بازدید 5877

هشدار اوباما به کره شمالی

رئیس‌جمهوری آمریکا امروز (سه‌شنبه) در لائوس به دولت کره‌شمالی هشدار داد که آزمایش‌های تحریک‌آمیز تسلیحاتی پیونگ‌یانگ به انزوای بیشتر این کشور کمک خواهد کرد.
کد خبر: ۶۲۰۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱ 06 September 2016
رئیس‌جمهوری آمریکا امروز (سه‌شنبه) در لائوس به دولت کره‌شمالی هشدار داد که آزمایش‌های تحریک‌آمیز تسلیحاتی پیونگ‌یانگ به انزوای بیشتر این کشور کمک خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در یک نشست رهبران منطقه‌ای در لائوس گفت: امروز با پارک گئون های، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی دیدار می‌کنم تا بار دیگر ائتلاف شکست‌ناپذیرمان را تایید و تاکید کنم که جامعه بین‌الملل همچنان متحد است تا کره‌شمالی درک کند که اقدامات تحریک‌آمیزش تنها آن را منزوی‌تر خواهد کرد.

اوباما در آخرین سفرش به آسیا به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، بار دیگر بر مشارکت کشورش در این منطقه تاکید کرد و گفت که حتی پس از رفتنش از کاخ سفید هم این روند تداوم می‌یابد. او در سخنرانی‌اش در پایتخت ویتنام گفت: منافع آمریکا در آسیا – اقیانوسیه امر جدیدی نیست. این یک مد زودگذر نیست. این بیانگر منافع ملی اساسی است.

اوباما در یازدهمین و آخرین سفرش به آسیا – اقیانوسیه، در تلاش برای تحکیم رویکردش به این منطقه بود که مشخصه اصلی هشت سال ریاست جمهوری اوست. او در سخنانش این سیاست را بار دیگر به صورت کوتاه بیان کرد؛ سیاستی که گاها به دلیل خشونت‌ها و بی‌ثباتی‌ها در خاورمیانه از مسیر اصلی‌اش خارج می‌شد.

او خطاب به هیات‌های دیپلماتیک گفت: به عنوان یک رئیس‌جمهور، اولویت اصلی سیاست خارجی‌ام این بوده که مشارکتمان را با کشورها و مردم آسیا – اقیانوسیه عمیق کنیم. من اطمینان دارم که این مشارکت جدید تداوم می‌یابد. ما اینجا آمده‌ایم که بمانیم. در زمان‌های خوب و بد، شما می‌توانید روی کمک ایالات متحده آمریکا حساب کنید. آسیا – اقیانوسیه محل زندگی بیش از نیمی از جمعیت جهان است و در قرن آتی منطقه‌ای مهمتر هم می‌شود. به همین دلیل است که من سیاست خارجی آمریکا را به گونه متعادل کردم که آمریکا نقش پررنگ‌تری در این منطقه ایفا کند.

دولت اوباما افزایش همکاری نظامی با کشورهایی نظیر فیلیپین، سنگاپور و هند را در بوق و کرنا کرده است و علاوه بر این، به دنبال تجارت بزرگتر با این منطقه بوده و وعده داد که این روند ادامه می‌یابد. او همچنین به نگرانی‌های چین که با دیده تردید به سیاست "آسیا محور" آمریکا می‌نگرد، پاسخ داد.

او گفت: ایالات متحده و چین بیش از هر زمان دیگری در حوزه‌های مختلف مشارکت دارند. واشنگتن از ظهور یک چین صلح‌آمیز، باثبات و سعادتمند و یک بازیگر مسوول در عرصه جهانی استقبال می‌کند چرا که ما معتقدیم این به نفع همه است.

با این حال رئیس‌جمهوری آمریکا مجددا بر حمایت قاطعش از دسترسی به آب‌های مورد مناقشه در این منطقه که چین مدعی مالکیت انحصاری بر آنهاست، تاکید کرد.

او افزود: ایالات متحده در سراسر این منطقه، از جمله در دریاهای چین جنوبی و شرقی، به پرواز، گشت‌زنی دریایی و عملیات تا جایی که قوانین بین‌المللی به آن اجازه می‌دهد، ادامه خواهد داد و از حق کشورهای دیگر هم در این زمینه حمایت می‌کند.

رهبر آمریکا همچنین تاکید کرد که ایالات متحده وظیفه اخلاقی خود می‌داند که به روند "بهبود" لائوس کمک کند و اینکه آمریکا می‌خواهد که به دولت لائوس در سرمایه‌گذاری روی مردم خودش کمک کند. اشاره اوباما به "جنگ مخفیانه" 9 ساله آمریکا در لائوس در جریان جنگ ویتنام بود. او گفت، جنگنده‌های آمریکایی بیش از آنچه در دوران جنگ جهانی دوم در آلمان و ژاپن بمب افتاده است، در لائوس بمب ریخته‌اند.

دولت اوباما می‌گوید که در سه سال آتی مبلغ 90 میلیون دلار برای پاکسازی بمب‌های منفجر نشده‌ای که آمریکا در لائوس انداخته است، اختصاص خواهد داد. این خبر همزمان با سفر امروز اوباما به لائوس منتشر شد. این بمب‌های خوشه‌ای عمل نکرده، یادگار بمباران‌های آمریکاست که هدفش قطع دسترسی نیروهای کمونیست از ویتنام به لائوس بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس