بازدید 43993
اسناد منتشره از سوی ویکی لیکس افشا کرد؛

تحلیل هیلاری کلینتون از چرایی انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری در سال 92

در حالی که چندی مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، ویکی لیکس اقدام به انتشار اسنادی محرمانه از گفت وگوها و سخنرانی های هیلاری کلینتون کرده است. این افشاگری ها از بسیاری نقطه نظرات نامزد دموکرات انتخابات در مورد مسائل بین الملل به ویژه ایران پرده برداشته است. در تازه ترین مورد، اسناد ویکی لیکس دیدگاه کلینتون در رابطه با چرایی انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران را نشان می دهد.
کد خبر: ۶۳۲۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸ 18 October 2016
در حالی که چندی مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، ویکی لیکس اقدام به انتشار اسنادی محرمانه از گفت وگوها و سخنرانی های هیلاری کلینتون کرده است. این افشاگری ها از بسیاری نقطه نظرات نامزد دموکرات انتخابات در مورد مسائل بین الملل به ویژه ایران پرده برداشته است. در تازه ترین مورد، اسناد ویکی لیکس دیدگاه کلینتون در رابطه با چرایی انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران را نشان می دهد.

به گزارش «تابناک» تنها یک ماه بعد از تماس تلفنی باراک اوباما با حسن روحانی بعد از انتخابش به عنوان رئیس جمهور در ایران، هیلاری کلینتون ـ که در آن زمان بر مسند وزارت امور خارجه آمریکا نشسته بود ـ در محافل خصوصی هشدار داده بود، حسن روحانی که خود را رئیس جمهوری معتدل می داند، تنها به این دلیل انتخاب شده که رهبری در ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به وی اجازه پیروزی در انتخابات را داده اند.

بر اساس اسنادی که به تازگی در ویکی لیکس منتشر شده، هیلاری کلینتون در 28 اکتبر سال 2013 به مقامات بنیاد اتحادیه یهودیان شیکاگو گفته است: من معتقدم که به روحانی از سوی دو منبع قدرت در ایران اجازه داده شده تا به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، رهبری در ایران و روحانیون وابسته به سپاه پاسداران ... بخشی از این موضوع به این خاطر است که تحریم ها تأثیرات مخربی بر اقتصاد ایران گذاشته است.

وی ادامه داد: من فکر نمی کنم هیچ کس همانند رهبران ایران در مورد انگیزه ها دچار وهم و خیال باطل باشند. آنچه آنها در واقع خواهان انجام آن هستند، این است که تحریم ها برداشته شود و در قبال این برداشته شدن تحریم ها تا جایی که ممکن است امتیازات اندکی بدهند.

تحلیل هیلاری کلینتون از چرایی انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری در سال 92

این سخنان به واقع بیانگر دیدگاه های توهمی هیلاری کلینتون در رابطه با ایران و ناشی از شناخت ناکافی وی در مورد روندهای سیاسی و تحولات درونی ایران است. پیش از این نیز اسناد ویکی لیکس به خوبی دیدگاه های هیلاری کلینتون درباره توافق هسته ای با ایران را نشان داده بود.

همچنین بدبینی و توهم هیلاری کلینتون درباره روحانی، بیشتر بیانگر اختلاف شدیدی میان تفکرات وی و تفکرات باراک اوباما و دولت وی و تلاش های آنها برای به تصویر کشیدن روحانی به عنوان یک نیروی سیاسی معتدل در ایران است. برای مثال بعد از انتخاب روحانی به ریاست جمهوری در ژوئن 2013 میلادی وزارت خزانه داری آمریکا روند تحریم و اضافه کردن نام افرادی که برای دور زدن تحریم های ایران تلاش می کردند، به لیست سیاه را متوقف ساخت.

همچنین در سال 2015 دولت اوباما با طرح کنگره برای بازرسی و بازجویی مضاعف از توریست هایی که پیش از این سفری به ایران داشته اند، مخالفت کرد و استدلال وی آن بود که این طرح منجر به تضعیف نیروهای معتدل در ایران می شود.

این دیدگاه توهمی کلینتون چنانچه گفته شد، تنها محدود به موضوعات و مسائل سیاسی داخل ایران نیز نمی شود و در رابطه با وضعیت سیاست خارجی ـ که خود وی زمانی مسئولیت مدیریت آن را در کاخ سفید بر عهده داشت ـ هم صادق است. برای مثال آخرین اسناد افشا شده از سوی ویکی لیکس، نشان دهنده بدبینی مضاعف کلینتون به برنامه هسته ای ایران و نزدیکی بیش از حد وی به رژیم اسرائیل است.

در ایمیل رد و بدل شده بین استوارت آیزنشتات، یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه در دوره بیل کلینتون و مشاور ارشد امنیت ملی هیلاری کلینتون جیک سولیوان، آیزنشتات اعتراف کرده که مقامات اسرائیلی به وی گفته اند، نخست وزیر اسرائیل (بنیامین نتانیاهو) روابط بسیار خوبی با هیلاری کلینتون دارد و کار کردن با وی بسیار راحت است و همچنین وی به شکل غریزی بیش از کاخ سفید به همکاری با اسرائیل تمایل دارد.

در نتیجه می توان به خوبی درک کرد که صرف نظر از عدم شناخت کلینتون نسبت به مسائل داخلی در ایران، بخش مهمی از توهم وی در رابطه با ایران، برآمده از همین نزدیکی نگاه و روابط حسن خود با سران رژیم اسرائیل است و سخنان وی روی و عبارت دیگری از سخنان مقامات این رژیم است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴۷
انتشار یافته: ۲۳
البته حرفهاي خانم كلينتون كاملا درست است . اگر اوضاع ايران اينقدر پيچيده نبود نمي گذاشتند روحاني رئيس جمهور شود ولي خواستند كمي فضا بازتر شود چون مملكت از هم پاشيده مي شد .
پاسخ ها
محمد
| Germany |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
کجای این حرف درسته معنی این که میگی این حرف درسته یعنی دموکراسی در ایران کشکه !!
وقتی حسن رییس جمهور شد هیلاری وزیر نبود!!!!به قول دنالد wrong!
خدا ازاحمدی نژاد نگذره که یه سنگ انداخته توچاه کل دنیا نمیتونه درش بیاره حالابازهم بگه کاغذپاره ست,,فقط بگم که مااززندگی چیزی نفهمیدیم اما کسانیکه به خون شهدا واین ملت خیانت کردندبه خدا واگذارشان میکنیم.
تحلیل خانم کیلینتون در مورد انتخابات در ایران بسیار درست و منطقی است .. چاپ کن تابناک تا به دموکراسی احترام گذاشته باشی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
اگر کلینتون هم به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود ، انتخاب وی با اجازه نتانیاهو بوده است
کاملا درست آنالیز کرده. چرا فکر میکنید توهم هست؟ چرا قصد تغییر واقعیت را دارید؟
دقیقا زده وسط سیبل
خیلی هم توهم نبود ها!
این که عین واقعیته
جز روحانی کسی نمیتوانست مشکل تحریم ها را با مخالفان داخلی و خارجی بردارد چون یک حقوقدان متبحر است و برجام باعث روشن شدن ماهیت فریبکارانه آمریکا و اسرائیل شد و به نفع ایران تمام شد. درود بر روحانی دلاور
توهم نیست. تقریبن واقعیات را بیان داشته.
شما هم ميدونيد ماهم ميدونيم بيراه نگفته!
اتفاقا ایشون خوب شرایط ایران و متوجه شده
خیلی هم بی ربط نگفته.
خوب پس ما به ترامپ رأى ميديم
برخلاف نظر شما حرفهای کلینتون کاملا درست است
چون تحریمها واقعا کسور را تا نابودی پیش برده بود
پر بیراه هم نگفته
به نظرم اونی که توهم زده شما هستید...
آفرین به اینا تحریم میکنن برای اهداف اسراییل(به بهانه اتمی) بعد پیام تبریک عید نوروز میدن. انشالله طرفداران هیلاری و اوباما در روز قیامت باهاش محشور بشن. درعوض این دعای خیر من هم دعا کنن من با امام حسین محشور بشم. :D
تابی سانسور حداقل حداقل هیلاری جون از نویسنده و تحلیل گر شما ایران رو بهتر درک کرده و به نظر، تحلیل گر شما توهم زا مصرف کرده. جون من چاپ کن بزار مردم ببینن که شما چقدر به آزادی بیان احترام میزارین.
اگه کلمه دموکراسی حقیقت داشته باشه که فکر نکنم داشته باشه اونم تو ایرانه که وقتی رییس جمهور عوض میشه معاون اداره غلات علی آباد کتول هم عوض میشه. نه آمریکا که رقیب و دشمن رییس جمهور(جان کری) شد دست راستش(اوباما)
فقط میتونم بگم‌متاسفم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل