم ضرورت مدال‏آوری در المپیک و میادین اینچنینی زمینه تعجب و بهت افکار عمومی را فراهم آورده‏اند، مروری بر گفتار رهبر انقلاب اسلامى که در هشتم دی‏ماه 1375 در ديدار رئيس، معاونان و مديران كل وقت سازمان تربيت بدنى و رؤساى وقت فدراسيونهاى ورزشى بیان داشتند نشان می‏دهد، ایشان توجه مسؤولان ورزش كشور به پرهيز از عملكرد سليقه‏اى جلب كردند و ضرورت کسب قهرمانی برای ایران و سياستگذارى در امر ورزش را به عنوان يك امر قطعى و جدى مورد تأكيد قرار دادند.

به گزارش خبرنگار ورزشی تابناک؛ مقام معظم رهبرى در اين ديدار ورزش را يك ضرورت و نياز زندگى انسان دانستند و فرمودند: وظيفه اصلى دولت و مسؤولان ورزش كشور اين است كه اشتياق به ورزش و روح ورزشكارى و ورزش‏خواهى را در مردم زنده كنند.

ورزش براى جوانان امرى لازم و براى افراد مسن امرى واجب است زيرا در پرتو آن انسان مى‏تواند سلامتى خود را حفظ كند، اعتماد به نفس خويش را افزايش دهد و در خود نشاط و شادابى و زيبايى را به وجود آورد.

آيت‏الله خامنه‏اى ايجاد احساس نياز به ورزش در مردم را يك كار بلند مدت خواندند و فرمودند: كشورى كه بخواهد خوب اداره شود و به اهداف خود برسد و نيز جامعه‏اى كه بخواهد در دنيا سرافراز بماند و استقلال حقيقى را به دست آورد و در عرصه‏هاى نبرد سياسى، اقتصادى و نظامى پيروز شود نيازمند مردمى سالم، بانشاط و برخوردار از قدرت اراده و تصميم گيرى است كه اين همه از رهگذر توجه جدى به امر ورزش حاصل مى‏شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامى ورزش قهرمانى را براى كشور ضرورى دانستند و فرمودند: در هر كار دسته جمعى، قهرمان، يك رمز، نماد، سمبل و الگوست، بنابر اين بدون قرار دادن برگزيدگان رشته‏هاى ورزشى در برابر چشم جوانان، نمى‏توان آنان را به سوى ورزش سوق داد. ورزش قهرمانى در عرصه‏هاى جهانى نيز مسأله مهم و لازمى است زيرا ايستادن جوان ايرانى بر سكوى قهرمانى، برافراشته شدن پرچم كشور و نواخته شدن سرود ملى مايه تفاخر و مباهات ملت ماست.

مقام معظم رهبرى ورزش قهرمانى را سنگ بنا و پشتوانه حقيقى ورزش عمومى برشمردند و فرمودند: مسؤولان ورزش بايد با يك ديد فلسفى و با اتكا به يك منطق قوى، صحيح و حكمت‏آميز حركت كنند. ملت ايران ملت بزرگى است كه تمامى قدرتهاى سياسى دنيا دست به دست هم دادند و نتوانستند او را به زانو در آورند بنا بر اين دولت و ملت بزرگ ايران بايد همگام و همراه با يكديگر و با انجام تلاشى مشترك و هماهنگ به پيش بروند و با اين نگاه، ايران اسلامى مى‏تواند در امر ورزش جلوتر از ديگران باشد.



آيت‏الله خامنه‏اى قرار گرفتن جمهورى اسلامى ايران در رده يكى از سه كشور اول جهان در مسابقات ورزشى را به عنوان هدف ورزش قهرمانى ايران مطرح كردند و فرمودند: برخى از رشته‏هاى ورزشى مطلقا فلسفه‏اى ندارند و در امر ورزش دليلى ندارد كه از ريسك‏پذيرى اروپاييها تقليد كنيم. ما بايد از برخى ورزشهاى دسته جمعى مانند فوتبال، واليبال و بسكتبال كه در دنيا به صورت ورزش مفيد پذيرفته شده‏اند استفاده كنيم و نيز ورزشهايى را كه در آن قدرت جسمانى مطرح است مورد توجه قرار دهيم.

رهبر معظم انقلاب اسلامى ضرورت احيا كردن ورزشهاى بومى را مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: ورزش بومى جزو مليت و فرهنگ ايران محسوب مى‏شود و زنده كردن آن نيازمند تلاش، ابتكار و فكر كردن است و با اجراى برنامه‏هاى بلند مدت، مى‏توان ورزش بومى را به فراتر از مرزها نيز منتقل كرد.

مقام معظم رهبرى مسؤولان ورزش كشور را به گزينش چند رشته ارزشمند ورزشى و تمركز نيروها براى ارتقاء سطح آن در ايران سفارش كردند و فرمودند: فوتبال ورزش خوبى است كه در آن هنرمندى، چابكى، حركت هماهنگ دسته جمعى و همكارى ملاك عمل است. مسؤولان ورزش كشور بايد چند رشته ورزشى را مشخص كنند و با متمركز كردن نيروهاى خود در اين رشته‏ها، سطح آنها را تا رده‏هاى اول تا سوم جهان ارتقا دهند. اين كار نيازمند همت و ابتكار است و در امر ورزش نيز بايد مانند جبهه جنگ و عرصه سازندگى وارد صحنه كار و تلاش شد.

آيت‏الله خامنه‏اى تدوين سياست مشخص در امر ورزش را ضرورى خواندند و فرمودند: عملكرد سليقه‏اى در امر ورزش موجب بر باد رفتن زحمات و تلاشهاى به عمل آمده مى‏شود. بدترين نحوه اداره يك كشور اداره سليقه‏اى آن است بنا بر اين همه بايد طبق سياستهاى مدون عمل كنند، سياستهايى كه در قالبهاى كمى برنامه‏ريزى شده‏اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامى از ايمان، تقوا و پاكدامنى به عنوان روح ورزش در ايران اسلامى ياد كردند و خطاب به مسؤولان ورزش فرمودند: بايد نيروهاى حزب الهى و مؤمنين به دين و انقلاب در امور حساس مربوط به ورزش كشور به كار گمارده شوند. ورزشكارى ملازم با بى‏دينى نيست و متدين‏ترين انسان اين زمان، حضرت امام (رض)، خود يك ورزشكار بود كه تا آخر عمر و تا سن 90 سالگى هر روز ورزش مى‏كرد، بنابر اين در امر ورزش بايد به مفاهيم دينى اهميت داده شود و مورد احترام قرار گيرد.

مقام معظم رهبرى ورزش بانوان را امر لازمى برشمردند و فرمودند: محيط ورزش بانوان بايد بگونه‏اى باشد كه حدود اسلامى در آن دقيقا رعايت شود. حدود اسلامى سليقه‏اى نيست و آنچه در كشور بايد انجام شود تابع سياستگذاريها و نظر فقهى رهبرى است. در ورزش بانوان تبرج و خود نمايى زن ممنوع است زيرا اگر جامعه به محيطى براى خودنمايى زن تبديل شود امور جدى جامعه نظير خانواده، سلامت، عفاف و عصمت جوانان ضربه مى‏خورد.

آيت‏الله خامنه‏اى در پايان سخنانشان از دستاوردهاى ورزشى جانبازان در مسابقات بين‏المللى اظهار رضايت كردند و ضرورت سرمايه‏گذارى و توجه هر چه بيشتر به مسأله ورزش جانبازان را مورد تأكيد قرار دادند.

با تکیه بر گفتار رهبر انقلاب که فصل‏الخطاب برای تمامی مسئولان کشور تلقی می‏شود، انتظار می‏رود هر مقامی در هر منصب و جایگاهی با تامل و تدبر به اعلام موضع در خصوص موضوعات مختلف از جمله مسائل ورزشی بپردازد تا در بدو این جریان از دایره عقل و منطق خارج نباشد و از آن پراهمیت‏تر با خط سیر در نظر گرفته شده توسط رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران منافات و تناقض پیدا نکند که اگر چنین شود، هزینه مضائفی برای ارکان نظام خواهد داشت و قطعاً حداقل آن مقام مسئول در هر پستی باشد مورد شماتت نخبگان سیاسی و همچنین خبرگان حوزه مربوط، در کنار نقد مطول افکار عمومی قرار خواهد گرفت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احمدی نژاد گفته که گرفتن مدال برای کوته فکران مهمه ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان