بازدید 11520

اعتیادی مدرن به نام هشتگ‌ بازی!

اگر شما هم از اعضاي شبكه‌هاي اجتماعي هستند به احتمال زياد علامت # هشتگ برايتان آشناست و بار معنايي خاصي براي شما دارد.
کد خبر: ۵۷۱۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱ 29 February 2016
اين نماد # كه هشتگ ناميده مي‌شود علامت محبوب فضاي مجازي است كه چند سالي است در كشور ما طرفداران زيادي پيدا كرده و اين مساله درمورد برخي كاربران به جايي رسيده است كه از اعتياد هشتگي هم مي‌توان سخن گفت. هشتگ نمادي است كه از طريق آن يك ادبيات جهاني براي موضوعي شكل مي‌گيرد. استفاده از هشتگ‌ها به دلايل مختلفي نظير برند تبليغاتي، طرفداري از يك كمپين يا براي بيان توضيح و احساس است كه نوع استفاده كاربران ايراني از آن هم جالب توجه است. آرمان به سراغ هشتگ‌بازهاي ايراني رفته است تا نظرشان را درباره هشتگ جويا شود.

به گزارش آرمان، اگر شما هم از اعضاي شبكه‌هاي اجتماعي هستند به احتمال زياد علامت # هشتگ برايتان آشناست و بار معنايي خاصي براي شما دارد. با فراگيري گسترده اين علامت در سه سال اخير در كشور ما به احتمال زياد شما هم از جمله كساني هستيد كه حداقل يك بار از اين علامت استفاده كرده‌ايد. استفاده از هشتگ به حدي در شبكه‌هاي اجتماعي رواج پيدا كرده كه عده‌اي اعتياد هشتگي پيدا كرده‌اند و پست گذاشتن بدون هشتگ براي آنها كار سختي است. اگر بخواهيم هشتگ را به زباني ساده شرح دهيم بايد بگوييم هشتگ يك نماد پيشوندي و يكي از تگ‌هاي ابرداده است كه از سوي كاربران فضاي مجازي براي دسته‌بندي و اشتراگ‌گذاري پست‌ها و نظرات درباره موضوع خاصي در سطح جهاني و فراتر از حلقه دوستان به كار مي‌رود، به معناي ديگر، هشتگ ابزاري است كه از طريق آن يك ادبيات جهاني درباره موضوعي خاص شكل مي‌گيرد. استفاده از هشتگ بسته به استفاده‌اي كه از آن مي‌شود مي‌تواند پيامدهاي خوب يا بدي داشته باشد. هشتگ را نمي‌توان براي بيش از يك كلمه به كار برد. به خاطر همين در زبان انگليسي اگر بخواهند براي يك جمله هشتگ بسازند، همه كلمات را به هم وصل مي‌كنند اما در فارسي شرايط متفاوت است و از علامت Underline يا شيفت و منها، براي به هم وصل كردن كلمات استفاده مي‌شود.

استفاده‌هاي متفاوت از هشتگ


از هشتگ استفاده‌هاي متنوعي مي‌شود و همين باعث مي‌شود نتوان به سادگي استفاده خاصي را به آن نسبت داد. از هشتگ‌ها به سه هدف عمده استفاده مي‌شود: يكي استفاده از هشتگ براي تبليغ برند. دوم استفاده از هشتگ براي كمپين است كه طرفداران يك كمپين از طريق استفاده از هشتگ مي‌توانند عضويت‌شان در كمپين موردنظرشان را اعلام كنند و حتي ديدگاهشان را به ساير اعضا منتقل كنند. براي نمونه مي‌توان به # كمپين يك قطره آب، اشاره كرد كه در فضاي مجازي محبوبيت زيادي يافت و بخش زيادي از اين فراگيرشدنش را به ادبيات هشتگي مديون بود. استفاده ديگري كه از هشتگ مي‌شود براي توضيح است كه معمولا در اينستاگرام و براي يافتن ساده‌تر عكس از آن استفاده مي‌شود. اما هشتگ در ايران كاربرد جديدي هم يافته است و آن هم استفاده از هشتگ براي بيان احساس است و اين مساله به ويژه در اينستاگرام بيش از ساير شبكه‌هاي اجتماعي يافت مي‌شود. از كنار هشتگ‌ها به سادگي نگذريد و آنها را جدي بگيريد، زيرا هشتگ‌ها مي‌توانند سامان‌دهنده يك جنبش يا حركت جمعي شوند و از فضاي مجازي به فضاي واقعي منتقل شوند.

هشتگ‌ها حس و حال آدم را مي‌گويند

#اينجا_خوابگاه_است

#اينجا_جشن است

#زهرا_اينجا_تنهاست

سه جمله بالا را زهرا ۱۸ ساله كه دانشجوي ترم اولي است در توضيح يكي از عكس‌هايش گذاشته است. زهرا به تازگي مجبور شده است براي تحصيل از اراك به تهران بيايد و ساكن خوابگاه شود. او احساسي را كه نسبت به خوابگاه دارد در قالب عكس و با يك زبان هشتگي بيان كرده است. زهرا را مي‌توان يك معتاد هشتگي ناميد چون تمايل زيادي دارد كه در پست‌هايش از هشتگ‌هاي زيادي استفاده كند. او در اين باره به «آرمان» مي‌گويد: «هشتگ حس و حال آدم را بيان مي‌كند، به همين دليل بايد ادبياتي ساده و عاميانه داشته باشد. بيشتر هشتگ‌هايي كه استفاده مي‌كنم براي بيان احساسم هستند و گاهي هم براي تكميل متن.» او قبول دارد كه تا حدودي اعتياد هشتگي دارد ولي اين اعتياد را قابل ترك مي‌داند: «من پست‌هاي بدون هشتگ هم دارم ولي پست‌هاي با هشتگ را بيشتر دوست دارم.» زهرا تا حالا ادبيات هشتگ‌هايش را پيگير نشده است. اينكه بدانيم يك هشتگ را در چه زمينه‌اي به كار ببريم اهميت زيادي دارد، زيرا نتايج حاصل از يك مطالعه جديد نشان داده است كه در ۲۵ درصد موارد موضوعي كه هشتگ‌گذاري شده، به اشتباه در زمينه ديگر مورد استفاده قرار مي‌گيرد. توصيه‌اي كه به كاربران فضاي مجازي مي‌شود اين است كه قبل از استفاده از هشتگ آن را در فضاي مجازي موردنظرشان جست‌وجو كنند تا بدانند موضوع مورد نظرشان به چه ادبياتي ملحق مي‌شود. از سوي ديگر استفاده از هشتگ‌هايي كه كمتر كاربرد دارند چندان جايز نيست چون كمتر كسي به سراغ آنها مي‌رود.

هشتگ‌بازهاي وسواسي

حجت ۲۱ ساله از هشتگ استفاده مي‌كند، اما هشتگ برايش معناي خاصي ندارد. او در اين‌باره به «آرمان» مي‌گويد: «دليل اصلي استفاده من از هشتگ اين است كه لغتي كه دوست دارم در متن ديده شود و چون با هشتگ‌گذاري لغت آبي مي‌شود اينگونه لغت مورد نظرم بيشتر به چشم مي‌آيد.» از او درباره جست‌وجوي ادبيات هشتگ‌هايي كه استفاده مي‌كند، سوال مي‌كنم و مي‌گويد: «اوايل برايم مهم بود كه يك هشتگ چه پيشينه و ادبياتي دارد ولي الان برايم مهم نيست. چند باري هشتگ‌هايي را كه از آنها استفاده مي‌كردم جست‌وجو كردم و ديدم كه هيچ ربطي به موضوع مورد نظر من ندارند ولي زياد برايم مهم نيست.» او پست‌هايي كه زياد هشتگ داشته باشند را پست‌هاي زننده‌اي مي‌داند كه نبايد لايك شوند. اما برعكس حجت برخي ديگر از كاربران فضاي مجازي هشتگ را با وسواس و دقت زيادي به كار مي‌برند. آرش ۲۶ ساله يكي از اين افراد است كه از هشتگ خيلي كم استفاده مي‌كند. او هشتگ را اين‌گونه براي «آرمان» تعريف مي‌كند: «هشتگ معمولا يك جامعه هدف را به سوي مفهومي خاص سوق مي‌دهد و اين باعث مي‌شود كه مخزني براي يك مفهوم خاص كه هشتگ‌گذاري شده است شكل گيرد. با توجه به معنايي كه هشتگ براي من دارد در استفاده از آن وسواس زيادي به خرج مي‌دهم و سه چهار بار بيشتر از آن استفاده نكرده‌ام.» او ادامه مي‌دهد: «در ايام انتخابات گرايش من به طرف هشتگ‌ها بيشتر شد و بيش از قبل پيگيرشان مي‌شدم.»

هشتگ‌هايي براي عضويت در كمپين


«با استفاده از هشتگ‌ها مي‌توانم وابستگي خودم را به يك جريان يا كمپين كه عده زيادي به آن پيوسته‌اند نشان دهم.» اين جمله را امير ۲۳ ساله مي‌گويد كه از كاربران فعال فضاي مجازي است: «در تلگرام، فيسبوك و اينستاگرام از هشتگ استفاده كرده‌ام و هشتگ‌ها وسيله‌اي هستند براي بيان خلاصه‌اي از آنچه مد نظرم است. معمولا قبل از هشتگ‌گذاري پيگير ادبيات آن نمي‌شوم و بعد از هشتگ‌گذاري آن را پيگيري مي‌كنم.» امير در يكي از پست‌هاي اينستاگرامي‌اش عكسي از پرويز پرستويي را گذاشته است و خشنوديش را بابت گرفتن سيمرغ توسط پرستويي اينگونه بيان كرده است: «#پرويزپرستويي #جان_دل»

هشتگ‌هاي توييتري

البته تنها فاز هشتگي ايراني‌ها بالا نيست. اين مساله در كشورهاي ديگر هم به حدي بالاست كه اواخر سال ۲۰۱۲ زني در انگليس نام فرزندش را هشتگ گذاشت. استفاده از هشتگ در توئيتر هم سرنوشت جالبي دارد، زيرا گردانندگان توئيتر از طريق هشتگ‌ها مي‌توانند الگوي رفتاري كاربرانش را پيدا كنند. اهميت هشتگ در توئيتر به حدي است كه توئيتر امكاني را فراهم كرده تا هشتگ‌هايي كه بسيار استفاده مي‌شوند، در بخش موضوع‌هاي باب روز (Trending Topics) كه در بخش چپ پاييني صفحه توئيتر در يك جست‌وجوگر اينترنتي ديده مي‌شود، ظاهر شوند و به اين ترتيب امكان توجه بيشتر به اين موضوعات به وجود مي‌آيد. نتايج يك تحقيق نشان داده است كه در توئيتر، مطالبي كه هشتگ‌گذاري شده‌اند، ۵۵ درصد بيشتر از ديگر مطالب بازنشر مي‌شوند و بيش از ۵۰ درصد كاربران اگر مطلع باشند كه هشتگ موردنظر از طرف شركت‌هاي تبليغاتي ارائه شده است و براي آنها منفعت دارد، دوباره آن را انتشار مي‌دهند. اما هشتگ مي‌تواند پيامدهاي نه چندان خوشايندي هم داشته باشد كه يكي از آنها افزايش ميل به اختصارنويسي است. در حال حاضر كاربران فضاي مجازي ديگر حوصله خواندن متن‌هاي بلند را ندارند و يك جمله كوتاه بيشتر مي‌تواند جلب‌توجه كند، در اين بين اين ادبيات هشتگي مي‌تواند جمله را هم به كلمه تبديل كند و كاربر فضاي مجازي را بي‌حوصله‌تر از قبل.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی