بازدید 9001
با فراخوان هیأت مدیره خانه سینما رخ می‌دهد؛

تجمع اعتراضی سینماگران در مزار کیارستمی برای اعتراض به حکم غیرمنصفانه

در حالی که کش و قوس‌ها در مورد حکم صادره از سوی دادگاه بدوی پرونده پزشکی عباس کیارستمی ادامه دارد، هیأت مدیره خانه سینما با انتشار اطلاعیه‌ای به این حکم واکنش نشان داد و خواهان تجمع اعتراضی بر مزار این کارگردان فقید شد. طبق این اطلاعیه، قرار است هنرمندان فردا 15 مهر ماه ساعت 11 صبح بر مزار این کارگردان فقید، واقع در لواسان گرد هم ‌آیند.
کد خبر: ۶۲۹۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴ 05 October 2016
تجمع اعتراضی سینماگران در مزار کیارستمی در اعتراض به صدور حکم غیرمنصفانهپس از انتشار حکم دادسرای انتظامی نظام پزشکی به پرونده درمانی عباس کیارستمی در سازمان نظام پزشکی که در آن پزشک معالج این کارگردان، تنها به سه ماه محرومیت از طبابت در بیمارستان جم محکوم شد، هیأت مدیره خانه سینما با انتشار اطلاعیه‌ای، نسبت به این حکم اعتراض و اعلام کرد که فردا سینماگران در مزار عباس کیارستمی تجمع خواهند کرد.
 
به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه دادسرای انتظامی نظام پزشکی، با وجود مقصر دانستن پزشک معالج عباس کیارستمی در بیمارستان جم در مرگ این هنرمند، پزشک معالج را به سه ماه محرومیت از طبابت در بیمارستان جم محکوم کرد، نقدهای فراوانی از سوی سینماگران در فضای مجازی مطرح شد و اغلب سینماگران این رأی را دور از عدالت خواندند.

در همین ارتباط، هیأت مدیره خانه سینما، با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به این حکم واکنش نشان داد و خواهان تجمع اعتراضی بر مزار این کارگردان فقید شد. طبق این اطلاعیه، قرار است هنرمندان فردا 15 مهر ماه ساعت 11 صبح بر مزار این کارگردان فقید، واقع در لواسان گرد هم ‌آیند.

در اطلاعیه هیأت مدیره خانه سینما آمده است: «اعلام رسمی حکم پرونده پزشکی عباس کیارستمی شاید به اندازه فاجعه مرگ او تکان‌دهنده بود. از دست دادن کیارستمی، ایران را متاثر کرد. این تاثر که حاصل اندوه فقدان هنرمندی بزرگ است وقتی ابعاد عمیق‌تری پیدا کرد که تاثیر خطای پزشکی و قصور پزشکان معالج در آن آشکار شد.
 
هیات مدیره خانه سینما به نشانه احترام و همدردی با خانواده و بازماندگان آن مرحوم همراه با دعوت کنندگان از سینماگران و هنرمندان دعوت می‌کند روز 5شنبه 15 مهرماه همزمان با سپری شدن سه ماه از خاکسپاری هنرمند از دست رفته‌مان، ساعت 11 صبح، بر سر مزار او در ترک مزرعه [توک مزرعه] واقع در لواسان گرد هم آییم و با ادای احترام به از دست رفتگان، زندگی را پاس بداریم».
 
تجمع اعتراضی سینماگران در مزار کیارستمی در اعتراض به صدور حکم غیرمنصفانه 
در بخش‌های اصلی رأی دادسرای انتظامی صنف پزشکان آمده است: «... نامبرده به لحاظ تأخیر در اقدام به عمل جراحی مرحله دوم علی رغم وجود شواهد کلینیکی و پاراکلینیکی دال بر خونریزی بیمار که این تأخیر منتهی به بروز عوارض بعدی گردیده نیز وجود مغایرت در شرح عمل و اظهارات شفاهی پزشک معالج، عدم درج نتیجه ویزیت بیمار و سیر بیماری به طور روزانه در پرونده بالینی، ترک بیمار با وجود عوارض ایجاد شده و رفتن به مسافرت که از مصادیق قصور پزشکی تلقی می‌گردد محرز و مسلم بوده و با انطباق تخلف انتظامی نامبرده با ماده ٣ و بند "ث" ذیل ماده ٣٧ آیین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلین حرفه‌های پزشکی و وابسته  و به استناد بند "د" ذیل تبصره ١ ماده ٢٨ قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب ١٣٨٣/١/٢٥ حکم به محکومیت نامبرده به سه ماه محرومیت از مطب در محل ارتکاب تخلف صادر و اعلام می‌دارد».
 
پس از انتشار این حکم از سوی خانواده کیارستمی، مواضع متناقضی از سوی مسئولان نظامی پزشکی مطرح شد و رئیس دادگاه بدوی رسیدگی ادعا کرد، در حکم دست برده شده و در عین حال تأکید کرد، بابت انتشار حکم از خانواده کیارستمی شکایت می‌کند. در مقابل بهمن کیارستمی با بیان این‌که حکم صادره را بعد از دریافت از وکیل خانواده در اختیار رسانه‌ها قرار داده، در پاسخ به اینکه با وجود تأکید رئیس دادگاه، مبنی ‌بر منتشر نکردن حکم تا ده روز آینده، دلیل انتشار این حکم چه بوده است، گفت: «ایشان در مقام ریاست یک دادگاه انتظامی در سازمان نظام‌پزشکی از لحاظ حقوقی در جایگاهی نیستند که در رابطه با مسائل خارج از حوزه تخصصی دادگاه تحت ریاستشان اظهارنظر کنند. حکم این دادگاه اعلام شده و اعلام عمومی آن هم بلامانع است... ».
 
همان گونه که «تابناک» پیشتر گزارش کرده بود، بعید به نظر می‌رسد، انتظار خانواده کیارستمی اساساً در دادسرای انتظامی نظام پزشکی قابل تحقق باشد، چون بنا بر بند «ز» تبصره‌ یک از ماده 28  قانون نظام پزشکی، حداکثر حکمی که برای تخلفات‌ صنفی‌ و حرفه‌ای‌ شاغلین‌ حرف‌ پزشکی‌ صادر می‌شود، محرومیت‌ دایم‌ از اشتغال‌ به‌ حرفه‌های‌ پزشکی‌ و وابسته‌ در تمام‌ کشور است. در شرایط کنونی، حکم صادره در سطح بند «د» تبصره یک ماده 28 قانون نظام پزشکی است که «محرومیت‌ از اشتغال‌ به‌ حرفه‌های‌ پزشکی‌ و وابسته‌ از سه‌ ماه‌ تا یک‌ سال‌ در محل‌ ارتکاب‌ تخلف‌» در نظر گرفته شده است.

با این اوصاف، بر اساس شنیده‌های «تابناک»، احتمال دارد، پرونده عباس کیارستمی توسط خانواده‌اش در دادسرای جرایم پزشکی ـ که ذیل قوه قضاییه است ـ پیگیری شود؛ هرچند شاید در این دادسرا، در شماری از پرونده ها از نظام پزشکی نظر کارشناسی اخذ شود، خود این دادسرا، کمیسیون‌های تخصصی برای بررسی پرونده‌ها دارد و پزشکی قانونی نیز به عنوان سازمان معتمد قوه قضاییه مسئول بررسی پرونده می‌شود و نظر کارشناسی را درباره آنچه رخ داده به دادسرای جرایم پزشکی اعلام می‌کند.
 
در عین حال سینماگران می خواهند با این تجمع، نظام پزشکی را وادارند که رأیی قاطعانه صادر کند تا تناسبی بین جرم و مجازات باشد؛ اقدامی که بعید به نظر می‌رسد با مقاومت صنفی شکل گرفته در نظام صنفی تحقق یابد و احتمالاً همان مسیر قضایی پیموده خواهد شد. در این میان، پرسش اساسی این است که اگر شخص دیگری به جز سینماگرِ شناخته شده‌ای چون کیارستمی در چنین وضعیتی قرار می‌گرفت و بدرود حیات می‌گفت، برای پزشک مقصر در پرونده او چه حکمی صادر می‌شد؟!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان