بازدید 5363

احتمال آماده باش هسته‌ای چین مطرح شد

این احتمال مطرح شده است که چین بخواهد زرادخانه ها و قوای نظامی هسته ای خود را در واکنش به تهدیداتی که از سوی برخی کشورها منطقه؛ شرق آسیا و این کشور را تهدید می کند به حالت آماده باش درآورد.
کد خبر: ۵۶۸۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰ 18 February 2016
برای اولین بار بعد از چندین دهه این احتمال مطرح شده است که چین بخواهد زرادخانه ها و قوای نظامی هسته ای خود را در واکنش به تهدیداتی که از سوی برخی کشورها منطقه؛ شرق آسیا و این کشور را تهدید می کند به حالت آماده باش درآورد.

به گزارش ایرنا، این مطلب را اتحادیه موسوم به «اتحادیه دانشمندان نگران» مطرح کرده است مبنی بر اینکه پکن برنامه گذشته هسته ای خود را تغییر می دهد.

در گزارشی که این اتحادیه منتشر کرده، آمده است: چین به تدریج به این نتیجه رسیده است که با توجه به مخاطرات موجود، وقت آماده باش این نیروها و همچنین تقویت توان بازدارندگی هسته ای فرا رسیده است.

گزارش اتحادیه تاکید می کند که آماده باش این بخش از توان نظامی هسته ای چین خیلی فراگیر نخواهد بود اما در نظر گرفتن همین اقدام از سوی پکن موضوعی بسیار نگران کننده است.

بررسی ها نشان می دهد که چین چندین دهه است که تسلیحات و تجهیزات هسته ای خود را به حالت آماده باش دائمی در نیاورده است.

این اصل که چین اولین کشوری نخواهد بود علیه یک کشور دیگر دست به تسلیحات هسته ای می زند، از اصول بلاتغییر و تعیین شده دولت پکن محسوب می شود.

برآوردها نشان می دهد که چین نزدیک به 250 اسلحه هسته ای دارد و آماده باش قوای هسته ای می تواند خطر بروز جنگ هسته ای را به دنبال داشته باشد.

چین بر خلاف قدرت های دیگر هسته ای همیشه توان هسته ای و آماده باش اتمی را در حداقل ممکن اعلام کرده و تسلیحاتی از این دست را در تونل های زیرزمینی نگهداری می کند.

اینکه تا چه اندازه می توان به این ادعای اتحادیه اطمینان داشت مشخص نیست ولی چین هرگز وارد مسابقات تسلیحاتی هسته ای نشده است.

با این حال چندی قبل با اوج گرفتن تنش ها میان چین و آمریکا در دریای جنوبی، گلوبال تایمز نشریه ارگانی دولت چین نوشت که پکن اگر لازم باشد برای رویارویی با آمریکا باید از قوای هسته ای خود نیز بهره بگیرد تا به این مناقشات خاتمه داده و از تمامیت ارضی خود دفاع کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر