بازدید 19459

پوشش سوءمدیریت های مخابرات از جیب مشترکان / این عجایب مختص به ایران است!

کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات به تازگی بندهای جدید در خصوص تعرفه تلفن ثابت تصویب کرده که خود بخش کوچکی از طرح بزرگتر این کمیسیون و وزارت ارتباطات برای تأمین هزینه های سوء مدیریت و انحصار در شرکت مخابرات ایران از جیب مشترکان است. شاهکار این بندها، نکته ای است که باید یکی از عجایب بزرگ در جهان نام بگیرد.
کد خبر: ۵۹۹۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰ 22 June 2016

کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات به تازگی بندهای جدید در خصوص تعرفه تلفن ثابت تصویب کرده که خود بخش کوچکی از طرح بزرگتر این کمیسیون و وزارت ارتباطات برای تأمین هزینه های سوء مدیریت و انحصار در شرکت مخابرات ایران از جیب مشترکان است. شاهکار این بندها، نکته ای است که باید یکی از عجایب بزرگ در جهان نام بگیرد.

به گزارش «تابناک»، در یکی دو هفته اخیر، مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، که با همکاری وزارت ارتباطات و همراهی مسئولان این وزارت خانه با شرکت مخابرات ایران تنظیم شده، منجر به بحث و جدل های زیادی در سطح افکار عمومی و رسانه های کشور شده است؛ مصوبه ای که نقدهای زیادی به آن وارد است و احتمالا راهکار و نقشه وزارت خانه برای نجات شرکت مخابرات است.

پوشش سوء مدیریت های مخابرات از جیب مشترکان / این عجایب مختص به ایران است!


این مصوبه سرانجام پس از چالش های بسیار شرکت مخابرات با دولت های مختلف، مقرر کرده است که تعرفه تلفن ثابت از 30 به 45 ریال افزایش پیدا کند. همچنین کمیسیون تنظیم مقررات با افزایش قیمت راه اندازی هر خط تلفن ثابت از 50 هزار تومان به 200 هزار تومان موافقت کرد؛ به این شکل که مشترک 100 هزار تومان از آن را در زمان ثبت ‌نام و دریافت خط و بقیه را در 36 ماه و اقساطی پرداخت کند.

همه اینها در حالی است که شرکت مخابرات ایران، در سالیان گذشته به دلیل عدم توان خود برای رقابت در عرصه خدمات رسانی و به رغم داشتن بخش مهمی از انحصار در این حوزه، از پس هزینه های خود برنیامده و همواره به دنبال آن بوده است، با اعمال فشارهای غیر قانونی، دولت را مجبور به تن دادن به خواسته های خود مبنی بر پوشش هزینه ها از جیب مشتریان کند.

اما باید گفت که هیچ یک از این ها در حال حاضر واجد اهمیت نیست. مهمترین نکته در خصوص این چالش ها و جنجال ها مربوط به بندی در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات است که بر اساس آن مشترکان تلفن همراه ـ چه بخواهند و چه نخواهند ـ باید ماهیانه یک مبلغ مشخص را به جیب مخابرات بریزند.

بر این اساس که در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ردیفی به "حداقل مکالمه" اختصاص یافته که طبق آن مشترکان شهری و روستایی باید به ترتیب حداقل 330 و 200 دقیقه مکالمه در هر دوره صورتحساب داشته باشند؛ معنی دیگر این بند آن است که مشترکان به هیچ وجه فیش تلفن صفر نخواهند داشت و چه از تلفن ثابت خود استفاده کنند و چه نکنند، باید دست کم مابه ازای نقدی 330 دقیقه ـ برای مشترکان شهری ـ و 220 دقیقه مکالمه ـ برای مشترکان روستایی ـ را تقدیم به شرکت مخابرات کنند.

توجیه این ماجرا اما چیست؟ اینکه هزینه های نگهداری خطوط بلااستفاده برای مخابرات زیاد است و در نتیجه مخابرات باید مشترکان را مجبور به استفاده از خط تلفن ثابت کند تا هزینه های خود را پوشش دهد. وزارت ارتباطات با همکاری شرکت مخابرات اکنون کاری کرده که نمونه چنین شاهکاری را در هیچ جای دنیا نمی توان سراغ گرفت!

پوشش سوء مدیریت های مخابرات از جیب مشترکان / این عجایب مختص به ایران است!

چرا مخابرات را ورشکسته اعلام نمی کنید؟

سوی دیگر این ماجرا به این نکته می رسد که شرکت مخابرات بنا به اذعان همیشگی مسئولان این شرکت زیان ده شده و توان جبران هزینه های خود را ندارد. البته دلیل این امر از نظر مسئولان این شرکت، هزینه های بالای زیرساخت ها و نگهداری آنها در برابر تعرفه کم خدمات است. این موضوع برای چندین سال پیاپی و از زمان واگذاری این شرکت به بخش خصوصی همواره تکرار شده است.

پرسش این است که چرا دولت و مسئولان مخابرات این شرکت را ورشکسته اعلام نمی کنند؟ در تمام اقتصادهای پویا و مبتنی بر اصل خصوصی سازی و خصوصی محوری، چنانچه یک شرکت و یک نهاد نتواند از پس هزینه های خود برآید اعلام ورشکستگی کرده و یا شرکت های خصوصی دیگر اقدام به خرید دیون و بدهی های آن می کنند تا بار دیگر آن را زنده کنند. نمونه های یک چنین اقداماتی را بارها و به وفور می توان در اقتصادهای برتر دنیا جستجو کرد.

مسلم است که شرکت مخابرات ایران به رغم داشتن انحصاری چندین و چند ساله در حوزه ارتباطات زیرساختی، نتوانسته است بدان گونه که باید به مشترکان خدمات رسانی کرده و با نوآوری و بروزرسانی ساختاری و ایده ای خود مشکلات عدیده اش را پشت سر بگذارد.

سؤال این است که چرا دولت پای خود را به کلی از مخابرات بیرون نمی کشد و این نهاد را به شرکت های خصوصی کارآمد و سرمایه گذراران توانمند و صاحب ایده این بخش واگذار نمی کند که شاهد یک چنین عجایبی در ایران نباشیم؟

اما پرسش مهمتری که مسئولان این شرکت و البته مسئولان وزارت ارتباطات و در رأس همه آنها محمود واعظی باید به آن پاسخ دهند، این است که چرا مشترکان باید عملا هزینه ای را پرداخت کنند که بابت آن هیچ امکانات و خدماتی دریافت نکرده اند. ایده تعیین کف مکالمه برای مشترکان از کجا نشأت گرفته است و طراحان آن از کدام کشور و نهاد الگوبرداری کرده اند؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۰۰
انتشار یافته: ۳۶
شما قصد تخریب دولت رو دارید که بعد خودتون برای خودتون دولت تشکیل بدین، دو تا دولت که نمیشه داشته باشیم
تورم تك رقمي شد.... بخنديم ه
تابناک جان چیزی نمیگم که فیلتر نشی وگرنه حرف زیاده
بی خیال تابی جان اینجا ایران است . بی قانونی موج میزند.
دولت تدبير و اميد. اين كه ديگه مال احمدي نژاد نيست
گل گفتی واقعا حرف حق رو زدی
چرا باید هزینه ناکارامدی مخابرات رو مردم تقبل کنند؟؟؟؟؟؟؟؟
تا وقتی منو نوعی مشتری مخابرات باشم خب چرا اعلام ورشکستگی کنن؟
چیه هر چی میشه اعتراض می کنید؟
مدیر عامل و هیئت مدیره مخابرات دل ندارن؟
فقط باید تو بانک ها حقوق و پاداش بالای 300 میلیون بدن
خوب این بندگان خدا هم گناه دارن، اونا هم دلشون می خواد
وااسفا
البته ازین عجایب چند گانه تو ایران کم نیست. نکته مهم اینه که این اقدام راه رو برای سایر شرکت ها هم باز میکنه!
کمر ملت را شکستند که مسئولین خم به ابروشون نیاد
خودتان گفتید اقتصادهای پویا اقتصاد ایران که پویا نیست ثانیاٌ گفتید به نهاد های قدرتمند واگذار نمایند منظور کدام نهاد است همان که با رانت در دولت گذشته مخابرات را خرید یا نهاد دیگری منظور نظر است در هر حال چه آن نهاد چه دولت همگی نشان دهند وضعیت اسفبار ما می باشند
هر کسی و هر سازمانی هرکاری دوست داره انجام می ده...کیه که پاسخ گو باشه...باز هم می گویم نظارت در کشور ما به معنای حقیقی وجود ندارد.
گل گفتی.
سوال اصلی آنست که شما چرا سیاه نمایی میکنی و موزیک همه چی آرومه من چقدر خوشحالم رو پخش نمی کنید؟؟؟
اون موقع که به هر بنیاد و نهاد و وزارت خونه ای و هر شخص ریز و درشتی 100 تا 100 تا خط ثابت میفروختید باید فکر اینجاش هم میکردید

طبق معمول این مردم بدبخت هستند که هزینه بی کفایتی مسئولین بی مسئولیت را پرداخت میکنن
تابناک میگم چرا
دولت یکی از آبشخورهاش از مخابراته
این گونه ایده ها فقط از مسوولین خودمان نشات گرفته و طراحی می شود. وقتی همه دارند میلیاردی می خورند و می برند خوب چرا از این طریق هم نبرند و نخورند. مسوولین کارشان این است که چه راه هایی را برای بهتر و بیشتر خوردن از بیت المال پیدا کنند و در این ماه مبارک برای مردم اشک تمساح بریزند.
خيلي تحليل خوبي بود با همين نرخ هاي كنوني بنده بابت يك خط تلفن ثابت و دو خط همراه حدود 180 هزار تون قبض پرداخت كردم كه واقعا نسبت به بقيه خدمات گران است.ضمنا اگر تعرفه اشتراك تلفن ثابت از 50 هزارتومن به 200 هزارتومن افزايش بيابد يعني 400 درصد افزايش حالا اين چگونه با تورم تك رقمي همخواني دارد؟
آنقدر پول میدیم میدیم میدیم میدیم میدیم میدیم میدیم... تا جیب دولت پر بشه، تا حداقل پاداش مدیران میلیونی از توش دربیاد!
45 تومن یارانه میدن
200 هزار تومن یارانه میگیرن
این ورشکستگی آخر عاقبت مال حرام و واگذاری غیر قانونی و غیر شرعی مخابرات است.مخابراتی که با فروش بسیار گران خطوط تلفن و صف های انتظار چند ساله پا گرفت را به رایگان به بعضی هدیه کردند.اگر این بنگاه خیری برساند جای تعجب است!
کدوم ورشکسنه؟ ایضا اضافه کنید درآمد سرشاری که از مسابقه برنامه دورهمی به جیب می زنند.
یه حساب سرانگشتی بکنید ببینید چند میلیارد تومن از همین مسابقه میره تو جیب مخابرات
سلام.این اول بار نیست که مدیران کم لیاقت هزینه سوء مدیریتشان را از جیب فقرا می پردازند. به خدا روز جزایی هم هست.
کاش یک گزارش راجع به میانگین حقوق کارمندهای باسابقه و مدیران سطح پایین مخابرات تهیه می کردید. من افرادی را میشناسم که با تخصص کارشناس ریاضیات کاربردی استخدام مخابرات شدند که 40 سال هم سن ندارند... ماهی 20 میلیون میگیرند... اینها پولهایی هست که از مشترکین دارند میگیرند و به اسم شرکت خصوصی ریخت و پاش می کنند!!!
دقیقا همینطور است آقایان پس از 7 سال مدیریت مثال زدنی که حتی توان ایجاد یک چارت سازمانی را نداشتندونیروی انسانی رامیان هواوزمین نگه داشتند و پرداخت اقساط از اموال مخابرات وبازنشسته کردن نیروهای متخصص و با سابقه با پاداشی که امروز مشخص شده از محل حق وحقوق خودشان که در این سالها باید براساس آیین نامه خودشان که به تصویب وزارت کار رسیده ولازم الاجرا بوده (ولی با کمال قدرت اجرا نکردند و کسی هم نتوانست بگوید بالای چشمشان ابروست) باید می پرداختند و نپرداختند این شرکت را به جایی رساندند که امروز به ادعای آنها زیان ده شده( که اگر چنین است چرا هر ساله به سهامداران سود می دهند و هیات مدیره پاداشهای کلام می گیرند؟)و همچنین عدم توسعه شبکه مخابراتی به بهانه سود ده نبودن و تحمیل هزینه های مختلف از قبیل مجبور کردن متقاضیان تلفن به اجرای طرح اختصاصی و پرداخت هزینه های کلان و... بالاخره در توافقی از جیب مشترکان محترم با گران کردن پالس وبه لطف وزارت ارتباطات سود خود را می گیرندآن هم سود که مانند چشمه آبی روان همیشگی است و برا ی سالهای بعد هم آنان را سیراب می کند وهمانطور که نوشتید این عجایب مختص ایران است
کارمندان ضعیف شده وتحقیر شده مخابرات که صدایشان به جایی نرسید انشاء الله شما برسد
با این همه انحصار و نبود رقیب برای این شرکت و این همه مشترک باید به وضعیت حسابرسی این شرکت شک کرد !!!

یا اینکه حساب ها شفاف نیست و یا اینکه مدیریت بسیار ضعیفی دارد که الان دارن ادعای زیان ده بودن میکنن
مگر شرکت مخابرات در زمان دولت قبلی خصوصی نشد؟
این که این مدل تو هیچ جای دنیا نیست شاید دقیق نباشه. توی اسپانیا که من زندگی می کردم هزینه ی تلفن ثابت ماهی 20 یورو بود و تماس از تلفن ثابت به تلفن ثابت رایگان بود.
همه چیزمون باید به همه چیزمون بیاد
اشتباهي كه در واگذاري شركت مخابرات ايران صورت گرفت باعث شد تا ودايع مردم كه دست دولت به امانت گذاشته شده بود به شركت خصوصي مخابرات تقديم شود و جزء اموال اين شركت شود. حال بجاي برگرداندن اصل و فرع اموال و ودايع مردم، وزارت ارتباطات در اين مصوبه عجيب بار ديگر اخذ مبلغ وديعه بيشتري را به شركت مخابرات پيشنهاد كرده است.
بسياري از روستاهاي كشور ساليان متمادي از نعمت تلفن بي بهره بودند. در سالهاي گذشته، تلفن هاي بيسيم روستايي به عنوان تلفن ثابت به روستائيان تحويل داده شد. اما بسياري از آنها به دليل كيفيت ضعيف آنتن دهي، مورد استفاده مشتركين نمي باشد. روستائيان با وجود داشتن اين تلفن ثابت ترجيح ميدهند از تلفن همراه استفاده كنند. وزارت ارتباطات در اين مصوبه عجيب به شركت مخابرات مجوز دريافت مبلغ از روستائيان را صرفا بخاطر داشتن تلفن بي كيفيت بيسيم روستايي داده است.
آيا وزارت ارتباطات براي مردم كار مي كند يا حافظ منافع زياده طلبي هاي شركت مخابرات ايران است؟
همه جای دنیا در حال ارزان کردن هزینه های ارتباطات هستند . حتی قراره طرح اینترنت رایگان در چند سال آینده اجرا بشه. در ایران عکس استانداردهای جهانی عمل می کنند. به جای اضافه کردن سرویس های ارزش افزوده و ایجاد مزیت های رقابتی، گرانی سرویس رو به مردم تحمیل می کنند
باسلام این معامله ای بود که وزیر کرد با مخابرات که یه نفر به اسم سراییان فردی بازنشسته را بگذارد وسپس اجازازه افزایش قیمت ها را با سرعت انجام دهد
چند ماه پيش كه خط تلفن 50 هزار تومان بود رفتم مخابرات و گفتم خط تلفنم را نمي خواهم لطفا پس بگيرد و ضمنا 50 هزار تومانش را هم مال خودتان باشد و آنها جواب دادند خط را نمي توانيد پس بدهيد و مخابرات اجازه اينكار را به ما نداده است حالا نمي دانم با اين قوانين يكطرفه چيكار مي توان كرد؟
يك جو سواد هم چيز خوبي است، كاش نويسنده كمي داشت
تابناك چاپ كه نمي كنيد. من ميخوام بدونم اين دولت تو چه زمينه اي موفق بوده كه حالا بخواهيم بكوميش يا نكوبيم. حداقل تعرفه خلاف شرع و قانون خلاصه هر قانوني كه تو فضا ساير كرات و كهكشان ها مي باشد. ولي ميتوننن ميگيرن مثل سود بالاي وام ها مثل همه چيز ديگه
اگه تدبیراینه وای به حال که اگه بی تدبیری بشه چه میشه؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان