بازدید 27850
هشدار قرمز آمریکایی‌ها درباره انفجار تازه؛

هیچ نقطه از ترکیه امن نیست؛ این نوروز خطر نکنید

پس از حملات شب گذشته، سفارت آمریکا در ترکیه بار دیگر به شهروندان آمریکایی هشدار قرمز داده که احتمال وقوع حملات تازه‌ای وجود دارد. همزمان بسیاری از تورهای اروپایی به مقصد ترکیه نیز لغو شده و برخی توریست‌های قاره سبز ترجیح داده‌اند تا تثبیت اوضاع ترکیه و بازگشت امنیت به خیابان‌های این کشور، سفرشان را به این کشور زیبا به تعویق بیاندازند.
کد خبر: ۵۷۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۱ 14 March 2016
انفجار تازه در یکی از امن‌ترین نقاط ترکیه در آستانه آغاز سال نوی هجری شمسی با تردیدهای جدی برای مسافران نوروزی کشورمان همراه شده است؛ تردیدهایی که باید جدی گرفت و لااقل این نوروز قید سفر به این کشور همسایه را زد تا در حوادث مشابهی که وقوعش محتمل به نظر می‌رسد، شاهد قربانی شدن شهروندانمان نباشیم.

به گزارش «تابناک»؛ ترکیه در طول کمتر از یک ماه اخیر شاهد دو انفجار بی‌سابقه در حیاتی‌ترین نقاطش یعنی در نزدیک ستاد کل ارتش ترکیه و نزدیک نهادهای امنیتی و دولتی این کشور بوده است؛ انفجارهایی که منجر به برقراری وضعیت فوق العاده در نهادهای امنیتی این کشور شده و مقامات ترکیه، عامل وقوعش را عوامل پ.ک.ک خوانده‌اند.

ارتش ترکیه پس از حمله پیشین به اتوبوس نظامیان در آنکارا، حملات هوایی و زمینی به مناطقی که پ.ک.ک تمرکز بیشتری در آن دارد را افزایش داد و در همین راستا مناطقی از عراق، سوریه و ترکیه را گلوله باران نمود و سپس نیروهای ویژه‌اش در این مناطق عملیات‌هایی داشتند. اکنون با انفجار تازه که مقامات ارشد این کشور، انگشت اتهام را به سمت پ.ک.ک گرفته‌اند، احتمالاً حملات ترکیه به این گروه‌ها به نقطه اوج خواهد رسید.

اگر همانگونه که مقامات امنیتی ترکیه خبر می‌دهند، واقعاً عامل هر دو حمله به مناطق حساس پایتخت ترکیه، پ.ک.ک بوده باشد و حمله سنگین دوم در واکنش به حملات ارتش ترکیه قابل تعبیر بوده باشد، با افزایش شدت عمل نیروهای نظامی ترکیه علیه این گروه‌های کرد، واکنش شدیدتر پ.ک.ک در قالب انفجارهای عظیم‌تر، گزینه متحمل و قریب الوقوعی است.

بر اساس این سناریو، ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه برای آنکه از حملات مشابه جلوگیری کنند، فضای امنیتی را در آنکارا و استانبول -به عنوان دو هدف اصلی چنین حملاتی- تقویت خواهند کرد و کوشش می‌کنند تا پیش از وقوع انفجارها، عوامل انتحاری را شناسایی و از وقوع فاجعه تازه جلوگیری کنند.

اگر نیروهای امنیتی ترکیه در زمینه شناسایی و خنثی‌سازی عوامل انتحاری ناموفق باشند، شاهد انفجار تازه‌ای در استانبول یا آنکارا خواهیم بود؛ گزینه‌ای که بسیار محتمل است، چرا که با وجود آگاهی دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه در روزهای اخیر و حتی اطلاعیه رسمی سفارت آمریکا خطاب به شهروندانش مبنی بر هشدار احتمال بمب‌گذاری، نیروهای امنیتی ترکیه نتوانستند عاملان را شناسایی کنند و فاجعه شب گذشته رقم خورد.

در مقابل اگر موفقیتی در این زمینه حاصل شود و عوامل انفجارهای بعدی، پیش از اقدام عملی دستگیر شوند و راه حمله به استانبول و آنکارا بسته به نظر آید، عوامل تروریستی سراغ سایر حلقه‌های ضعیف‌تر زنجیر امنیتی ترکیه می‌روند و سایر نقاط توریستی ترکیه نظیر آنالیا و آنتالیا گزینه محتمل برای حملات مشابه است که عملاً توریسم نیمه جان ترکیه را از پا می‌اندازد.

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که پس از حملات شب گذشته، سفارت آمریکا در ترکیه بار دیگر به شهروندان آمریکایی هشدار قرمز داده که احتمال وقوع حملات تازه‌ای وجود دارد. همزمان بسیاری از تورهای اروپایی به مقصد ترکیه نیز لغو شده و  برخی توریست‌های قاره سبز ترجیح داده‌اند تا تثبیت اوضاع ترکیه و بازگشت امنیت به خیابان‌های این کشور، سفرشان را به این کشور زیبا به تعویق بیاندازند.

در همین راستا اکیداً به شهروندان ایرانی توصیه می‌شود، از سفر به ترکیه در این روزها، ایام نوروز و همچنین در هفته‌های پس از تعطیلات نوروزی صرف نظر کنند و فریب برخی تبلیغات تورها که تنها نقاط ناامن را آنکارا و استانبول می‌خوانند، نخورند. حقیقت آن است در شرایط کنونی نمی‌توان با اطمینان هیچ نقطه‌ای از ترکیه را دارای امنیت بالا خواند و بنابراین منطق حکم می‌کند این ایام خطر نکرد و تور نوروزی ترکیه -حتی با ارزان‌ترین قیمت‌های پیشنهادی- را از برنامه سفر خارج کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست