بازدید 6082

یونسکو از ایران تقدیر کرد

یونسکو اقدامات پاسدارانه ایران برای «نقالی» و «لنج‌سازی» را تأیید و از آن تقدیر کرد.
کد خبر: ۶۴۴۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰ 29 November 2016
یونسکو اقدامات پاسدارانه ایران برای «نقالی» و «لنج‌سازی» را تأیید و از آن تقدیر کرد.

به گزارش ایلنا، فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در یازدهمین جلسه کمیته بین‌الدول حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس که از هشتم آذرماه تا ١٢ آذر در «آدیس‌آبابا» در اتیوپی در حال برگزاری است، در روز دوم اجلاس، گزارش کشورهای عضو در خصوص وضعیت فعلی عناصر ثبت‌شده در فهرست نیازمند پاسداری فوری مورد ارزیابی قرار گرفت. در این بخش دو گزارش دوره‌ای پرونده‌هاى نقالی و لنج‌سازی از ایران ارزیابی شد.

فرهاد نظری ادامه داد: این دو عنصر در سال ٢٠١١ در فهرست نیازمند پاسداری فوری یونسکو به ثبت رسیده بود و کمیته با بررسی این دو گزارش تصمیم خود را اعلام و از ایران به خاطر اجرای موفق اقدامات پاسدارانه و ارائه گزارش به موقع تشکر کرد.

به گفته نظری، در ادامه اجلاس امروز میراث ناملموس یونسکو، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی و رئیس هیأت اعزامی از ایران گزارشی در خصوص نحوه تدوین گزارش دوره‌ای، فرصت‌ها و چالش‌های منتج از. ثبت این دو عنصر در فهرست نیازمند فوری و نیز اجرای اقدامات پاسدارانه ارائه داد که مورد استقبال اعضای کمیته و سایر کشورهای عضو کنوانسیون و یونسکو قرار گرفت.

نظری همچنین توضیح داد: در نخستین روز اجلاس گزیده‌ای از تصمیات جلسه دهم این کمیته، گزارش ریاست کمیته بین‌الدول درباره فعالیت‌های این کمیته، گزارش سازمان‌های مردم‌نهاد، گزارش دبیرخانه درباره فعالیت‌هایش، اعطای کمک‌های مالی داوطلبانه به برنامه‌های میراث ناملموس، ارائه توضیحات در خصوص روند تصمیم‌گیری در خصوص ثبت، انتخاب یا تأیید پرونده‌های ارسالی، پیشنهادات و درخواست‌ها، همچنین گزارش کشورهای عضو و... نیز ارزیابی و گزارش دوره‌ای کشورها درخصوص اجرای کنوانسیون ٢٠٠٣ و وضعیت فعلی عناصر در فهرست معرف ارائه و بررسی شد.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: در جلسات بعدی اجلاس، دو پرونده چند کشوری نوروز با مشارکت ١٢ کشور و فرهنگ پخت نان‌های نازک از قبیل لواش و یوفکا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار