بازدید 6947

گردترین ستاره جهان هستی کشف شد

کد خبر: ۶۴۲۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰ 19 November 2016
گروه تحقیقاتی موسسه تحقیقات منظومه شمسی ماکس پلانک، دانشگاه گوتینگن به سرپرستی لاورنت گیزون ستاره دوردست کپلر 11145123 را گردترین جسم جهان هستی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس، اندازه‌گیری گردی ستاره‌ها معمولا با روش اختر لرزه‌شناسی(تحقیق در مورد نوسانات ستاره) یعنی تفاوت بین قطر استوایی و قطر قطبی محاسبه می‌شود و به طور متوسط قطر استوایی ستارگان 5/1 میلیون کیلومتر برآورد شده است اما برآمدگی قطر کپلر 11145123،  سه کیلومتر اندازه‌گیری شده که این میزان حاکی از گرد بودن این ستاره است.

لاورنت گیزون اظهار کرد: کپلر 11145123 حدود 5000 سال نوری از زمین فاصله دارد، حدود دو برابر خورشید است و چرخشی نیز سه برابر آهسته‌تر از خورشید دارد.

گردی اجرام آسمانی تخت و قدری در استوای خود به دلیل نیروی گریز از مرکز  برآمده است، البته چرخش سریع‌تر،  نیروی بیشتر و در نتیجه برآمدگی بیشتری ایجاد می‌کند.

گروه گیزون گردی کپلر را بر اساس نوسانات سینوسی کامل طی چهار سال با تلسکوپ فضایی کپلر اندازه‌گیری کرده و دریافتند این ستاره انبساط و انقباض دوره‌ای دارد و به این ترتیب در درخشندگی آن تغییر ایجاد و سپس شناسایی می‌شود.

گیزون در ادامه افزود: در آینده با استفاده از این روش و ماموریت‌های فضایی  TESS و PLATO میزان گردی و میدان مغناطیسی قوی‌تر که موجب تغییر شکل ستارگان می‌شود را اندازه‌گیری خواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست