بازدید 3716

وقتی تهران برای مردگان جایی ندارد

کد خبر: ۶۲۷۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸ 30 September 2016
قبرستان بزرگ تهران دیگر جایی برای دفن ندارد و این درحالی است که هیچ برنامه ای مناسب از طرف شهرداری ارائه نشده است.

به گزارش تیتر شهر: یکی از مشکلات شهر تهران نبود جا برای دفن کردن درگذشتگان است.هرچند که زمین های جنوبی تهران از وسعت خوبی برخوردار بوده اما مشخص نیست که چرا مسئولین برای توسعه بهشت زهرا(س) هیچ اقدام بلند مدتی انجام نمی دهند.
 
بهشت زهرا نام بزرگ‌ترین آرامستان ایران است که در شهرستان ری واقع در جنوب تهران قرار دارد. فعالیت این آرامگاه رسماً در سال ۱۳۴۹ خورشیدی آغاز شد. نخستین تلاش‌ها برای طراحی، اجرا و احداث آرامستانی به نام بهشت زهرا، با هدف پایان دادن به مسئله تعدد آرامگاه‌ها در سطح شهر تهران در سال ۱۳۴۵ انجام پذیرفت.
 
در این تصمیم‌گیری‌ها که با حضور شهردار وقت تهران و معاونان و رؤسای سازمان گورستان‌های پایتخت انجام گرفت، قطعه زمینی در مسیر تهران – قم به مساحت ۳۱۴ هکتار به این امر اختصاص یافت و برای فعالیت‌های عمرانی و فضای سبز نیز بلافاصله اقدام گردید. بهشت زهرا در سال ۱۳۴۹ آماده گردید، ولی در ابتدا به‌علت وجود گورستان‌های متعدد فعال در محله‌های تهران با عدم اقبال عمومی جهت دفن اموات مواجه و سرانجام با دفن نخستین متوفی به‌نام مرحوم محمدتقی خیال در قطعه ۱ ردیف ۱ شماره ۱ که به خانواده‌ای ارتشی و متنفذ متعلق بود، رسماً مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
 
بهشت زهرا ابتدا ۳۱۴ هکتار وسعت داشت که در سال ۱۳۷۶ بخش شمالی به مساحت ۱۱۰ هکتار و در سال ۱۳۸۷ بخش شرقی به مساحت ۱۶۰ هکتار خریداری و به آن اضافه شد. بهشت زهرا در حال حاضر ۱،۳۰۰،۰۰۰ نفر را در خود جای داده است. اما علی رغم نیاز جدی تهران به یک فضای وسیع و بزرگ هیچ برنامه ای برای گشترش قبرستان وجود ندارد.
قیمت هایی را که مرگ را سخت می کند
 
شاید یکی از مهمترین دغدغه های کهن سالان تهرانی نگرانی از قیمت قبر و فشار مالی آن بر دوش بازماندگان است به طوری که خرید آن بسته به مکان و موقیعت قبر متفاوت است. شورای شهر تهران با تصویب تعرفه‌های سال 94 خدمات بهشت‌ زهرا(س)، قیمت رسمی فروش انواع قبر توسط شهرداری را تعیین و ابلاغ كرده است

با تصویب لایحه ساماندهی بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا(س)، امسال این سازمان برای پذیرش اموات، 11 نوع قبر با قیمت‌های كاملا متفاوت ارائه می‌دهد كه ارزان‌ترین آن معادل 500 هزار در قبور جدید جانمایی شده و بهای گران‌ترین قبر نیز 20 میلیون تومان است كه در فاز اول بهشت‌ زهرا(س) جانمایی می‌شود.

شورای شهر با تصویب پیشنهادی كه شهرداری تهران در این لایحه ارائه كرده بود، اجازه داده است در مناطقی از بهشت زهرا (س) بارگذاری دو طبقه و سه طبقه نیز انجام شود.

پیش‌تر، تراكم دو طبقه در بهشت‌ زهرا (س) برای دفن بستگان درجه یك، مرسوم بود اما امسال بازماندگان اموات دفن شده در گورستان پایتخت، مشروط به گذشت حداقل30 سال از سن احداث قبر، می‌توانند دو طبقه اضافی در همان قبر برای بستگان درجه یك و دو متوفی دریافت كنند كه در این حالت، بهای هر طبقه 3 میلیون و 500 هزار تومان خواهد بود.
 
در سال 94شهرداری برای دفن اموات بی‌بضاعت و بلاصاحب می‌تواند، قبر رایگان اختصاص دهد، اما چنانچه بازماندگان این اموات، درخواست ایجاد طبقه دوم برای قبر را داشته باشند باید 700 هزار تومان پرداخت كنند. 11 نوع قیمت متفاوت برای فروش قبر در گورستان تهران بسته به جانمایی قبرها در قبور جدید، فاز یك و فاز دو بهشت زهرا (س) و همچنین متناسب با ظرفیت باقی مانده قطعات، تعیین شده است به این صورت كه هر چقدر ظرفیت دفن كمتر می‌شود و تعداد قبرهای ایجاد شده افزایش می‌یابد، قیمت فروش قبر نیز بالاتر می‌رود.
 
حداقل قیمت قبر در فاز 2 رقمی معادل یك میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده و برای فاز یك كه قدیمی‌ترین منطقه گورستان محسوب می‌شود، حداقل قیمت 17 میلیون تومان است. با تاكید رئیس شورای شهر تهران در جریان تصویب این لایحه، پیش فروش قبر ممنوع است. این مسئله جلوی درآمدهای کلان را از خرید و فروش قبر گرفت اما به هرحال شرایط فعلی نیز شرایط مطلوبی به حساب نمی آید.
به گفته مسئولان شهرداري تهران شمارش معكوس براي نبود جا براي دفن اموات تهراني آغاز شده است، محمود رضاييان مدير عامل سازمان بهشت زهرا شهرداري تهران گفته است: هنوز مشكل كمبود جا براي دفن اموات در تهران برطرف نشده است. بايد تمام مسئولان مربوطه در اين زمينه دست به دست هم داده و اين مشكل را هر چه زودتر بر طرف كنند. با توجه به فضاي محدودي كه در حال حاضر در بهشت زهرا داريم، بايد گفت كه شمارش معكوس براي آغاز بحران نبود جا براي دفن اموات شروع شده است. شهرداري تهران در محدوده جاده تلو برنامه خوبی ارائه کرده است، شهرداري تهران در سال‌هاي قبل 160 هكتار زمين در اين محدوده تملك كرده است. در صورت اجرايي شدن طرح توسعه 160 هكتاري بهشت زهرا (س) ظرفيت اين گورستان تا 10 سال آينده افزايش مي‌يابد. با این حال این اگر و اما در صورتی که به زودی اقدامی نشود قطعا بحران شدیدی رخ خواهد داد.

مدير عامل سازمان بهشت زهرا شهرداري تهران اضافه كرد: تهران به جز بهشت ‌زهرا به 4 گورستان رسمي ديگر، در 4 نقطه شمال ‌شرقي و شمال ‌غربي و جنوب ‌شرقي و جنوب‌ غربي نياز دارد ولي هنوز نتواسته‌ايم حتي يك گورستان جديد هم در تهران احداث كنيم.

وي تصريح كرد: كلان‌شهر تهران به صورت بالقوه در معرض بحران‌هاي طبيعي است و بهشت‌زهرا(س) به تنهايي نمي‌تواند پاسخگوي دفن متوفيان بي‌شمار تهران باشد.

مدير عامل سازمان بهشت زهرا شهرداري تهران خاطرنشان كرد: اگر گورستان‌هاي جديد در تهران احداث شود، همچنين آلودگي‌هاي صوتي و مشكل ترافيك به خصوص در روزهاي پاياني هفته به شدت كاهش مي‌يابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل