بازدید 12679
نماینده پارلمان ترکیه مدعی شد؛

ادعای سوزانده شدن 150 غیرنظامی کرد توسط ارتش ترکیه

یکی از اعضای پارلمان ترکیه، ارتش اين كشور را به جنایاتي هولناك در جنوب شرق ترکیه متهم كرد و مدعي شد نيروهاي نظامي و امنيتي تركيه 150 نفر از كردهاي اين كشور را سوزانده اند. همزمان، حملات ترکیه به مواضع کردها در شمال سوریه نیز تشدید شده و اخباری تأیید نشده از پیشروی نیروهای ارتش ترکیه به داخل سوریه نیز منتشر شده است.
کد خبر: ۵۶۹۰۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵ 19 February 2016
ادعای سوزانده شدن 150 غیرنظامی کرد توسط ارتش ترکیهیکی از اعضای پارلمان ترکیه، ارتش اين كشور را به جنایاتي هولناك در جنوب شرق ترکیه متهم كرد و مدعي شد نيروهاي نظامي و امنيتي تركيه 150 نفر از كردهاي اين كشور را سوزانده اند. همزمان، حملات ترکیه به مواضع کردها در شمال سوریه نیز تشدید شده و اخباری تأیید نشده از پیشروی نیروهای ارتش ترکیه به داخل سوریه نیز منتشر شده است. 

به گزارش «تابناك»، یکی از اعضای پارلمان ترکیه و از طرفداران حزب دموکرات کردی این کشور، ارتش اين ترکیه را به جنایاتي هولناك در جنوب شرق ترکیه متهم كرد و مدعي شد نيروهاي نظامي و امنيتي تركيه 150 نفر از كردهاي اين كشور از جمله چندين زن و كودك را كه در زيرزمين هاي شهر شرناق براي نجات جان خود مخفي شده بودند، سوزانده اند. 

در اين رابطه همچنين فلک‌ناز اوجا، عضو حزب چپ آلمان و نماینده پیشین این حزب در پارلمان اروپا - كه در سال ۱۹۷۶ در خانواده‌ای کرد ایزدی در آلمان متولد شده- به خبرگزاري «اسپوتنيك» گفته در حال حاضر، اجساد پيدا شده از اين جنايت به گونه ای است كه برخی ازاجساد بدون سر هستند و برخي ديگر آنقدر سوخته اند كه  حتي کالبد شکافی آنها نيز امکان پذیر نيست.

شبكه خبري «راشاتودي» در این خبر كه البته هنوز به تأیید دیگر منابع خبری نرسیده، هشدار داده است احتمال مي رود سرنوشت بیش از 200 نفرديگر نيز كه در داخل ساختمان هادر سراسر استان شرناق به دام افتاده اند شبيه 150 نفر دیگر بوده و آن ها سوزانده شده باشند.

پيش از اين نيز یک خبرگزاری متعلق به كردها در اين رابطه خبر داده بود اجساد سوزانده شده در منطقه شرناق تركيه به قدري سوخته بودند كه شناسايي آنها حتي توسط آشنايان و خانواده ها ممكن نبود و براي شناسايي اجساد نياز به انجام آزمايش «دی ان ای» است. 

«افكان علا»، وزير كشور تركيه، در این زمینه اظهار داشته: «مجموعه اقدامات نيروهاي نظامي و امننيتي تركيه در جنوب شرق اين كشور و منطقه شرناق براي مبارزه با گروه تروريستي پ.ك.ك صورت مي گيرد و از تاريخ 14 دسامبر تاكنون، نيروهاي نظامي تركيه موفق به كشتن 659 عضو گروه تروريستي پ.ك.ك شده اند». وزير کشور تركيه تأكيد كرده هدف حملات، تنها گروه هاي تروريستي هستند و نيروهاي نظامي- امنيتي با غيرنظاميان كاري ندارند.

اما این ادعا درباره وضعیت کردهای ترکیه و درگیری میان آنکارا و کردها در حالی منتشر می شود که از روز گذشته و در پی وقوع انفجار تروریستی در آنکارا، پایتخت این کشور، اقدامات ارتش ترکیه علیه کردهای سوریه نیز تشدید شده و به عبارت دیگر، اکنون این نبرد در هر دو جبهه داخلی و خارجی از سوی آنکار تشدید شده است.

در همین راستا، با وجود اینکه در پی حملات توپخانه ای هفته گذشته ارتش ترکیه به مواضع کردها در شمال سوریه، بسیاری از کشورها، از جمله حتی آمریکا، علیه این اقدام موضع گیری کرده و خواستار توقف حملات شدند، در حال حاضر، ارتش ترکیه این حملات را شدت بخشیده است. اخبار رسانه های مختلف حاکی از آن است که شب گذشته، توپخانه ارتش ترکیه حملات توپخانه ای سنگینی را به شمال سوریه ترتیب داده است.

از سوی دیگر، در یک خبر تأیید نشده، برخی منابع کردی اعلام کرده اند که شب گذشته، ده ها خودروی نظامی ترکیه از مرز این کشور با سوریه عبور کرده و وارد منطقه «عفرین» شده اند. بر اساس این گزارش ها که «راشا تودی» آن را بازتاب داده، این نیروها 200 متر در داخل منطقه کردنشین استان حلب سوریه پیشروی کرده اند. 

در این میان، هرچند صحت برخی از اخبار و گزارش های منتشره درباره وضعیت مبارزه ترکیه و کردها به تأیید نرسیده، اما از مجموعه روندهای قطعی موجود می توان نتیجه گرفت که دولت آنکارا در پی حمله تروریستی اخیر، فاز جدیدی از اقدامات خود را در این زمینه سامان داده است. در این روند، چه در عرصه داخلی و چه خارجی، نگرانی اصلی آنکارا این است که با قدرت گرفتن کردها در شمال سوریه و برقراری ارتباط میان آن ها و کردهای داخل ترکیه، اوضاع امنیتی ترکیه به خطر بیفتد. 

گفتنی است طی سال های اخیر، آنکارا حاضر بوده حتی به بهای حمایت از داعش در مقابل کردها، این خطر را از خود دفع کند و اکنون، ناکامی های داعش و دیگر گروه های تروریستی در شمال سوریه، ترکیه را در وضعیت دشواری قرار داده است.  
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر