بازدید 16838
مرور روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۲۶ اسفند ماه،

رونمایی کیهان از استراتژی اصلاح طلبان!/ كفه رياست به نفع لاريجاني يا عارف؟

خروج نیروهای روسی از سوریه و همچنین دیدار رئیس جمهور ویتنام به رهبر انقلاب در کانون توجه روزنامه‌های امروز قرار دارد. این در حالی است که موضوعات شب عید از قبیل چهارشنبه سوری و خرید شب عید نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۵۷۵۲۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 16 March 2016

خروج نیروهای روسی از سوریه و همچنین دیدار رئیس جمهور ویتنام به رهبر انقلاب در کانون توجه روزنامه‌های امروز قرار دارد. این در حالی است که موضوعات شب عید از قبیل چهارشنبه سوری و خرید شب عید نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه ها امروز به موضوعات زیادی پرداخته اند؛ اما جالب اینکه در صفحات نخست به موضوع چهارشنبه سوری نپرداخته اند. روزنامه اعتماد در صفحه آخر خود در کاریکاتوری به این موضوع پرداخته است.


همچنین این روزنامه در روايت منتخب مجلس دهم از جلسات سه‌شنبه به اولویت اصولگرایان در مجلس دهم می پردازد و در گزارشی با تیتر «اولويت اصولگرايان تشكيل فراكسيون است» می نویسد: «اصولگرايان براي كرسي رياست مجلس خيز برداشته‌اند. يك روز بعد از جلسه منتخبين اصولگراي مجلس دهم با آيت‌الله موحدي كرماني، احمد اميرآبادي فراهاني به «اعتماد» مي‌گويد كه تلاش اين مجموعه بالا كشيدن يك چهره اصولگرا به عنوان رييس مجلس است. چهره‌اي كه نام آن در فهرست اين فراكسيون هم ديده شود. با توجه به غيبت بزرگان اصولگرا آيا اين فرد مي‌تواند علي لاريجاني باشد؟ اين سوالي است كه اميرآبادي فراهاني جواب روشني به آن نمي‌دهد. اما از پاسخ تلويحي او اين‌گونه برمي‌آيد كه بين عارف و لاريجاني، رييس فعلي را براي ادامه رياست در دور دهم ترجيح مي‌دهند.»


«روزنامه کیهان» نیز در ادامه حملات به اصلاح طلبان از استراتژی آنها رونمایی کرده است. کیهان در این گزارش با عنوان «مدعیان اصلاحات و نگاه نردبانی از هاشمی و ناطق تا عارف و لاریجانی» می نویسد: « مروری بر سیاست ورزی مدعیان اصلاحات از حدود دو دهه پیش تاکنون نشان می‌دهد این جریان نگاهی ماکیاولیستی به عرصه سیاست داشته و شخصیت‌های سیاسی را صرفاً نردبانی برای صعود به کرسی قدرت می‌داند.

آنچه در روزهای پس از اعلام نتایج مرحله اول انتخابات مجلس دهم روشن شد و مورد اتفاق جریان‌های سیاسی نیز قرار گرفت این بود که مجلس آینده با وجود یک اقلیت هر چند قابل توجه اصلاح طلب و حامی دولت اکثرا در دست اصولگرایان است.

از میان 69 کرسی دیگری که تکلیف آن به مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی محول شده کارشناسان معتقدند که اکثر این کرسی‌ها نیز به اصولگرایان اختصاص خواهد یافت و به این ترتیب چانه زنی اصلاح طلبان و حامیان دولت برای تعیین رئیس آینده مجلس بیشتر به یک طنز شبیه است تا واقعیات سیاسی جامعه.

با تازگی نیز خبری در رسانه‌ها منتشر شد که حکایت از آن داشت که « نشست جمعی از منتخبان مجلس دهم با رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شده است

در این نشست درباره ترکیب هیئت رئیسه مجلس و نیز فراکسیون‌های احتمالی پارلمان در دوره دهم بحث و تبادل نظر شده است. به هر ترتیب ترکیب آینده مجلس به صورتی نیست که اصلاح طلبان غنائمی که موجود نیست را بین خود تقسیم کنند!

کارگزاران و مدیریت مجلس از بیرون

از این واقعیت که بگذریم به نکته بسیار مهم دیگری می‌رسیم که نشان از مدیریت مجلس آینده و نمایندگان راه یافته به بهارستان دهم از بیرون مجلس است.

حزب کارگزاران سازندگی به عنوان تشکلی که از پیش از انتخابات برای چیدن مهره‌های مطلوب خود در مجلس پیش رو تلاش‌های گسترده خود را با حمایت‌های دولتی آغاز کرده بود اینک با مشخص شدن ترکیب اکثریت کرسی‌ها جلسات متعددی را ترتیب داده است که در این جلسات دستور العمل آینده نمایندگان ملت به برگزیدگان ابلاغ می‌شود.

از منظر کارگزاران سازندگی نمایندگان منتخب ملت از خود اراده‌ای نداشته و بایستی مطیع دستورات حزبی و تشکیلاتی دیکته شده از سوی جلسات محفلی خارج مجلس باشند.


«روزنامه وطن امروز نیز در گزارش سالانه خود از دستگاه اجرایی کشور به شدت به عملکرد دولت حمله می کند و در گزارشی با تیتر «برو کار می‌کن!» می نویسد: «اگر بخواهیم سال 94 را با حساب‌وکتاب خودمان در عرصه سیاست، جامعه، فرهنگ و البته اقتصاد، مرور و بررسی کنیم، شروع سال 94 را می‌شود به روش‌های مختلفی تعریف کرد. سال 94 وقتی شروع شد، دقیقا 480 روز از پایان وعده 100 روزه حسن روحانی برای حل مشکلات کشور می‌گذشت. سال 94 وقتی شروع شد، دقیقا 195 روز از ادعای «عبور کردن از رکود» و 25 روز از ادعای «تورم صفر» می‌گذشت. سال 94 وقتی شروع شد، 45 روز از ادعای روحانی درباره موفق بودن دولت در «محیط‌زیست» و «هوای پاک» و مساله «آلودگی هوا» می‌گذشت. سال 94 زمانی آغاز شد که نزدیک به 2 سال از ادعای بازگرداندن احترام به پاسپورت ایرانی می‌گذشت. سال 94 با تقویم ما زمانی شروع شد که هنوز از ماحصل توافق ژنو عایدی نصیب مردم نشده بود. سال 94 را با روزها و وعده‌ها اگر بشناسیم می‌توانیم معیار مناسبی برای کارآمدی دولت در این سال عرضه کنیم.»


«روزنامه جوان» در گزارشی تحلیلی به موضوع خروج روسیه از سوریه می پردازد. جوان در این گزارش با عنوان «تنفس روسيه به آتش‌بس سوريه» می نویسد: «روسيه بخشي از نيروها و تجهيزات نظامي خود را از سوريه خارج كرد ولي مقامات كرملين مي‌گويند حملات عليه گروه‌هاي تروريستي به‌ ويژه جبهه النصره و داعش ادامه خواهد يافت.

وزارت دفاع روسيه روز سه‌شنبه اعلام كرد، نخستين گروه از جنگنده‌هاي بمب‌افكن «سوخو-34» ارتش روسيه، سوريه را ترك و در فرودگاه «ورونژ» روسيه فرود آمدند. بازگشت نخستين گروه از جنگنده‌هاي روسي بعد از دستور ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه براي خروج بخشي از نيروهاي نظامي روسيه از سوريه انجام شده كه پوتين دوشنبه شب در يك نشست با حضور وزراي دفاع و امور خارجه خود آن را اعلام كرد: «فكر مي‌كنم مسئوليتي كه به نيروهاي مسلح و وزارت دفاع سپرده شده بود، به طور كلي به اهداف مورد نظر دست يافته، بنابراين من به وزارت دفاع‌ دستور مي‌دهم فرآيند خروج بخش اصلي نيروهاي ما در جمهوري عربي سوريه از روز سه‌شنبه آغاز شود.» رئيس جمهور روسيه گفته است: «نيروهاي سوري با مشاركت ارتش روسيه توانسته‌اند به موفقيت‌هايي اساسي در مقابله با تروريسم بين‌المللي دست يابند و از بسياري جهات ابتكار عمل را در اختيار گرفته‌اند

واكنش‌ها

دستور ناگهاني پوتين با واكنش‌هاي متفاوت دولت‌ها و سياستمداران مواجه شد. جان كربي سخنگويان دولت و وزارت خارجه امريكا و همچنين سفير روسيه در بيروت از تصميمي كه مسكو در خصوص خروج نيروهاي روسيه از سوريه اعلام كرد، ابراز بي‌اطلاعي كردند. اين اظهارات كربي در حالي صورت مي‌گيرد كه كرملين خاطر نشان كرده ولاديمير پوتين در جريان يك تماس تلفني باراك اوباما را در جريان اين تصميم خود گذاشته است. «سالم المسلط» سخنگوي هيئت عالي معارضان سوري در گفت‌وگوهاي ژنو ضمن استقبال از تصميم روسيه، اعلام كرد كه خروج نيروهاي روسي از سوريه بر گفت‌وگوهاي ژنو تأثير مثبت خواهد گذاشت. رئيس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي مي‌گويد كه اين رژيم از اعلام تصميم رئيس‌جمهور روسيه براي خارج كردن نيروهاي اين كشور از سوريه «شگفت‌زده» شده است. «گادي ايزنكوت» گفت كه «اسرائيل از اعلاميه ولاديمير پوتين شگفت‌زده شد و درباره خروج نيروهاي روسيه از سوريه، هيچ اطلاعي از قبل نداشت.» «فيليپ هاموند» وزير خارجه انگليس از خروج بخشي از نيروهاي روسي از سوريه استقبال كرد. هاموند همچنين در شبكه توئيتر نوشت: «اقدام روسيه اگر به انتقال قدرت و ادامه آتش‌بس منتهي شود، ‌مي‌تواند در جهت مثبت تلقي شود.»


«روزنامه آرمان» در گزارشی با عنوان «كفه رياست به نفع لاريجاني يا عارف؟» با اشاره به این نکته که حفظ ائتلاف مصلحت گرایی می طلبد می نویسد: « حمدرضا عارف كه با راي مردم تهران درصدر منتخبان پايتخت قرار گرفت بايد اين نكته را يادآور شد همانطور كه در گذشته تحت‌تاثير اظهارات و ادعاهاي احساسي قرار نگرفت اكنون نيز پس از بررسي شرايط در اين خصوص تصميم‌گيري كند. البته دكتر عارف خود معتقد به مصلحت‌انديشي به نفع كل جريان است و بيش از ديگران بر اين مساله اشراف دارد. عارف هميشه شيخوخت‌پذير، مصلحت‌انديش و تكليف‌گرا بوده است و دلسوزان بايد بدانند كه حفظ ائتلاف به مراتب بالاتر از رسيدن به رياست مجلس است. نکته دیگر اینکه همراه كردن آقاي عارف با خود از سوي روحاني در سفر به يزد نشانه مثبتي بود و روحاني نشان داد به دنبال تعامل است و نمي‌خواهد در انتخاب رئيس مجلس دهم مداخله كند. لذا براي معتدلين و اصلاح‌طلبان مهم‌تر از انتخاب رئيس مجلس بايد حفظ ائتلاف باشد. اگر ائتلاف حفظ نشود حتي اگر رياست مجلس را هم به دست آوريم هيچ به دست نياورده‌ايم. به عقيده بسياري از تحليلگران سياسي اگر لاريجاني رئيس شود قدرت مقابله با تندروهاي داخل و بيرون را دارد اما توانايي دكتر عارف دراين مقوله متفاوت است. بايد از دوران گذشته پارلمان عبرت گرفت و براساس عقلانيت جمعی تصميم‌گيري كرد و نه بر اساس خوشايند افراد، آن‌هم خوشايندی كوتاه‌مدت كه مشكلات زيادي به همراه خواهد داشت.»


آیدین سیار سریع در بی قانونی امروز در مطلبی با تیتر «حسن یکم محمود باش» می نویسد: « حسن روحانی سه شنبه از ورزشکاران و مدال آوران کشور تقدیر کرده و حرف‌هایی زده که به شدت نیاز به اسکی دارد! مخاطبان عزیز چوب اسکی های خود را آماده کنید، تخته ها را به پا کرده و آماده شوید، میریم که داشته باشیم سخنان روحانی رو.
روحانی: گاهی با یک تیم معمولی بازی می‌کنیم و گاهی با تیم‌های بزرگی مثل برزیل و آرژانتین و اگر در بازی با این تیم‌ها برنده هم نشویم بازی خوب به اندازه برنده شدن در جامعه تاثیر می‌گذارد اما وقتی با 6 تیم قوی دنیا بازی می‌کنیم کار ما بسیار سخت است و کار وقتی سخت‌تر می‌شود که این تیم‌ها بازیکنان‌شان را با هم ترکیب می‌کنند و از میان خود بهترین‌ها را بر می‌گزینند.
ترجمه حرف های روحانی: به زبان ساده روحانی داره میگه درسته که تیم ملی رفت جلوی آرژانتین بازی خوبی ارائه کرد و باخت ولی تیم هسته ای ما جلوی منتخب جهان بازی کرد و برد. تازه هسته ای ما با مصدوم و محروم پا به میدان گذاشت. 70 درصد ورزشگاه طرفدارهای تیم حریف نشسته بودن، اون 30 درصدی هم که از طرف ما بودن به خود ما فحش می دادن! درکل بازی خوبی بود، خوب بازی کِردن، به خودمون تبریک میگیم. اونا هم بازی کردن، به اونا هم تبریک میگیم. (تلفیق روحانی و غلام پیروانی).
روحانی در ادامه می گوید: شما وقتی به عنوان کشور ایران به مقابله با آن‌ها می‌روید و پیروز می‌شوید برای ملت خود غرور می‌آفرینید اما وقتی کسی برای این موفقیت کف نمی‌زند شما چه لقبی به او می‌دهید یا وقتی گروه یا جناحی پیدا می‌شود که در برابر این پیروزی، لبخند را در چهره او و کف محکم در دست‌های او نمی‌بینید. گاهی هم کفی زده می‌شود ولی گفته می‌شود ای بابا، این همه تلاش کردیم سه گل زدیم ولی یک گل هم خوردیم.»

همچنین این روزنامه در بخش نیشخط خود به موضوع خرید عید پرداخته است!


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار