بازدید 12452
فیش های حقوقی متعارف یا غیر متعارف؟

دو واکنش متناقض به ماجرای فیش های حقوقی ده ها میلیونی

آقای نوبخت چند وقت اخیر فیش های حقوقی مدیران بیمه مرکزی را متعارف قلمداد می کرد، ولی در فاصله چند روز قول برخورد با این افراد را می دهد؛ بنابراین، مشخص نیست که بالاخره چگونه مدیرانی که حقوق متعارف می گرفته اند، مستحق برخورد هستند؟!
کد خبر: ۵۹۷۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰ 13 June 2016
این روزها فساد اقتصادی از فساد برخی مفسدان اقتصادی به ماجرای فیش برخی مدیران ارشد ادارات دولتی و بانک ها رسوخ پیدا کرده است؛ موضوعی که احتمالاً قدمت دیرینه ای داشته و سالهاست این رویه وجود داشته؛ اما به دلایلی به آن پرداخته نمی شده است، به نحوی که امروز صاحبان برخی از این فیش ها با کمال وقاحت بیان می کنند، این درآمدها حق آنها بوده و در صورتی که این درآمدها قطع شود، به جای دیگری خواهند رفت!

به گزارش«تابناک»، هرچند در سال های گذشته، گاهی به صورت غیر متمرکز فیش حقوقی برخی مدیران منتشر می شد، هیچ گاه این موضوع حالت جدی برای برخورد به خود نگرفت؛ موضوعی که این روزها به مدد رسانه ها و شبکه های اجتماعی در حال تحقق است.

موضوع جدی شدن فیش های حقوقی با موضوع فیش های چند ده میلیونی مدیران ارشد بیمه مرکزی آغاز و سرانجام به استعفای رئیس بیمه مرکزی منجر شد؛ هرچند همچنان مشخص نشد که انتشار آن فیش ها فقط منجر به استعفای رئیس شد یا اینکه رویه غلط موجود در بیمه مرکزی نیز سامان گرفته است و در آینده دیگر شاهد این گونه فیش ها نخواهیم بود!

این روند ادامه داشت تا اینکه یکی یکی در فضای مجازی برخی فیش ها منتشر و منجر به انزجار افکار عمومی از این روند شد. در همین راستا انتشار فیش های حقوقی یکی از بانکها باعث شدت گرفتن موج انتقاد از این گونه حقوق های میلیونی مدیران شد. این خواسته عمومی تا جایی پیش رفت که در نهایت رئیس جمهور در چند نامه خطاب به معاون اول خود خواستار پیگیری این موضوع و برخورد با خاطیان شد.

جناب آقای روحانی رئیس جمهور محترم کشورمان در آخرین واکنش به این موضوع در نامه ای خطاب به آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور بیان داشت که گزارش‌های رسیده، نشان می‌دهد که مواردی از پرداخت‌های غیرمتعارف و ارقامی با نام «پاداش و وام» وجود داشته است که هرچند شاید با مقررات به‌جا مانده از دوره‌های قبل توجیه‌پذیر باشد، با موازین عدالت و تعهد در قبال بیت‌المال و منشور اخلاقی دولت ناسازگار و غیرقابل قبول است و حتی در برخی موارد مصداق سوء استفاده از اعتماد دولت به‌ شمار می‌رود. مقتضی است در اسرع وقت همه موارد تخلّف و سوءاستفاده شناسایی، وجوهی که به‌ناحق پرداخت شده به بیت‌المال مسترد شود و مدیران متخلّف عزل شوند.

واکنش رئیس جمهور کشورمان واکنشی بود که همه از دولت برای برخورد جدی با مفاسد اقتصادی انتظار داشتند که البته امیدواریم این دستور رئیس جمهور به صورت جدی پیگیری و نتایج آن به ملت ایران گزارش شود. در واقع این گونه اقدامات و واکنش های جدی دولت است که می تواند ریشه فساد و رانت خواری برخی از نوکیسه ها را منجر شود.

اما جای تأسف است که این گونه واکنش ها از ابتدای وقوع فساد گرفته نمی شود. در واقع هنگامی این نوع برخوردها ها شکل می گیرد که دیگر کارد از استخوان هم می گذرد، ولی در همین حال نیز متأسفانه برخی از دولتی ها هنگامی نیز که کار به آخر می رسد؛ همچنان درصدد مماشات و یا خدای نکرده نگاه سیاسی به موضوعات هستند.

در همین موضوع فیش های حقوقی شاهد دو نوع برخورد متفاوت از سوی سخنگوی دولت آقای نوبخت بودیم. در ابتدای مطرح شدن فیش های حقوقی بیمه مرکزی سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره حقوق چند ده میلیونی برخی مدیران دولتی گفت: «وزیر امور اقتصادی بعد از رسیدگی به این موضوع، گزارشی منتشر کرد و تغییری هم صورت گرفت؛ فیش‌های حقوقی که منتشر شد، مطالبات معوقی بود که در یک ماه خاص پرداخت شد و اگر فیش حقوقی ماه‌های گذشته افراد را ببینید، درحد حقوق‌های متعارف است».

بنابراین مشاهده می نماییم که آقای سخنگو در وهله اول این گونه فیش ها را متعارف بیان می کند؛ اما وی با کشدار شدن موضوع و ورود رئیس جمهور به موضوع یکباره موضع خود را عوض می کند و قول برخورد با این گونه فیش ها را می دهد.

آقای نوبخت در جدیدترین اظهار نظر خود در این باره ضمن عذرخواهی از مردم از اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری و بستن روزنه‌های قانونی خبر داد که دیگر به موجب آن دریافت پاداش‌های چند ده میلیونی توسط مدیران بانکی و بیمه‌ای میسر نخواهد شد.

در واقع در حالی که همین چند وقت اخیر وی فیش های حقوقی مدیران بیمه مرکزی را متعارف قلمداد می کند که در فاصله چند روز قول برخورد با این افراد را می دهد، بنابراین مشخص نیست،  بالاخره چگونه مدیرانی که حقوق متعارف می گرفته است مستحق برخورد هستند!

البته آقای نوبخت در بخشی از اظهارات جدید خود نیز به خودشیفتگی برخی مدیران نیز پاسخ می گوید و بیان می دارد، شاید عده‌ای بگویند که ما اگر در بخش خصوصی باشیم دریافتی بیشتر داریم. پاسخ ما به این افراد این است که ما از آن‌ها تشکر می‌کنیم و به آن‌ها می‌گوییم که بروند در بخش دیگر کار کنند. اگر می‌خواهند با این دولت کار می‌کنند، مثل سایر همکاران ما باید شبانه‌روزی کار کنند و رفتار شفافی داشته باشند.

به هر حال مردم از دولت انتظار دارند، در برخورد با فساد شفاف و جدی باشند. در واقع اقدام اخیر رئیس جمهور در دستور به آقای جهانگیری و همچنین اظهارات دفعه دوم آقای نوبخت قابل ستایش است، ولی همگان از دولت انتظار دارند که در این راه ضمن اقدام جدی در جهت منافع ملی و نه منافع گروهی و شخصی به صورت یکنواخت حرکت کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۶
انتشار یافته: ۳۲
چاقو دستشو نمی بره آقا!!!
کارانه های صدها میلیونی پزشکان بررسی نمی شه؟
فیشهای حقوقی شهرداری تهران را انعکاس نمایید
ای بابا طوفانی وزیده و همانند طوفانهای قبلی بعد از مدتی میخوابد! شتر درخواب بیند پنبه دانه
نه خانی آمده و نه خانی رفته و حقوقها نجومی تر خواهند شد انشا الله
آگر راست می گویید جلوی درفتیهای نجومی کارگنان وزارت نفت و شرکتهای تابعه و وابسته رابگیرید.
ايرانم وطنم ، به كجا چنين شتابان مي روى؟
در بخش خصوصی وقتی کسی را بخواهند مسخره کنند می گویند فلانی مدیر موفق دولتی است . این مدیران دولتی وقتی که در مقام دولتی باشند و در بخش خصوصی مشغول هم شوند حقوق خوبی می گیرند تا باند بازی کنند و کار را در مقام دولتی برای بخش خصوصی راه بیندازند . اگر از مقام دولتی استعفا دهند نگهبانی موشهای جلوی در شرکت خصوصی را بهشان نمی دهند.
قصه فساد اینچنینی مال امروز و دیروز نیست از بخت بد در این دولت رو شده است و الا قصه فساد سابقه دیرینه داشته و دارد و حالا موضوع کی بود کی بود من نبودم شده و این دولت به دولت قبلی و احتمالا ان نیز به دولت قبل خود پاس میدهد انسان از این وضع احساس شرم می کند و شرم اور تر انزمان است که کلمه عدالت در این کشور زبانزد عام و خاص می گردد و این همه فساد شکل می گیرد و بعد از چند روز باز هم ارامش ایجاد خواهد شد و فراموش خواهد شد یعنی واقعا دولت خبر نداشت چه اتفاقی می افتددولت خبر ندارد در وزارت بهداشت حقوق های چند ده میلیونی برای مارهای افعی یعنی متخصصان عادی شده است نمی داند یا خود را به ندانم کاری زده اصست
مگر با حقوق دوستان و بستگان می توان برخورد شفاف داشت؟
چرا وزارت نفت وشرکتهای تابعه با اینکه مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری بوده است ولی تا به حال زیر بار اجرای قانون مذکور نرفته و هیچکس تا به حال آن را بازخواست نمیکند، خوب در واقع همین دهنکجی به قانون است که باعث بوجود آمدن فیش حقوقهای نجومی می گرد
شما کافی است نمونه ای از لیست دریافتیهای وزارت نفت و شرکتهای تابعه را فقط ملاحظه بفرمایید تا بع ببینید در آنجا چه خبر است.
قانون مدیریت خدمات کشوری
خوب ایشان (آقای نوبخت) از یک جنبه درست میفرمایند که حقوق های چند ده ملیونی متعارف است زیرا اکثر افرادی که چنین حقوق هایی میگیرند از بستگان مقامات می باشند. وجود یک نهاد مستقل مشابه آنچه در کشورهای پیشرفته به اسم دادگه قانون اساسی و یا دادگاه عالی می باشد تنها چاره کار است.
دکتر زالی رییس نظام پزشکی برای جناب نوبخت نوشته است:
"با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه‌ها تکافوی حداقل مبلغ پرداختی کارکنان شاغل در این بخش‌ها که ۱۴ درصد توسط دولت تعیین شده است، میسر نخواهد بود و همکاران ما (پزشکان) در این شرایط این تعرفه ها را اجرا نخواهند کرد"

ببخشید جسارتا آدم به عقل خودش یا سواد آقایان شک میکنه! افزایش 14 درصدی حقوق منشی مگر چند درصد از هزینه شما را تشکیل میده؟
فرض کنید منشی 800 میگرفته حالا با 14 درصد افزایش شده 910 تومان.
اما شما 70 میلیون درامد داشتی حالا با 10 درصد افزایش میشه 7 میلیون!
یعنی 7 میلیون افزایش خالص جواب 100 یا 200 هزار تومان افزایش حقوق منشی شما را در این مثال نمیدهد!

واقعا که چه استدلال جالبی فرمودید! تازه خیلی از منشی ها بیمه نمیشن و بیچاره ها دارند با 300 تا 400 تومان برای شما کار میکنند!!

مردم را چی فرض میکنید جناب دکتر!!!
از آقای روحانی تقاضا میکنیم به کارانه های 100 تا 300 میلیونی برخی پزشکان که از بیت المال پرداخت میشود وارد شده و سریعا این وضعیت ناعادلانه را متوقف نمایند یا این که قوه قضائیه اقدامی انقلابی در این خصوص انجام دهند و رانت ایجاد شده را قطع کنند.
این حضرات که حقوق های آنچنانی می گرفتند مگر خود حقوق خود را پرداخت می کرده اند ؟ کسانی که حقوق اینها را مصوب کرده و می پرداختند نباید توضیح دهند ؟
یکی از صاحب منصبان ارشد نظام پزشکی در سخنان اخیر خود چنین افاضه فرموده اند که:
۱- افزایش هزینه‌ها در جامعه، بیش از ده درصد است پس افزایش درآمد پزشکان هم باید بیشتر باشد.
جواب: اگر این طور است که می گویید پس چرا نرخ متوسط تورم را 10 درصد اعلام کرده اند؟ پس یا شما اشتباه میکنید یا مرکز آمار! لطفا آقای نوبخت بیایند تکلیف همه ما را روشن کنند. به علاوه اگر افزایش قیمت ها بیش از 10 یا 12 درصد است پس چرا فقط برای آقای زالی و دوستان هم صنف آنها باید اعمال شود و کارمندان و کارگران بخت برگشته و معلمان و اساتید دانشگاه و ... باید همان 12 درصد را قبول کنند؟! آقای زالی به چه حقی پزشکان را تافته جدا بافته می دانند؟ تازه 15 یا 20 درصد درامدهای کلان پزشکان خیلی بیشتر از همین درصد در خصوص درامد معلمان و کارمندان خواهد شد. پس این تبعیض چه معنایی دارد؟
۲- این افزایش طبق پیشنهادی که نظام پزشکی به دولت داده، از بودجه و با کمک به سازمان‌های بیمه‌گر تأمین می‌شود و در نتیجه از جیب مردم پرداخت نمی‌شود پس جایی برای اعتراض مردم وجود ندارد.
جواب: بزرگوار شما و دوستانتان منبع لایزال خیلی خوبی را برای پر نمودن جیب های مبارک پیدا کرده اید. هر چه می شود و هر هزینه یا خرج جدیدی که برای دولت و ملت می تراشید استدلال می کنید که از بودجه عمومی یا سازمان‌های بیمه‌گر تأمین شود!! عذر می خواهم مگر این بودجه عمومی یا پول سازمان های بیمه گر مال بیت المال و عموم مردم نیست؟ چرا فقط شما باید از این خوان بهره مند بشوید؟ این که مردم نمیدهند دلیل میشود که بودجه ملی را خرج بلند پروازی های شما بکنیم؟ مگر بیمه ها نمی توانند و نباید اولویت های دیگر جامعه را با همین منابع محدود پوشش بدهند؟

درد پزشکان فقط یک درمان دارد. برخورد قاطعانه و افزایش جذب پزشک به ویژه در دوره تخصص و فوق تخصص یا حتی ورود پزشک از هند و مالزی و فیلیپین که اتفاقا در ابتدای انقلاب هم امتحان خوبی پس داده اند. همان طور که آقای نوبخت گفت سایر عزیزان اگر در بخش های دیگر یا کشورهای دیگر رقم بیشتری دریافتی دارند با رضایت بروند همانجا و بیشتر از این خون به دل این ملت نکنند.

رایگان تحصیل کردند و با مالیات این ملت رنج کشیده و حالا هم این طور طلبکارانه مدعی مردم شده اند! دولت و مجلس و قوه قضائیه بسیار منفعلانه و ضعیف با این مسئله برخورد کرده اند و علت همه این مشکلات استثنا قائل شدن برای این گروه است که البته در مورد افرادی مانند جراحان به خاطر نیاز جانی مردم کارد را به استخوان ملت رسانیده اند.
متعارف ونامتعارف يا خودي وغيرخودي
یه سرهنگ داشتیم دوران خدمت از ساعت 6.30 صبح میومد تا ساعت 8 شب و وحشتناک کارش سخت بود و یه بار من به عنوان سرباز اداری فیش حقوقیش رو دیدم و حقوقش فقط 2 میلیون و 300 بود. حالا چجوری بعضی ها میگن حقوق 30 میلیون حق ماست؟ این افراد که حقوق 30 میلیونی رو حق خودشون میدونن یه هزارتومنی هم زادشونه ...
اگر حقوق مدیران کم بشه شاید از راه های دیگه ای جبران کنن!
همه اش فیلمه مردم را مسخره کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
ممنون واقعا با نظرشما موافقم
دزد، دزذ ، بگیرید ....
آقاي نوبخت زياد از اين حرفها مي زنند. مگه همينا نبودند از قطع شدن يارانه مي گفتند و توپ را به زمين مجلس مي انداختند ولي حالا نمي خواهند كه يارانه ها را قطع كنند؟ اينها دولت اميد و تدبير نيستند بلكه دولت تحقير و دروغ اند!!!!!!!!!!!!!
غيرقابل انتشار
نه عزیزانم گفتم که مقصر دولت قبله
دوست عزیز متعارف از نظر دولت قبل بوده است. از نظر این دولت متعارف نیست و مستحق برخوردند.
ممنون که پیگیر هستید. بسیاری از رسانه ها با باندبازی با قضیه برخورد و بخاطر منفع مالی آن راکم اهمیت جلوه میدهد
چرا در مورد شرکت نفتی ها چیزی نمی گویند اضافه 120 ساعت برگ ماموریت 20 روزه اضافه حقوق 10 درصد هرساله بیشتر از سایر وزارتخانه ها درمان مجانی مسافرت خارجی منزل سازمانی طول مدت خدمت
آقاجان یک سری هم به شرکتهای زیر مجموعه خصولتی ایدرو مثل شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ایران بزنید. ببینید چه حقوق و مزایای مستقیم و غیر مستقیم و اجاره خانه و ......... برای مدیران تدارک می بینند در حالیکه حقوق پرسنل بیچاره عقب مانده.
آقای نوبخت چرا درشرکت علاوه بر اضافه سالیانه دولتی 10 درصد هم شرکت نفت به حقوق آنها اضافه میکند یعنی هنوز قوانین انگلیس در شرکت نفت حاکم است حتی بازنسشتگان شرکت نفت هم هرساله هشت الی ده درصد بیشتر از دیگران میگیرند لطفا عدالت را رعایت کنید
مثل اين دولت هم مثل بعضي پدرها است كه مي گويند به اين فرزندم دوست دارم اينقدر مال بدم و به آن يكي آنقدر چون ثروت خودمه و به كسي هم مربوط نيست شده و رعايت سهم حق برادري و خواهري نمي كند (درحاليكه همون فرزندان سهم نگرفته هم در روزهاي شادي و غم در آن خانواده سهيم بودند) پس بايد طوماري در همه ادارات توسط كارمندان امضا و به دادگاه هاي صالحه شكايت كنيم
فقط حقوق نیست که باید پیگیری شود. در همین جهاد کشاورزی حقوقها کم است ولی بعضی کارمندانشهرستانها از پول پروژه های مصوب برای خدمت به کشاورزان برای خود سو استفاده میکنند
فک کن خقوق 10 سال یک فرد رو یه نفر 1 ماه بدست میاره. اونم به خاطر چه کاری؟ مجموعا سوادشون اندازه یه دانشجو کارشناسی دانشگاه خوب ما هم نمیشه. خیلی راحت میشه جلوی چنین دزدی هایی رو گرفت اگر کمی عمل بشه و حرافی رو کنار بزارن
مردم چقدر شما بی چشم و رو هستید زحمات اقای احمدی نژاد رو نمی بینیچقدرهاتون رو صاحب خونه کرد؟پول نفت رو کی بهتون داد ؟چه کسی تنها مسئولی هست ک حسابهای مالیش رو شفاف انتشار داد؟شماها فقط حرفهای یه عده رو بلغور میکنید و ادعای روشنفکری دارید در صورتی ک نامرد و بی چشم رو هستید
تابناک لطفا پخش کن نظرم رو
این منطقی که میگه حقوق بالا میدیم تا از باجگیری و رانت و ... جلووگیری کنیم فقط به درد دزدها میخوره. سیستم باید قوی و کنترل کننده باشه و مثل چین گردنشون رو بزنن درصورت رشوه گیری و ...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی