بازدید 27394

نحوه استرداد جهیزیه هنگام جدایی رسمی زوجین

پایان زندگی مشترک همیشه تلخ است. این تلخی با دردسرهای حقوقی و مالی بیشتر می شود، به خصوص اینکه طرفین بخواهند در مقابل یکدیگر اصطحکاک هم داشته باشند.
کد خبر: ۵۶۶۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴ 10 February 2016
برای یک دختر جوان خیلی سخت است که پس از تحمل بار سنگینی از خسارات معنوی و روحی حالا خسارت مالی قابل توجهی را تحمل کند. البته چنین شرایطی برای همسر او هم وجود دارد اما نکته ای که اینجا مورد بررسی قرار می گیرد نحوه استرداد جهیزیه از سوی زن پیش از طلاق رسمی است.

به گزارش جام جم، پایان زندگی مشترک در حالی که لطمه های روحی به طرفین به خصوص زن وارد می کند موجب وارد آمدن خسارات مالی هم هست. یکی از خساراتی که وارد می شود مربوط به همین جهیزیه است که در بسیاری از مواقع با هزینه ای کلان تهیه اما در پایان زندگی مشترک با بهایی نازل در اختیار سمساری ها قرار می گیرد، جهیزیه ای که با زحمت فراوان و قسط و قرض های متعدد خریداری شده است.

پیش از رسیدن به این مرحله نیز در موارد بسیار کشمکش زیادی بر سر جهیزیه وجود دارد. ممانعت مرد از خروج جهیزیه از منزل جدی ترین چالشی است که در این روند به وجود می آید. استرداد جهیزیه در هنگام طلاق روندی دارد که اگر به درستی طی شود مشکلات کمتری به وجود می آید و فشار روحی کمتری را وارد می آورد. در واقع اگر این موضوع که می تواند به سادگی حل شود وارد مراحل پیچیده و ناخوشایندی شود آنگاه فشار روحی و روانی بیشتری بر روی زوج در آستانه جدایی پیش می آید. با این روند تلخی طلاق حتی بیشتر هم می شود.

آنهایی که منطقی همه چیز را حل کنند کارشان به پر کردن دادخواست استرداد جهیزیه و دریافت آن نمی کشد اما در صورت لج و لجبازی همه چیز سخت تر می شود.

در ادامه نحوه استرداد جهیزیه و روند قانونی آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

گام نخست: تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه


سحر دختر جوانی است که پس از یک سال زندگی مشترک طلاق را بهترین راه حل برای پایان دادن به مشکلاتش برای همسرش می داند. او که در مراحل طلاق قرار دارد قصد داشت که جهیزیه خود را از منزل مشترک خارج کند که همسرش با تعویض قفل در خانه مانع او شده است. حالا بهترین راه حل برای این زن جوان چیست.

رضا قربانلو کارشناس حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری در اینباره می گوید :«در مواردی که جهیزیه به مشکل دیگری بین یک زوج در حال طلاق تبدیل می شود دادگاه صالح رسیدگی به خواسته استرداد جهیزیه بهترین راه حال است. در این مورد زن باید دادخواست استرداد جهیزیه را تنظیم کند تا در این باره تصمیم گیری شود. »

وی افزود: «هنگام تحویل جهیزیه صورتی از اموال مذکور تهیه و به امضای حاضرین به ویژه شوهر می‌رسد که این امر در سهل نمودن استرداد جهیزیه در دادگاه بسیار اهمیت می‌یابد. »

البته باید توجه داشت که اگر زوجه در هنگام طلاق با در پیش گرفتن لج و لجبازی بخواهد بدون روند قانونی اقدام به انتقال جهیزیه خود کند با مشکلات بیشتری روبرو خواهد داشت به خصوص اگر سیاهه جهیزیه به امضای شهود نرسیده باشد. او در حالی می تواند متهم به سرقت از منزل مشترک شود که اموال متعلق به خود اوست.

وارد شدن به یک روند پیچیده و فرسایشی


اما سحر در هنگام انتقال جهیزیه خود به منزل مشترک چندان هوشیارانه عمل نکرده است. او بدون تهیه سیاهه لوازم و به امضای شهود رساندن آنها را به خانه ای برده که قرار بود پس از مراسم ازدواج در آنجا زندگی کند. اکنون نیز همسرش با سوء استفاده از این شرایط از خروج جهیزیه از منزل مشترک ممانعت به عمل می آورد. حالا چاره چیست؟

قربانلو نیز در این رابطه می گوید: «اگر سیاهه ای که توسط شهود امضا شده وجود نداشته باشد در گام بعدی باید به سراغ فاکتورهایی رفت که در هنگام خرید جهیزیه صادر شده است. اگر این مورد نیز در دسترس نباشد حل مشکل تا حدودی پیچیده می شود. »

این مشاور حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری در ادامه افزود: «پس از ارائه دادخواست دادگاه جلسه‌ای را برای رسیدگی تعیین نموده و پس از شنیدن اظهارات طرفین، چنانچه ادعای زن مورد قبول شوهر واقع گردید شوهر را ملزم به استرداد این اموال می‌نماید. در غیر این صورت قرار استماع شهادت شهود صادر می‌شود که در وقت معین افرادی که ذیل استشهاد را امضا نموده‌اند به دادگاه مراجعه و مشاهدات خود را بیان می‌دارند. در صورتی که این اظهارات مقبول واقع شود حکم به استرداد جهیزیه صادر خواهد شد و چنانچه زوج از اجرای حکم دادگاه امتناع نماید، از طریق اجرای احکام دادگستری اقدام خواهد شد.»

وی خاطرنشان کرد: «در هنگام وقوع طلاق از اموال منقولی که در منزل مشترک وجود دارد آنچه که مورد استفاده اختصاصی زن است به خودش تعلق می گیرد و اموال اختصاصی مرد نیز متعلق به خودش است. اما جهیزیه فرق می کند.»

این وکیل پایه یک دادگستری در پایان گفت: «بهتر است هنگام انتقال جهیزیه افرادی در محل حضور داشته باشند تا این روند با کمترین مشکل به پایان برسد. شاید در هنگام استرداد جهیزیه باز هم اتفاقاتی بیفتد که به هیچ عنوان به نفع طرفین نخواهد بود بنابراین چه بهتر که با حضور شاهد همه چیز ختم به خیر شود. »

جاده ناهموار پس از طلاق


برای آنهایی که وداع پس از طلاق را بلد نیستند اوضاع لحظه به لحظه سخت تر می شود. تلخی که از کشکمش بر سر حضانت فرزند حاصل می شود. تلخی ای که از مهریه و استرداد جهیزیه می آید و ده ها مورد کوچک و بزرگ دیگر. طلاق تلخ است و تلخ تر از آن لجبازی هایی که راه منتهی به زندگی مشترک را ناهموارتر می کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۱۲
راستی هزینه برگزاری عروسی رو اونوقت کی میده !!!!!
نکنه همش به عهده داماده !!!!
جهیزیه شد برای عروس ولی تمام خرج هایی که انجام شده میمونه برای داماد !!!! عجب !!!!
پاسخ ها
خواهرشوهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
داماد پول پیش خونه رو برمیداره، عروس چهازش رو.
مگه خانواده عروس برای عروسی خرج ناشته اند؟ همینیجوری با مهموناشون اومدن سلاملکم و عروسی برگزار شده؟
تکلیف کالاهایی که داماد میخره و تحویل خانواده عروس میده چی میشه (مثلا یخچال و تلویزیون و سرویس چوب و ...)؟ آیا اینها هم در زمان طلاق باید تحویل عروس بشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
نگران نباش، پس میدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
کجای ایران این رسم قشنگ وجود داره؟! بگین ما هم بریم اونجا ازدواج کنیم! اینا که گفتید رو شاید داماد بره دم فروشگاه بخره، ولی هزینه ش رو خانواده‌ی دختر می‌دن تا اونجا که من دیدم. البته داستان لوازم صوتی-تصویری فرق می‌کنه و اکثرا آقایون عهده دار هزینه‌ش می شن که خب در اینصورت طبیعیه که موقع طلاق به خودشون تعلق داره. اگر طی طلاق هم آدم خودش رو در محضر خداوند ببینه و انصاف رو رعایت کنه هیچکدوم از این مشکلات پیش نمیاد. جهیزیه رو والدین دختر معلوم نیست با چه فلاکتی جور کردن و متعلق به دختره. همین که دختری مطلقه به خونه‌ی پدر برمی‌گرده به اندازه‌ی کافی براشون ناراحت‌کننده هست، دیگه حداقل آسیب مالی بهشون نزنن.
ضمناََ در پاسخ به کسایی که می‌گن هزینه‌ی عروسی چی می‌شه باید عرض کنم ظاهرا آقایون مشکلی با این موضوع ندارن، چون طبق آمار رسمی 90 درصدشون بعد از طلاق مجدداََ ازدواج می کنن در حالی که برای خانوما این رقم تنها 10 درصده. همین خودش نشون می‌ده تو جامعه‌ی ما آسیب طلاق تا چه حد متوجه خانوم‌ها و تا چه حد متوجه آقایونه.
اينقدر از مظلوم بودن وحقوق زن دفاع نكنيد. زنهاكه زنهاي يك قرن پبش نبستن . به خصوص زنهاي اين زمانه. كه مردها را باابزار مهريه و فرزند بيچاره كردن. يه امار بگيرن. متوجه مي شويد. من خودم يه زنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
دروغ مي‌گي، زن نيستي، چون فرزند ابزاري است در دست مرد كه با اون زن را مجبور كند به بخشش مهريه و ساير حقوقش.
همین استرداد جهیزیه قبل از طلاق باعث میشود اگر امیدی هم به ادامه زندگی باشد از بین برود، اگر دختر برای حهیزیه دچار آسیب مالی میشود ، پسر نیز برای خانه، اتومبیل، هزینه عروسی، هزینه زندگی، خرید طلا و هدیه های دیگر نیز دچار مشقات چندین برابر شده است که بطور مثال با دخالتهای بیجای افراد به فنا می رود ، بطور مثال چرا قانونی وجود ندارد که زن میتواند همراه جهیزیه کلیه وسایل قیمتی نظیر طلاجات را به همراه خود ببرد که در مقایسه آن مبلغ جهیزیه بسیار ناچیز است!!! همین قوانین طلاق را تشویق و ترغیب میکند تا اینکه محدود نماید.
تابناک مثل اینکه شکمت سیره و نفست از جای گرم بلند میشه توی قع رابطه الان مرد بیشتر صدمه میبینه.شکن نکن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
الهی! دلم کباب شد برای آقایون!
با همين به اصطلاح قوانين حمايتي باعث شدين جوانها طرف ازدواج نرن ، حالا اون خانم با وسايل پس گرفته اش بنشينه تا يكي ديگه بياد به خواستگاريش . حداقل 10 نفر اينطور منتظر رو مي شناسم كه الان پشيمان شدند . تابناك اين واقعيت بعد از استرداد هستش نه جبران بخشي از خسارت . البته اگه اين نظر منتشر بشه
خدا کنه آدم ازدواج بد نکنه وگرنه آسیب زیاده با این قوانین و عرف جامعه. هر کی زرنگتر باشه برد بیشتری داره.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار