بازدید 16707

تحرکات جدید عربستان و ترکیه در راستای مداخله نظامی در سوریه

در شرایطی که قدرت های منطقه ای و بین المللی که طی روزهای اخیر در حاشیه نشست امنیتی مونیخ به گفت و گو درباره سوریه پرداختند، بر سر برقراری آتش بس در سوریه به توافق رسیدند، اکنون خبر می رسد که عربستان و ترکیه قصد دارند با همکاری یکدیگر، ایده اعزام نیروی زمینی به سوریه به بهانه مبارزه با داعش را تحقق بخشند.
کد خبر: ۵۶۷۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰ 13 February 2016
تحرکات جدید عربستان و ترکیه در راستای مداخله نظامی در سوریهدر شرایطی که قدرت های منطقه ای و بین المللی که طی روزهای اخیر در حاشیه نشست امنیتی مونیخ به گفت و گو درباره سوریه پرداختند، بر سر برقراری آتش بس در سوریه به توافق رسیدند، اکنون خبر می رسد که عربستان و ترکیه قصد دارند با همکاری یکدیگر، ایده اعزام نیروی زمینی به سوریه به بهانه مبارزه با داعش را تحقق بخشند.

به گزارش «تابناک»، در ادامه مباحث مطرح درباره احتمال اعزام نیروی زمینی از سوی عربستان سعودی و متحدانش به سوریه، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد، احتمال دارد، کشورش به همراه عربستان، «علیه داعش» در سوریه عملیات زمینی انجام دهد. این در حالی است که به نظر می رسید در پی گفت و گوهای اخیر در مونیخ، ایده اعزام نیروی زمینی به سوریه کنار گذاشته شده است.

این اظهارات در حالی از سوی وزیر خارجه ترکیه مطرح می شود که پیش از ظهر امروز نیز برخی منابع خبری اعلام کردند 20 فروند جت جنگنده عربستان سعودی در پایگاه هوایی «اینجرلیک» ترکیه مستقر شده و آماده انجام عملیات در سوریه است. اینجرلیک، پایگاهی است که ترکیه از زمان تصمیم به ملحق شدن به ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا، آن را برای عملیات در سوریه در اختیار ائتلاف قرار داد.

هرچند مقامات دولت ترکیه این موضوع را که جنگنده های سعودی هم اینک در پایگاه مذکور حضور دارند، تأیید نکردند، چاووش اوغلو ساعتی پس از انتشار این خبر گفت، این جنگنده ها به زودی به اینجرلیک اعزام خواهند شد. وی در این زمینه اظهار داشت: «مقامات عربستان از پایگاه های نظامی ترکیه بازدید کردند. هواپیماهای آنان در اینجرلیک مستقر خواهد شد. تعداد این هواپیماها مشخص نیست».

وی همچنین بار دیگر تأکید کرد در صورت لزوم، ترکیه اقدام به اعزام نیروی زمینی نیز به سوریه خواهد کرد. وی گفت: «اجرای عملیات زمینی در سوریه ضروری است. ما این موضوع را اعلام کردیم که اگر چنین راهبردی باشد، ترکیه، عربستان و دیگر کشورها در عملیات زمینی شرکت خواهند کرد».

با این حال، باید اشاره کرد که اظهارات اخیر وزیر خارجه ترکیه، در تناقض با آن چیزی است که به عنوان نتایج نشست اخیر قدرت های منطقه ای و بین المللی در مونیخ درباره سوریه منتشر شده و در آن، بر ضرورت برقراری آتش بس در سوریه تأکید شده بود.

از سوی دیگر، عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی نیز شب گذشته در سخنانی متفاوت با مواضع قبلی مقامات ارشد آل سعود، اعلام کرد بحث اعزام نیروی زمینی گسترده به سوریه مطرح نیست و آنچه مدنظر عربستان بوده، اعزام شماری از نیروهای ویژه این کشور در قالب ائتلاف بین المللی آمریکایی است و این اقدام در صورتی انجام  می گیرد که ائتلاف برنامه ای در این راستا داشته باشد.

گفتنی است، شب گذشته نیز خبری منتشر شد، مبنی بر اینکه کماندوهای سعودی و اماراتی به سوریه اعزام شده اند تا در عملیات آزادسازی شهر رقه از دست تروریست ها شرکت کنند. این در حالی است که با توجه به موضع گیری های پیشین سعودی ها و همچنین روند سیاست های کلی این کشور در قبال سوریه، تقریباً همگان اتفاق نظر دارند که هر گونه اعزام نیرو از سوی عربستان و متحدانش به سوریه، تنها با هدف جلوگیری از پیشروی بیشتر نیروهای ارتش سوریه انجام می گیرد.

به این ترتیب، می توان گفت که سعودی ها در شرایط کنونی، بازی دوگانه ای را در قبال سوریه ترتیب داده اند؛ به این صورت که با وجود تلاش در راستای پنهان کردن نیات واقعی خود در این زمینه در اظهارنظرهای رسمی، در پشت پرده با مشارکت و همراهی متحدان خود، فاز عملی مداخله جویی در سوریه را کلید زده اند؛ اقدامی که در تضاد آشکار با تلاش های بین المللی جاری برای برقراری آتش بس و به ثبات رسیدن اوضاع در سوریه قرار دارد.   


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار