بازدید 3947

جوامع برای حفظ هویت به معماری توجه کنند

کد خبر: ۵۶۸۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵ 17 February 2016
رئیس شورای اسلامی شهر تهران اعتقاد دارد که معماری شهرها، هویت‌ساز است و جوامع باید برای حفظ فرهنگ و هویت خود به معماری توجهی ویژه داشته باشند.

به گزارش ایسنا، مهدی چمران چهارشنبه 28 بهمن در نخستین همایش شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی در شیراز، گفت: سبک زندگی و معماری ما در هم آمیخته است. زندگی ما تاثیر پذیر از معماری ما است و قابل کتمان نیست.

وی با بیان اینکه بسیاری از مسائل زندگی در معماری ما خلاصه می‌شود یا از آن تاثیر می‌پذیرد، معماری هر ملتی را هویت آن ملت و کشور دانست و گفت: بهترین کاری که به‌شکل عمیق و پایدار می‌توان انجام داد، آموزش‌های صحیح معماری و هنر است.

چمران با اشاره به اینکه جای پای معماران و شهرسازان در همه ابعاد زندگی انسان دیده می‌شود، این تاثیر را قابل عبور و کتمان ندانست و گفت: یکی از راه‌های نفوذ به کشورهای اسلامی به‌ویژه به کشور ما معماری و هنر بوده و هست و راهی است که شاید کمتر به آن فکر کنیم. شاید به یک کتاب یا فیلم بیشتر بیندیشیم تا یک اثر معماری.

وی با طرح این سئوال که آیا سبک زندگی و معماری ما درست است؟ به دوره‌ای اشاره کرد که ایران به لحاظ معماری و شهرسازی قوی‌بوده‌ است و تاکید کرد: در این دوره‌ها ایران فرهنگ غنی خود را حفظ و معماری ماندگاری را به دنیا عرضه کرده، دوران صفویه اوج معماری اسلامی و ایرانی است؛ آنچه از آن زمان باقیمانده موجب فخر و مباهات است و امروز به‌عنوان فرهنگی قوی و ماندگار به آن می‌بالیم و افتخار می‌کنیم اما اکنون به کجا رسیده و چگونه‌ایم؟.

چمران با بیان اینکه قوی بودن فرهنگ معماری در آن دوران به‌دلیل توانمندی کشور به لحاظ قدرت نظامی و سیاسی و فرهنگی بوده است، خاطرنشان کرد: در زمان‌هایی که از لحاظ قدرت‌های سیاسی فرهنگی عقب نشسته‌ایم معماری ما هم افول کرده و آن جایگاه والا را از دست داده و به‌دنبال معماری‌های دیگر رفته و می‌توان این را بعد از صفویه مثال زد.

وی اضافه کرد: نفوذ معماری غرب از دوران قاجار شروع شد، در پهلوی اول عده زیادی از معماران آمدند اما هنوز رنگ و بوی معماری ایرانی اسلامی داشتند. بعد وقتی به دوران پهلوی دوم رسیدیم و خود را وا دادیم در برابر فرهنگ غرب، معماری را رها کردیم و نتیجه، نا هنجاری جامعه است.

چمران گفت: چه در دوران قبل از اسلام چه بعد از اسلام دارای فرهنگ و سنت قوی بوده و نمونه‌هایش قوی است. معماری سنتی ما بعد از اسلام بر پایه تفکر و ایدئولوژی اسلامی شکل گرفت، در دنیا به‌عنوان نمونه‌ای کامل به جهت معماری رسید و یکی از مکتب‌های معماری روز، مکتب معماری دنیا است، لذا نمی‌توانیم آن را کنار بگذاریم.

او گفت: بسیاری از فرهنگ‌ها از ما تقلید کردند. هنوز هم برای نشان دادن فرهنگ کشورمان از همین معماری استفاده می‌کنیم.

چمران معماری امروز ایران را یک تقلید کورکورانه از نمونه اینترنشنال آن دانست و با بیان اینکه معماری کنونی بی‌هویت است، گفت: آنچه به‌عنوان معماری مدرن و پست مدرن ارائه می‌دهیم حتی به‌درستی تقلید و اجرا هم نشده و در استفاده از مصالح نیز خوب عمل نکرده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: به‌دلیل فرسوده بودن بیش از حد ساختمان‌های کشور تلاش می‌کنیم تا بودجه‌های عمرانی ما بیشتر باشد و اگر بیشتر باشد افتخار می‌کنیم اما واقعیت این است که در کار عمران هم باید به‌گونه‌ای کار کنیم که مجبور به تخریب یک سازه و ساختمان بعد از مدتی کوتاه نباشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار