بازدید 4056

معلوم نیست هدف از کودتای ترکیه چه بوده است

«جان برنان» مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در اظهارنظری درباره کودتای ترکیه گفت که نمی‌داند هدف از این اقدام چه بوده است.
کد خبر: ۶۰۶۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵ 18 July 2016

به گزارش فارس، در ادامه اظهارنظرها درباره کودتای ترکیه، مدیر ارشد اطلاعاتی آمریکا می‌گوید که معلوم نیست هدف از کودتا چه بوده است.

بامداد روز شنبه به وقت محلی ترکیه، توجهات رسانه‌های منطقه و بین‌المللی به ترکیه جلب شد و خبری در صدر اخبار جهان قرار گرفت: «کودتا در ترکیه».

با گذشت چندین ساعت از انتشار خبر کودتای نظامی در ترکیه، مقامات دولتی از شخص رجب طیب اردوغان گرفته تا بینالی ایلدریم نخست‌وزیر، ضمن تاکید بر شکست کودتا، از هواداران دولت خواستند در خیابان‌ها بمانند تا غائله کودتا تمام شود.

در همین ارتباط شبکه آمریکایی مصاحبه‌ای با رئیس سیا انجام داده و از او درباره دو موضوع جداگانه که یکی کودتا در ترکیه و دیگری حمله تروریستی نیس فرانسه است، سوال کرد.

 

جان برنان در پاسخ به «نیوز 5» درباره اینکه هدف از کودتا در ترکیه چه بود، گفت: «اینکه هدف آن‌ها چه بود، مساله‌ای نامشخص است. برخی اتهامات درباره ارتباط آن‌ها با برخی عناصر خارجی که از دولت ترکیه انتقاد کرده‌اند، وجود داشته است، اما معتقدم که آن‌ها تلاش داشتند که رژیم (ترکیه) را ساقط کنند».

وی افزود: «در سال‌های گذشته، ارتش ترکیه دخالت تقریبا گسترده‌ای در سیاست داشته، اما چند سالی دخالت نداشته است. ما به عنوان ایالات متحده آمریکا معتقدیم که دولت منتخب ترکیه قادر است به حکومت و اداره کشور ادامه دهد».

رئیس سیا افزود: «من هرگز زمانی را ندیدم که این همه مساله و مشکل با چنین تبعاتی وجود داشته باشد».

این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکایی درباره حمله تروریستی نیس که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، تصریح کرد: «اینکه داعش فارغ از نقشی که داشته، بخواهد مسئولیت این عملیات را بر عهده بگیرد، مایه تعجب من نبود. آن‌ها (تروریست‌های داعش) در تلاش هستند تا مردم دست به سلاح برده و بیگناهان را قتل عام کنند».

وی در ادامه نسبت به نقش داعش در عملیات نیس ابراز تردید کرد. برنان گفت: «به همین خاطر هم هست که آن‌ها این همه پروپاگاندای اینترنتی به پا می‌کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند افراد را تشویق کنند که سلاح به دست گرفته و مردم بی‌گناه را کشته و سلاخی کنند. بنابراین، چه این فرد با داعش ارتباط داشته و چه نداشته، تصور می‌کنم که داعش می‌خواهد بگوید تلاش‌هایش برای تشویق افراد، چنین نتایجی به همراه داشته است.»

روز جمعه فردی تونسی‌الاصل به نام ««محمد الحویج بوهلال» سوار بر یک کامیون اجاره‌ای به تجمع روز ملی فرانسه در شهر نیس حمله کرد. در آن حمله دستکم 84 نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شدند. داعش مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفته است. نزدیکان به عامل این حمله وی را فردی شراب‌خوار، معتاد و بی‌بند و بار توصیف کرده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار