بازدید 13619
۳

ازدواج فامیلی در تاجیکستان ممنوع شد

کد خبر: ۵۶۱۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷ 18 January 2016
مجلس تاجیکستان با تصویب طرحی، ازدواج خویشاوندی را به عنوان یکی از عوامل اصلی تولد کودکان معلول، منع کرده و معاینه پزشکی قبل از ازدواج را برای همگان اجباری کرد. 
 
به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری محلی، برهمین اساس از این به بعد فرزندان خاله ها، دایی ها وعموها حق ازدواج با یکدیگر را ندارند. معاینه پیش از ازدواج هم اجباری شده و به زوجین در صورت خویش و تبار بودن اجازه نکاح داده نخواهد شد. 

«نصرت الله سلیم زاده» وزیر بهداست و امور اجتماعی تاجیکستان در جلسه تصویب این طرح در مجلس گفت: که تا یکم ژانویه سال جاری میلادی بیش از 25 هزار کودک معلول در کشور ثبت شده است که 40 درصد انها بخاطر ازدواج های فامیلی بوده است. 

پیشنهاد منع ازدواج های فامیلی در تاجیکستان بعد از آن مطرح شد که «امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان در پیام سال گذشته اش به پارلمان از وجود کودکان معلول که درنتیجه ازدواج های فامیلی متولد شده اند، اظهارنگرانی کرد. 

نکاح های خویشاوندی در جامعه تاجیکان و ازبک ها تاریخ دیرینه دارند، در حالی که در میان اقوام کشورهای همسایه مثل قرقیزها و قزاق ها ازدواج فامیلی ممنوع است. 

به گزارش رسانه های محلی منع نکاح های خویشاوندی در تاجیکستان با واکنش های مختلف مواجه شده است. طرف داران این طرح می گویند ازدواج های فامیلی باعث به دنیا آمدن کودکان معلول می شوند و حتی با یک بحث معمولی هم دو خانواده فامیل دشمن همدیگر می شوند. 

اما «قابلجان باییو» رئیس شعبه فتوای شورای علمای تاجیکستان می گوید که در دین مبین اسلام که اکثر ساکنان کشور پیرو آنند ازدواج خویشاوندی منع نشده است. 

«قابلجان باییو» همچنین از وجود خانواده هایی مثال آورد که نکاح خویشاوندی دارند اما فرزندانشان سالمند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۳
اینطور نیست که لزوما ازدواج فامیلی باعث تولد فرزندان مشکل دار بشه، بلکه باعث بالا رفتن احتمال بروز ویژگیهای ژنتیکی والدین در فرزندان میشه ، حالا اگر مثلا هر دو والد بیماری قلبی داشتند، احتمال بیماری قلبی فرزند هم بالا میره ، در مقابل اگر سطح آی کیو ی هر دو والد بالا بود ، احتمالا فرزندان هم با هوش میشن.
من از خانواده ی بزرگی با اصالت خوزستانی میام به نام سادات "جزایری" که اکثر ازدواجها هم فامیله . یه بررسی بفرمایید چند نفر پزشک توی این خاندان فقط با نام خانوادگی جزایری هست، همینجوری سرانگشتی خودم نزدیک 30 نفزش رو الان توی ذهنمه. شاید خوانندگان عزیز تایید بفرماین.
.. مقامات مسئول ما هم به این مسله بپردازند..
به این میگویند قانون .در ایران هم باید همچنین قانونی باشد که ازدواج فامیلی ممنوع بشه تا جلو فرزندان معلول و.... که ناشی از ازدواج های فامیلی لست گرفته بشود
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی