بازدید 4604

برگزاری نشست اتحادیه عرب با محوریت موضوع ایران

اجلاس عربی امروز دوشنبه با مشارکت روسای کشورهای عربی به منظور بررسی تعدادی از پرونده‌های منطقه در نواکشوت پایتخت موریتانی آغاز بکار می‌کند.
کد خبر: ۶۰۸۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶ 25 July 2016

به گزارش تسنیم به نقل از رسانه‌های خبری فلسطین، بیست و هفتمین اجلاس عربی با محوریت قضیه فلسطین و آنچه دخالت‌های ایران در کشورهای عربی خوانده شده، امروز دوشنبه در نواکشوت آغاز می شود.

در این اجلاس، تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، شیخ صباح الاحمد جابر الصباح امیر کویت، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی، صلاح الدین مزوار وزیر خارجه مغرب، فائز السراج نخست وزیر دولت وفاق ملی، اسماعیل عمر جیلی رئیس جمهور جیبوتی، تمام سلام نخست وزیر لبنان و دیگر روسا و نمایندگان آنها حضور دارند.

این نخستن اجلاس عربی تحت رهبری احمد ابوالغیط است که اخیرا به عنوان جانشین نبیل العربی برگزیده شد.

قرار بود این اجلاس در مغرب برگزار شود اما این کشور در فوریه گذشته به دلیل آنچه اجتناب از هر گونه تصور غلط از وحدت و همبستگی در سایه تحولات جهان عرب خواند، از میزبانی این اجلاس عذرخواهی کرد.

در همین رابطه احمد ابوالغیط روز شنبه طی سخنانی در افتتاحیه نشست وزرای خارجه عرب در نواکشوت ضمن هشدار درباره رشد تروریسم و تهدیدات آن برای امنیت منطقه تاکید کرد که حفظ امنیت ملی عربی و مبارزه با تروریسم از اهمیت زیادی جهت حمایت از کشورها در برابر خطراتی که آنها را تهدید می کند و حفظ دستاوردها، ثروت ها، امکانات امت عربی و برقراری امنیت و ثبات که شرط اساسی برای تحقق پیشرفت اقتصادی و اجتماعی است، برخودار است.

ابوالغیط همچنین خواستار اتحاد تلاش ها برای ریشه کنی تروریسم و نابودی افکار و ایدئولوژی های مخرب شد.

دبیر کل اتحادیه عرب در ادامه تاکید کرد که برقراری امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه در گرو حل قضیه فلسطین بر اساس قطعنامه های شورای امنیت و مرجعیت های توافق شده در روند صلح از جمله طرح صلح عربی و پایبندی به آن است که در اجلاس بیروت در سال 2002 به تصویب رسید.

وی افزود که قضیه فلسطین همچنان قضیه اصلی امت عربی باقی خواهد ماند و با وجود همه چالش ها و تهدیداتی که منطقه با آن مواجه است، این قضیه همچنان در اولویت برنامه کاری مشترک عربی قرار دارد همچنانکه اشغال اراضی فلسطینی و عربی توسط اسرائیل تهدیدی اساسی برای امنیت ملی عربی است.

وی با اشاره به اینکه روند کنونی صلح نشان داده که قادر به پیدا کردن راه حلی برای قضیه فلسطین و پایان دادن به منازعه عربی – اسرائیلی نیست، مصوبه وزرای عرب در نوامبر سال 2012 در خصوص بازنگری در شیوه بین المللی مربوط به حل قضیه فلسطین و ضرورت ایجاد ارکان جدید روند صلح در چارچوب مرجعیت های توافق شده عربی و بین المللی را یادآور شد به گونه‌ای که راه حل دو دولت و تشکیل دولت ملی مستقل فلسطین در مرزهای سال 1967 به پایتختی قدس شرقی را تضمین کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم