بازدید 3915
۲

هشدار به ساکنان غرب کشور

کد خبر: ۵۸۰۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷ 11 April 2016
یک پژوهشگر هواشناسی که پیش‌تر در گفتگو با مهر از احتمال سیلاب و آبگرفتگی در غرب کشور طی روزهای آینده خبر داده بود در این باره جزییات بیشتری اعلام کرد.

به گزارش مهر، احسان مرادی گفت: سامانه کم فشار فعالی که طی روزهای گذشته در شرق دریای مدیترانه مستقر شده بود و حرکت کندی دارد، اینک در حال نفوذ به کشور ماست، البته هسته اصلی این سامانه هم اکنون در کشور عراق است اما امواج قوی ناپایدار آن همراه با رطوبت مناسبی که از سمت عرضهای جنوبی جغرافیایی به سمت کشورمان می آید سبب بارش های شدیدی در ایران و عراق خواهد شد.

این پژوهشگر مستقل هواشناسی درباره بارش در کشور عراق گفت: امروز و فردا در مناطق شرقی و شمالی عراق بخصوص در اقلیم کردستان بارش های شدید و آبگرفتگی خواهیم داشت که از اواخر سه شنبه و طی روز چهارشنبه در مناطق شرقی عراق شاهد سیلاب و طغیان رودها و حتی در بغداد نیز شاهد آبگرفتگیهای گسترده و احتمالا خساراتی خواهیم بود.

مرادی با هشدار به هموطنان ساکن در غرب و جنوب غرب ایران گفت: در آبگرفتگی، سیلاب و طغیان رودها در غرب و جنوب غرب کشور طی روزهای آینده کوچکترین شکی ندارم زیرا بارشهای شدید، چند روز متوالی و در برخی مناطق حتی تا شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت و رگبارهای شدید، گاهی ریزش تگرگ، وزش بادهای شدید و آذرخش های سهمگین بر گستردگی خسارتها می افزاید.

وی درباره بارش طی ساعتهای آینده افزود: امروز دوشنبه ( ۲۳ فروردین ماه) در سراسر نیمه غربی، از شمال غرب تا جنوب غرب، دامنه های البرز، مناطقی از تهران، دامنه های زاگرس و سواحل غربی دریای خزر بارش داریم که بارش در استان های کردستان، جنوب آذربایجان غربی، شمال کرمانشاه و شمال آذربایجان شرقی شدید است.

مرادی درباره شدت گرفتن بارش ها از فردا سه شنبه گفت: از بامداد فردا در نیمه غربی، بارش شدت می گیرد اما با شدت کمتر در نیمی از میهن هم بارش خواهیم داشت که بارش در استان های کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، زنجان و همدان شدید است و سبب آبگرفتگی و طغیان رودهای محلی می شود.

این پژوهشگر درباره ادامه بارش ها در روز چهارشنبه افزود: چهارشنبه تقریبا در سراسر کشور به جز جنوب شرق بارش خواهیم داشت اما شدت بارش ها در کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان و همدان خواهد بود که در این مناطق شرایط طغیان رودها و آبگرفتگی ادامه دارد.

مرادی درباره ادامه بارش های شدید و تشدید سیلاب از اواخر چهارشنبه و روز پنجشنبه گفت: طی روز پنجشنبه در بیشتر مناطق میهن بارش های بهاری ادامه دارد ولی در کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، چهار محال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، غرب فارس، مناطقی از شمال تهران و استان البرز، مناطقی از آذربایجانهای شرقی و غربی و مناطقی از بوشهر بارش ها شدید است که سبب آبگرفتگی معابر عمومی می شود و در ایلام، لرستان، کرمانشاه، خوزستان و غرب چهارمحال و بختیاری با طغیان رودها و سیلاب همراه خواهد بود.

وی ادامه بارش ها در روز جمعه را کم سابقه دانست و گفت: چند روز متوالی بارش شدید در کشورمان طی سال های اخیر کم سابقه است اما باید گفت بارش های بهاری طی روز جمعه هم در بیشتر مناطق میهن به جز جنوب شرق تداوم دارد. در این روز شدت بارش همچنان در کرمانشاه، ایلام، شمال و شرق خوزستان، لرستان، مناطقی از چهارمحال و بختیاری، مناطقی از بوشهر، غرب فارس، استان البرز، زنجان، دامنه های جنوبی البرز و مناطقی از شمال شرق است.

این پژوهشگر درباره بارش در روز شنبه هفته آینده افزود: از شنبه هفته آینده شدت و گستردگی بارش کمتر می شود اما همچنان در سراسر نیمه شمالی، شمال غرب، غرب و دامنه های البرز شاهد ادامه بارش خواهیم بود.

مرادی در آخر با هشدار به هموطنان ساکن در غرب و جنوب غرب کشور افزود: هموطنان ساکن در غرب و جنوب غرب طی پنج روز آینده از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند، از بستر رودهای فصلی و دائمی دور شوند، آبراهه ها، جویها، کانالهای آب و مسیلها را باز نگاه دارند و برای جلوگیری از اصابت آذرخش از حضور در فضای باز، ارتفاعات یا زیر درختان بپرهیزند زیرا بسیاری از کشته شدگان ناشی از اصابت آذرخش در مجاورت درختان بوده اند. همچنین کشاورزان از هم اینک برای مقابله با خسارتهایی که در راه است تمهیداتی بیندیشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲
خدا کنه پیش بینی درست و همراه با بارندگی باشد.
سلام
متآسفانه در اصفهان حسرت یک باران درست و حسابی به دلمان مانده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل