بازدید 7422

تلاش نمایندگان کنگره آمریکا برای جلوگیری از پیوستن ایران به WTO

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا، در پی آن هستند تا با ارائه یک طرح مورد حمایت هر دو حزب، کاخ سفید و دولت اوباما را برای جلوگیری از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی در فشار قرار دهند. گفته می شود، این عمل برای آن است که در آینده پیوستن ایران به WTO مانع از اعمال تحریم اقتصادی بر ایران شود.
کد خبر: ۶۲۹۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹ 07 October 2016
گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا، در پی آن هستند تا با ارائه یک طرح مورد حمایت هر دو حزب، کاخ سفید و دولت اوباما را برای جلوگیری از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی در فشار قرار دهند. گفته می شود، این عمل برای آن است که در آینده پیوستن ایران به WTO مانع از اعمال تحریم اقتصادی بر ایران شود.

به گزارش «تابناک»؛ این طرح به خوبی نشان می دهد که دولت اوباما برای اجرایی کردن تعهدات اقتصادی مربوط با توافق هسته ای که سال گذشتنه بین ایران و قدرتهای جهانی به دست آمد، با فشار و نیروی مخالف شدیدی روبه روست. ایران تصریح کرده بود که بعد از کامل شدن توافق هسته ای، خواهان پیوستن به سازمان تجارت جهانی است.

طرح نمایندگان کنگره آمریکا برای جلوگیری از پیوستن ایران به WTO
 
در نامه ای که روز گذشته، «پیتر روسکام» و «دیوید ریچرت»، سناتورهای جمهوری خواه و همچنین دو سناتور دموکرات «خوان وارگاس» و «گریس منگ» قلم زده اند، از نماینده آمریکا در سازمان تجارت جهانی خواسته اند با تلاش های ایران برای پیوستن به این نهاد بین المللی مقابله کند.

این سناتورها در نامه خود، با متهم کردن ایران به تروریسم و نقض حقوق بشر اشاره کرده اند که پیوستن ایران به WTO منجر به کاهش توان آمریکا برای مقابله با فعالیت های ایران در مورد تروریسم و نقض حقوق بشر و سایر فعالیت های به گفته آنها نامشروع خواهد شد و می تواند منجر به تقویت نظام ایران شود.

هر چهار سناتور جزو مخالفین سرسخت توافق هسته ای ایران و غرب بوده اند. به گفته روزنامه وال استریت ژورنال، مقامات ایران از اظهار نظر در مورد این نامه و این تلاش سناتورهای کنگره خودداری کرده اند.

به گفته این روزنامه، بنا بر توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی ایالات متحده متعهد شده است که 100 میلیارد دلار دارایی های بلوکه شده ایران را همزمان با پیشرفت ایران در رفع نگرانی در مورد برنامه هسته ای خود آزاد کند؛ اما دولت آمریکا همچنان می تواند در مورد برنامه های موشکی و موضوع حقوق بشر اقدام به وضع تحریم علیه ایران کند.

اکنون این چهار سناتور آمریکایی با نوشتن این نامه، نگرانی خود را در این مورد اعلام کرده اند که قوانین WTO در آینده مانع اعمال تحریم های اقتصادی بر ایران شده و برای ایالات متحده در این خصوص محدودیت ایجاد کند.

در همین رابطه، یک عضو ارشد دولت در کاخ سفید گفته است: هم اکنون کاخ سفید کمکی به ایران برای ورود به این سازمان بین المللی صورت نمی دهد. این مقام دولتی گفته است: روند پیوستن به WTO مبتنی بر اجماع و اتفاق آرای اعضاست و در حال حاضر برخی اعضا، مخالف دادن یک کرسی به ایران در این سازمان هستند. همچنین در حال حاضر آمریکا تلاشی برای به دست آوردن این کرسی توسط ایران صورت نمی دهد.

از سال گذشته و با نهایی شدن توافق هسته ای کشورهای عمان و سوییس تلاش کرده اند با تشکیل کمیته ای ویژه، موضوع درخواست ایران برای پیوستن به WTO را بررسی کنند؛ اما رقیب منطقه ای ایران یعنی عربستان سعودی به شدت با پیوستن ایران به این سازمان مخالف است.

زمانی دولت بوش تعهد کرده بود که در صورت به وجود آمدن توافقی هسته ای بین ایران و غرب، از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی حمایت خواهد کرد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس