به گزارش تسنیم، محمدحسین جهانیان در حاشیه هجدهمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مصرف سیمان برای پروژههای عمرانی، ساختمانی، شرکتهای نفتی و شرکتهای تزریقات زیرآبی در حوزه تاسیسات دریایی در ایران زیاد است.
وی با یادآوری اینکه یک سری از سیمان ها در کشور تولید میشود و برخی از انواع سیمانهای تخصصی در دیگر کشورها تولید شده که البته عمده سیمان تخصصی دریایی از راسالخیمه تامین میشود، افزود: در برخی کشورها، سیمان تخصصی مخصوص استفاده در آبهای شور و برای به کارگیری در تاسیسات دریایی تولید میشود که ما به آن نیاز داریم در عین حال این کشورها نیز به سیمان تولیدی ایران نیاز دارند.
وی با بیان اینکه در این زمینه در قبال صادرات سیمان به این کشورها سیمان تخصصی مخصوص زیرساخت تاسیسات دریایی وارد کشور میشود، تصریح کرد: حمل سیمانهای دریایی به کشور با استفاده از حملونقل جادهای و دریایی انجام میشود، به گونهای که پس از بسته بندی در کارخانه به صورت "جمبوبک" از طریق جاده به اسکله جابجا میشود، این سیمان ها از آنجا بارگیری شده و پس از آن با کشتی به بنادر ایران میآید. در بنادر کشور پس نیز از تخلیه توسط ناوگان جادهای بارگیری شده و به سمت محل دپو میرود.
وی ادامه داد: هنگام نیاز این سیمان تخصصی دوباره از طریق جاده به اسکله آمده و بعد از آن از طریق کشتیهای کوچک که امکان پهلوگیری در سکوهای نفتی را دارند تا نزدیکی سکوهای منتقل میشود. این پروسه هزینههای حمل سیمان را افزایش داده و در واقع هزینههای شرکتهای سازنده و دولت در تکمیل زیرساختهای دریایی افزایش مییابد.
عضو هیئت مدیره شرکت آلفا مارین کیش افزود: وقتی متوجه شدیم کشور با چنین هزینههای سنگین حمل سیمان مخصوص تاسیسات دریایی روبروست تصمیم گرفتیم در راستای کاهش هزینههای تکمیل زیرساختهای دریایی " کشتی مخصوص فلهبر سیمان مجهز به سیستم تخلیه اسکرو کمپرسور" را خریداری کنیم.
جهانیان گفت: بر این اساس دو فروند از شناورهای مذکور خریداری و وارد شد که با ورود این شناورها هزینه حمل سیمان مخصوص تاسیسات دریایی در هر تن تا 50 درصد قیمت حمل سیمان را کاهش مییابد، به این ترتیب پس از بارگیری از کشور مبدا از طریق این شناورها بدون واسطه تا دو مایلی تاسیسات دریایی منتقل شده و هزینههای حمل را کاهش میدهد.
وی با بیان اینکه سیمان به طور مستقیم تحویل میشود، بیان کرد: کاهش هزینهها و بکارگیری سیمان تازه و زنده در راستای ارتقای بهرهوری سیمان از مزیتهای استفاده از این نوع کشتیهاست.
وی با اشاره به اینکه به این ترتیب سیمان دیگر در انبار نمیماند و 24 ساعت پس از تولید در اختیار مصرفکننده قرار میگیرد، گفت: این کشتیها در بارگیری، حمل و تخلیه کاملا هوشمند عمل کرده،ضمن آنکه آلایندگی زیست محیطی آنها صفر است. این در حالی است که در حمل سیمان با کشتیهای سنتی در هر هزار تن 10 تا 20 تن پِرت سیمان وجود دارد که هر کیلوگرم آن آثار مخرب زیست محیطی طولانی مدت و غیرقابل جبرانی را به همراه دارد.
وی ظرفیت هر کدام از شناورهای مخصوص حمل سیمان را 1000 تن اعلام کرد و با بیان اینکه این کشتیها قابلیت آن دارند که در وسط دریا به صورت دپو برای استفاده سکوها عمل کند، افزود: در سیستم های قدیمی برای حمل 100 تن سیمان لازم بود یک کشتی 400 مایل بین سرزمین اصلی و سکو تردد کند ککه این کار 50 هزار دلار هزینه اضافه به مصرفکننده تحمیل میکند. اما با قابلیت دپو سیمان در این شناورها در فاصله دو مایلی تاسیسات دریایی هزینه انتقال سیمان فقط روزانه 2500 دلار هزینه داشته و این خود حرکتی در مسیر اقتصاد مقاومتی است.
جهانیان در ادامه با بیان اینکه ما یک شرکت ایرانی هستیم و تمایل داریم کشتیهایمان تحت پرچم ایرانی فعالیت کنند، اظهار کرد: از دو فروند کشتی مذکور یک فروند تحت پرچم ایران است و برای صدور مجوز پرچم کشتی دوم به سازمان بنادر درخواست دادهایم اما به دلیل بروکراسی بسیار پیچیده، صدور مجوز زمانبر شده است.
وی ادامه داد: طولانی شدن زمان موجب کاهش بهرهوری کشتیها میشود، در حالی تاسیسات دریایی به صورت روزانه به این سیمان دریایی نیاز دارند و این موجب افزایش هزینه ساخت و کاهش کیفیت ساخت میسود.
وی با بیان اینکه تا وقتی مجوز پرچم را نگیریم، این کشتی اموال کشور دیگری محسوب میشود، یادآور شد: حدود سه ماه پیش درخواست صدور مجوز را به سازمان بنادر دادهایم که هنوز جوابی نگرفتهایم. در حالی که چنین مجوزهایی در کشورهای دیگر 24 تا 48 ساعت صادر میشود.
وی یادآور شد: فعلا کشتی ما منتظر تشکیل کمیسیون سازمان بنادر دریانوردی است که امیدواریم با صدور مجوز توسط سازمان شاهد ارتقای بهرهوری چنین سرمایههایی باشیم.