بازدید 2288

هنر كشتن استقلال

كريمي خوب مي‌داند هواداران پرسپوليس در لحظه‌لحظه داربي دهم مهرماه خاطرات جولان كريمي را به خاطر مي‌آورند و چنانچه اين يادآوري‌ها با ناكامي پرسپوليس در داربي از يكسو و درخشش علي كريمي مقابل استقلال از سويي ديگر همراه شود، شماره هشت جنگ را از انصاري‌فرد خواهد برد.
کد خبر: ۶۴۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۹ 17 September 2009
علي كريمي از زماني كه در فتح بازي مي‌كرد تا وقتي كه به پرسپوليس پيوست همواره مقابل استقلال جولان داده است.

به نوشته تهران؛ اواسط دهه 70 تيم فوتبال فتح تهران كه در ليگ دسته اول تهران بازي مي‌كرد بازيكني داشت كه نشانه‌هاي متفاوتي را از بازيكناني كه در آن سطح فوتبال بازي مي‌كردند، بروز مي‌داد. معدود كساني كه براي تماشاي بازي‌هاي دسته اول تهران در گوشه‌اي از ورزشگاه سوت و كور شيرودي چمباتمه مي‌زدند گاه و بي‌گاه علي كريمي را تبليغ مي‌كردند اما او شناخته نشد تا زماني كه با پيراهن فتح در مسابقات فوتسال ماه رمضان چشم‌ها را گرد كرد.

مسابقات فوتسال آن روزها تازه باب شده بود و براي خودش رونقي داشت. استقلال و پرسپوليس با بازيكنان چمني خود در بازي‌ها حاضر مي‌شدند و فوجي از تماشاگر را به سالن 12 هزار نفري آزادي مي‌كشاندند. فتح تهران در آن سال‌ها – اواسط دهه 70 – مفهوم بازيكن سالني‌باز را به نمايش مي‌گذاشت و علي كريمي فتح روي پاركت اعجوبه‌اي بود با شوت‌هاي وحشتناك و دريبل‌هاي پايان‌ناپذير.

استقلال و فتح به فينال رسيدند و آبي‌دوست‌ها براي تماشاي قهرماني تيم‌شان آزادي را قرق كردند. در آن تيم استقلال بازيكناني مثل محمد نوري، عليرضا منصوريان، فرهاد مجيدي، محمدعلي يحيوي، محمدرضا مهرانپور و علي حاج‌اكبري حضور داشتند و امير قلعه‌نويي سرمربي بود. فتح در آن بازي استقلال را با گل‌هاي پياپي تحقير كرد و ستاره مسابقه علي كريمي بود كه تمام مغرورهاي آبي‌پوش را به دنبال خودش مي‌كشيد.

تماشاگران عصباني با شعارهاي تحريك‌آميز او را هدف گرفتند و علي كريمي پس از يكي از گل‌هايش با حركت دست به آنها پاسخ داد. در يك چشم به هم زدن صندلي‌ها به وسط زمين پرتاب شدند و داور براي آرام كردن جو سالن علي كريمي را اخراج كرد. اين آغاز راه بازيكني بود كه به سرعت جادوگر فوتبال ايران لقب گرفت و همواره در صف اول دشمنان استقلال رويت شد.

اكثر ستاره‌هاي فوتبال ايران در يك تعريف مشتركند. آنها در بازي‌هاي بزرگ كپ مي‌كنند و حتي نيمي از توانايي‌هايشان را بروز نمي‌دهند. بازيكن شاخصي مثل علي دايي در اين سال‌ها هر بار رودرروي استقلال ايستاد در حد و اندازه‌هاي خودش ظاهر نشد و در اين سياهه مي‌توان نام فرهاد مجيدي، عليرضا نيكبخت واحدي، عليرضا منصوريان و حتي كريم باقري را هم گنجاند. علي كريمي اما هميشه در داربي ستاره بوده و بهترين بازي‌هايش را به تصوير كشيده است.

او اولين بار در سال 1378 در مسابقه‌اي كه با تك‌گل مهدي هاشمي‌نسب يك بر صفر به سود پرسپوليس به پايان رسيد رودرروي استقلال ايستاد و به‌رغم وظايف دفاعي كه توسط علي پروين برايش تجويز شده بود بازي قابل اعتنايي را ارائه داد.

محروميت يكساله علي كريمي از سوي كنفدراسيون فوتبال آسيا كه در پي درگيري او با داور يكي از بازي‌هاي تيم‌ملي اميد در ويتنام اتفاق افتاد ستاره نوظهور پرسپوليس را از فوتبال دور كرد اما بازگشت دوباره كريمي با ادامه آتش‌بازي او در داربي‌ها توام شد.

در بازي معروف سال 1379 كه به تساوي 2 بر 2 و درگيري پايان يافت كريمي مرد همه‌كاره زمين لقب گرفت. هرچند استقلال در آن مقطع تيم پرمهره و قدرتمندي داشت كه در نهايت قهرمان هم شد اما مانورهاي كريمي در ميدان كه بازيكنان حريف را مقابل چشم صد هزار تماشاگر به هم گره مي‌زد عملا كفته ترازوي برتري روحي و رواني را به سود پرسپوليس سنگين مي‌كرد.

در يك صحنه ستار همداني براي متوقف كردن كريمي علنا روي كول او سوار شد و سعي كرد به هر نحوي كه شده از ورود كريمي به محوطه جريمه جلوگيري كند اما شماره هشت پرسپوليس، همداني را تا درون محوطه جريمه به دنبال خود كشاند و در نهايت آنجا به درخواست او براي زمين خوردن پاسخ مثبت داد. پرسپوليس صاحب يك ضربه پنالتي شد و يك بر صفر پيش افتاد. در ادامه ورق بازي به سود استقلال برگشت.

وقتي مهدي هاشمي‌نسب در دقيقه 86 گل دوم استقلال را به ثمر رساند نيمه آبي ورزشگاه منفجر شد و كار تمام شده به نظر مي‌رسيد اما علي كريمي هنوز در زمين بود. او در دقيقه 90 با يك ضربه آكروباتيك بازي دراماتيك را به تساوي كشاند. از آن مسابقه بيش از خوشحالي مفرط مهدي هاشمي‌نسب پس از باز كردن دروازه احمدرضا عابدزاده كه به غش كردن او منجر شد، تصوير علي كريمي در حالي كه دو دستش را به سوي هواداران پرسپوليس باز كرده بود و لبخند مي‌زند در ذهن مانده است.

كريمي در بازي برگشت ليگ 79 هم شاخص بود و در نيمه اول سه بار با در هم پيچيدن مدافعان استقلال با هادي طباطبايي تك به تك شد اما آن روز، روز دروازه‌بان استقلال بود. پس از آنكه عليرضا اكبرپور گل برتري استقلال را به ثمر رساند تقريبا تمام آبي‌پوش‌هاي حاضر در ميدان علي كريمي را محاصره كردند تا جادوگر اولين شكست مقابل استقلال را تجربه كند.

با جدايي علي كريمي از پرسپوليس و كوچ او به فوتبال امارات، آلمان و قطر، پرسپوليس داربي‌هاي خاطره‌انگيزي را تجربه نكرد. آنها آخرين بار در بازي برگشت ليگ دوم حرفه‌اي 2 بر 1 استقلال بحران‌زده‌اي كه در نهايت نهم شد را شكست دادند و پس از آن سه سال پياپي نتيجه‌اي بهتر از سه تساوي و سه شكست به دست نياوردند.

ترديدي نيست كه پرسپوليس بدون علي كريمي هر دو بازي رفت و برگشت ليگ فصل گذشته را به استقلال واگذار مي‌كرد. در بازي رفت آبي‌ها تا دقيقه 88 با يك گل پيش بودند و رمقي در حملات پرسپوليس ديده نمي‌شد اما كريمي با جاي‌گيري در نقطه كور خط دفاعي استقلال چنان ضربه سر هوشمندانه‌اي زد كه دو مدافع آبي‌پوش – هادي شكوري و پژمان منتظري – حتي با دست هم نتوانستند مانع ورود توپ به دروازه شوند. در نيمه اول اين بازي،‌ علي كريمي يكي از به يادماندني‌ترين صحنه‌هاي داربي را خلق كرد.

او با يك دريبل كشويي از چنگ دو مدافع استقلال گريخت و باعث شد آنها با سر به يكديگر برخورد كنند. ضربه كريمي اما از نزديكي‌هاي محوطه شش قدم به آسمان زده شد تا استقلال تحقيرآميز‌ترين گل تاريخ داربي را دريافت نكند.

در بازي برگشت باز هم استقلال اوايل نيمه دوم به گل رسيد و علي كريمي كه در نيمه نخست زياد به چشم نيامده بود از اين لحظه به بعد آستين‌ها را بالا زد. او موقعيت‌هاي مناسبي را براي هم‌‌تيمي‌هايش مهيا كرد كه يكي پس از ديگري به هدر رفتند اما سرانجام در دقيقه 90 علي عليزاده از ترس، توپي كه در آستانه فرود روي سر كريمي بود آن را با دست لمس كرد و به اين ترتيب شماره هشت يك پنالتي ديگر به پرسپوليس هديه داد.

علي كريمي فردا براي اولين بار با پيراهني غير از پيراهن پرسپوليس در يك بازي فوتبال به مصاف استقلال مي‌رود او كه هنوز از نحوه جدايي‌اش از پرسپوليس عصباني است بي‌ترديد انگيزه‌هاي زيادي براي تبديل شدن به مرد اول اين مسابقه دارد.

اگر كريمي بتواند اولين شكست فصل استقلال را در قالب ستاره يك تيم تازه‌وارد رقم بزند و دو هفته بعد پرسپوليس در تكرار اين اتفاق ناكام بماند،عباس انصاري‌فرد به شدت از سوي هواداران تحت فشار قرار خواهد گرفت و مقابل جمعيتي كه نام بازيكن گره‌گشاي فصل قبل را فرياد مي‌زنند چاره‌اي جز تسليم و ترك صحنه نخواهد داشت.

كريمي خوب مي‌داند هواداران پرسپوليس در لحظه‌لحظه داربي دهم مهرماه خاطرات جولان كريمي را به خاطر مي‌آورند و چنانچه اين يادآوري‌ها با ناكامي پرسپوليس در داربي از يكسو و درخشش علي كريمي مقابل استقلال از سويي ديگر همراه شود، شماره هشت جنگ را از انصاري‌فرد خواهد برد.

تعدد قرمزهايي كه فردا براي تماشاي علي كريمي مقابل استقلال به ورزشگاه مي‌روند حاكي از چالش جديدي است كه از اين هفته به بعد پيش روي باشگاه پرسپوليس قرار مي‌گيرد.

اگر كريمي بتواند اولين شكست فصل استقلال را در قالب ستاره يك تيم تازه‌وارد رقم بزند و دو هفته بعد پرسپوليس در تكرار اين اتفاق ناكام بماند، عباس انصاري‌فرد به شدت از سوي هواداران تحت فشار قرار خواهد گرفت و مقابل جمعيتي كه نام بازيكن گره‌گشاي فصل قبل را فرياد مي‌زنند چاره‌اي جز تسليم و ترك صحنه نخواهد داشت
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان