بازدید 10664

مقاومت 44 روزه شیعیان یمن

کریم جعفری
کد خبر: ۶۴۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۰ 17 September 2009
شش هفته از زمان حمله همه جانبه ارتش یمن برای سرکوب شیعیان معترض به سیاست‌های دولت یمن در مناطق کوهستانی شمال این کشور می‌گذرد، اما بر خلاف آنچه که دولت مرکزی این کشور و افسران ارتش این کشور ادعا کرده‌اند، نه تنها ارتش موفق به شکستن اراده مبارزان مقاومت الحوثی نشده، بلکه آنها ناکامی‌های بسیاری نیز داشته‌اند.

مبارزان جنبش زیدی الحوثی که از سال 2004 و پس از بارها هشدار به دولت مرکزی و در پی حمله سازمان‌های اطلاعاتی یمنی به مراکز خود آواره کوه و بیابان شدند، امروز به جریانی مستحکم تبدیل شده که در ششمین جنگ صورت گرفته میان طرفین، علی رغم استفاده همه جانبه ارتش از تمام امکانات هوایی، زرهی، توپخانه و موشکی و همچنین دریافت کمک‌های نظامی، مالی و سیاسی از برخی از کشورهای عرب منطقه موفق به پیروزی نشده است.

این جنگ از ابعاد گوناگونی قابل بررسی است که به برخی از نکات آن در ذیل اشاره می‌شود:

1- دلیل اصلی دولت یمن از برافروختن آتش جنگ، اعاده حاکمیت خود بر خاک خود است، این مساله در ابتدا مساله قابل قبولی است؛ اما اگر در نظر بگیریم که شیعیان یمنی به چه دلیل دست به قیام علیه دولت مرکزی زده‌اند، آن وقت بهانه دولتی‌ها برای حمله و سرکوب آنها جایی نخواهد داشت.

در طول حدود نیم قرنی که دولت امامان زیدی مضمحل شدند، شیعیان در بدترین وضعیت انسانی زندگی می‌کنند تا جایی که استان صعده به عنوان مرکز اصلی حضور آنها کمترین توسعه را شاهد بوده‌ است و به گونه‌ای که اگر خودرو و برق چند ساعته در این منطقه نباشد، هیچ تفاوتی با یکصد سال پیش ندارد.

2- دولت علی عبدالله صالح در حال حاضر با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است؛ شورش در مناطق یمن جنوبی سابق و حضور پررنگ القاعده در این کشور که آن را به عنوان مرکز فعالیت خود در شبه جزیره عربستان تبدیل کرده‌اند، به همراه مشکلات اقتصادی ناشی از ارزان شدن قیمت نفت؛ این دولت را با چالش‌های جدی مواجه کرده است، تا جایی که سرمایه‌ گذاری‌های صورت گرفته به صفر رسیده و دولت برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات خود به فرافکنی روی آورده است. دولت یمن انتظار دارد که با موفقیت در سرکوب شیعیان بتواند دیگر گروه‌های مخالف را هم به اطاعت وادار کند.

3- آقای صالح به عنوان رئیس جمهور یمن، بیش از دو دهه است که قدرت را رها نکرده و برای سومین بار متوالی با تغییر قانون اساسی به عنوان رئیس جمهور یمن انتخاب شد. این انتخاب که با تقلبات گسترده همراه بود، بسیاری از مردم این کشور را ناراضی کرده و احزاب مخالف مانند حزب اصلاح را به شدت نگران کرده است که مبادا صالح نیز مانند حسنی مبارک در صدد موروثی کردن قدرت افتاده باشد. به همین دلیل آقای صالح به دنبال راه فراری بود تا سر مردم را به موضوعی دیگر گرم کند.

4- بدون هیچ تردیدی می‌توان به نقش پررنگ و اساسی کشورهای عربستان سعودی و مصر در ماجرای حمله ارتش یمن به شیعیان این کشور اشاره کرد. عربستان که نمی‌تواند حضور شیعیان را در مرزهای خود برتابد – چرا که اقلیتی از شیعیان هفت امامی در منطقه نجران هم‌مرز با یمن زندگی می‌کنند – دیگر آنکه وهابیت حاکم بر عربستان می‌تواند اصولا تفکر شیعیی را تحمل کند، بنابراین لابی قدرتمند وهابی‌ها در ساختار حکومتی عربستان دست به کار شد تا دولت صنعا را متقاعد به حمله به شیعیان کند. بر اساس گزارش‌های موثق علاوه بر آنکه عربستان حاضر به پرداخت هزینه‌های این جنگ شده، در عملیات نظامی نیز مشارکت داشته و تجهیزات متعلق به ارتش سعودی توسط مبارزان یمنی کشف شده است.

دیگر دلیلی که می‌توان در مورد دخالت عربستان آورد به دیدار مقرن بن عبدالعزیز وزیر اطلاعات این کشور با مقامات لیبی اشاره کرد که از آنها خواسته بود تا به شیعیان زیدی یمن کمک نکرده و تلاش‌های آنها را برای سرکوب این جریان بر باد ندهند. دیگر کشوری که در این درگیری‌ها دخالت مستقیم دارد، مصر است که یه صورت کمک‌های فنی، تسلیحاتی و هم‌چنین سیاسی به پشتیبانی دولت صالح آمده است. برای مصری‌ها سرکوب شیعیان بسیار مهم ارزیابی شده و آنها از هر تلاشی در این زمینه فروگذار نمی‌کنند.

5- موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، مقاومت عجیب مبارزان جنبش الحوثی در برابر ارتش دولتی باز می‌گردد. بر اساس آنچه که شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌کنند و آنچه که در بیانیه ارتش یمن آمده است؛ نظامیان یمنی از تمام امکانات خود در این تهاجم استفاده می‌کنند. بمب‌افکن‌ها و بالگردهای نظامی، توپخانه سنگین، نیروی زرهی، موشک‌انداز و هر آنچه که در ارتش یمن موجود است را می‌توان در این نبرد نابرابر دید، اما در برابر این تجهیزات پیشرفته، افراد جریان الحوثی با کمترین امکانات در برابر ماشین جنگی دولتی ایستادگی می‌کنند و بر خلاف آنچه که رسانه‌های دولتی و برخی از شبکه‌های خبری عرب‌زبان می‌گویند، نه تنها هنوز ساختار نظامی و سیاسی جریان دست نخورده باقی مانده است، بلکه بر اساس اخبار موجود آنها همچنان مقاومت سرسختانه‌ای دارند.

6- ما در جنگ 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه شاهد تلاش کشورهای عربستان، مصر و اردن برای سرکوبی جریان‌های نزدیک به ایران بودیم، در این دو جنگ سیاست‌ این کشورها در پی مقاومت مردمی در لبنان و فلسطین شکست خورد، امروز آنها با این توهم که ایران در پشت جریان الحوثی قرار دارد، تلاش دارند تا مقاومت این جریان را در هم شکسته و راه را برای تحقیر ایران فراهم کنند، اما مقاومت 44 روزه شیعیان زیدی در یمن نشان از آن دارد که این سیاست نیز راه به جایی نخواهد برد. اگر استان صعده و دیگر مناطقی شیعیان در آن به فعالیت می‌پردازند، در محاصره نبود، آنگاه می‌شد میزان مقاومت را سنجید.

7- تا زمانی که دولت یمن به سیاست‌های سرکوب و ارعاب خود در قبال اقلیت بزرگ - شیعیان 25 درصد جمعیت یمن را دارند – تغییر ندهد و تقسیم سرمایه‌گذاری در کشور نکند، شورش‌ها در شمال و جنوب ادامه خواهد داشت. اتهام زدن به کشورهای دیگر مبنی بر رساندن کمک‌های نظامی و تسلیحاتی چیزی جز فرافکنی نیست و همه می‌دانند که در بازارهای یمن قیمت یک عدد نارنجک از یک قرص نان کمتر است و بنابراین دستیابی مبارزان الحوثی به سلاح چندان سخت نیست. لازم به یادآوری است که در پی دستیابی مبارزان جریان الحوثی به مراکز نظامی ارتش یمن؛ آنها به سلاح و امکانات نظامی بسیاری دست یافته‌اند که مقاومت چند ماهه آنها را باعث می‌شود.

8- در پایان باید گفت حتی اگر ارتش یمن به نسل کشی شیعیان در استان‌های شمالی خود روی آورد از این سفره چیزی عایدش نخواهد شد. تجربه نشان داده است که جریان‌های مقاومت مبتنی بر پشتیبانی مردمی می‌تواند برای سال‌ها دوام داشته باشد و در صورت سرکوب موقت، در صورت عدم اصلاح روش حکومت بار دیگر و با شدت بیشتر ظهور خواهد یافت. از این رو است که به دولت یمن توصیه می‌شود به جای گلوله و خون به سراغ گفت‌وگو و مذاکره‌ای برود که پیش از این به میزبانی قطر برگزار شده بود و طرفین هم به توافق‌هایی رسیده بودند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۰
با سلام
نقش بعثی های فراری از عراق منجمله
افسران اطلاعاتی که جهت خوش خدمتی به دولت یمن وترساندن آن دولت از قدرت شیعیان و همچنین بعنوان یک ارتش با سابقه در سرکوب شدید شیعیان عراق , نباید از یاد برد.
دو نکته:
1)شیعیان حدود 45 در صد از جمعیت یمن را دراختیار دارند.
2)اهل سنت یمن شافعی مذهبان و نزدیک ترین فرقه اهل سنت به شیعیان هستند.
لذا جنگ فرقه ای یک دروغ بزرگ است.
خدایا شیعیان یمنی وکلیه بلاد اسلامی را نیرو دفاع از خود بده وقدرت غلبه بر دشمنان را عطا فرما. وهابیون ودیگر دشمنان اسلام و مسلمانان را نابود وذلیل بگردان.به نبی وعلی وفاطمه الزهرا (س) به حسن و الحسبن و ذریه الحسین وبه دماع شهدا وبه حق امام زمان یا الله یاالله یاالله
آقاي سيدعبدالملك الحوثي هر سال روز قدس سخنراني مي كنند از سايت المنبر يا المجالس مي توانيد متن سخنانشان را به همراه عكسهاي سخنراني منتشر كنيد
جالبه 22 33 و 44 روزه
بعدی حتما 55 روزه خواهد بود !!
اللهم انصرنا علي القوم الظالمين
پس ایران چه کار می کنه مگه این بدبختا چی از حزب الله لبنان کم دارن.
شيعيان يمن واجبترند
قلب واقعیت یعنی این...عده ای شورشی مسلح به ریاست شیخ حوثی میخواهند قدرت بی منازع استان صعده باشند و مردم را غارت کنند . دلیل نمیشه چون شیعه هستند اینگونه وقایع را وارونه جلوه دهیم و حمایت کورکورانه انجام دهیم.. یکی از دلایل عقب ماندگی استان صعده وجود این شورشیان است که مردم صعده را به ستوه اورده اند..بیایید منصف یاشیم
در مراسم احياي شب بيست و يكم ماه مبارك رمضان، آقاي صديقي در مسجد ازگل اعلام كرد كه حضرت آيت الله بهجت در آخرين روزهاي حياتشان گفته اند كه مراقب احوال شيعيان يمن باشيد؛ چون شورش شيعيان يمن، از علائم نزديكي ظهور است.
اللهم عجّل لوليّك الفرج
سايت محترم تابناك چرا نظر بنده را سانسور كردي من يكبار ديگر انتقادم از اين بحث آقاي جعفري را مطرح مي كنم اميدوارم اين بار كمي به مخاطب خودت احترام بگذاري و منتشر كني. جناب آقاي كريم جعفري ما سالها آمريكا را به برخورد دوگانه محكوم مي كرديم حال كه دقت مي كنيم مي بينيم خودمان دست آمريكا را ازپشت بستيم در اين قضيه.جناب جعفري لطف كنيد در مقاله اي به اين ابهام پاسخ دهيد چرا ما درنظام خودمان به بهانه امنيت ملي و حفظ نظام با منتقديني كه روي نظام شمشير بكشند بايد قاظعانه برخورد كنيم ولي نظام يمن با منتقدينش كه شمشير هيچ به روي آنان توپ وتفنگ كشيده اند بايد مدارا كند؟چرا امنيت ملي ما براي ما عزيز است تا ‌آنجائي كه نخبه اي شيعه مثل جلائي پوررا 2 ماه ميهمان انفرادي مي كنيم .نخبه اي كه در بدبينانه ترين حالت دو تا انتقاد از انظام كرده بود.ولي امنيت ملي يمن براي آن ها عزيز نيست؟چرا ما با آشوبگران كه مخل امنيت و آرامش كشور هستند شديدترين برخورد را بايد بكنيم ولي يمني ها نبايد بكنند؟ما كه حكومتي شيعه هستيم شيعيان سياسي را فله اي به بهانه امنيت ملي دستگير مي كنيم آنوقت توقع داريم حكومت هاي ديگه مثل عربستان كه حكومت آن ها كه شيعه نيست به بهانه امنيت ملي كشور خود با شيعيان برخورد نكند؟لطف كنيد در مقاله اي جدا به اين تناقضات پاسخ بگوئيد.
سايت محترم تابناك ما وقتمون را از سر راه نياورديم كه كلي وقت هزينه تايپ نظراتمان بكنيم وشما به راحتي آن را سانسور كني.لطف كن حداقل بالاي اين مقاله بنويس:از منتشر كردن نظرات معذوريم.تا ما وقتمان را هدر ندهيم.اميدوارم اين بار سانسور نكيد.
امروز حفظ و تقویت شیعیان جهان از حمایت از کشورهای شیعه شتیزی مانند سودان مهمتر است. ایران باید به عنوان ام القری شیعه موانع بین المللی خود را برطرف کند و پس از حل مشکلات خود با امریکا همت خود را بر توسعه جوامع شیعی اختصاص دهد تا شیعیان رسوال الله از تحقیر و ظلم خارج شوند مانند آنجه در لبنان اتفاق افتاد
یه نگاه بندازید به مواضع جمهوری اسلامی نسبت به این اتفاقات:
نسل کشی شیعیان یمن
نسل کشی مسلمانان جین
نسل کشی مسلمانان چچن در چند سال پیش
موضوع فلسطین ولبنان
موضوع بوسنی وکوزوو
حالا یک سوال:
آیا سیاست ما عین دیانت ماست؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی