بازدید 16705
۲
در پی شکست‌های اخیر در عراق و سوریه؛

مساحت سرزمین‌های تحت اشغال داعش چقدر است؟

طی هفته‌های اخیر، تحولات مهمی در جبهه‌های نبرد علیه داعش در عراق و سوریه رخ داده است؛ از یک سو، نیروهای دولتی و مردمی عراق، موفق به آزادسازی فلوجه از اشغال داعش شده و از سوی دیگر، سوریه نیز شاهد تحولات مهمی در این زمینه بوده است. در همین راستا، جدید‌ترین گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که داعش طی یک سال و نیم اخیر، یک چهارم قلمرو تحت تصرف خود را از دست داده است.
کد خبر: ۶۰۴۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷ 10 July 2016
مساحت سرزمین‌های تحت اشغال داعش چقدر است؟طی هفته‌های اخیر، تحولات مهمی در جبهه‌های نبرد علیه داعش در عراق و سوریه رخ داده است؛ از یک سو، نیروهای دولتی و مردمی عراق، موفق به آزادسازی فلوجه از اشغال داعش شده و از سوی دیگر، سوریه نیز شاهد تحولات مهمی در این زمینه بوده است. در همین راستا، جدید‌ترین گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که داعش طی یک سال و نیم اخیر، یک چهارم قلمرو تحت تصرف خود را از دست داده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از «رویترز»، مؤسسه «آی اچ اس» در تازه‌ترین گزارش خود که امروز منتشر کرده، اشاره می‌کند که طی هجده ماه اخیر، گروه تروریستی داعش یک چهارم قلمرو تحت اشغال خود (سرزمینی تقریباً به وسعت کشور ایرلند) را از دست داده است.

بنابراین، در حالی که در ژانویه ۲۰۱۵ و شش ماه پس از اعلام «خلافت» خودخوانده داعش، مساحت سرزمین‌های تحت اشغال این گروه به ۹۰.۸۰۰ کیلومتر مربع بالغ می‌شد، اکنون این مساحت به ۶۸.۳۰۰ کیلومتر مربع کاهش یافته است. البته این امر سبب شده این گروه تروریستی حملات خود را علیه غیرنظامیان در کشورهای خاورمیانه و همچنین در اروپا تشدید کند.

کلومب استراک، تحلیلگر ارشد مؤسسه آی اچ اس و مسئول پروژه «نظارت بر منازعات» این مؤسسه، در این زمینه می‌گوید: «به موازات اینکه خلافت داعش ترک می‌خورد و به طور فزاینده‌ای آشکار می‌شود که پروژه تشکیل حکومت این گروه در حال شکست خوردن است، این گروه اولویت‌های خود را مورد بازنگری قرار می‌دهد». وی می‌افزاید: «در نتیجه، متأسفانه ما انتظار افزایش حملات با تلفات گسترده و همچنین خرابکاری علیه زیرساخت‌های اقتصادی در عراق و سوریه و همچنین فرا‌تر از آن، تا اروپا را داریم».

بازپس‌گیری فلوجه به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی داعش در عراق که ماه گذشته اتفاق افتاد، به نوبه خود سبب شد این گروه موج جدیدی از عملیات‌های تروریستی را در این کشور آغاز کند. یک هفته پیش، در جریان عملیات یک عامل انتحاری در یک مرکز خرید بغداد، نزدیک به ۳۰۰ نفر کشته شدند؛ واقعه‌ای که به عنوان یکی از شدید‌ترین جنایات این گروه تاکنون شناخته شد.

پیش از آن و اواخر سال گذشته میلادی نیز این گروه تروریستی کنترل شهر «رمادی»، یکی دیگر از پایگاه‌های مهم خود در عراق را از دست داد. هم اکنون نیز ارتش عراق مشغول آماده سازی و تدارک قوا برای بازپس‌گیری موصل است. موصل بزرگ‌ترین شهر در شمال عراق است و به طور بالقوه، پایتخت داعش به شمار می‌رود.

در سوریه نیز داعش متحمل شکست‌هایی در مقابل نیروهای دولتی و مردمی این کشور از یک سو و نیروهای تحت حمایت ائتلاف آمریکایی از سوی دیگر شده است. در ماه فوریه گذشته، گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» موفق به خارج کردن کنترل شهر «شدادی» از تصرف داعش شدند. در ماه مارس نیز نیروهای ارتش سوریه با حمایت ایران و روسیه توانستند شهر مهم پالمیرا (تدمر) را آزاد کنند. هم اکنون نیز گروه‌های مختلف سوری مشغول تدارک حمله به رقه هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
کشور های خاور میانه باید هرچه سریع تر این گروه شیطانی تروریستی رو نابود کنند چون اگه اونا یک کشور مستقل تشکیل بدن نابودی اون سخت و دارای تلفات سنگینی خواهد داشت
آماتورها نقشه بگذارید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست