آیا این نگاه جنسیت زده ارتباطی با موفقیت در سینما دارد؟
برخورد مدعیان آزادی با ترانه علیدوستی در مقام یک مجرم!
حقیقت آن است که ترانه علیدوستی به تعبیر درست شهاب حسینی، بهترین بازیگر حال حاضر زن سینمای ایران است و بسیاری از منتقدان سینمایی نیز به این واقعیت اذعان دارند و حجاب نیز تأثیر منفی در کارکرد این بازیگر برجسته زن نداشته است؛ بنابراین، مشخص نیست، چرا باید سطح توانمندی بازیگری چون علیدوستی برای مقایسه با بازیگر دیگر، از منظر حجاب مورد توجه قرار گیرد؟

حضور ترانه علیدوستی با حجاب در شصت و نهمین جشنواره
بینالمللی فیلم کن، حاشیه تازهای در پی داشته و به تازگی یکی از جریانهای
اپوزیسیون، این بازیگر توانمندی ایرانی را به واسطه حفظ حجاب در مقام یک
مجرم قرار داده و در ادامه با لحنی مملو از بخشایندگی، خواستار آن شده که
علیدوستی بابت برخورداری از حجاب قضاوت نشود!
به گزارش «تابناک»، جشنواره بینالمللی فیلم کن 2016 با «فروشنده» هفتمین فیلم اصغر فرهادی، برای ایرانیها از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر ادوار برخوردار بود و در نهایت نیز فرهادی برای فیلمنامه و شهاب حسینی برای بهترین بازیگر مرد، دو جایزه از هفت جایزه اصلی را از آن خود کردند که با استقبال وسیعی در ایران همراه شد.
علاوه بر شهاب حسینی و اصغر فرهادی، بابک کریمی و ترانه علیدوستی، دو بازیگر دیگر فیلم «فروشنده» نیز حضور پررنگی در فرش قرمز و فوتوکال این دوره از این جشنواره کن داشتند و در این میان، توجه ویژهای هم در رسانههای داخلی و هم در رسانههای خارجی به پوشش ترانه علیدوستی شد که لباسها توسط یک طراحی داخل و جواهرات از یک برند لاکچری سوئیسی بود.
همزمان با حضور علیدوستی در جشنواره کن با فیلم فرهادی که منجر به توجه بسیار نسبت به او شد و از آن تحت عنوان مارین کوتیار ایرانی یاد شد، گلشیفته فراهانی نیز به عنوان بازیگر فیلم «پترسن» به کارگردانی جیم جارموش در جشنواره کن حضور داشت و البته همان گونه که قابل پیشبینی بود، بازیاش مورد توجه منتقدان قرار نگرفت.
در همین شرایط، گروه توانا که تحت عنوان آموزشکده جامعه مدنی ایران، منابع مالی خود را از دفتر دموکراسی، حقوق بشر و نیروی کار در وزارت خارجه آمریکا، بنیاد ملی برای دموکراسی، آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده آمریکا، وزارت امور خارجه هلند و گوگل تأمین میکند، در یک پست اینستاگرامی، حجاب ترانه علیدوستی را به چالش کشید.

در این نوشته آمده است: «دو زن، يكي طغيانگر و ديگري آرام... يكي با چشماني جنگجو و ديگري با چشماني متين... يكي مرزها را شكست و مبارزه كرد، ديگري در همان چهارچوب ماند... اما در نهايت هر دو اينجا هستند... مهم مسيري نيست كه ميرويم... مهم همان مقصد است... مهم خود بودن است... مهم موفقيت است... مهم، همين لبخند رضايت است... مهم چشماني هستند كه به دنيا نشان ميدهند و ميگويند: ما هر دو زن هستيم، زن ايراني كه براي آنچه امروز ميبينيد مبارزه كردهايم، زحمت كشيدهايم.... ما را قضاوت نكنيد..!».
در ظاهر انگار چنین نوشته شده که نباید ترانه علیدوستی را بابت حفظ حجابش در جشنواره کن قضاوت کرد و به نوعی از او دفاع کرد؛ اما حقیقت آن است که مگر ترانه علیدوستی تا پیش از این نوشته برای حفظ حجابش قضاوت شده بود؟! این مطلب به صورت پیشفرض، ترانه علیدوستی را در مقام مجرمی قرار داده که گناهش عدم مبارزه و نشکستن مرزها (به زعم این گروه) و ماندن در چارچوب (حجاب) است و از این بابت، این مجرم را نباید قضاوت کرد؛ شاید او چارهای نداشته است!
این نوع نگارش مکارانه برای به چالش کشیدن حجاب یک بازیگر زن ایرانی، در نوع خود قابل تأمل است که متأسفانه تنها در شبکههای اجتماعی به صورت محدود توسط برخی چهرهها مورد توجه قرار گرفت؛ نوشتاری که حتی با استانداردهای همین اپوزیسیون، مصداق سکسیسم و تعیین کلیشههای جنسیتی درباره ترانه علیدوستی است.
حقیقت آن است که ترانه علیدوستی به تعبیر درست شهاب حسینی، بهترین بازیگر حال حاضر زن سینمای ایران است و بسیاری از منتقدان سینمایی نیز به این واقعیت اذعان دارند و حجاب نیز تأثیر منفی در کارکرد این بازیگر برجسته زن نداشته است.
بنابراین مشخص نیست، چرا باید سطح توانمندی بازیگری چون علیدوستی برای مقایسه با بازیگر دیگر، از منظر حجاب مورد توجه قرار گیرد؟ آیا کارکرد چنین ساختارهایی با آن محلهای تأمین بودجه، به جز خلق چنین تفسیرها، برداشتهای نامتعارفی از رویدادهای مرسوم سینمایی است؟
به گزارش «تابناک»، جشنواره بینالمللی فیلم کن 2016 با «فروشنده» هفتمین فیلم اصغر فرهادی، برای ایرانیها از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر ادوار برخوردار بود و در نهایت نیز فرهادی برای فیلمنامه و شهاب حسینی برای بهترین بازیگر مرد، دو جایزه از هفت جایزه اصلی را از آن خود کردند که با استقبال وسیعی در ایران همراه شد.
علاوه بر شهاب حسینی و اصغر فرهادی، بابک کریمی و ترانه علیدوستی، دو بازیگر دیگر فیلم «فروشنده» نیز حضور پررنگی در فرش قرمز و فوتوکال این دوره از این جشنواره کن داشتند و در این میان، توجه ویژهای هم در رسانههای داخلی و هم در رسانههای خارجی به پوشش ترانه علیدوستی شد که لباسها توسط یک طراحی داخل و جواهرات از یک برند لاکچری سوئیسی بود.
همزمان با حضور علیدوستی در جشنواره کن با فیلم فرهادی که منجر به توجه بسیار نسبت به او شد و از آن تحت عنوان مارین کوتیار ایرانی یاد شد، گلشیفته فراهانی نیز به عنوان بازیگر فیلم «پترسن» به کارگردانی جیم جارموش در جشنواره کن حضور داشت و البته همان گونه که قابل پیشبینی بود، بازیاش مورد توجه منتقدان قرار نگرفت.
در همین شرایط، گروه توانا که تحت عنوان آموزشکده جامعه مدنی ایران، منابع مالی خود را از دفتر دموکراسی، حقوق بشر و نیروی کار در وزارت خارجه آمریکا، بنیاد ملی برای دموکراسی، آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده آمریکا، وزارت امور خارجه هلند و گوگل تأمین میکند، در یک پست اینستاگرامی، حجاب ترانه علیدوستی را به چالش کشید.

در این نوشته آمده است: «دو زن، يكي طغيانگر و ديگري آرام... يكي با چشماني جنگجو و ديگري با چشماني متين... يكي مرزها را شكست و مبارزه كرد، ديگري در همان چهارچوب ماند... اما در نهايت هر دو اينجا هستند... مهم مسيري نيست كه ميرويم... مهم همان مقصد است... مهم خود بودن است... مهم موفقيت است... مهم، همين لبخند رضايت است... مهم چشماني هستند كه به دنيا نشان ميدهند و ميگويند: ما هر دو زن هستيم، زن ايراني كه براي آنچه امروز ميبينيد مبارزه كردهايم، زحمت كشيدهايم.... ما را قضاوت نكنيد..!».
در ظاهر انگار چنین نوشته شده که نباید ترانه علیدوستی را بابت حفظ حجابش در جشنواره کن قضاوت کرد و به نوعی از او دفاع کرد؛ اما حقیقت آن است که مگر ترانه علیدوستی تا پیش از این نوشته برای حفظ حجابش قضاوت شده بود؟! این مطلب به صورت پیشفرض، ترانه علیدوستی را در مقام مجرمی قرار داده که گناهش عدم مبارزه و نشکستن مرزها (به زعم این گروه) و ماندن در چارچوب (حجاب) است و از این بابت، این مجرم را نباید قضاوت کرد؛ شاید او چارهای نداشته است!
این نوع نگارش مکارانه برای به چالش کشیدن حجاب یک بازیگر زن ایرانی، در نوع خود قابل تأمل است که متأسفانه تنها در شبکههای اجتماعی به صورت محدود توسط برخی چهرهها مورد توجه قرار گرفت؛ نوشتاری که حتی با استانداردهای همین اپوزیسیون، مصداق سکسیسم و تعیین کلیشههای جنسیتی درباره ترانه علیدوستی است.
حقیقت آن است که ترانه علیدوستی به تعبیر درست شهاب حسینی، بهترین بازیگر حال حاضر زن سینمای ایران است و بسیاری از منتقدان سینمایی نیز به این واقعیت اذعان دارند و حجاب نیز تأثیر منفی در کارکرد این بازیگر برجسته زن نداشته است.
بنابراین مشخص نیست، چرا باید سطح توانمندی بازیگری چون علیدوستی برای مقایسه با بازیگر دیگر، از منظر حجاب مورد توجه قرار گیرد؟ آیا کارکرد چنین ساختارهایی با آن محلهای تأمین بودجه، به جز خلق چنین تفسیرها، برداشتهای نامتعارفی از رویدادهای مرسوم سینمایی است؟
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۲۱۸
انتشار یافته: ۹۷
پاسخ ها
عباس صفوی
| ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
وَلَن تَرضىٰ عَنكَ اليَهودُ وَلَا النَّصارىٰ حَتّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم ۗ قُل إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهُدىٰ ۗ وَلَئِنِ اتَّبَعتَ أَهواءَهُم بَعدَ الَّذي جاءَكَ مِنَ العِلمِ ۙ ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِيٍّ وَلا نَصيرٍ﴿۱۲۰﴾
هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد، (تا به طور کامل، تسلیم خواستههای آنها شوی، و) از آیین (تحریف یافته) آنان، پیروی کنی. بگو: «هدایت، تنها هدایت الهی است!» و اگر از هوی و هوسهای آنان پیروی کنی، بعد از آنکه آگاه شدهای، هیچ سرپرست و یاوری از سوی خدا برای تو نخواهد بود.
ناشناس
| ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
ناشناس
| ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
پاسخ ها
م. ک.
| ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
واین دونفر جزو بهترینها ومایه افتخار هستند، نباید تخریبشان کرد
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
ناشناس
| ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
شما خواستید زنان را بزور در قالب خود فرو کنید
والا حجاب و پوشش معنی مورد نظر شما را نه می داده و نه می دهد
برو پوشش زنان عشایر ایرانی را در سالهای قبل ببین . لچکی نازک برای آراستن با موهایی تزیین شده بیرون.
ولی مردان چشم پاک بودند و زیبایی را می ستوند و مستورش نمی کردند
ناشناس
| ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
مهرداد
| ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
ناشناس
| ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟






