بازدید 12796
۳

افشای یکی از پنج سند مربوط به آتش بس در سوریه توسط آسوشیتدپرس

خبرگزاری آسوشیتدپرس یکی از اسناد لو رفته مربوط به آتش بس اخیر سوریه، توافق شده میان آمریکا و روسیه را منتشر کرده است؛ این سند یکی از پنج سندی است که در این توافق وجود داشته و مورد توجه بوده است و روسیه پیش از این نیز از ایالات متحده خواسته بود تا همه این پنج سند را منتشر سازد.
کد خبر: ۶۲۵۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶ 23 September 2016
خبرگزاری آسوشیتدپرس یکی از اسناد لو رفته مربوط به آتش بس اخیر سوریه، توافق شده میان آمریکا و روسیه را منتشر کرده است؛ این سند یکی از پنج سندی است که در این توافق وجود داشته و مورد توجه بوده است و روسیه پیش از این نیز از ایالات متحده خواسته بود تا همه این پنج سند را منتشر سازد.

به گزارش «تابناک» سند منتشر شده در خبرگزاری آسوشیتدپرس، مربوط به بخشی از توافق صورت گرفته میان سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و همتای آمریکایی وی جان کری در نهم سپتامبر در ژنو است. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه، پیش از این بارها گفته بود که کشورش از ایالات متحده درخواست کرده که اسناد مربوط به توافق را علنی در اختیار افکار عمومی گذارد.

وی بیان کرده بود: ما بر این باوریم که انتشار عمومی این اسناد برای انجام تعهدات مربوط به آتش بس کمک کننده خواهد بود. وی همچنین از این موضوع که چرا اسناد مربوط به آتش بس لو رفته و قبلا به شکل عادی منتشر نشده، اظهار تعجب نمونه است. وی با کنایه بیان کرده که این روش دوستان آمریکایی را نشان می دهد!

اما به هر حال اکنون اسناد مرتبط با آتش بس اخیر در سوریه و همچنین سایر اسناد مربوط به آتش بس ابتدای سال جاری میلادی بر صفحه اصلی وب سایت وزارت خارجه ایالات متحده قرار گرفته است. دقیقا مشخص نیست که وزارت خارجه آمریکا قبل از انتشار و افشای سند مذکور توسط آسوشیتدپرس اقدام به بارگذاری این اسناد کرده است یا بعد از آن.

افشای یکی از 5 سند مربوط به آتش بس در سوریه توسط اسوشیتدپرس

اما سند منتشره از سوی این خبرگزاری شامل جزئیاتی از آتش بس توافق شده برای 12 سپتامبر ـ که در اساس دو روزه بوده ـ میان روسیه و آمریکاست. بنا بر این سند، هم آمریکا و هم روسیه متعهد شده اند، از تأثیر و نفوذ خود برای پای بر جای ماندن آتش بس استفاده کنند.

همچنین در یکی از بندهای این سند، به تفصیل در مورد نحوه ارسال کمک های بشر دوستانه سازمان ملل متحد به قسمت های درگیر جنگ و یا تحت محاصره جزئیاتی بیان شده است.

سایر بخش های سند منتشر شده از سوی AP مربوط به جزئیات اجرای آتش بس دو روزه است و از جمله اشاره شده که این آتش بس در صورت پایبند بودن طرفین و نیروهای مورد حمایت آنها، می تواند برای زمان بیشتری تمدید شود. همچنین از تمدید یک طرفه آتش بس از سوی هر یک از طرفین نیز سخن به میان آمده است.

افشای این سند در حالی است که در 19 سپتامبر ارتش سوریه پایان این آتش بس را اعلام و عنوان کرد، با توجه به حملات گسترده نیروهای تروریستی و به جای استفاده از زمان به دست آمده برای ارسال کمک های بشر دوستانه، به نظامیان شورشی فرصت داده شده تا قوای خود را متمرکز و تجمیع کنند.

این در حالی است که پیش از این، چند واقعه منجر به تهدید اساسی برای بر هم خوردن آتش بس شده بود؛ از جمله حمله روز شنبه گذشته هواپیماهای ائتلاف به موضع نیروهای ارتش سوریه، که منجر به کشته شدن حدود 90 سرباز سوری شد. موضوع دیگری که منجر به تهدید به بر هم خوردن آتش بس بود، در 19 سپتامبر و زمانی که یک دسته مهاجم ناشناس به کاروان کمک های بشر دوستانه سازمان ملل به سمت حلب حمله کردند، روی داد. این حمله منجر به کشته شدن 20 شهروند و یک امدادگر صلیب سرخ شد و هنوز مشخص نشده که چه کسی این حمله را صورت داده است.

سرگئی لاوروف در شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد این حمله خواستار آن شد که جامعه جهانی، تحقیق بی طرفانه ای در مورد آن بکند و گفت که روسیه حاضر است، همه داده ها و اسناد مربوط به آن را در اختیار قرار دهد.

آتش بس در سوریه و راه های تقویت صلح در این کشور، موضوع اصلی مباحث روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد بود. در این جلسه، جان کری اشاره کرد، هرچند توافق میان روسیه و آمریکا تا حد زیادی از یک توافق کامل و بی نقص دور بوده است، هیچ راه حل جایگزین دیگری برای صلح در سوریه وجود ندارد.

لاوروف نیز با تأکید بر سخنان کری گفت، مذاکرات باید در ژنو ادامه پیدا کند تا منجر به یک توافق مناسب بر سر سوریه شود. همچنین سفیر سوریه در سازمان ملل نیز نشانه ای از آمادگی کشورش برای شرکت در این مذاکرات بدون هیچ پیش شرطی بروز داده است.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
این سند مخفیانه بود؟ سرکارمان گذاشته اید؟
مثلا چه جزيياتي فاش شده؟ اينا كه همش تطلاعات عمومي بود كه!.
سوال من این است که اصولا آتش بس در سوریه چه منافعی برای امریکا و سوریه دارد ؟ زیرا تجربه نشان میدهد این دو کشور همیشه بدنبال منافعی هستند و هیچگاه بطور واقعی و بدون چشمداشتی حافظ منافع هیچ کشور و هیچ ملتی نبوده اند و منظورم از طرح این سوال این است که آیا واقعا این دو بطور پنهانی بدنبال تجزیه سوریه نیستند ؟ این آتش بس در زمانی مطرح شد که نیروهای سوری در حال پیشروی و بیرون راندن تروریست ها بودند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست