بازدید 8362

گنجینه‌های باستانی عراق قربانی ایده «از نیل تا فرات» صهیونیست‌ها

در چند سال گذشته، 60 درصد از آثار به تاراج رفته عراق که مربوط به حوزه بین‌النهرین و تمدن‌های آشور، اکد، بابل و دوره‌های اسلامی است، به غارت رفتند؛ از جمله مجموعه نفیسی به نام «گنج نمرود» است ... در استان «ذیغار»، مجموعه نفیس زیرزمینی مربوط به یک کتابخانه باستانی بود که نیروهای نظامی ایتالیایی، تصادفی آن را کشف کرده بودند که ...
کد خبر: ۶۴۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۶ 16 September 2009
آثار باستانی و اشیای تاریخی عراق که نمادهای یکی از نخستین تمدن‌های بشری به شمار می‌روند نیز از حمله آمریکایی‌ها و هم‌پیمانانشان در امان نمانده‌اند.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، هرچند پیش از سقوط صدام، عدی، فرزند ارشد دیکتاتور عراق، چوب حراج به عتیقه‌ جات و آثار و اشیاء باستانی این کشور زده و در بسیاری از حراجی‌های اروپا و آمریکا، ردپای آثار عتیقه عراق ـ که توسط عدی و باندهای او به فروش می‌رسیدند ـ پیدا بود، اما خیانت های امروز اشغالگران عراق و همدستان آنان در دست یازیدن بر میراث فرهنگی عراق کم از اقدام‌های فرزند صدام و همراهان او ندارد.

بنابر این گزارش آمریکایی‌های در نخستین روزهای اشغال عراق، با نشان دادن چراغ سبز به غارتگران محلی، ادارات دولتی، پادگان‌های نظامی و از همه مهمتر، موزه‌ها و مراکز تاریخی و فرهنگی، عراق را در معرض چپاول قرار داده‌اند و به این ترتیب، اسناد مهم دولتی عراق و آثار فرهنگی این کشور را دستخوش غارت‌های سازمان یافته کردند.

در این باره باید افزود که کتابخانه ملی عراق نیز با صدها کتاب خطی و نفیس به ویژه در حوزه تمدن اسلامی، دستخوش این غارتگری‌ها شد.

این گزارش می‌افزاید: نکته مهم، حضور سازماندهی شده عوامل اسرائیلی در پوشش های گوناگون مانند؛ بازرگان، خبرنگار، گردشگر، نیروهای صلیب سرخ و حتی مزدورانی تحت پوشش سازمان یافته ارتش آمریکا، در عراق است که به دنبال اطلاعات با قیمتی بودند و رژیم صهمیونیستی می‌دانست برای اهداف توسعه‌طلبانه‌اش بسیار کارساز است.

آنها نه تنها اسناد مهم عراق درباره همسایگان این کشور و روند شکل‌گیری دولت عراق را غارت کردند، بلکه بر انبوهی از عتیقه‌های منحصر به فرد عراق، دست یافته و با هماهنگی قاچاقچیان آنان را بیرون بردند.

این گزارش یادآورد می‌شود: در چند سال گذشته، 60 درصد از آثار به تاراج رفته عراق که مربوط به حوزه "بین‌النهرین" و تمدن‌های "آشور"، "اکد"، "بابل" و دوره‌های اسلامی است، به غارت رفتند؛ از جمله این مجموعه‌ها، یک مجموعه نفیس به نام «گنج نمرود» است که بخشی از آن در بانک مرکزی عراق به تاراج رفت.

همچنین در استان «ذیغار»، مجموعه نفیس زیرزمینی مربوط به یک کتابخانه باستانی بود که نیروهای نظامی ایتالیایی، تصادفی آن را کشف کرده بودند که بیش از 90 درصد آن توسط عوامل مربوط به رژیم صهیونیستی غارت شد.

در این باره باید گفت که لو‌ح‌های دست نوشته شده گلی، کتاب‌های دینی، پزشکی و تاریخی که بیشتر آنها بر پوست‌ حیوانات نوشته شده است، بخش اعظم دیگری از آثار باستانی عراق را که توسط عوامل رژیم صهیونیستی به غارت رفته‌اند، تشکیل می‌دهد.

همچنین بخش‌هایی از عتیقه‌هایی که خاندان سلطنتی کویت در کلکسیون‌های خانگی‌شان نگهداری می‌کردند و صدام آنها را از کویت به غارت برده بود، در میان اشیای باستانی به غارت رفته پس از اشغال عراق به چشم می‌خورد که بیشتر آنها در اختیار قاچاقچیان رژیم صهیونیستی است.

همچنین بنابر این گزارش، برخی از مقامات رژیم سابق عراق برای فرار از مجازات مردمی و دستگیری توسط اشغالگران، برخی از اشیای عتیقه را به نظامیان آمریکایی فروختند که سرانجام بیشتر آنها راهی فلسطین اشغالی شدند.

مرز عراق با اردن در سال‌های اخیر، به یک گذرگاه ترانزیتی برای انتقال این اشیای گران‌قیمت تبدیل شده که رژیم صهیونیستی، سرنخ آن را در دست داشته است.

این گزارش ادامه می‌دهد: اقدامات رژیم صهیونیستی در عراق، تنها به خرید و فروش این اشیا منحصر نبوده است، بلکه با استخدام برخی از نظامیان آمریکایی و همچنین برخی عوامل محلی و در پوشش جستجوهای نظامی علیه تروریست‌ها، آنها دست به واکاوی و کاوش و حفاری برای کشف آثار باستانی عراق می‌کردند که نمونه آن در شهر قدیمی بابل، منطقه مداین و محدوده زادگاه حضرت ابراهیم خلیل‌الله بوده است.

در این زمینه باید گفت که در منطقه مداین، از جمله اشیای به دست آمده مربوط به لوح‌های فلزی اداری ساسانیان بوده است که بیش از هفتاد قطعه آن به بیرون از عراق و در نهایت به اسرائیل برده شده است. این کاوش‌ها که برگرفته و ادامه دهنده کاوش‌های باستان‌شناسان انگلیسی و فرانسوی که از آغاز قرن بیستم در عراق بوده‌اند، انجام شده است.

گفتنی است، منشأ برخی از پرسش‌های تاریخی در حوزه «مداین، بابل و اور» و همچنین بخش‌های حاشیه‌ای بین‌النهرین، در کنار یک باور مذهبی صهیونیست های یهودی درباره ایده قلمروی رویایی حکومت صهیونیست های یهودی که آن را از نیل تا فرات می دانند، هدف اصلی این گروه‌‌‌های غارتگر بوده که از واحد مهندسی ارتش آمریکا ـ که هم‌اکنون در افغانستان است ـ برای این کار نیز بهره برده شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
بابا عراق چيه؟؟؟
مگه عراقي در كار بوده تو جهان باستان؟؟؟
اونا مال ايرانن رفيق.
ضرب المثل های زیادی می خواستم بنویسم، اما...
شما که این قدر دلتون برای عراق سوخته، یک نگاهی به همین مملکت خودمان کنید.
دشت جیرفت غارت شد، آرامگاه کوروش و احتمال تخریب، مدرسه زند و ...
چرا در مورد اين شبكه هاي هرمي ( نتورك ) اطلاع رساني و برخورد نمي شود ؟!! دوباره در سايه بي خيالي مسئولان مثل قرچ دارند رشد مي كنند و جوانان را به دام مي اندازند . پسرم داراي يك كار مناسب در يك كارخانه بود پس از افتادن به دام نتوركها ، هم كارش را به علت غيبت از دست داد و هم پولش را . كاري بكنيد !!
درباره ایده قلمروی رویایی حکومت صهیونیست های یهودی که آن را از نیل تا فرات می دانند

اینجاش رو دیگه جئ گیر شد
بابا این اسرائیلی ها به فکر پولن فقط اصلا نه به فکر آرمان صهیونستن نه نیل تا فرات نه دین یهود پول می خوان فقط اونم خیلی خیلی خیلی زیاد...
دوست عزیز عراق کلمه ای است که قریب 1300 سال شاید هم بیشتر در متون تاریخی یافت می شود ولی کلمه ایران در متون تاریخی حتی 150 سال هم عمر ندارد.
اگه حساب غارت اموال تاریخی یک ملت باشه که تخریب آثار باستانی که هم اکنون بصورت گسترده در استان فارس در حال انجام است از غارت آن توسط دولتهای دیگر بدتر است. حداقل اگر آنها غارتش میکنند نابودش نمیکنند. میبرند توی موزه های خودشان از آنها نگهداری میکنند.
آرمان سرزمین موعود بنی اسرائیل در حال شکل گرفتن است و ما همچنان ساکت نشسته و بر سر مسائل بی ربط بحث و گفتگو می کنیم. همچنانکه شاخه های این ایده در کشور های همسایه در حال رشد و جذب نیرو است. اما مسئله مهم این است که اینها نیروهای خود را سازماندهی می کنند برای اهداف خاص و همه نیروهای خود را به میدان جنگ نمی فرستند که ما اصلاً به این مسئله توجه نداریم. اگر رهبر بر راهپیمایی روز قدس تأکید دارد نیز یکی از مسائل مهم است که متأسفانه با عملکرد بعضی از دولتمردان نسبت به منتقدان راهپیمایی روز قدس هم از هدف خود (یعنی بیداری و آگاهی نسبت به مسئله فلسطین و اهداف پلید اسرائیل) کم کم خارج خواهد شد. کما اینکه کمرنگ شدن آن در کشورهای خارجی بخصوص آلمان کاملاً مشهود است. اهداف جنگ در عراق و افغانستان نیز چیزی جز غارت ثروت ملی این کشورها و از بین بردن آثار باستانی نبود که متأسفانه در کشور ما این حادثه در سایه صلح در کنار اختلافات سیاسی داخلی و ... رخ داده و می دهد. در کشورهای حاشیه شمالی هم این هدف همچنان با ایده های فرهنگی و سیاسی جدید دنبال می شود. ( نمی دانم این مثل درست است یا نه: شب دراز است و قلندر بیدار ، ولی من می گویم همه خوابند و قلندر بیدار) . فرزندان ما در آینده برای یافتن ریشه های فرهنگی خود باید به موزه های کشورهای اروپایی رفته و به دنبال ردپای فرهنگ و تمدن چند ده هزار ساله مان باشند(که فقط شعار آن را در صدا و سیمایمان می شنویم ولی لیاقت حفظ آن را نداریم)
با سلام و آرزوی قبولی طاعات همه شیعیان راستین.ای ول به عزیزی که گفته اونا همش مال ایرانن.اگر باور ندارید بروید به سایت youtube.comو تایپ کنید See the Real Iran .ایران زمین.ما تورا دوباره متحد خواهیم کرد.التماس دعای خیر از همه شیعیان(سعید هستم از ملبورن).

عراق هم برای ما شده فلسطین دوم؟
مگه ثروتهای مملکت خودمون کم داره تاراج میشه که حالا دلمون برای اونها بسوزه؟
اما هنوز بعضی از عراقی ها دوست و دشمن را نمیشناسند.
عراق یعنی ایران کوچک
این ها تارج تاریخ و فرهنگ ایران بزرگ است
مرگ بر اسرائیل
مرگ بر انگلیس
مرگ بر روسیه
کلیمی جماعت در دنیا صاحب طلا وجواهر
الماس،عتیقه جات است .ایران،عراق،لبنان
اروپا،امریکاه،شرق آسیا وغرب آسیا ندارد
بانکها،شرکت های بیمه،هواپیما،کشتی
هررونده وجونده با سرمایه است.نگاه کنید
بنقشه شصت سال قبل اسرائیل ومقایسه
کنید با وضع موجود ......
قبلا تيسفون و طاق کسري تو ايران بود يا عراق
این داستان از فرات تا نیل از کجا در اومده و کی گفته؟!؟
فکر کنم این آثار عمده آنها مربوط به قبل از تشکیل دولتهای ایرانی باشه
سلام به اون آقایی که نگران کورش و ....من اهل شیرازم قبر کورش سالمه ولی با اینکه منم از سازمان میراث فرهنگی راضی نیستم میگم برادر شما دزد نباش همه چیزا خود به خود قابل حله.
لعنت خدا بر تمام انگليسيها باد تا روز قيامت و خدا بركتش را از انگليس بردارد انشائ اله
این ها تمدن ایرانی است اصلا عراق 60 سال درست شده و قسمتی از ایران بوده. شما یه فرد تاریخ شناس در مجموعه ندارید که بداند بغداد یک زمان پایتخت ایران بوده.
بابا جون عراق قبلا مال ايران بوده
مطئمن باشيد آنقدر كه همين خارجي ها براي ميراث قديمي عراق علاقمند هستند، مردم عراق نيز مانند كشور ما علاقمند نيستند.
دي قار صحيح است نه ديغار
مثل همان تريلي هاي پر از شمش طلا كه در اين چند سال از مرزهاي غربي و شرقي ايران بيرون رفت . منظورم همان تريلي هايي است كه يكشبه مس شدند يا همين آخري كه دولت تركيه صاحب شد . راستي عتيقه هاي موزه هاي ما كجا هستند ؟؟ همانهايي كه نمونهاي بدلشو ساختن جاي اصلي گذاشتن . يا همانهايي كه اماني دادند رفت يه آبم روش
تابناک توام؟
چند سال پیش در لرستان غاری کشف شد بنام "کلماکره" که به روایتی از تمام ملل گذشته در اون سکه و عتیقه وجود داشت و به نوعی بانک مرکزی ایران باستان بود. متاسفانه غارت شد و هیچی تقریبا امروز ازش نمونده. شاید یه مختصری در موزه ها باشه. اما نکته جالب اینه که نه عدی غارت کرد نه امریکا و نه اسرائیل. بلکه توسط ایرانیا غارت شد و به باد رفت.
حالا عرض من اینه که اسرائیل غاصب هست ادمکش هست اما این شیوه نگارش شما که مثلا خواستین بدتر خرابش کنین تابلو هست که یکم غیرمستند هست. اخه مدرکی چیزی ...
گفتی بنابر این گزارش.. منظورت کدوم گزارش هست؟
آره مواظب گنجينه باستاني عراق باشيد.. بيخيال ايران و گنجينه هاي باستانيش.. راستي اون سنگ نوشته كه قوانين حقوق بشر روش نوشته و شده و تو سازمان ملله !! اونم از بين ببريدتا از بيخ معلوم بشه كه ايران هيچ تاريخي نداشته و ما از بيخخخ عرب بوديم و تا ابد مديون عربا...
مواظب اموال اعراب باشيد تا يهودو غيره اونارو نبرن...
ايران و ايراني كيلو چنده...
قابل توجه دوستانی که فکر میکنند تمدن بین النهرین زیر مجموعه ایران بوده باید عرض کنم که در زمان تمدن سومریان، بابل و آشور، هیچ نامی از ایران وجود نداشته و فقط حکومتهای محلی ای امثال ایلام بوده که اینها قبل از ورود مادها و تشکیل حکومت یکپارچه مادها به پایتختی هگمتانه بوده است. بی خود خودتون را صاحب حق نشان ندهید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل