بازدید 12626

پلاك نام زندانيان سياسي بر ديوار موزه عبرت

به گفته حسن‌پور، بيشترين مدت زنداني بودن مربوط به عزت شاهي (مطهري) به مدت سه سال، شهيد رجايي به مدت دو سال و دكتر علي شريعتي بيش از يك سال و نيم مي‌شود. كميته مشترك ضد خرابكاري ساواك و شهرباني در اوايل بهمن 1350 به دستور محمدرضا پهلوي تشكيل شد.
کد خبر: ۶۴۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۸۸ - ۲۲:۰۴ 15 September 2009
روابط عمومي موزه عبرت ايران خبر داد: هشت هزار و چهار صد و چهل و دو پلاك فلزي از اسامي زندانيان كميته مشترك ضد خرابكاري ساواك - شهرباني كه تا كنون شناسايي شده‌اند روي ديوارهاي موزه عبرت نصب شدند.

مدير موزه عبرت ايران در اين رابطه گفت: «در طول هفت سالي كه كميته مشترك ضد خرابكاري ساواك - شهرباني به دستور محمدرضا پهلوي در محل اداره اطلاعات و زندان موقت شهرباني تشكيل شد، هزاران نفر از هموطنان ما اعم از زن و مرد، نوجوان و پير، روحاني، كاسب و دانشجو و از قشرهاي مختلف جامعه دستگير و از يك روز تا سه سال در اين مكان زنداني شدند».

قاسم حسن‌پور با تأكيد بر اين كه با تاريخ، گزينشي برخورد نخواهد شد، افزود: «معاونت تحقيق و پژوهش موزه عبرت از چهار سال پيش تا كنون با بررسي اسناد، مدارك و پرونده‌هاي به جا مانده از ساواك، اين زندانيان را جدا از گرايشات فكري، مذهبي يا غير مذهبي آنها شناسايي كرد. اين تعداد تا كنون به 8422 نفر رسيده است».

وي گفت: «اسامي، نام پدر، تاريخ تولد و تاريخ دستگيري اين زندانيان روي پلاك‌هاي استيل حك و روي آجرهاي ورودي موزه عبرت به ترتيب حروف الفبا نصب شد كه زيبايي خاصي به موزه داده‌اند. هر كس هم كه اسمش در بين اين زندانيان نباشد يا چنين كسي را مي‌شناسد مي‌تواند به ما اطلاع دهد تا آن را بررسي كنيم».

به گفته حسن‌پور، بيشترين مدت زنداني بودن مربوط به عزت شاهي (مطهري) به مدت سه سال، شهيد رجايي به مدت دو سال و دكتر علي شريعتي بيش از يك سال و نيم مي‌شود. كميته مشترك ضد خرابكاري ساواك و شهرباني در اوايل بهمن 1350 به دستور محمدرضا پهلوي تشكيل شد.

رونمايي از كتاب فلزي زندانيان

محمد آصفي معاون روابط عمومي موزه عبرت گزارش داد: به زودي كتاب فلزي موزه عبرت كه شامل اسامي زندانيان كميته مشترك ضد خرابكاري است در محل موزه عبرت ايران نصب مي‌شود. مسئول روابط عمومي موزه عبرت ايران در توضيح جزئيات اجراي اين طرح گفت : «اين كتاب از استيل مات در 18 برگ ساخته شده و 17 موضوع مختلف در باره زندگي زندانيان كميته مشترك ضد خرابكاري ساواك را در برمي‌گيرد».

به گفته آصفي اين كتاب اطلاعات همه آن 8.442 نفر زنداني شناسايي شده را در بر دارد.
كتاب ساخته شده و پايه‌هاي آن در حال ساخت است و پيش‌بيني مي‌شود تا دو ماه ديگر رونمايي شود. ابعاد هر ورق اين كتاب 100 × 70 سانتي‌متر است و با آن كه خيلي سنگين است، قابليت تورق دارد.

شروع عمليات دالان تاريخ

اما اينها تنها اخبار جديد در موزه عبرت ايران نيستند. مراحل تحقيق و پژوهش ساخت دالان تاريخ هم در موزه عبرت ايران آغاز شد.

مدير موزه عبرت با بيان اين مطلب گفت: «سال گذشته 500 ميليون تومان از اعتبارات رئيس جمهور به موزه عبرت اختصاص داده شد تا بتوان ساختمان آگاهي سابق را بازسازي و آن را براي طرح دالان تاريخ آماده كرد. هرچند اين بودجه خيلي كم است اما نقطه آغازي براي اجراي اين پروژه بزرگ است».

ساختمان آگاهي، بخشي از كميته مشترك ضد خرابكاري بوده كه پس از پيروزي انقلاب به نيروي انتظامي واگذار شد و آنها نيز اين ساختمان را به وزارت امور خارجه فروختند.

حدود چهار سال پيش با انجام توافقاتي اين ساختمان به موزه عبرت ايران تحويل داده شد.

حسن‌پور گفت: «هم زمان هم طرح سازه‌‌اي دالان تاريخ در حال آماده شدن است و هم محتواي آن با كمك اعضاي هيأت مديره موزه كه همگي از كارشناسان تاريخ معاصر هستند و همين طور استادان رشته تاريخ در حال تهيه است. همچنين گروه هنري شامل مجسمه‌سازان و نقاشان با معرفي معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حال آماده سازي طرح دالان تاريخ هستند».

به گفته آصفي دالان تاريخ شامل 22 غرفه است كه از كودتاي سال 1299 تا پيروزي انقلاب اسلامي در 22 بهمن 1357 را شامل مي‌شود. قرار است استادان رشته تاريخ هريك در نوبت هاي جداگانه به موزه عبرت بيايند و نظر خود را در باره دالان تاريخ ارائه كنند.

خسرو معتضد اولين كسي بود كه هفته گذشته به عنوان كارشناس تاريخ به موزه عبرت آمد و نظرات كارشناسي خود را ارائه داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار