بازدید 6407

توضیح نهاوندیان درباره قراردادهای امضاشده

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: از گسترش مناسبات با هرکشوری که با زبان تکریم با ملت ایران سخن بگوید و درصدد گسترش مناسبات باشد استقبال می کنیم.
کد خبر: ۵۶۴۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷ 31 January 2016
محمد نهاوندیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما گفت: سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه را که پس از اجرایی شدن برجام و سفر رئیس جمهور چین به تهران صورت گرفت نشان دهنده قدرت موازنه و مدیریت مناسبات ایران دانست و افزود: پیام سفر این بود که اروپا که جزو تحریم کنندگان کشورمان بود اشتیاق فراوان برای همکاری و گسترش مناسبات با ایران داشت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی با بیان اینکه گفتگوها در این سفر در یک بستر عزتمند سیاسی صورت گرفت افزود: این سفر نشان داد که این ایران است که تصمیم می گیرد که کجا می تواند به منافع ملی خود دست یابد.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: در مرحله پایان تحریم ها که با حفظ غنی سازی هسته ای و اذعان جهانی به نداشتن برنامه ای برای رسیدن به سلاح هسته ای در ایران همراه بود، تحریم کنندگان برای سرمایه گذاری در ایران آغوش گشودند.

نهاوندیان گفت: در سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه یکی از اسناد امضاء شده نقشه راه همکاریها بود و این نشان می دهد که مناسبات میان ایران با این کشورها دیگر لحظه پردازانه نیست، و بر اساس یک نقشه بلندمدت است.

وی افزود: قراردادهای امضاء شده در ارتباط با صنعت هوانوردی بیش از 15 سال و در بخش حمل و نقل ریلی بیش از 20 سال زمان دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه تمامی این قراردادها در چارچوب اقتصاد مقاومتی و دور کردن اقتصاد کشورمان از آسیب پذیری ناشی از تحریم ها امضاء شد افزود: تلاش کردیم تا اروپاییها به این نتیجه برسند که تحریم ایران بیش از کشور ما به خودشان ضرر می رساند.

نهاوندیان تصریح کرد: این قراردادها به تولید ملی ما کمک، برنامه توسعه ای ما را تأمین می کند و در آینده قطع روابط اقتصادی را از آنها سلب می نمایند.

وی با بیان اینکه به این تشخیص رسیده ایم که سهم مان را از ترانزیت ها بدست آوریم افزود: بدین منظور نیازمند توسعه صنعت هوایی کشورمان هستیم و بر این اساس قرارداد بزرگی را برای تأمین هواپیماهای آخرین مدل مورد نیاز با ایرباس امضاء کردیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: در این قرارداد علاوه بر تأمین هواپیماهای مورد نیاز مباحث تأمین و نگهداری ، قطعه سازی و استفاده از مهندسین ایرانی در تحقیق و توسعه آمده است.

نهاوندیان تصریح کرد: تقویت توان ملی و استفاده از سرمایه انسانی ایرانی جزو لاینفک این قراردادهاست.

وی با بیان اینکه ایرباس بر خلاف سنت همیشه که مؤسسات مالی فروشهایش را پوشش می دادند عمده فاینانس فروش هواپیما به ایران را، خود به عهده گرفته است افزود: در قرارداد اجاره و تملیک هواپیما که میان ایران ایر ایرباس امضاء شده است یک یورو از بودجه دولت هزینه نخواهد شد و به طور کامل به صورت فاینانس است.

نهاوندیان افزود: همه می دانند بازار صنعت هوایی ایران از جذاب ترین بازارهاست و پتانسیل ترانزیت هوایی ایران کمتر مشابهی دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه این قرارداد صرف فروش هواپیما نیست افزود: در زمینه بالگرد،‌ مخابرات ،‌ ماهواره ، قطعه سازی و تحقیق و توسعه هم در این قرارداد تفاهم صورت گرفته است.

وی افزود: در زمینه مخابرات هم از ماهواره تا تقویت شبکه های مخابراتی، تعاملات بین المللی و افزایش سرعت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نهاوندیان همراه بودن یک هیئت بزرگ اقتصادی با رئیس جمهور در سفر به ایتالیا و فرانسه را از جمله امتیازات این سفر دانست و افزود: بخش خصوصی در این سفر قراردادهایی را به امضاء رساند.

وی امضاء قرارداد در زمینه فولاد و آلومینیوم را یکی از قراردادهای امضاء شده میان بخش خصوصی با طرفهای اروپایی اعلام کرد و افزود: این قرارداد شامل یک سرمایه گذاری مشترک ایرانی ـ‌ ایتالیایی است که 60 درصد سهم طرف ایتالیایی و 40 درصد طرف ایرانی و تولید تجهیزات صنعت فولاد هم در آن آمده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطر نشان کرد: بیمه های صادراتی ایتالیا و فرانسه پای مذاکرات آمده اند و قراردادهای شرکت های متبوعشان با ایران را پوشش می دهند.

نهاوندیان پتروشیمی، سرمایه گذاری در معادن و زمین شناسی،‌ تولید لوازم و قطعات برقی،‌ کشاورزی و انتقال فن‌آوریهای نوین مرتبط با آن را از دیگر زمینه های قراردادهای امضاء شده با طرف های اروپایی در سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه اعلام کرد.
 
وی با بیان اینکه یکی از اهداف صندوق توسعه ملی حفظ منابع ارزی به منظور کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی است افزود: بر این اساس می توانیم از این منابع در مبادلات ارزی با مدیریتی هوشمندانه و از تنوع ارزی استفاده کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به قرارداد امضاء شده با پژو گفت: این شرکت متعهد شد سهام قبلی خود را در ایران به قیمت بالاتری بخرد، سرمایه گذاری جدید داشته باشد و فن آوری و تجهیزات به روز را وارد ایران کند.

وی با بیان اینکه بر اساس قرارداد امضاء شده با پژو ، 30 درصد تولیدات مشترک برای صادرات به خارج از ایران در نظر گرفته شده است افزود: این مسئله کیفیت تولید خودرو در داخل را افزایش می دهد و درآمد ارزی را هم بالا می برد.
 
نهاوندیان با بیان اینکه ما خودمان را محدود به یک شرکت نمی کنیم افزود: همزمان با مذاکرات با طرف فرانسوی مذاکراتی هم با خودروسازان ایتالیایی و آلمانی داشتیم و این تنوع بخشی به طرف های مختلف هوشمندانه مدیریت شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور، قرارداد جدید با پژو را با قرارداد پیشین متفاوت دانست و افزود: در قرارداد پیشین پژو تعهداتی به سرمایه گذاری و صادرات نداشت در حالی که در قرارداد جدید شرکت پژو علاوه بر سرمایه گذاری و انتقال فنآوری در صادرات محصولات مشترک هم فعال است و زنجیره بازاریابی جهانی این شرکت در اختیار تولیدات ایران قرار می گیرد.

وی افزود: در مذاکرات با این شرکت با هدف جبران کوتاهی های گذشته این ایران بود که شرط و شروطی را مقرر کرد.

نهاوندیان با بیان اینکه در راهنمای رفع تحریم ها، بندی آمده است در صورتی که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند طرف دیگر قابلیت بازگشت به پیش از برجام را دارد افزود: در این بند تصریح شده است که این بازگشت به هیچ وجه شامل قراردادهای سرمایه گذاری نخواهد بود به استناد این مطلب قراردادهای سرمایه گذاری با طرف اروپایی به درجه بالایی از اطمینان رسید.

رئیس دفتر رئیس جمهور به قرارداد امضاء شده با شرکت توتال اشاره کرد و افزود: توتال امیدوار است تا بتواند سرمایه گذاری های قبلی اش را در ایران از سر بگیرد و در زمینه های ال.ان.جی بازسازی و نوسازی پالایشگاه ها و افزایش درجه استحصال از میادین نفتی ایران هم سرمایه گذاری کند.

وی افزود: توتال خرید نفت از ایران را از دو هفته دیگر به میزان 200 هزار بشکه آغاز می کند.

نهاوندیان خاطر نشان کرد: آثار برخی از قراردادهای سرمایه گذاری کوتاه مدت و برخی دیگر میان مدت است.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: حاصل مقاومت مردم ایران این شده است که جمهوری اسلامی ایران بر اساس اولویت ها و توسعه  برای خودش تصمیم می گیرد و طرفش را مشخص می کند.

وی گفت: فایده اصلی رفع تحریم ها این است که دنیا فهمید ما گزینه های محدود نداریم و نقشه راه مان بر اساس سند چشم انداز ، سیاست های اقتصاد مقاومتی بر برنامه ششم توسعه است و خارجی ها باید خودشان را با ما بر این اساس تطبیق دهند.

نهاوندیان افزود: خارجی ها دریافته اند که دورانی که ایران را به شکل بازار صرف نگاه کنند تمام شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: جهت گیری اقتصاد ایران رقابتی شدن هم در داخل و هم در عرصه جهانی است و مدیران صنایع کشور باید خود را برای ورود به مرحله جدید آماده کنند.

وی از سفر رئیس جمهور سوئیس با هیئت بزرگ اقتصادی در هفته آینده و همچنین برنامه ریزی برای سفر نخست وزیر ژاپن به تهران خبر داد و افزود: ازاقای روحانی نیز برای سفر به اتریش و بلژیک دعوت شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر