بازدید 17527

آمار مرگ و میر ایرانیان بر اثر تصادفات رانندگی

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به کاهش مرگ و میر حوادث ترافیکی در سالهای گذشته، اظهار داشت: سال گذشته حدود 16 هزار نفر از مردم بر اثر این حوادث جان خود را از دست دادند و در کشور ما تعداد مرگ مغزی بالا است.
کد خبر: ۶۲۰۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰ 04 September 2016
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به کاهش مرگ و میر حوادث ترافیکی در سالهای گذشته، اظهار داشت: سال گذشته حدود 16 هزار نفر از مردم بر اثر این حوادث جان خود را از دست دادند و در کشور ما تعداد مرگ مغزی بالا است.

به گزارش نسیم دبیر کمیته کشوری پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر گفت: سالانه ۱.۲ میلیون نفر در دنیا دچار حوادث و سوانح ترافیکی می‌شوند. مرگ مردم ایران در حوادث و سوانح ترافیکی از متوسط جهانی و منطقه بیشتر است.

دکتر باقر لاریجانی شب گذشته در نشست مشترک وزرای راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امضای تفاهم نامه همکاری بین بخشی با هدف کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: وضعیت بیماری های قلبی عروقی در ایران نسبت به دیگر کشورها مناسب نیست.

وی با بیان اینکه در دنیا سالانه 1.2 میلیون نفر دچار سوانح و حوادث ترافیکی می شوند، گفت: منطقه امرو (مدیترانه شرقی) پس از آفریقا بیشترین مرگ و میر را از نظر سوانح و حوادث ترافیکی را در جهان دارد که شایع ترین قربانیان آن، رانندگان و سرنشینان خودرو و عابرین پیاده هستند.

دکتر لاریجانی گفت: وضعیت مرگ و میر مردم در ایران به دلیل حوادث و سوانح ترافیکی از متوسط جهانی و منطقه بیشتر است و افراد جوان بیشتر جان خود را از دست می دهند که عمده ترین قربانیان هم سرنشینان خودروهای سبک، عابرین پیاده، راکبان موتور سیکلت و رانندگان هستند.

دبیر کمیته کشوری پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر از سرعت زیاد، عدم استفاده از کمربند ایمنی و وسایل ایمنی به عنوان عوامل خطر آفرین در بروز حوادث و سوانح یاد کرد و افزود: علیرغم اجباری شدن قانون بستن کمربند در ایران که کمک زیادی به کاهش آمار جان باختگان این حوادث کرد اما فقط 10 درصد از سرنشینان عقب خودرو اقدام به بستن کمربند می کنند و به همین دلیل بیشترین آمار مرگ و میر مربوط به سرنشینان عقب خودروست.

وی تصریح کرد: استان‌های فارس، خراسان رضوی و تهران بیشترین حوادث و سوانح ترافیکی را دارند و این آمار در استان تهران نگران کننده است اما از نظر محل وقوع نیز در استان‌های هرمزگان و ایلام حوادث در مناطق و جاده‌های روستایی بالا است.

دکتر لاریجانی با اشاره به گزارش پزشکی قانونی، بیشترین مصدومان حوادث و سوانح ترافیکی را مربوط به استان‌های آذربایجان غربی، تهران، خراسان رضوی و فارس عنوان کرد و گفت: 26 درصد از مرگ و میر ناشی از حوادث و سوانح ترافیکی در درون شهرها، 65 درصد در جاده های برون شهری و 7 درصد در جاده های روستایی رخ می دهد.

وی در پایان با بیان اینکه در سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر علاوه بر اهداف بین‌المللی، چندین هدف اختصاصی برای کشورمان در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: ‌یکی از اهداف اختصاصی ما در این سند، کاهش 20 درصدی مرگ و میر ناشی از حوادث و سوانح ترافیکی است و خوشبختانه همکاری مناسبی بین معاونت‌های وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارتخانه‌های مختلف وجود دارد و برای رسیدن به این هدف، وزارت راه و شهرسازی می‌تواند کمک بسیار بزرگی به ما و در تحقق این هدف کند.

اولین علت مرگ کودکان بر اثر سوانح و حوادث است
به گزارش «نسیم آنلاین»، دکتر علی اکبر سیاری در ادامه این نشست گفت: وزارت بهداشت کارشناسان خود را برای ارتقای ایمن سازی جامعه به یکی از دانشگاه های سوئد اعزام کرد و در حال حاضر دانش این کار در وزارت بهداشت وجود دارد.

وی با بیان اینکه روزانه معادل سقوط یک هواپیمای مسافربری در جاده های کشور تلفات داریم، از آن به عنوان مرگ پنهان یاد کرد و گفت: وقتی هواپیمایی سقوط می کند و سرنشینان آن جان خود را از دست می دهند همه از آن اطلاع پیدا می کنند اما در مرگ و میرهای روزانه بر اثر حوادث و سوانح، جامعه و افکار عمومی با خبر نمی شوند بنابراین باید اقدامات مشترکی در این زمینه انجام شود.

دکتر سیاری گفت: در حاشیه شهرها با تاکید وزیر بهداشت در سال 93 سرشماری کردیم و امروز خدمات مراقبت های اولیه بهداشتی را برای آنها فراهم کرده ایم اما برخی از مراکز بهداشتی ما استیجاری است و لازم است تا با کمک وزارت راه و شهرسازی، مراکز بهداشتی را بسازیم و خدمات پایداری را برای 10 میلیون و 200 هزار نفر از ساکنین این مناطق ایجاد کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر ایران مانند تمام کشورهای دنیا تعهد بین المللی دارد که 25 درصد از مرگ های ناشی از این بیماری ها را کاهش دهد اما ایران چون سه مشکل دیگر هم دارد و برای خود اهداف اختصاصی برای کاهش مرگ بر اثر سوانح و حوادث ترافیکی، اعتیاد و مشکلات روانی تدوین کرده است.

دکتر سیاری افزود: ممکن است برخی از رانندگان اعتیاد داشته باشند و یا الکل مصرف کنند که به دو هدف اختصاصی ایران در سند کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر مربوط می شود بنابراین باید در جهت توانمند سازی رانندگان به ویژه رانندگان وسایط نقلیه سنگین و عمومی، برنامه های مشترکی را اجرا کنیم.

بار خسارات ناشی ازحوادث و سوانح ترافیکی بر دوش وزارت بهداشت است
همچنین دکتر سید محمد هادی ایازی گفت: وزارت راه و شهرسازی نقش ویژه ای در کاهش تلفات در جاده های بین شهری دارد و تبعات حوادث در حوزه وزارت بهداشت و درمان است که خدمات به مصدومان ارائه می شود.

وی ضمن تاکید بر اهمیت کاهش حوادث و سوانح ترافیکی و انعقاد تفاهم نامه بین وزارتخانه های بهداشت و راه و شهرسازی، اظهار داشت: در سیاست های کلی سلامت که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست های اجرایی تاکید شده و رییس جمهور هم بر تحقق اهداف سلامت توسط وزارت بهداشت تاکید دارند و ضرورت دارد که همکاری بین بخشی بین دستگاه های اجرایی شکل بگیرد.

دکتر ایازی اضافه کرد: وزارت بهداشت توانست تفاهم نامه بسیار خوبی را برای بهبود وضعیت بوفه های مدارس با آموزش و پرورش امضا کند که طی آن توزیع سوسیس، کالباس، نوشابه، چیپس و پفک در بوفه های مدارس ممنوع شود که خوشبختانه بالغ بر 90 درصد از مدارس آن را رعایت کردند.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به تصویب سند ملی کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر در هیات وزیران در اسفند سال گذشته، افزود: وزارت بهداشت از طریق عقد تفاهم با دستگاه های اجرایی به دنبال اجرایی کردن این سند است.

وی از توسعه همکاری های بین بخشی به عنوان یکی از اهداف اصلی سند کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر یاد کرد و گفت: تفاهم نامه های وزارت بهداشت با دستگاه های مختلف یکی از ابزارهای توسعه همکاری های بین بخشی است.

دکتر ایازی راهبردهای کلان توسعه همکاری‌های بین بخشی را بر شمرد و خاطرنشان کرد: ایجاد یکپارچگی در سیاست‌گذاری، برنامه ریزی، ارزشیابی، نظارت و تخصیص منابع عمومی در زمینه همکاری‌های بین بخشی، گسترش همکاری و هماهنگی بین بخشی در دستگاه های اجرایی، اصلاح و تکمیل نظام های پایش و ارزشیابی از سوی دستگاه‌های مربوطه و توسعه کمی و کیفی پژوهش های مشترک با سایر بخش ها از جمله راهبردهای کلان است.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت شواهد و کارهای مطالعاتی بین وزارت بهداشت و راه و شهرسازی را مربوط به دو دهه قبل دانست و گفت: در دولت یازدهم، تفاهم نامه همکاری بین دو وزارتخانه در چارچوب جدید تنظیم شده که شامل تنظیم فرمت اولیه تفاهم نامه، تنظیم تفاهم نامه بر اساس مطالعات پیشین، نظرخواهی از معاونت های وزارت بهداشت و دستگاه های همکار مانند وزارت راه و شهرسازی، برگزاری نشست های مشترک با حضور دستگاه های همکار و نظرخواهی نهایی قبل از امضای تفاهم نامه بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به رئوس کلی تفاهم نامه همکاری بین بخشی وزارت بهداشت و راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: همکاری در بهبود شاخص ها با هدف ایجاد جامعه ای ایمن، تدوین پیوست سلامت برای طرحهای عمرانی و توسعه ای، ارتقای ایمنی عبور و مرور در مناطق پر خطر، ارتقای شاخص های ایمنی و بهداشت در انواع حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی، ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها، ساخت پایگاه های اورژانس و مراکز بهداشتی با تاکید بر حاشیه شهرها، فرهنگسازی و ارتقای دانش جامعه با تاکید بر مناطق روستایی و استفاده از مراکز بهداشتی سراسر کشور از مهم ترین رئوس این تفاهم نامه است.

دکتر ایازی از ارتقای برنامه مراقبت از سلامت شغلی رانندگان وسایط نقلیه سنگین و عمومی، بهبود سیاست ها و برنامه های اجرایی مسکن و شهرسازی با تاکید بر بهداشت، ایمنی و فعالیت های بدنی، توجه به اقشار آسیب پذیر مانند سالمندان و بیماران قلبی و توسعه و اجرای استاندارهای مسیرهای امداد شهری و جاده ای به عنوان دیگر رئوس تفاهم نامه یاد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل