بازدید 55717
۶

فاجعه‌ای خطرناک‌تر از داعش که خاورمیانه را تهدید می‌کند

در شرایطی که موج عملیات‌های تروریستی داعش مناطق مختلف خاورمیانه را در بر گرفته و همزمان، رقابت‌ها و بلندپروازی‌های برخی کشورهای منطقه، به ویژه عربستان سعودی، خطر بروز منازعه منطقه‌ای را افزایش داده است، شاید کمتر کسی انتظار چیزی بد‌تر از این‌ها را داشته باشد. با این حال، ارزیابی‌ها از در پیش بودن فاجعه‌ای حتی بد‌تر از داعش در خاورمیانه حکایت دارد.
کد خبر: ۶۰۴۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴ 09 July 2016
فاجعه‌ای خطرناک‌تر از داعش که خاورمیانه را تهدید می‌کنددر شرایطی که موج عملیات‌های تروریستی داعش مناطق مختلف خاورمیانه را در بر گرفته و همزمان، رقابت‌ها و بلندپروازی‌های برخی کشورهای منطقه، به ویژه عربستان سعودی، خطر بروز منازعه منطقه‌ای را افزایش داده است، شاید کمتر کسی انتظار چیزی بد‌تر از این‌ها را داشته باشد. با این حال، ارزیابی‌ها از در پیش بودن فاجعه‌ای حتی بد‌تر از داعش در خاورمیانه حکایت دارد.

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «بیزنس اینسایدر» در مطلبی به موضوع بحران آب در خاورمیانه پرداخته و این بحران را حتی خطرناک‌تر از داعش و نیز دیگر چالش‌هایی دانسته که منطقه هم اینک با آن‌ها روبه روست. به نوشته این سایت، مجموعه‌ای از نقشه‌ها که توسط سازمان ملل انتشار یافته، نشانگر آن است که بحران کمبود منابع آب، بخش‌های وسیعی از خاورمیانه، شمال و شرق آفریقا، آسیای مرکزی و حتی چین را تهدید می‌کند.

نقشه زیر که در گزارش توسعه منابع آب جهانی سازمان ملل مربوط به سال ۲۰۱۵ انتشار یافته، نشانگر میزان سرانه منابع آب موجود در هر کشور جهان است. در سال ۲۰۱۳، شماری از کشورهای منطقه، از جمله عربستان سعودی و اردن، با بحران جدی کمبود آب مواجه بوده‌اند.

فاجعه‌ای خطرناک‌تر از داعش که خاورمیانه را تهدید می‌کند

مصر به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور خاورمیانه نیز با این بحران مواجه بوده و سوریه و سودان نیز وضعیت مشابهی داشته‌اند. در سودان، کمبود منابع آب یکی از دلایل اصلی و ریشه‌ای استمرار منازعه در منطقه «دارفور» بوده، زیرا گروه‌های رقیب برای کنترل یافتن بر این منبع حیاتی، با یکدیگر در رقابت بوده‌اند.

پیش بینی‌های سازمان ملل حاکی از آن است که این بحران در آینده تشدید هم خواهد شد. بر اساس این پیش بینی‌ها، در صورت ادامه روند کنونی، جهان با کمبود ۴۰ درصدی منابع آب مواجه خواهد شد. در صورتی که این تلاش برای دستیابی به منابع آب کنترل و مدیریت نشود، تنها سبب جنگ‌های داخلی و میان‌دولتی بیشتر خواهد شد.

گزارش اخیر همچنین مشخصاً اشاره می‌کند که به واسطه کمبود منابع آب و ضعف مدیریت زیرساخت‌ها در این حوزه، منازعات میان‌دولتی و منطقه‌ای جدیدی نیز شکل خواهد گرفت. گفتنی است، از مجموع ۲۶۳ حوزه آبی مرزی در سرتاسر جهان، ۱۵۸ مورد از آن‌ها فاقد هرگونه ساختار مدیریت مبتنی بر همکاری است.

به طور کلی، در صورت ادامه روند کنونی در جهان، بحران آب بیش از پیش تشدید خواهد شد. این بحران‌ها سبب خواهد شد که دولت‌ها یا دست کم برخی عناصر در داخل دولت‌ها، برای بقا به رویکرهای افراطی متوسل شوند. در چنین شرایطی، در صورت نبود چارچوب‌های لازم، مردم برای بقا متوسل به جنگ خواهند شد.

نقشه زیر که مربوط به گزارش سال ۲۰۱۶ سازمان ملل درباره منابع آب جهانی است، منابع آبی تجدیدپذیری را نشان می‌دهد که تاکنون‌‌ رها شده‌اند. در این مورد نیز خاورمیانه و آسیای مرکزی با خطری جدی مواجه هستند، زیرا بیشتر کشور‌ها در این دو منطقه، بیش از ۶۰ درصد از منابع آب خود را‌‌ رها کرده‌اند. 

فاجعه‌ای خطرناک‌تر از داعش که خاورمیانه را تهدید می‌کند
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۲
انتشار یافته: ۶
بعد از تحریمهای فلج کننده نوبت به قحطی کشنده میرسد.هیچ تهدیدی جدی تر باور نداشتن خود نیست.
خاور میانه اصلا مایه بدبختی دنیا شده و متاسفانه ما هم توشیم!
خب این همه اقیانوس داریم با دستگاه تصفیه خورشیدی میشه آب شرب روتامین کرد ولی برای کشاورزی به مشکل میخوریم
بیخودی مردم را نترسونید این داستانا حدود 20د سالپیش مطرح شد تا به عنوان دلایل توجه به ساخت نیرو گاههای اتمی بودجه گرفته شود
عجب دنیایی شده اون از داعش اینم از عربستان کشور های جهان اول ببین چه جوری خاورمیانه رو به نفع خودشون دارن تغییر می دن و هدفشون هم یه چیزه اونا به نفت خاورمیانه تشنه اند
تابناک امیدوارم در مورد بحران آب مطالب خوبی بذاری تا مردم کشورمان متوجه عمق فاجعه بشن و در صرفه جویی آب تلاش بیشتری بکنند. ممنون
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست