بازدید 1626
فلاح:

فوتبال ما گرفتار مديريت روزمره است

يعني در فوتبال ما فقط اين دو بازيكن منشور را رعايت نكردند، ما زيربناي فرهنگي ضعيفي در فوتبال داريم و در اين باب نبايد تعارف كنيم. در اين ماه پرخير و بركت از متوليان فدراسيون مي‌خواهم با بخشش برخي از بازيكنان، زمينه بازگشت آنها را به ميدان‌هاي فوتبال فراهم آورند. اگر خداي نكرده اينها قيد فوتبال را زدند و يا در همان دوره محروميت سراغ مسائل بدتر رفتند چه كسي جوابگو است.
کد خبر: ۶۲۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۴ 03 September 2009
مديرعامل باشگاه برق گفت: فوتبال ما گرفتار مديريت روزمره شده است و آيا فقط نيكبخت و عمران‌زاده خطا كارند.

به گزارش فارس، نام برق شيراز را مي‌توان در كتاب ركوردهاي گينس ثبت كرد، تيمي كه در طول يك فصل هم صدر جدول را تجربه و هم روي پله آخر قرار گرفت و به دسته پايين‌تر سقوط كرد.

آنچه در ليگ هشتم براي نارنجي‌پوشان شيرازي رقم خورد را در تفسيرهاي مختلف بررسي كرده‌‌اند و كرده‌ايم اما اكنون در گفتگو با مدير عامل اين باشگاه تلاش داريم آينده برق را جستجو كنيم. پس، با ما باشيد تا پايان اين گفتگو.

از اوضاع برق بگوييد.

ما در نخستين گام بايد به وضعيت كادر فني خود سر و سامان مي‌داديم كه با انتخاب يك فرد متعهد به ‌نام غلامحسين پيرواني به‌ عنوان مسئول امور فني به وي اختيار داديم تا گزينه خود را معرفي كند.ايشان علي كلانتري را برگزيد و دلايل انتخابش هم معقول و منطقي بود. پس‌ از عبور از اين مرحله وارد يارگيري شديم كه جا دارد از زحمات محسن قانع در اين بخش تشكر كنم. ما اسكلت فصل گذشته خود را حفظ كرديم و حالا هم سه هفته است تمريناتمان را آغاز كرده‌ايم و اميدواريم به آنچه مي‌خواهيم دست يابيم.

چه بازيكناني را از دست داديد و چه كساني جذب تيم شده‌اند‌؟

مهدي كريميان، مهدي شيري، همت عابدي نژاد، فريد عابدي، محسن قائدپوري، ويليام مورنو و سجاد بيرانوند از تيم ما رفتند و مارتين رائول، علي عليزاده، احمد خذيراوي، مهدي شجاعي‌پور، جمال عباسي، محمد پورمند، علي پيرواني و هادي ايماني را هم به‌جمع بازيكنان خود اضافه كرديم.

به نظر مي‌رسيد پس‌ از عزل محمد عباسي ديگر به مربيان جوان و بومي اعتماد نكنيد، انتخاب كلانتري برچه اساسي بود؟

من هنوز هم معتقدم انتخاب عباسي انتخاب بدي نبود. مربيان بومي ما دلسوزند و با تمام وجود كار مي كنند. در توانايي‌هاي عباسي و كلانتري هم شك ندارم. قصدم اين نيست كه نبش قبر كنم اما ريشه مشكلات ما در مسائل مالي بود. ما چون پول نداشتيم فصل نقل و انتقالات را از دست داديم. بحران مصدوميت‌ها دست مربي را خالي كرد و اين شد كه ديديد و ديديم، اما در مجموع به عملكرد بومي‌ها اعتقاد دارم اما مت‍أسفانه در اين شهر به آنها بهاي لازم داده نمي‌شود.

حالا اگر در ابتداي فصل نتيجه نگرفتيد چه مي كنيد؟

ساختار فعلي كادر فني زير نظر آقاي پيرواني شكل گرفته و مطمئن باشيد او اعتبارش را حراج نمي‌كند.

اين پاسخ سئوال من نبود‌.

به ‌هر حال تصميم‌گيري در مورد كادر فني با نظر آقاي پيرواني است. كلانتري هم مربي با دانشي است كه از اين فرصت به‌دست آمده ان‌شاءالله بهره لازم را مي‌برد و به‌ عنوان پرچمدار نسل جديد مربيان بومي حقانيت آنها را اثبات مي‌كند.

برخي‌ها فلاح را عامل ناكامي‌هاي برق مي‌دانند، باور شما در اين باره چيست؟

فوتبال يك بازي گروهي است و كشتي نيست كه هركس ديگري را ضربه فني كرد، بگويند براساس توانايي‌هايش پيروز شده يا رقيبش ناتوان بود كه باخت. تيمي كه در ليگ هفتم به مقام ششم رسيد محصول يك كار گروهي بود و آيا آنجا بايد مي‌گفتيم من موفق بوده‌ام، هرگز، امروز كه برق سقوط كرده هم من به سهم خودم مقصرم.
ايراد اساسي ما اين است كه در مواقعي كه به مشكل برمي‌خوريم به‌جاي يافتن راهكار برون رفتن از بن‌بست و كشف منطقي زواياي موضوع به‌ دنبال يافتن مقصر هستيم.
امروز من مي‌توانم يك فهرست با صد رديف دليل و برهان ارايه دهم كه بي‌تقصير بوده‌ام و شما هم مي‌توانيد دلايل بسياري را در مقصر جلوه دادن من طرح كنيد اما آيا با اين افكار به آنچه مي‌خواهيم دست مي‌يابيم. امروز ممكن است خيلي‌ها از هر زاويه‌اي به‌ كار ما ايراد بگيرند و اين مهم نيست كه يكي بيايد برنامه بدهد تا را‌ه‌هاي در آمدزايي را كشف كنيم.

برق 65 سال سابقه دارد و‌ طي اين سال‌ها كدام منابع مالي را داشته و چه زير ساخت‌هاي اقتصادي را براي آن فراهم آورده‌اند‌؟

مشكل ما اين مسائل است و حالا شما تصور كنيد فلاح امروز برود كسي كه مي‌آيد آيا مالك چاه نفت است، او هم بايد به بودجه دولتي چشم بدوزد.
فوتبال امروز ميدان رقابت است و همه چيزش به پول بستگي دارد. شما بياييد طي سال‌هاي اخير و در طول 8 دوره ليگ برتر يك تيم بي‌پول را پيدا كنيد كه توانسته قهرمان شود. دو دوره پاس، دو دوره پرسپوليس، دو دوره استقلال، و فولاد و سپاهان هم هركدام يك دوره قهرمان شده‌اند. چرا مقاومت قهرمان نشده يا ملوان و ابومسلم چرا نتوانسته‌اند قهرمان شوند، چون آنها در بازار نقل و انتقالات فقط شاهد تاراج سرمايه‌هايشان هستند.

يعني معتقديد در اين فوتبال پول حرف اول را مي زند؟

آيا شما غير از اين فكر مي‌كنيد؟ مي‌گويند فلاح بايد مي‌رفت، مگر پيام مشهد و داماش تغيير مديريت و مربي ندادند، آنها چرا سقوط كردند، بايد براي بررسي عوامل ناكامي يك تيم جامع‌تر نگاه كرد. تا وقتي دل به رفت و آمد آدم‌ها بسته‌ايم ره به ‌جايي نمي‌بريم.

حالا چه تضميني وجود دارد كه برق دوباره گرفتار بحران مالي نشود؟

هواداران طوماري امضا كردند و به‌دست رئيس جمهور رساندند، من هم رفتم و دلايل ناكامي برق را گفتم و مسائل بررسي شد و در اين ميان بايد از زحمات دكتر سعيدلو تشكر كنم كه به ‌ما كمك بسياري كرد. با توجه به اين مساعدت‌ها اميدوارم به مشكل برنخوريم. اين را هم بگويم كه چنين كمك‌هايي موجب نمي‌شود كه خود را حرفه‌اي بدانيم. يك تيم زماني حرفه‌اي است كه درآمدزا باشد ولي فوتبال ما فوتبال هزينه است.

در چنين اوضاع و احوالي پس بايد گفت مسائل رابطه‌اي حل شده است؟

رابطه‌اي به آن معنا نه، اما گفتم وقتي راه‌هاي درآمدزايي ميسر نيست مجبوريم به اين كمك‌ها دل خوش كنيم.

راه‌هاي درآمدزايي يعني چه؟

ببينيد، ما يك مجموعه ورزشي متعلق به باشگاه داريم اگر در اين مجموعه اقامتگاه مي‌ساختيم و آن را به يك كمپ تبديل مي‌كرديم تيم‌هايي كه به شيراز مي‌آمدند در اينجا اقامت مي‌يافتند و اين يكي از راه‌هاي كسب درآمد است. اگر يك كارگروه اقتصادي تشكيل مي‌داديم خيلي از مسائل حل مي‌شد.

چرا تشكيل نمي‌دهيد؟

فوتبال ما گرفتار مديريت روزمره است و در چنين شرايطي پرداختن به اهداف بلندمدت جايگاهي ندارد. وقتي من مديرعامل نمي‌دانم آيا فصل بعد تيمي به‌نام برق داريم يا خير چگونه برنامه‌ريزي كنم. اين مشكل من يا وزارت نيرو نيست، مشكل همه فوتبال ماست. ما روي كاغذ خود را حرفه‌اي كرده‌ايم اما آيا حرفه‌اي هستيم.
كدام باشگاه حرفه‌اي را سراغ داريد كه پول مربي 9 سال پيش خود را نداده باشند. ما چند تيم خصوصي داريم، كدام‌ يك توانسته‌اند، موفق باشند. مديرعامل شيرين‌فراز با عشق و علاقه آمد سرمايه‌اش را در راه فوتبال گذاشت تا در كرمانشاه تيم‌داري كند و كسي از او حمايت نكرد، پولش رفت خودش هم زنداني شد، دزدي كه نكرده بود و در اين فوتبال بدهكار شد. آيا كسي امروز مي‌گويد او مي‌خواسته به نسل جوان ما خدمت كند، نه، رفته قاطي قاتل‌ها و دزدها پشت ميله‌هاي زندان زندگي مي‌كند.
يكي بايد براي اين چراها جواب بيابد. من فصل قبل از تيم‌هاي صنعتي گله كردم، آقاي آذري مديرعامل اسبق ذوب آهن ناراحت شدند. بحث من اين بود كه چرا همه ما كه دولتي هستيم بودجه يكساني نداريم.‌ آيا چون وزارت صنايع مثلا پولدارتر است حق برق بايد خورده شود‌ آيا اگر فردا بانك مركزي خواست تيم‌داري كند چون خودش پول چاپ مي‌كند بايد هرچه خواست هزينه كند. برويد صحبت‌هاي مديرعامل مس كرمان را بشنويد. او مي‌گويد مي‌خواستيم به رحمتي 650 ميليون بدهيم نپذيرفت و به سپاهان پيوست. به ‌نظر شما رقم قرارداد رحمتي با سپاهان مي‌تواند زير اين مبلغ باشد.

چرا چنين پول‌هايي رد و بدل مي‌شود.؟

مثلا علت اين يك مورد تصويب قانون غيركارشناسي ممنوعيت جذب دروازبان خارجي است. در ششم شدن برق مارتين رائول سهم كمي نداشت اما ما فصل گذشته از ناحيه دروازه اطمينان چنداني نداشتيم. بايد اينها را بررسي كرد نه رفت و آمد فلاح و امثال فلاح را.‌ سعيدلو، منجي برق بود و حالا رئيس سازمان تربيت بدني است.

و مشكلاتتان با دكتر خدابخش مدير كل تربيت بدني فارس؟

اشتباه نكنيد، من چه مشكلي با دكتر خدابخش دارم. ايشان كار خودشان را مي‌كنند، ما هم كار خودمان را، اما اگر اصطكاكي در زمينه كاري پيش مي‌آيد ٰ ريشه در همان مسائلي دارد كه گفتم. اگر مديرعامل برق با مديرعامل كل تربيت بدني اختلاف نظر پيدا مي‌كند، بحث افراد نيست. خدابخش شرايط اداره تحت امرش را مي‌بيند، ما هم همينطور.

دشمني هم با هم نداريم.

آيا اگر ما باشگاه پولداري بوديم عيبي داشت بند ب را بپردازيم. مشكل بازهم در پول است.

آيا در زير اين فشارها به استعفا هم فكر كرديد؟
خير.

و دليلش لابد مي‌تواند علاقه به پست و مقام باشد؟

خوشحالم كه صريح مي‌پرسيد. باشگاه هيئت‌مديره دارد و اگر من كم‌كاري كرده بودم مي‌توانستند مرا بركنار كنند. تمام اين اتفاقات نمي‌تواند ريشه در يك فصل داشته باشد.
ما حالا بايد با يك نگرش جديد بنايي تازه بسازيم.

پيرامون منشور اخلاقي چه صحبتي داريد؟

قانون چماق نيست كه با آن آدم را بكوبيم باشگاه‌هاي ما همه داعيه فرهنگي دارند و اگر در باشگاهي بازيكني متخلف پيدا مي‌شود، بايد سراغ مدير آن باشگاه رفت.
چرا مقاومت سپاسي بازيكن منشوري ندارد، زيرا جعفري برادر عزيزم قبل از مسائل فني به اصول اخلاقي اهميت داده است.
آنجا پول را مثل علف خرس به بازيكن نمي‌دهند تا بعد نتوانند او را كنترل كنند. حالا محروم كه نه، اصلاً نيكبخت و عمران‌زاده را اعدام كنند آيا فوتبال ما اصلاح مي‌شود.
ما چه آموزش‌هاي فرهنگي به بازيكنانمان داده‌ايم كه حالا توقع داريم آنها پاك و مبرا از خطا باشند. اينها جوان هستند و جوان را هم جاهل مي‌دانند همين كه فهميدند اشتباه كرده‌اند يعني كار منشور تمام شده و بايد بخشيده شوند. اگر فشار مضاعف بياوريم اوضاع بدتر مي‌شود و فردا در خفا يك هزار تخلف ديگر مي‌كنند. وقتي يك جوان اشتباهي مرتكب مي‌شود بايد او را هدايت، نه از خانه طردش كرد، اين را اگر متوجه باشيم گرفتار نمي‌شويم.

انگار حامي نيكبخت و عمران‌زاده هستيد؟

چرا نباشم يعني در فوتبال ما فقط اين دو بازيكن منشور را رعايت نكردند، ما زيربناي فرهنگي ضعيفي در فوتبال داريم و در اين باب نبايد تعارف كنيم. در اين ماه پرخير و بركت از متوليان فدراسيون مي‌خواهم با بخشش برخي از بازيكنان، زمينه بازگشت آنها را به ميدان‌هاي فوتبال فراهم آورند. اگر خداي نكرده اينها قيد فوتبال را زدند و يا در همان دوره محروميت سراغ مسائل بدتر رفتند چه كسي جوابگو است.

حرف پاياني.

از رئيس جمهور، دكتر سعيدلو، استاندار، مهندس سقفيان، فرماندار شيراز و نمايندگان شيراز در مجلس شوراي اسلامي و هواداران فهيم برق تشكر مي‌كنم و از رسانه‌ها هم انتظار دارم ما را حمايت كنند و البته از انتقاد سازنده پرهيز نكنيد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار