بازدید 2987

کری: با توافق هسته‌ای منطقه و جهان امن‌تر شده

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه ‍1+5 در اجلاس داووس گفت که رئیس جمهور اوباما می دانست که با تعامل با ایران مورد انتقاد قرار می گیرد.
کد خبر: ۵۶۲۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰ 22 January 2016
وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه ‍1+5 گفت که رئیس جمهور اوباما می دانست که با تعامل با ایران مورد انتقاد قرار می گیرد.

به گزارش ایسنا، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد داووس در روز جمعه با تکیه بر ادعاهای بی اساس غرب و آمریکا علیه برنامه‌های هسته‌ای کشورمان اظهارکرد: با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تمام راه های دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مسدود شده است؛ مسیر اورانیوم مسیر پلوتونیوم و به علاوه مسیر برنامه هسته‌ای مخفیانه.

کری در ادامه مدعی شد که با توافق هسته‌ای یک منبع مضاعف خطر در منطقه خاورمیانه از بین رفته است.

وی افزود: رئیس جمهور اوباما می دانست که با تعامل با ایران مورد انتقاد قرار می گیرد. اما فهمید که بدون دیپلماسی نتیجه این وضعیت به جنگ ختم خواهد شد. دو سال پیش وقتی مذاکرات رسمی ما آغاز شد برنامه هسته‌ای ایران از تنها چند صد سانتریفیوژ در دهه دو هزار به شدت گسترش یافته و به بیش از 19 هزار سانتریفیوژ رسیده بود.

کری همچنین گفت:‌ایران تقریبا چند ماه تا عملیاتی ساختن یک راکتور آب سنگین فاصله داشت و برای تولید پلوتونیوم کافی برای یک سلاح هسته‌ای یک یا دو سال زمان لازم داشت. ایران همچنین یک ذخیره بزرگ اورانیوم غنی شده داشت. کارشناسان به ما می گفتند که ایران برای دستیابی به تمام مواد مورد نیاز یک سلاح هسته‌ای تنها دو ماه فاصله دارد، آن را با شرایطی که اکنون داریم مقایسه کنید.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا اضافه کرد: اما تحت برجام تمام راه های دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای از بین رفته است. ذخیره اورانیوم ایران کاهش یافته و ظرفیت غنی سازی این کشور نیز محدود شده است و تمام این‌ها با توافق ایران انجام شد.

وی در ادامه ادعاهای بی اساس خود علیه ایران گفت:‌ زمان گریز هسته‌ای تهران نَه از دو ماه به 12 ماه بلکه به تقریبا یک دهه افزایش یافته است . ما از طریق افزایش نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این اطمینان دست یافته ایم.

کری با ادعای اینکه آژانس از طریق برجام بی‌سابقه ترین رژیم نظارت و راستی آزمایی را در ایران اجرا خواهد کرد گفت که آژانس قادر خواهد بود، هر آنچه در برنامه هسته‌ای ایران اتفاق می افتد را بررسی کند بنابراین جهان به وسیله این بخش مهم از توافق به طور دقیق از آنچه ایران انجام می‌دهد اطمینان خواهد یافت.

وی در ادامه سخنرانی خود در این نشست که در سوئیس برگزار شده است، تاکید کرد: اگر ایران بخواهد مخفیانه گریز هسته‌ای داشته باشد متخصصانش باید کاری بیشتر از پنهان کردن یک تاسیسات فعال در اعماق زمین انجام دهند. آن‌ها باید از ابتدا تا انتهای روند چرخه سوخت هسته‌ای را انجام دهند اما کارشناسان ما اطمینان دارند که ایرانی‌ها نمی توانند مخفیانه چنین کاری انجام دهند.

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه ایران گفته است هیچ‌گاه و هرگز به دنبال سلاح هسته‌ای نخواهد بود افزود: این موضوع هم در قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل و هم در توافق هسته‌ای تائید شده است.

وی در پایان به حضار گفت که اکنون با توافق هسته‌ای منطقه و جهان امن‌تر شده است.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که مقامات ایران همواره تاکید می‌کنند ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان صلح آمیز بوده و خواهد بود و سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی ندارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس