بازدید 29128
واکنش به عدم صدور رأی منصفانه در نظام پزشکی؛

پرونده عباس کیارستمی در دادسرای جرایم پزشکی مفتوح می‌شود؟

بعید به نظر می‌رسد انتظار خانواده کیارستمی اساساً در دادسرای انتظامی نظام پزشکی قابل تحقق باشد، چون بنا بر بند «ز» تبصره‌ یک از ماده 28 قانون نظام پزشکی، حداکثر حکمی که برای تخلفات‌ صنفی‌ و حرفه‌ای‌ شاغلین‌ حرف‌ پزشکی‌ صادر می‌شود، محرومیت‌ دائم‌ از اشتغال‌ به‌ حرفه‌های‌ پزشکی‌ و وابسته‌ در تمام‌ کشور است.
کد خبر: ۶۲۸۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸ 04 October 2016
پرونده عباس کیارستمی در دادسرای جرایم پزشکی مفتوح می‌شود؟
پس از صدور حکم سه ماه محدودیت فعالیت برای پزشک در فوت عباس کیارستمی، واکنش‌های متعددی رقم خورد و مهم ترین این واکنش‌ها، طرح گمانه زنی‌هایی مبنی بر پیگیری این پرونده در دستگاه جرایم پزشکی تهران است؛ رویکردی که به نفع ساختار صنفی برخورد با پزشکان نیست، ولی در صورت عدم صدور رأی منصفانه در تجدیدنظرخواهی خانواده کیارستمی، این احتمال می‌رود که بازماندگان کیارستمی برای اجرای عدالتِ مورد انتظارشان چنین راهی در پیش بگیرند.


به گزارش «تابناک»؛ پس از بدرود حیات عباس کیارستمی و تأکید خانواده‌اش بر طی روند درمانی که حکم فوت این هنرمند را داشته، با دستور وزیر بهداشت و درمان و شکایت خانواده کیارستمی، پرونده‌ای در نظام پزشکی مفتوح شد و هیأت بدوی انتظامی نظام پزشکی که یک ساختارِ انتظامیِ صنفی است، اقدام به بررسی ابعاد این پرونده نمود. از همان ابتدای رسیدگی پرونده در این نهادِ ناظر صنفی، خانواده کیارستمی نسبت به آنچه در حال وقوع است، معترض بودند؛ اما در نهایت تصمیم گرفتند تا زمان صدور رأی نهایی سکوت کنند؛ رأیی که روز گذشته توسط یکی از وکلای خانواده کیارستمی منتشر شد.

در بخش‌های اصلی این رأی تاکید شده است: «... نامبرده به لحاظ تأخیر در اقدام به عمل جراحی مرحله دوم علی رغم وجود شواهد کلینیکی و پاراکلینیکی دال بر خونریزی بیمار که این تأخیر منتهی به بروز عوارض بعدی گردیده نیز وجود مغایرت در شرح عمل و اظهارات شفاهی پزشک معالج، عدم درج نتیجه ویزیت بیمار و سیر بیماری به طور روزانه در پرونده بالینی، ترک بیمار با وجود عوارض ایجاد شده و رفتن به مسافرت که از مصادیق قصور پزشکی تلقی می‌گردد محرز و مسلم بوده و با انطباق تخلف انتظامی نامبرده با ماده ٣ و بند "ث" ذیل ماده ٣٧ آیین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلین حرفه‌های پزشکی و وابسته  و به استناد بند "د" ذیل تبصره ١ ماده ٢٨ قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب ١٣٨٣/١/٢٥ حکم به محکومیت نامبرده به سه ماه محرومیت از مطب در محل ارتکاب تخلف صادر و اعلام می‌دارد.»

در واقع این پزشک نمی تواند برای سه ماه در بیمارستان جم بیمار ویزیت کند و این مجازاتی است که برای تخلفات ـ نه جرایم ـ محرز برای این پزشک در نظر گرفته شده است. طبیعتاً هیچ ناظر منصفی این رأی را نمی‌پذیرد و وکلای خانواده کیارستمی در هیأت تجدیدنظر انتظامی نظام پزشکی استان تهران، درخواست رسیدگی مجدد خواهند نمود؛ هرچند احتمال صدور حکم سنگین‌تری توسط اعضای این صنف برای پزشک دخیل در فوت کیارستمی بعید است.
 
پرونده عباس کیارستمی در دادسرای جرایم پزشکی مفتوح می‌شود؟ 
در همین شرایط بعید به نظر می رسد وقتی پزشک دخیل در پرونده، چنین حکم سبکی دریافت می کند، در پرونده علیه دکتر مازیار پارسا و دکتر محسن تدین‌فر مدیریت بیمارستان جم، شاهد صدور حکم سنگین باشیم. البته در نهایت شاید منطقی نباشد تصور کرد، یک نهاد صنفی مثل نظام پزشکی علیه پزشکان عمل کند؛ هر سال نیز شمار پزشکانی که پروانه پزشکی‌شان توسط این نهادهای ناظر صنفی باطل می‌شود، نسبت به تعداد شکایات بسیار اندک است.

در این میان، بعید به نظر می‌رسد انتظار خانواده کیارستمی اساساً در دادسرای انتظامی نظام پزشکی قابل تحقق باشد، چون بنا بر بند «ز» تبصره‌ یک از ماده 28  قانون نظام پزشکی، حداکثر حکمی که برای تخلفات‌ صنفی‌ و حرفه‌ای‌ شاغلین‌ حرف‌ پزشکی‌ صادر می‌شود، محرومیت‌ دائم‌ از اشتغال‌ به‌ حرفه‌های‌ پزشکی‌ و وابسته‌ در تمام‌ کشور است. در شرایط کنونی حکم صادره در سطح بند «د» تبصره یک ماده 28 قانون نظام پزشکی است که «محرومیت‌ از اشتغال‌ به‌ حرفه‌های‌ پزشکی‌ و وابسته‌ از سه‌ ماه‌ تا یک‌ سال‌ در محل‌ ارتکاب‌ تخلف‌» در نظر گرفته شده است.

با این اوصاف، بر اساس شنیده‌های «تابناک»، این احتمال وجود دارد که پرونده عباس کیارستمی توسط خانواده‌اش در دادسرای جرایم پزشکی ـ که ذیل قوه قضاییه است ـ پیگیری شود. هرچند شاید در این دادسرا، در شماری از پرونده ها از نظام پزشکی نظر کارشناسی اخذ شود، خود این دادسرا، کمیسیون‌های تخصصی برای بررسی پرونده‌ها دارد و پزشکی قانونی نیز به عنوان سازمان معتمد قوه قضاییه مسئول بررسی پرونده می‌شود و نظر کارشناسی را درباره آنچه رخ داده به دادسرای جرایم پزشکی اعلام می‌کند.
 
این دادسرا علاوه بر در نظر گرفتن دیه ـ که مطالبه خانواده کیارستمی نیست ـ می‌تواند احکام قضایی نظیر زندان را برای پزشک متخلف در نظر بگیرد و در عین حال پروانه حرفه‌ای پزشک را نیز باطل نماید. احتمال می‌رود در آینده نزدیک، وکلای خانواده کیارستمی با حضور در دادسرای ناحیه 19 ویژه جرایم پزشکی، با تکیه بر قانون مجازات اسلامی و به خصوص مواد مواد 60 ، 319، 320، 616 و 59 این قانون، خواستار اجرای عدالت درباره پزشکی باشند که تصور می کنند برخورد مناسب با او در بدنه صنف پزشکی نشده است.
 
با توجه به قاطعیت صدور آرا در این دادسرا، تصور می‌شود منافع نهادهای صنفی پزشکان، حکم می‌کند تا در مرحله تجدیدنظر حکم ابطال پروانه پزشکی متخفلین در پرونده کیارستمی صادر شود، تا در صورت صدور حکم سنگین در نهادهای قضایی برای مجموعه پزشکان مقصر در مرگ کیارستمی، اعتبار آرای دادسرای نظام پزشکی به عنوان نهادِ درون صنفی ناظر بر رفتار پزشکان با چالش جدی مواجه نشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۶۰
احتمالا شما قراره به هیچ رای ای جز اعدام راضی نباشید ... هرچقدر بخوان مباحث رو تخصصی مطرح کنند .. میخواید بگید نه اینا پزشک بودن و طرف هم صنفی خودشونو گرفتن و اینجوری نیست و اینا ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
خدا منو ببخشه که اشتباهی مثبت دادم
در کاربرد الفاظ دقت فرمایید، قتل نبوده، مشارکت در قتل هم نیست، در بدترین حالت کوتاهی منجر به مرگ بوده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
اینکه شما یک بیمار را رها کنی و سفر بروی و در نتیجه حرکت شما طرف بمیرد، حکم قتل شبه عمد یا در بهترین حالت غیرعمد را دارد. جز این فکر میکنید؟ این لفظ هوشمندانه انتخاب شده
قتل؟!
اعتبار نظام پزشکی؟؟ کدام اعتبار ؟
خخخخخخخخخخخخخخ
برای شکایت مرحوم کیارستمی که انقدر شناخته شده بودند ، یه همچین حکمی صادر شد . بیچاره مردم شناخته نشده
کم مونده سازمان نظام پزشکی از پزشک متخلف و بیمارستان مربوطه ، بابت این مسأله تقدیر و تشکر به عمل بیاره!
وقتی هم متهم هم قاضی از یک صنف و یک خانواده صنفی هستند، وقتی قوانین رو هم خودشون تعیین کردند شما انتظاری داری طرف بیمار رو بگیرن؟
قصوری که منجر به مرگ یکی از مشاهیر ایران شد رو فقط با سه ماه منع از رفتن به مطب تنبیه میکنن که همین سه ماه رو دکتر میره ادامه مسافرتش
بیچاره ما مردم عادی که هر چه پزشکان بلا سرمون بیارن نه می تونیم پیگیری کنیم و نه در صورت پیگیری راه به جایی میبریم.
خوش به حال پزشکان که هم قدرت و هم ثروت رو در اختیار دارن.
امیدوارم خدا به من و امثال من نوعی از مرگ رو عظا کنه که مستقیم بریم سینه قبرستون و سمت بیمارستان هم نریم
«پزشک مقصر در قتل عباس کیارستمی» قتل؟
صنفی که دادگاهش دست هم صنفی هایش باشد نباید که عادل قضاوت کند اصولا پزشکان و وکلا در کشور ما بیش از اندازه بزرگ شده اند کما اینکه با وجود در آمد بسیار بالایی که دارند باز هم از رانت استفاده از محل مسکونی برای محل کار برخوردارند در حالی که برای سایر صنوف با وجود در امدهای پایین تر باید محل تجاری برای محل کارشان تدارک ببینند
آیا خون کیارستمی از بقیه مردم ایران رنگین تره؟
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
تو رو خدا یه خورده فکر کنین بعد کامنت بزارین، چه ربطی داره؟ از این حرفت این برداشت میشه که اگه پزشکان هر بلایی سر مردم آوردند شکایت نشه
تا وقتی پزشکی تافته جدا بافته هست همین آشه و همین کاسه.
تعداد پزشکان را زیاد کنید تا هم توقع آنها هم کم شود هم بهتر نظارت پذیر شوند.
مطالب نوشته شده بسیار متین ودرست است از ابتدا نیز معلوم بود شکایت بجای نادرست صورت گرفته زیرا داور باید بی طرف باشد ونظام پزشکی به هیچ عنوان بیطرف نیست یک نفر جانش را در اثر قصور از دست داده انوقت حکم ان سه ماه ممنوعیت از طبابت است؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
البته طبابت ایشون ممنوع نشده فقط در بیمارستان جم نباید ویزیت کنند جای دیگه میتونه.... واقعا خنده داره...
نمی دونم نهاد ناظر از خود مجموعه چرا باید باشه مثل نظام پزشکی، اصناف
قتل؟؟؟؟؟؟باز هم بالا غیرتتون نگفتین شهادت!!!!تا حالا چند نفر که سرطان پیشرفته داشتن خوب شدن؟ولو اینکه خطای پزشکی هم صورت نمیگرفت؟
حال مردم از این نهاد مافیای صنفی بهم میخوره
خیلی ساده اید اگه فکر کنید چاقو دسته خودشو ببره ........نظام پزشکی ما شده شبیه یه فراماسونری با سو استفاده قانونی تا چندین نسلشون رو به قیمت جون مردم تامین کردن و صدا و سیما هم وجهه اجتماعی پیامبر گونه ازشون ساخته مگه رشته های دیگه تحصیل نمیکنند و زحمت نمیکشند که دریافتی شون نجومی هست . تحصیل با امکانات بیت المال و همین امت زجر کشیده . چرا وزارت بهداشت همه چیز رو انحصار خودش کرده
باید به حال سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکی تاسف خورد که اینچنین مادی گرا شده و از نظر اخلاقی و وجدانی منحط شده اند
انگار پدرشون از دماغ فیل افتاده و انگار قرار بوده پدرشون عمر جاودان بکند .
با سلام
در این متن چندین با از کلمه قتل استفاده شده ؟!
بسیار جالب است که از کلمه ای استفاده می شود که با حقوقی سنگینی دارد در حالیکه اثبات چنین موضوعی بسیار سخت خواهد بود.
اعتراض به رای هر دادگاهی حق طرفین دعوا است اما اتهام قتل ؟؟؟؟
اقای محترم نویسنده خواهشمندم اخلاق رسانه ای و حقوقی مد نظر جنابعالی باشد
اجتنبو کثیرا من الظن
خداوندا همه ما را به راه راست هدایت فرما و ما را لحظه ای به خود وامگذار
عدالت در ایران همینطوریه
کشتن یک ادم معروف سه ماه محرومیت از مطب اون هم فقط در یک جای مشخص
ننگ اوره
پزشکان وپولداران از مصونیت قضائی بر خوردارند مردم را مسخره نکنید
نظر من کو شما که شهامت درج نظرات مردم رو ندارید درشو تخته کنید (بز دل)
فرض می کنیم که :

ماهی حداقل 300 میلیون تومن در آمدش باشه
3 ماه تعلیق میشه
900 میلیون تومن ضرر بهش میرسه

گرفتی منظورم چیه؟

البته از جای دیگه اونو هم جبران میکنن . جامعه ما پر مریضه

البته موارد بالا رو از هر جهت به طور فرضی محسوب کردم که امیدوارم فرضم درست نباشه
عجب دنیاییه
تابناک؛خیلی مسخرست!!همیشه حق با تواه!!قتل؟؟؟!!!
مطمءن باش اگه همون خانواده کیا رستمی به جز سر و صدا کردن مدرکی داشته باشن خودشون اقدام میکنن!!
تو نمیخواد کاسه داغ تر از آش بشی...
لطفا چاپ کن اگه راست میگی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
این موارد قصور پزشکی علیه خانواده خودت و عزیزات انجام بشه و باعث مرگش بشه هم باز همینجوری حرف میزنی؟
لطفا چاپ کنید ببینه که راست میگید
می دونم هزاران بار اینو خوندین و بهش فکر کردین ولی من هر جور فکر می کنم نمی تونم درک کنم آخه چجوری ممکنه در مورد فردی با این شهرت جهانی که حتی رئیس جمهور فرانسه براش پیام تسلیت داد اینجوری سهل انگاری کنن
وای به حال ما مردم عادی
وای به حال ما
قتل؟ شما اول یاد بگیر به رای دادگاه احترام بگذار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
کدوم دادگاه.؟؟ شان دادگاه را ملوث کردید!
آقا شما وكيل كيارستمي هستي ؟ اصلا شما سر پيازي يا ته پياز كه دائما يكطرفه به قاضي مي ري . چرا رايي را كه در آن حداقل 30 نفر پزشك مجرب حضور داشتند زير سوال مي بري ؟ آقا شما اگه جرات داري راي محاكم قضايي را زير سوال ببريد كه طرف آدم كشته دزدي و اختلاس كرده حالا راست راست راه مي ره . از نظر پزشكان اين راي سنگين و غير عادلانه است چرا كه علت فوت مرحوم عوارض جراحي نبوده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
خونسرد باش دکتر
اولا" دکتر احمد میر از یک خانواده اصیل و با فرهنگ است و در خودشان هم بسیار حاذق هستند.یکی ار دلایلی که خانواده مرحوم کیارستمی ایشان را بعنوان پزشک معالج انتخاب کرده اند مهارت و سرشناسی ایشان بوده است که با این بازیها خدشه ای به دانش و تبحرایشان واردنخواهدشدد ، ثانیا" پسر اقای کیارستمی مریضی مهلک پدرشان را فراموش کرده اند وفکرمیکنند با آزار دادن دکتر احمدمیر پدرشان زنده میشود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
ان شااله حقوق شما نزد دکتر میر پسر و دکتر میر پدر در سهام بیمارستان محفوظ است...
از پیگیری سایت شما جهت حل مشکلات مربوط به اقای کیا رستمی متشکریم.کاش قبل فوت هم با این حجم خبر از ایشون منتشر میکردین
از اول هم قابل پیش بینی بود. جامعه پزشکی به رفتارهای غیر منصفانه ادامه دهد تا عاقبت آن را ببیند.
اگر با وجود رعایت تمام موارد ایمنی یک آجر به طور اتفاقی از بالای یک ساختمان در حال احداث رها شود و به کسی برخورد کند مهندس ناظر و پیمانکار و ... را بیچاره می کنند و خود نظام مهندسی پروانه فعالیت مهندس را باطل می کند اما در مورد پزشکان ...
عجب، متاسفانه انصاف نمونده، پزشکا که قسم نامه هم خوردن، بی انصافن، خدایا خودت فقط می تونی مشکلات حل کنی، ایشون که یه شخصیت جهانی بودن اینطوری پرونده رو مالوندن، وای به حالی یک روستایی بدون پارتی در یک منطقه دور افتاده، مسئولین دولتی، نماینده های مردم به مولا علی اقتدا کنین و مرد باشین حق ضعفا رو بگیرین در این دنیا...
خانواده کیارستمی عزیز با عرض تسلیت. فقط میخوام بگم شما تنها نیستید. میلیون ها ایرانی مشکل شما را دارند. کاریش هم نمیشه کرد. بهتره خودتون رو خسته نکنید که زورتون به پزشک ها نخواهد رسید.-
پرونده مفتوح ميشود يعنى پرونده باز ميشود
چرا اينهمه عربى مينويسيد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
داداش زیاد بخودت فشار نیار. اینها اصطلاحات حقوقیه و سالیان طولانیست که در قوانین و نظام حقوقی و قضایی ما استفاده میشه.
ممنون از پیگیری های خانواده کیارستمی. لطفا با تلاشتون ادامه بدین تا عدالت اجرا شود. مردم پشت شما هستند. انشا الله این اقدامات شما موجب تصیحاتی در نظام پزشکی و کمک به مردم عادی خواهد شد. شاید این اقدامات شما با مسئولیت پذیر کردن پزشکان در آینده جان خیلی ها را نجات دهد.
چرا نباید اجازه داد بیشتر متخصص و پزشک تربیت بشه تا این پزشکا نتوانند با روح و جسم مردم اینجوری بازی کنند برای پرکردن جیبشون .چرا دولت و نظام فکری نمیکنه به حال این دریافتیای نجومی شون . مگه مازحمت تحصیل رو نکشیدیم چرا اختلاف ...مگه نمیگید عدالت در کشور هست ...
سلام
اولا نطام پزشکی فقط قصوریا عدم قصور را بررسی و از اخطار شفاهی تا محرومییت های سه ماهه الی دایم بسته به سوابق پزشک رای میدهد
دوما دیه مربوطه به عهده دادگستری و قوه قضاییه میباشد
تابناک شما ضد پزشک و تحریک کننده شکایت از پزشکان هستی ...احتمالا عقده دکتر شدن داشتی و نتونستی
در بدتری شکل و در هر دادگاهی جرمش حد اکثر قتل غیر عمده یعنی باز به آرزوتون که اعدام پزشک هاست نمی رسین پس بیخود جوش نزنید.
وقتی برای درمان میروید پیش پزشکی که اروپا تحصیل کرده همین است دیگر
وقتی تاریخ مرخصی رفتن پزشک توی تعطیلات نوروزه و جراحی توی شکم و تاریخ فوت توی تیر ماه و بخاطر خونریزی مغزی ! یکی به من بگه چرا قاتل پزشکه!!!!
خدا رو شکر از اون مملکت رفتم ..
برای آن عزیزی که فریاد وا اسفا سرداده از دست پزشکآن بی سواد , دوست محترم , برای تادیب این قشر شما رفتن به دکتر را تحریم کن , برو دلاک و شکسته بند سرکوچه, گل گاو زبان هم برای اعصاب مفید است , روزی ۳ یا ۴ لیوان میل بفرمایید , برای سو هاضمه و کاهش بخارا ت دماغ هم روزی سه تا عناب فراموش نشود.
جالبه خانه هنرمندان اعلام كرد كه اين حكم از مرگ مرحوم كيا رستمي تكان دهنده تر بوده!!
ظاهرا اقای کیارستمی در فرانسه ضربه مغزی هم شده و علت مرگ ایشان بوده
بنام خدا
هر کسی از ظن خود شد یار من
وز درون من نجست اسرار من
بسیار جالب است که همه دوستان فراموش کرده اند که باید قانون فصل الخطاب همه باشد نه هیاهو وجنجال
درود بر استاد با كلاس جراحى دكتر مير، درد و بلاتون بخوره تو سر يه مشت مطرب لمپن مثل حامد بهداد كه لياقتشون همون تيتر روزنامه يالثاراته
بااین که ظرفیت خالی توی دانشگا هها هست اما همچنان عمدا ظرفیت رشته پزشکی رو پایین نگه میدارن تاخدای نکرده برای پزشکها رقیب درست نشه وباایجاد کمبود مصنوعی بتونن همچنان درآمد کلان وبی دغدعه داشته باشن.
عرض کنم من این فیلم فروشنده رو هم دیدم جالب نبود حتی اخراش خمیازه میکشیدم کلی غیر واقعی بود فقط خارجی پسند بود همین
پزشک آقای کیا رستمی با توجه به صحبت هایش با رسانه ها آدم منصف و معقول و با مهارتی است اگر سهل انگاری هم صورت گرفته باشد باید به روش منطقی حل و فصل گردد زیرا عمدی نبوده است
گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل؟؟؟!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی