بازدید 23110
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گو با تابناک

زمان آن رسیده که همه برای استفاده از شبکه های ماهواره ای فکری بکنیم

بنده تجربه‌ای نیز در این کار دارم. در سال های گذشته، حدود چهار سال در دادسرای تهران مسئول مبارزه با منکرات بودم، در آن زمان نیز استفاده از ماهواره و حتی در دوره‌ای نیز استفاده از ویدئو ممنوع بود، ولی عملا مبارزه نیروی انتظامی و دستگاه قضایی با این پدیده ناموفق بوده است.عملکرد پلیسی و جلوگیری از این کار، تنها مردم را در انجام اعمال مجرمانه تشویق می‌کند.
کد خبر: ۶۰۵۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۰ 15 July 2016
قریب به دو دهه از زمانی که برای نخستین بار فانون منع استفاده از ماهواره ای در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید می گذرد. در طول این بیست سال،  گر چه قانون همان است که بود، اما با توجه به تغییر در تکنولوژی و سبک زندگی مردم، سخنان متفاوتی از سوی کارشناسان و تصمیم گیران  شنیده می شود. سخنانی که شاید مهم ترین وجه مشترک آنان لزوم بازنگری در قاونین پیشین در جهت فراهم آوردن امکاناتی است که در مردم راحتر تر بتواننداز تولیدات فرهنگی سایر ملل استفاده کنند و البته قانون شکنی هم نکنند و شبکه های بیگانه زمینه ای برای نفوذ ایده های و مفاهیم  ناسازگار با ارزش های بنیادین خانواده های ایرانی به دست نیاورند.

تاریخچه منع استفاده از ماهواره به سال ۱۳۷۳ برمی گردد که آیین‌نامه اجرایی آن نیز در فروردین ۷۴ در هیأت وزیران به تصویب رسید. بنا بر ماده ۲ این قانون، وزارت کشور موظف است با استفاده از نیروی انتظامی در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوری تجهیزات دریافت از ماهواره اقدام کند؛ اما برای ورود به خانه افراد، نیازمند مجوز از دستگاه قضایی هستند. از آن زمان بود که مقابله با ماهواره، شکل قانونی به خود گرفت و نیروی انتظامی هم مجری برخورد با دیش‌های ماهواره‌ای شد.

به گزارش «تابناک»، با وجود قوانین ممنوع کننده استفاده از ابزار دریافت شبکه های ماهواره ای در ایران، هنوز استفاده از ماهواره به صورت وسیعی انجام می‌شود، به گونه ای که به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم اکنون حدود ۷۰ درصد مردم از ماهواره استفاده می‌کنند.

وجود چنین آماری در استفاده از ماهواره، باعث شده تا وزیر فرهنگ، خواستار تغییر در قانون منع استفاده از ماهواره شود، به گونه‌ای که علی جنتی در آخرین مصاحبه خود با خبرگزاری مجلس اظهار داشت: استفاده افراد از ماهواره به کل غیرقانونی است، حال آنکه دست کم ۷۰ درصد مردم از آن استفاده می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه قانون ممنوعیت پخش تیزر فیلم‌های سینمایی در ماهواره باید اصلاح شود، گفت: می‌توان از ماهواره برای تبلیغ کالای فرهنگی بهره برد؛ اما این مسأله در شرایطی تحقق پیدا می‌کند که استفاده از ماهواره قانونی مجاز شود.

جنتی اصلاح قانون کنونی ممنوعیت استفاده از ماهواره را ضروری دانست و افزود: اصلاح این قانون بسیار ضروری است و حتماً باید انجام شود، زیرا استفاده افراد از ماهواره به کل غیرقانونی است، حال آنکه بیشتر مردم از آن استفاده می‌کنند. در واقع حداقل ۷۰ درصد مردم خلاف قانون رفتار می‌کنند. با این حال، مادامی که قانون ممنوعیت از ماهواره وجود دارد، قوانین زیرمجموعه آن نیز اعمال خواهد شد.


وی ادامه داد: با وجود ممنوعیت پخش تیزر‌ها و تبلیغات سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای که به قوت خود باقی است، تهیه‌کنندگان نباید با ماهواره همکاری کنند؛ اما باید فکری اساسی برای تبلیغ فیلم‌ها در کشور کرد و صداوسیما نیز شرایط تبلیغ فیلم‌های سینمایی را فراهم آورد.

این سخنان وزیر فرهنگ با واکنش برخی نمایندگان مجلس مواجه شد، به گونه ای که آنان با استقبال از سخنان وزیر فرهنگ اعلام کردند، باید موانع این کار رفع و شرایطی فراهم شود تا استفاده از ماهواره برای مردم مفید باشد.

در همین زمینه، محمد کاظمی، حقوقدان و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌و‌گو با تابناک اظهار داشت: این مطلب به یک کار کار‌شناسی عمیق نیاز دارد؛ بنابراین، باید کاری کرد که استفاده درست از ماهواره نسبت به استفاده های ناصحیح و غیر شرعی آن کمتر شود.

این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: امروز بسیاری از کسانی که از این وسیله استفاده می‌کنند، از برنامه‌های خبری فیلم‌های روز و همچنین برنامه‌های آموزشی و ورزشی بهره می‌برند؛ بنابراین، نمی‌توان همه مردم را متهم کرد که استفاده نا‌صحیح از این وسیله دارند.

وی گفت: باید کاری کرد که به لحاظ فنی از دسترسی افراد به برنامه‌های غیر شرعی جلوگیری شود؛ بنابراین، اگر بتوان چنین کاری انجام داد و شرایط آن را فراهم کرد، ما هم می‌توانیم مانند سایر کشور‌ها از این وسیله استفاده کرده و متقابلا برنامه‌های مناسب برای کشور‌های دیگر تولید کنیم.

این عضو کمیسیون حقوقی گفت: ماهواره مانند یک شمشیر دو لبه است و می‌توان از آن هم بهره برداری مناسب کرد هم نا‌مناسب. به نظر من، اولین کار در این خصوص فرهنگ سازی مناسب است که گویا مردم به آن فرهنگ رسیده‌اند و قادر به تشخیص هستند.

کاظمی در ادامه افزود: بنده تجربه‌ای نیز در این کار دارم. در سال های گذشته، حدود چهار سال در دادسرای تهران مسئول مبارزه با منکرات بودم، در آن زمان نیز استفاده از ماهواره و حتی در دوره‌ای نیز استفاده از ویدئو ممنوع بود، ولی عملا مبارزه نیروی انتظامی و دستگاه قضایی با این پدیده ناموفق بوده است.

وی گفت: باید در مقابل هجمه‌های فرهنگی غرب که از طریق ماهواره‌ها انجام می‌شود، برنامه‌های درست داشته باشیم و ما نیز در تقابل با آن‌ها برنامه سازی کنیم، عملکرد پلیسی و جلوگیری از این کار، تنها مردم را در انجام اعمال مجرمانه تشویق می‌کند، ولی پیشگیری و فرهنگ سازی قطعا مفید‌تر خواهد بود.

عضو کمیسیون حقوقی همچنین یادآور شد: من بر این باورم که ممنوعیت و برخورد انتظامی با مسأله ماهواره، نه تنها نتیجه مثبت نداشته، بلکه نتیجه عکس نیز داده است؛ حتی زمانی که نیروی انتظامی اقدام به جمع آوری ماهواره می‌کند، بلافاصه بیشتر کسانی که دستگاه‌های گیرنده آن‌ها جمع آوری می‌شود، دوباره آن را نصب می کنند؛ به عبارت دیگر، در حال حاضر نیروی انتظامی وسیله‌ای برای ارتزاق کاسبکاران نصب ماهواره شده است.

وی در پایان گفت: به هر حال، گویا زمان آن رسیده تا برای این اظهارات وزیرفرهنگ، بابی را باز کنیم. زمان آن رسیده که فکری برای این موضوع داشته باشیم تا هم استفاده از این وسیله از جرم بودن خارج شود و هم اینکه برنامه‌های فرهنگی و قابل عرضه جمهوری اسلامی در دنیا آسان تر انجام گیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۰
اگر دولت مایل به لغو قانون ممنوعیت استفاده از دیش های ماهواره ای است باید لایحه به مجلس ارائه کند.
ایا در طول این بیست سال که میگوئید توانستید با ساخت برنامه های تلوزیونی ، فیلم و سریال جایگزینی برای جذب مخاطب بسازید ، وقتی در سینماه و تلوزیون ما تمامی داریوشها و کوروشها و اسامی اصیل ایرانی افراد شرور و سست ایمان معرفی میشوند و اسامی غیر ایرانی مذهبی و پاکدامن ، وقتی هیچ فیلم اکشنی در خور فهم و تقاضای نوجوانان و جوانان نساختید ، چگونه میتوانید برای حذف ماهواره اقدام کنید ، ماهواره نباشد اینترنت جایگزین میشود
درود بر آقای جنتی
به نظر من باید با واقعیات کنار اومد نه سرمون رو زیر آب کنیم
شما به همه چی فکر می کنید به جز حل مشکلات اقتصادی و اشتغال.
تنها مردم را در استفاده از اعمال مجرمانه تشويق ميكرد
آقای عضو محترم کمیسیون چقدر زود بفکر افتادید تمام دین و ایمان و غیرت و ناموس مردم به باد رفته حالا بفکر افتادید ؟!
ماهواره اصل موضوع نیست اصل موضوع اینه که آیا باید تا اونجا که میتونیم کار فرهنگی کنیم و اگه موفق نشدیم تقصیر ماست یا اینکه اگه موفق نشدیم برخورد کنیم اونم به طرز شدید ، اصل اینجاست که بزاریم خونواده ها خودشون تصمیمی بگیرن چی براشون مفیده و چی مضر و یا حکومت تصمیم بگیره ، ما باید اصل تفکر اینکه "عقیده و ایدئولوژی رو فقط میشه با عقیده و ایدوئولوژی قوی تر شکست داد " رو باور کنیم نه اینکه سر مصداق ها دعوا و بحث کنیم
اگه ماهواره آزاد بشه چی میشه!
آقا پارازيت يكي از منابع اصلي توليد سرطان هست ولي گو گوش شنوا
بچه هاي طفل معصوم ما بايد سرطان بگيرن به خاطر چي !!!!!!!!!!!!!!
مردم هر چي بخوان بدونن از اينترنت پيدا ميكنن اين همه خرج انداختن پرازيت رو خرج كارهاي فرهنگي مذهبي ميكردن بيشتر جواب ميداد
دست از سر مردم بردارید
این همه فکر کردید به کجا رسیدید؟اگر ازاد بشه هیچ اتفاقی نمیفته شاید صدا و سیما تصمیم بگیره برنامه هاشو از عزاداری در بیاره.مردم تو فشارن و سرگرمی می خوان.ماهواره هم برنامه خاصی نداره اونی که دنباله برنامه خاصی هست الان هم داره و داره استفاده می کنه.
میگم تو سواحل جنوبی و شمالی ایران و جاهای گردشگری در ایام تعطیلات کلا حجاب تعطیله اگه میشه پس بگید قانون حجاب رو هم بردارن!!!!!!
وزیر محترم ارشاد اشتباه آمار داده اند . هم اکنون 99 درصد مردم از ماهواره استفاده می کنند نه 70 درصد.
سلام چه عجب
خیلی وقت پیش ما باید فکری میکردیم من نمیدونم چرا ما باید با هر چیز ابتدا مخالفت کنیم و کلی هزینه کنیم و مبارزه کنیم و در اخر بپذیریم از همان اول معلوم بود که سرنوشت ماهواره هم به سرنوشت ویدیو ختم میشود ولی ایا کسی جوابگوی این همه هزینه نیروی انسانی و مالی و وقتی بشه که صرف این کارها میشود و از ابتدا نتیجه اش مشخص اس ت
اول انقلاب ساز ، شطرنج ، بیلیارد ،ویدئو ، ممنوع بودند ولی حالا همه اینها ازادند حالا بعد از این همه مدت چی شده هیچ اتفاقی نیافتاده و کسی الان با چشم حصرت و طمع به اینها نگاه هم نمی کنه ماهواره هم همینطوره
راه حل مشخصه
تقویت شبکه هایی مانند آی فیلم و نسیم تنها راه حله
خونه من ، پدرم و پدر خانمم از زمانی که این دو شبکه راه افتاده استفاده از ماهواره بسیار کم شده
وقتی درصد قابل توجهی از مردم با وجود غیر قانونی بودن ماهواره از آن بصورت علنی استفاده می کنند آیا این امر بنوعی به نهادینه شدن بی توجهی و بی اعتمادی نسبت به قانون میان جامعه کمک نمیکند؟ مردم قانون را در مقابل نیاز روزانه خود میبینند و این بهیچ وجه درست بنظر نمی آید
قانون برای راحت تر زندگی کردن مردم هستش و نه اعمال فشار یک عده ی قلیل ... این هنجار به هر حال روزی باید پذیرفته میشد. کم کاری دوستان با فیلتر و سانسور حل شدنی نیست.
به جای حیف بیت المال دست به کار بشید و برنامه های مفید تولید کنید
باید کاری کرد که به لحاظ فنی از دسترسی افراد به برنامه‌های غیر شرعی جلوگیری شود؛!!!!!!!!!!!
مسئولان مطمئن باشند كه مردم خوب ميفهمند كه چه برنامه هاي از ماهواره استفاده كنند قطعا اطمينان داشته باشيد كه مردم هم خودشان و هم بچه هايشان بهتر ميدانند كه از برنامه هاي اجتمايي فرهنگي آموزشي استفاده كنند
بهتره یه فکری به حال تلوزیون قراضه زوار دررفته بکنی
مردم سالهاست تصميم گرفته اند ، الان وقت تصميم شما مسئولين است
باقاشق ميتوان غذاخوردوسلامت ماند ودرمقابل باقاشق ميتوان چشم بنده خدايي رادرآورد/ بايك قلم ميتوان فرمول نوشت نامه نوشت چكي راامضاكردمسلمان وبده خدايي رانان دادولي برعكس ميتوان باآن ناسزانوشت قتل يكي رارقم زدباچشم بينايي رانابينا كردوالي آخر /بياييد وبگذاريدتكنيك وتكنولوژي درعرصه مسلمين براحتي واردشودودركنارآن قبلا روش وتربيت استفاده صحيح ازآن رابه مردم ياددهيدبخواهيم يانخواهيم مجبوريم بنوعي واردعرصه نوع آوريهاي ارتباط بشويم
حالا مثلا جلو استفاده غیر مجاز از همه چیز مثل موبایل لینترنت ویدیو گرفته شده که می خواهند جلو استفاده نامطلوب از ماهواره بشوند مسئله این است که باید به مردم اجازه انتخاب بدهند اونوقت است که اون انتخاب صحیح دارای ارزش برای وجدان خود شخص خواهد شد در مورد حجاب هم همین هست هیچ چیز با زور و تحمیل برای شخص احساس رضایت از انتخابش نمی آورد
فکر نمیخواد که ...... چند بار دیگه اوشین و یانگوم و جومونگ و یوسف و آینه عبرت و سلطان و شبان و دورهمی و برره و ................. پخش کنند اون موقع میبینن مردم از پای تلویزیون جنب نمیخورند
بهتره جاي اينكارا يك قانون كلي بذاريد:
"ورود به حريم خصوصي مردم ممنوع"!
آقا جان مردم تلویزیون را یه وسیله سرگرمی میدونند چون تفریحی ارزان است چرا همه موضوعات را از دید خودتون بررسی میکنید یه نگاه به برنامه های تلویزیون بنداز ید خدا وکیلی اگه 5 دقیقه تحمل آوردید وکانال عوض نکردید.
خدا ،سروانتس نویسنده رمان جاودانه دن کیشوت را بیامرزه!
در یک جامعه دموکراتیک وقتی 51 درصد به چیزی رای مثبت میدهند خلاف چیزی است که غیر آن اجرا شود و لا غیر
زمان آن رسیده تا برای این اظهارات وزیرفرهنگ، بابی را باز کنیم.
ببینید به عنوان یک شهروند کاملا عادی دار میگم
اولا شکبه های به ظاهر دیجیتال شده در بیش از نصف کشور با کیفیت دریافت نمیشه و واقعا مشکل داره به حدی که گاهی بیننده حاضر میشه تلویزون را خاموش کنه تا بخواد ادامه برنامه را ببینه(یعنی ما حتی تو سیگنال هم مشکل داریم)

دوما
حقیقتا محتوای برنامه های اکثریت شبکه ها به درد نخور و فقط وفقط ساعت پر کن هستش.مثلا دیروز جمعه من صدها بار کانال عوض کردم اما برنامه خوبی پیدا نکردم که نکردم
سوما
مثلا ما 15 یا بیشتر شبکه داریم اما واقعیت اینه؟؟قطعا نه
چون شبکه 4 که تعطیله،شبکه قران که فقط مختص برخی زمانها کاربرد داره،شبکه پرس و...خارجی برنامه دارند،شبکه ای فیلم تکراری پخش میکنه شبکه تماشا هم در ساعات استراحت مردم فیلم خوب داره
ونهایتا انکه من به دلیل اعتقادات خودم به دنبال ماهواره نبودم ولی واقعا دارم میگم و فریاد میزنم و میگم صدا وسیمای ایران داره من را سمت ماهواره سوق میده
ماهواره دیواری موتور دار را که سال 89 با نصبش 550 هزار تومان پول دادم را نیروی انتظامی کلا از جایش کند و بیرحمانه با خود برد
میتوان به مشترکین خدمات شهری که از ماهواره استفاده میکنند سرویس نداد.
وقتی مسءولان ماهواره دارند برای مردم ید است
واقعا نمی دونم این آمار 70 درصد در رابطه با شهر های اصلی مثل تهران چقدر هست؟ درضمن جامعه ما پر است از جرم هایی که تقریبا تمامی مردم آن را انجام می دهند! باور کنید در خیلی از قوانین باید تغییر ایجاد کرد... شکاف زیادی است بین قوانین کشور و فرهنگ و واقعیت مردم.
حقیقت اینست
چاره کار قطع اب وبرق وگاز وتلفن ساختمانهایی که پشت باامشان دیش مشاهده میگردد.
پاسخ ها
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۸
قطع اب اون هم دولت شیعه ؟
بدبختی بیکاری احتیاد ایدز گرسنگی .....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی