بازدید 16976
حواشی تخریب سنگ قبرها از افشار و مظلومی تا سهراب سپهری؛

چهره‌ها را لااقل پس از جان باختن و خاک‌سپاری رها کنیم

نمی‌توان باور کرد، چنین کارهایی از سر خیرخواهی صورت پذیرفته و جای تأسف دارد که برخی مسئولان امر، همان کاری را با سنگ قبر چهره‌ها انجام می‌دهند که چهره‌های ناشناس در قبال سنگ قبرها در پیش گرفته‌اند.
کد خبر: ۶۲۹۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹ 07 October 2016
چهره‌ها را لااقل پس از جان باختن و خاک‌سپاری رها کنیم
پس از سرقت سنگ قبر ایرج افشار و تخریب سنگ قبر غلامحسین مظلومی، سنگ قبر سهراب سپهری مخدوش شد؛ رویه‌ای غیراخلاقی که انتظار واکنش جدی‌تری از سوی افکارعمومی نسبت به آن وجود دارد تا شاهد مرسوم شدن چنین رفتارهایی نباشیم و اموات پس از خاکسپاری، از دشمنی و تعصب در امان بمانند.
 
به گزارش «تابناک»؛ در سال‌های دور سنگ، قبر برخی هنرمندان برای چندین بار توسط مخالفان سوابقِ آن هنرمندانِ درگذشته شکسته شده بود و مشخصاً در این زمینه می‌توان به سنگ قبر محمدعلی فردین در قطعه هنرمندان اشاره کرد که چندین بار تغیبر کرد اما سرقت سنگ قبر اتفاق غریبی است و سابقه نداشته که گروهی سنگ قبر یک چهره را بردارند.
 
با این حال، با گذشت شش سال از خاکسپاری ایرج افشار، واقعه‌ای تلخ رخ داده و ابتدای مهرماه تصاویری در شبکه‌های مجازی منتشر شد که سرقت سنگ قبر این چهره برجسته را نشان می‌داد. در روزهای بعد مسئولان شورای شهر تهران پیگیر این واقعه شدند تا به سرعت سنگ قبر تازه‌ای برای ایرج افشار نصب شود، ولی این رویه، در همین نقطه پایان یافت.چهره‌ها را لااقل پس از جان باختن و خاک‌سپاری رها کنیم
 
در روزهای اخیر، تصاویری از سنگ مزار مرحوم غلامحسين مظلومی، پيشكسوت فوتبال ايران و باشگاه استقلال منتشر شد كه به شدت آسیب دیده بود. با توجه به واکنش‌های شدیدی که بسیاری از اهالی فوتبال از جمله پرسپولیسی‌ها نسبت به چنین رفتارهای زشت و غیرانسانی نشان دادند، این سنگ قبر نیز به سرعت بازسازی شد.
 
در ادامه تصاویر تازه‌ای از سنگ قبر سهراب سپهری، شاعر و نقاش برجسته تاریخ معاصر ایران منتشر شد که چهره این هنرمند از سنگ قبرش پاک شده بود؛ اقدامی که نه از سوی اشخاص ناشناس، بلکه از سوی مسئولان رخ داده و به همین دلیل، نمی‌توان صرفاً یک حرکت زشت از سوی اشخاص ناشناس تلقی کرد، بلکه باید به ریشه‌های چنین کار زننده‌ای توجه کرد.
 
در همین زمینه، علیرضا مجابی نقاش و شاعر توضیح داده است: «اولین سنگ مزار سهراب کاشی فیروزه ای رنگی بود که در واقع نمادی از اندیشه های سهراب را نیز می شد در آن جست. بعد زنده یاد رضا مافی یکی از پیشگامان نقاشی خط، سنگ قبری را که اولین سنگ قبر نوشته شده او بود، فراهم آورد. این سنگ اثر بسیار ارزشمندی ـ چه از لحاظ هنری و چه از لحاظ اجرای کار ـ بود. بر اثر بی دقتی در همین ساخت و سازها، آنگ ونه که به ما گفتند، یک ماشین خاور از روی آن رد می شود و سنگ می شکند».

مجابی ادامه می‌دهد: «پس از آن چند بار دیگر این سنگ را تغییر دادند و هر بار سنگی زشت تر گذاشتند و با نهایت بی سلیقگی این کار را انجام دادند. جالب است همان سنگ ها هم به بهانه های مختلف شکسته می شد. تاکنون بیش از پنج، شش بار این سنگ را عوض کرده اند. یک بار هم خاطرم هست شماره تلفن سنگ تراش مزار سهراب به درشتی شعرهای او بر روی سنگ حک شده بود که با رسانه ای کردن موضوع و اعتراض ها آن را حذف کردند».

او با اشاره به سنگ قبر جدید سهراب گفت: «این سنگ قبر جدید چند روز پیش نصب شده است و من با کمال تأسف دیدم که حتی عکس سهراب هم از روی این سنگ حذف شده است! متأسفانه وقتی هم از یکی از خدام آنجا پیگیر شدم، گفت: سنگ های کف امامزاده را می خواستند عوض کنند و سنگ سهراب را هم عوض کردند! در تمام این سال ها هیچ واکنش مثبتی از متولیان ارشاد شهر کاشان برای بهبود وضعیت آرامگاه سهراب ندیده ایم».
 
نمی‌توان باور کرد، چنین کارهایی از سر خیرخواهی باشد و جای تأسف دارد که برخی مسئولان امر، همان کاری را با سنگ قبر چهره‌ها انجام می‌دهند که چهره‌های ناشناس در قبال سنگ قبرها در پیش گرفته‌اند. ای کاش چهره‌ها را لااقل پس از جان باختن و خاک‌سپاری رها کنیم و قضاوت درباره آنها را به داور بسپاریم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل