بازدید 88362

«فرج الله سلحشور» بدرود حیات گفت+ویدیو

سلحشور که در سال‌های اخیر کوشیده بود داستان‌های قرآنی را به سریال‌های تلویزیونی تبدیل کند و تا حدودی نیز در این زمینه موفق شده بود، در سال 1376، سریال «مردان آنجلس» را ساخت و ده سال بعد در سال 1386 سریال «یوسف پیامبر» را نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی کرد که با اقبال وسیع در ایران و برخی کشورهای عربی و اسلامی مواجه شد.
کد خبر: ۵۷۰۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۸ 27 February 2016
«فرج الله سلحشور» بدرود حیات گفت+ویدیو«فرج الله سلحشور» کارگردان سینما و تلویزیون کشورمان پس از تحمل یک دوره طولانی عوارض بیماری سرطان ریه، بدرود حیات گفت.

به گزارش «تابناک»؛ «فرج الله سلحشور» کارگردان سینما و تلویزیون کشورمان که مدت‌ها به واسطه عوارض بیماری سرطان ریه در شرایط بغرنجی به سر می‌برد و از 27 دی ماه ریه‌اش از کار افتاده بود، جان به جان آفرین تسلیم کرد.

«سلحشور» در سال 1361 با نقش آفرینی در توبه نصوح وارد سینما شد و دو سال بعد در «گورکن» علاوه بر بازیگری به چهره پردازی نیز پرداخت و در همین سال 1365، در فیلم «پرواز در شب» ساخته رسول ملاقلی‌پور نیز به ایفای نقش پرداخت. سلحشور در سال 1367 علاوه بر بازیگری در مقام تهیه کنندگی «انسان و اسلحه» ساخته مجتبی راهی حضور یافت و یک گام به صندلی کارگردانی نزدیک‌تر شد.

«فرج الله سلحشور» بدرود حیات گفت

این سینماگر کشورمان در سال 1372، فیلم «ایوب پیامبر» را با نقش آفرینی، نویسندگی و کارگردانی خودش ساخت و رسماً وارد فضای فیلمسازی شد و بدین ترتیب حضورش در «دنیای وارونه» به کارگردانی شهریار بحرانی، آخرین بازیگری‌اش در مقام دوربین بود و او ترجیح داد به عنوان کارگردان شناخته شود.

سلحشور که در سال‌های اخیر کوشیده بود داستان‌های قرآنی را به سریال‌های تلویزیونی تبدیل کند و تا حدودی نیز در این زمینه موفق شده بود، در سال 1376، سریال «مردان آنجلس» را ساخت. ده سال بعد در سال 1386 سریال «یوسف پیامبر» را نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی کرد که با اقبال وسیع در ایران و برخی کشورهای عربی و اسلامی مواجه شد و رهبر انقلاب نیز با عوامل این سریال دیدار نمود و از زحمت‌شان قدردانی کرد.

«فرج الله سلحشور» بدرود حیات گفت

«مصطفی زمانی» که برای اولین بار با انتخاب فرج الله سلحشور برای ایفای نقش حضرت یوسف(ع) پا به دنیای بازیگری گذاشت، پس از انتشار خبر درگذشت سلحشور، با انتشار تصویر دیدارش با این کارگردان متعهد انقلابی، نوشت: «امروزم به اعتماد دیروز تو رقم خورد،روحت شاد حاج فرج عزیز.»

همچنین کتایون ریاحی که حدود 10 سال قبل در نقش «زلیخا» با پروژه «یوسف پیامبر(ع)» فرج‌الله سلحشور همکاری داشت، با انتشار تصویری از پشت صحنه سریال «یوسف پیامبر(ع)» که او را در گریم و لباس زلیخا در کنار مرحوم سلحشور نشان می‌دهد، نوشته است: «خوشا به حال یوسف که معبودی چون تو دارد/ خوشا به حال تو که بنده‌ای چون یوسف داری ...... هرکه بنده خداست بگه یا خدا.....»

مهراب قاسم‌خانی که بیشتر به واسطه نگارش سریال‌های طنز شناخته می‌شود‌ نیز در مطلبی در حساب اینستاگرامش، فوت فرج‌الله سلحشور را به خانواده‌ی آن مرحوم و همچنین اهالی سینما تسلیت گفته است. این فیلمنامه‌نویس در ادامه‌ی مطلبش درباره مرحوم سلحشور با آوردن دو پی‌نوشت‌، یادآور شده است: «شاید هیچ‌وقت جزو طرفدارانشون نبودم و شاید بارها از مواضعشون عصبانی شده بودم ولی قطعا هیچ تردیدی به تعهدی که نسبت به کارشون داشتند، ندارم.» و در ادامه مطلب خود و در پی‌نوشت دوم تاکید کرده است که افرادی که به متن منتشر شده او توهین کنند‌ را به شدت بلاک می‌کند.»

«فرج الله سلحشور» بدرود حیات گفت+ویدیو

جمال شورجه کارگردان سینما که از دوستان قدیمی مرحوم سلحشور بود، در حالی که در کنار پیکر مرحوم سلحشور بود، از درگذشت این کارگردان فقید به شدت ابراز تأسف کرده و در این باره گفته است:‌ «ایشان یک هنرمند کاملا ولایی، قرآنی و دینی بود. مرحوم سلحشور شاخص علمدار چهره انقلاب اسلامی بودند. تئاترهایی که ایشان از سال‌های دور اجرا می‌کردند، همه انقلابی بود. وی تماما در خدمت انقلاب و اسلام بود و تا آخرین لحظه هم که پروژه «حضرت موسی (ع)» را خودش به نگارش درآورد، در خدمت اسلام بود.»

همچنین محمد سرافراز رییس رسانه ملی در پیامی به مناسبت درگذشت فرج الله سلحشور از وی به عنوان هنرمندی متعهد یاد و او را خادم به هنر اصیل و ارزشی توصیف كرد. در بخشی از این پیام آمده است: «مرحوم سلحشور عمری را در راه خدمت به هنر ارزشی در سینما و تلویزیون جمهوری اسلامی صرف كرد و حاصل این تلاش ها، خلق آثاری ارزشمند و ماندگار است كه همواره به نام او شناخته خواهند شد.  بی شك تلاش مرحوم سلحشور برای مصور كردن زندگی انبیا و اولیای الهی و دغدغه های او برای تبیین معارف آن بزرگان، موجب رضای خداوند خواهد بود و امید است روح آن هنرمند متعهد با پیامبران الهی محشور باشد.»

پیکر مرحوم فرج‌الله سلحشور 10 صبح فردا از خیابان اشرفی اصفهانی روبه‌روی مسجد امام رضا (ع) به سمت امامزاده باغ فیض تشییع و در همان محل به خاک سپرده می‌شود.

«تابناک» درگذشت این هنرمند کشورمان را به خانواده ایشان و اهالی سینما و تلویزیون کشورمان تسلیت می‌گوید.


تعداد بازدید : 124
دانلود

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۰۲
انتشار یافته: ۴۷
خدا رحمتش کند، برای شادی روحش صلوات.
روحش شاد
خدا رحمتش کنه
خدا رحمت کند.
خدا رحمت کند .
روحشان شاد
رحمة الله علیه
خداوند ایشان را با انبیا و اهل بیت همنشین کند
روحش شاد
روحش شاد
خالق بزرگ مردان آنجلس ( اصحاب کهف ) و یوسف پیامبربا آثار بزرگش جاودانه می ماند . روح پاکش با آولیائش محشور است .
خدایش بیامرزد و با پیامبران و اولیاء الله محشورش بگرداند. جزء کارگردانان مخلصی بود که برای رساندن پیام دین خیلی زحمت کشید.
خدا رحمتش کند
رحمت الله علیه و غفر الله له و لنا
خدا ایشون رو مورد لطف و عنایت خودش قرار بده که اگه امثال اون مرحوم نبودن، معلوم نبود سینمای بعد از انقلاب چه وضعیتی پیدا میکرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
خدا انشاله شما رو هم شفاء بده
روحش شاد
خدا بیامرزدش آدم خوبی بود
با سلام وعرض تسلیت به هنرمندان و خانواده داغدار انشالله موردعفو ورحمت الهی قرار گیرند یکی از معدود کسانی بود که دنبال نام و نان نبود خدایش بیامرزد
خدایش بیامرزد
به خانواده ایشان تسلیت میگم
خدا رحمت کنه، ببخشه بعد ببره همرو انشاءالله
عقاید و نظراتش را دوست نداشتم،خدا رحمتشون کنه،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
آفرین بر شما.
ای وای! خدا بیامرزتش
خدا رحمتش كند. انشاالله قرآن كه هميشه به آن استناد مي كرد كمكش كند.
خار چشم برخي از روشنفكرنماها بود.
خدا رحمتش کنه...
فیلم یوسف پیامبر یادگار خوبی از ایشان است.
دنیاست دیگه
گی پشت به زین و گهی زین به پشت..........
عجب حکایت ها دارد این دنیا
روحش شاد
خدایش بیامرزد
روحش شاد.
خداوند او را با أنبیاء إلهی بالأخص حضرت یوسف نبی علیه السلام محشور گرداند.
خدا وند ایشان را رحمت کند
سینمای انقلابی ما یک ابرمرد را از دست داد.
خداوند ایشان را قرین رحمت بفرمایید.
خدا رحمتش کنه.
روحش شاد و یادش گرامی باد.
روحش شاد
نامش هميشه جاودان خواهد ماند
هنوز اون فیلمی که رفت آب بیاره وبا تشنگی آب نخورد وبه دست دشمن به شهادت رسید
از کودکی توذهنم هست خدا با حضرت ابالفضل محشورش کنه.
خدا رحمتش کنه. روحش شاد.
خدا رحمت کند اورا که در این دنیا بسیار تنها بود همانند ابوذر
خدا رحمتش کنه این مرد شریف را ، تعهد بالاتر از تخصص است.
روحش شاد.یادش در دلها می ماند.
عملکرد پاکی داشت هرچند نظرات و زبان غیر منطقی داشت که دوست نداشتم ولی به هرحال گل بی خار خداومعصومین هستند. خدا رحمتش کنه.لطف کرده و بخاطر گسترش فرهنگ آرامش و بخشش، کسانی هم که از زبانش رنجیدن ببخشنش.
اثار بسیار باارزش وماندگاری را به یادگار گذاشت ولی نظرات خشک وخشن ایشان را دوست نداشتم.
روحش شاد و یادش گرامی باد.
انشاا.. اول آسایشش در آن دنیا باشد خیلی دوستش داشتیم
چه بی سر و صدا ! بنده خدا اگر بخاطر هیچ کدوم از کارهاش نبود لااقل بخاطر سه سریال ایوب پیامبر، مردان آنجلس و یوسف پیامبر خدمات بزرگی به هنر ایران کرده بود!
علیرغم مخالف بودن بنده با خط فکری و اظهارات شخصی ایشون به لحاظ از دست رفتن یک هنرمند برجسته و قابل واقعا متاسفم!
روحشون قرین رحمت حق
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل