بازدید 5481

فلاحت پيشه: غيبت در اجلاس خزر هشدار به تهران است

کد خبر: ۶۳۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۴ 10 September 2009
يک عضو کميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس شوراي اسلامي غيبت ايران را در اجلاس چهارجانبه فردا يک هشدار و صف آرايي در برابر کشورمان دانست و جمهوري اسلامي ايران را ملزم به اقامه دعوا عليه کشورهاي روسيه،ترکمنستان ،قزاقستان وآذربايجان خواند.

حشمت الله فلاحت پيشه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به غيبت ايران در اجلاس چهارجانبه کشورهاي حاشيه درياي خزر که فردا در قزاقستان برگزار خواهد شد، اظهار داشت: برگزاري چنين اجلاسي آنهم بدون حضور مقامات کشورمان يک هشداربراي جمهوري اسلامي ايران است که بايد آن را جدي گرفت.

وي با بيان اينکه اعضاي چهار کشور روسيه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربايجان به دليل موقعيت مشترک المنافعي که با هم دارند، جمهوري اسلامي ايران را غيرخودي تشخيص داده و در پي تصميم گيريهاي بزرگي بدون حضور ايران هستند، عنوان کرد: هر تصميمي که در قبال درياي خزر از سوي اين چهارکشور گرفته شود، جمهوري اسلامي ايران هم بايد در برابر آن واکنش جدي نشان دهد؛ چراکه مالکيت درياي خزر به صورت مشاء بين کشورهاي حاشيه اين دريا تقسيم شده است و بر اين مبنا تصميم گيري درباره اين دريا هم بايد به صورت مشاع باشد.

نماينده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شوراي اسلامي در خصوص نحوه واکنش جمهوري اسلامي ايران به اين اجلاس چهارجانبه گفت: در مرحله نخست بايد وزارت امور خارجه کشورمان سفيران اين چهار کشور را فراخوانده و به آنان تذکر جدي دهد و در مرحله بعد از طريق مجامع بين‌المللي و با استفاده از اهرم قراردادهاي 1921 و 1940 عليه اين چهار کشور اقامه دعوا نمايد.

وي افزود: بر اساس اين توافقنامه‌ها که في مابين دولت ايران وشوروي سابق که درآن سالها به امضا مسئولان دو کشور رسيد، مقرر شد که در هر نشستي که در خصوص درياي خزر برگزار مي‌شود، ايران هم به صورت ثابت در اين نشست‌ها شرکت داشته باشد، که حتي بعد از فروپاشي شوروي سابق روسيه مسئوليت اجراي تمام تعهدنامه‌هاي اتحاد جماهير شوروي را برعهده گرفت.

اين عضو کميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس با بيان اينکه اين اجلاس چهارجانبه بدون حضور ايران به لحاظ حقوقي غير قانوني است ، تصريح کرد: کنار گذاشتن ايران از تصميم‌گيري‌ها چه در حوزه انرژي وچه در حوزه مسائل ژئوپلتيکي به معناي صف آرايي در برابر منافع جمهوري اسلامي ايران است.

وي با اشاره به سياست نگاه به شرق وزارت امورخارجه ايران، گفت: اين سياست نبايد خيلي خوش بينانه باشد بلکه بايستي منطبق بر واقعيات موجود باشد به گونه‌اي که بايد به هر ميزاني که طرف‌هاي مقابل در رابطه شان براي ما ارزش قائل هستند، ما هم همانگونه رابطه‌مان را با آنها تنظيم کرده وبرخورد داشته باشيم.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه رابطه روسها با جمهوري اسلامي ايران هيچ‌گاه يک رابطه استراتژيک نبوده، بلکه رابطه‌اي سياسي بوده است و همين امر موجب شده که آنان در شرايط سياسي خاص از ايران امتياز بگيرند، عنوان کرد: در حال حاضر روسها تحت فشار هيچ کشوري نيستند بلکه آنان احساس مي‌کنند که در شرايط سياسي کنوني مي‌توانند از ايران به نفع خود امتياز بگيرند واين موضوع همواره در طول تاريخ وجود داشته است؛ به گونه‌اي که هميشه منافع ايران را در برابر منافع خود ناديده مي‌گرفت.

فلاحت پيشه در پايان با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران بايستي هم در قبال روسيه و هم در قبال درياي خزر منافع ملي خود را دنبال نمايد، متذکر شد: البته نبايد در اين مورد بيش از اندازه نگاه استراتژيک به روسها داشته باشيم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
با سلام
روسيه در مقايسه با بلوك غرب قدرتي محسوب نمي شود دولت و مجلس بايد درس بزرگي به روسها بدهند تا بفهمد زمان قاجار و يا پهلوي نيست.
همهٔ دنیا اسم فارسی‌ دریای کاسپین رو میگن جز خودمون!

مگه قبلان اینهمه توافق نامهٔ دو جانبه و سه جانبه امضا کردن شما کاری کردین؟

آخرشم اینجا رو مثل بحرین ازمون میگیرن یه لیوان آب هم رو منابع نفت گازمون!

آفرین به این دیپلماسی!
فقط شما رو به جان عزيزانتون قسم ميدم که يک وقت حرفي نزنيد که روسيه ي عزيزتر از جان بهش بر بخوره!!!!! اون که ميدونيد هميشه خودش رو فداي منافع و آبروي ملت ايران کرده.
اجلاس خزر همچنين نشانه ضعف ديپلماسي ايران و تنزل جايگاه كشورمان در منطقه است .
روسیه خائنترین خائنها به ایران بوده در طول 500 سال گذشته اگر امکان حسابرسی باشد شاید روسیه بیش از 1000 تریلیون دلار خسارت به ایران زده است باور کنید اغراق نیست
قابل توجه مدیرانی که میخواهند جهان را اداره بکنند
بازم اين روسهاي نامرد
لطفا دولتمردان به شعار نه شرقي و نه غربي انقلاب پايبند باشند
تاريخ نيز نشان مي دهد روسها بيشترين خيانت را به ايران كرده اند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی