بازدید 2669

نیروهای دولتی لیبی بنادر نفتی را تحویل گرفتند

خلیفه حفتر که فرماندهی بخشی از نیروهای ارتش لیبی را بر عهده دارد اعلام کرد که سیطره نیروهای وی بر بنادر نفتی اقدامی علیه دولت وحدت ملی نیست. در همین حال گفته می‌شود وی کنترل بنادر را به نیروهای دولتی واگذار کرده است.
کد خبر: ۶۲۲۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱ 14 September 2016

خلیفه حفتر که فرماندهی بخشی از نیروهای ارتش لیبی را بر عهده دارد اعلام کرد که سیطره نیروهای وی بر بنادر نفتی اقدامی علیه دولت وحدت ملی نیست. در همین حال گفته می‌شود وی کنترل بنادر را به نیروهای دولتی واگذار کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، ژنرال خلیفه حفتر در سخنانی گفت: سیطره نیروهای ما بر بنادر نفتی رأس لانوف، السدره و البریقه به معنای این نیست که می‌خواهیم این بنادر را در دست داشته باشیم. این اقدام علیه دولت وحدت ملی نیست. هدف از عملیات ما آزادسازی تأسیسات نفتی از چنگ شبه‌نظامیانی بود که بر این بنادر تسلط داشتند و برای دستیابی به پول‌های هنگفت به باج‌گیری می‌پرداختند.

وی گفت: این شبه‌نظامیان از دوره‌ای طولانی صادرات نفت را متوقف کردند و همین مسئله موجب از دست رفتن 100 میلیارد دلار و فروپاشی کامل اقتصاد لیبی شد.

حفتر تأکید کرد: این عملیات به هیچ وجه اهداف سیاسی ندارد و علیه دولت وحدت ملی یا علیه هیچ کشوری نیست بلکه هدف محافظت از تأسیسات نفتی لیبی است. کشورهایی که سیطره نیروهای ما بر تأسیسات نفتی را محکوم کردند هدف اصلی این عملیات را درک نکردند. ما نگرانی این کشورها را درک می‌کنیم.

آمریکا و کشورهای اروپایی پس از سیطره نیروهای حفتر بر منطقه موسوم به "هلال نفتی" لیبی که شریان اقتصادی این کشور است، از وی خواستند فورا نیروهایش را عقب بکشد.

خلیفه حفتر که در زمان انقلاب 2011 لیبی فرمانده نیروی زمینی انقلابیون بود وی پس از سرنگونی قذافی توسط برخی افسران ارشد ارتش لیبی و پارلمان طبرق به عنوان فرمانده کل ارتش انتخاب شد که بخش قابل توجهی از گروه‌های مسلح لیبی و چهره‌های سیاسی این انتخاب را قبول ندارند. آنها می‌گویند حفتر در واقع با استفاده از قدرت سلاح نیروهای تحت امرش و در سایه نبود دولت مرکزی، خود را به عنوان فرمانده ارتش به جناح‌های سیاسی تحمیل کرده است.

از سوی دیگر منابع لیبیایی اعلام کردند که نیروهای حفتر تمامی بنادر نفتی را به گارد حفاظت از تأسیسات نفتی لیبی به فرماندهی ژنرال مفتاح المقریف داده‌اند.

دولت موقت لیبی با ریاست عبدالله الثنی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که عقیله صالح، رئیس پارلمان به عنوان فرمانده عالی نیروهای مسلح دستوراتی را درباره تحویل بنادر نفتی به نیروهای دولتی صادر کرده است.

در این بیانیه آمده است که گارد حفاظت از تأسیسات نفتی به محافظت از این بنادر ملکف شده است.

مؤسسه ملی نفت لیبی نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که فورا فعالیت خود را برای ازسرگیری صادرات نفت خام از بنادری که از دست شبه‌نظامیان بازپس گرفته شده‌اند، آغاز خواهد کرد.

از سوی دیگر تعدادی از ساکنان شهر بنغازی با برگزاری تظاهرات حمایت خود را از خلیفه حفتر و مخالفتشان را با مداخله خارجی در کشورشان خود اعلام کردند. تظاهرات گسترده‌ای نیز در میدان الشهدا در شهر طبرق و در حمایت از حفتر برگزار شد.

نیروهای خلیفه حفتر روز سه‌شنبه وارد بندر البریقه شدند و به این ترتیب کنترل کامل منطقه هلال نفتی را در دست گرفتند.

مارتین کوبلر، فرستاده سازمان ملل به لیبی در جلسه شورای امنیت نسبت به سیطره نیروهای حفتر بر منطقه هلال نفتی هشدار داد و گفت که این اقدام دودستگی را بیشتر خواهد کرد و بر صادرات نفت تأثیر خواهد گذاشت.

در همین راستا، فایز السراج، نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی از تمامی طرف‌های مرتبط با بحران‌ها در این کشور خواست به اقدامات تحریک آمیز پایان بدهند و فورا برای بررسی مکانیسم خروج از بحران و پایان درگیری بر سر میز مذاکره بنشینند.

السراج گفت: لیبی در مرحله سرنوشت‌سازی است و درست نیست که یک گروه لیبیایی علیه یک گروه دیگر جنگ کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی